Ebben a hónapban sokat beszélgettünk a gyerekekkel, hogy mi a hála, hogy pontosan mit jelent. Mi megmaradtunk egymásnak, napközis párommal ebben az évben is tovább tudjuk vinni az osztályt és ez tényleg nagy öröm és hála. Az állatok világnapjához közeledve egy közös plakátkészítéssel zártuk a hónapot.
A hála gyakorlása
Ebben a hónapban sokat beszélgettünk a gyerekekkel, hogy mi a hála, hogy pontosan mit jelent. Mi megmaradtunk egymásnak, napközis párommal ebben az évben is tovább tudjuk vinni az osztályt és ez tényleg nagy öröm és hála. Az állatok világnapjához közeledve egy közös plakátkészítéssel zártuk a hónapot.
Szeptember hónapban a gyerekekkel igyekeztem megismertetni a ,, Hála ’’ szó jelentését, mely keretében hálanapot tartottunk. A foglalkozást a ,, Szép nap, ölelj most át engem ’’ kezdetű dallal indítottam el, mely a gyermekek figyelmét összpontosította, mozgásukat lelassította, így a dalra tudtak koncentrálni. Miután elhalkult a zene mesére hívtam a gyerekeket a ,,Kerekerdő kalandra hív téged,..” kezdetű mondókával. Ez idő alatt a gyerekek mesepárnát választottak maguknak, majd leültek a szőnyegre. Miután mindenki elfoglalta a helyét, egy mesével kedveskedtem számukra melynek címe (Bezzeg Andrea): A Hálafa története volt. Igyekeztem a gyermekek számára a mesét elővetíteni, így egy kétoldalú fát, és a mesében szereplő állatokat hívtam bábok képében segítségül. A mesélés közben a gyermekek nagy figyelemmel kísérték a történéseket, így mindenki figyelme rám szegeződött. A mese végéhez érve, megbeszéltük a gyerekekkel közösen a mese tartalmát, a szereplőket, hogy mi történt a fával, a kisállatok mit csináltak, valamint hogy szerintük mi volt a mese tanulsága. Majd megkérdeztem tőlük, hogy szerintük mit jelent a ,,Hála’’ szó, mihez lehet hasonlítani, kinek, kiknek lehetünk hálásak. Eleinte a gyerekeknek kicsit ismeretlen volt a fogalom, de a végére úgy érzem mindenki megismerte a szó jelentését. Ez alkalomból pedig minden gyermek elmondhatta, hogy esetleg kinek hálás és miért. A gyerekek gondolatainak hallgatása közben feljegyeztem az általuk elmondott hálás üzeneteket. Miután befejeződött/ elhalkult a beszélgető kör, alkotásra invitáltam a gyerekeket, egy közös hálaszív készítéséhez, melyben mindenki nagy örömmel vette ki a részét. Az alkotás elkészítése után minden gyermek által elhangzott szavak, mondatok felkerültek a közös hálaszívre, melyet így majd a szülők is meg tudtak tekinteni. A foglalkozás zárásaként minden gyermek kapott három darab kis szívecskét, melyre az volt írva, hogy Hálás vagyok Neked. Ezeket a szíveket mindenki betette az öltözőszekrényébe, hogy haza tudja vinni és otthon oda kellett nekik adni három olyan személynek, akiknek ők hálásak, és elmondani számukra hogy miért. Ha nem volt elég a szív, akkor a gyerekek otthon tudtak még önállóan is készíteni. Így bevonásra kerültek a szülők is a hála téma feldolgozásával kapcsolatban. A közös hálaszív az óvodai csoport hirdetőtáblájára került ki, így minden szülő eltudta olvasni a gyermekek által gondolt hálás ki szavakat, mondatokat.
CSILLAGFÜRT EGYMI
Csoport neve: Csillagfurt-Tanak 4.
Tekintettel arra, hogy az előző tanév folyamán minden témakört megismertek a gyerekek, nem volt számukra ismeretlen a Boldogságóra speciális felépítése.
Mindig nagyon várták és várják ezt a típusú órát a tanulók.
A hála gyakorlása témakörnél a ráhangolódó megbeszélgetés után, meghallgattunk egyet Bagdi Bella háladalai közül. Amikor az egyik diák az mondja a mellkasára mutatva, a dal feldolgozása során, hogy: „itt szorít valami és sírnom kellene, csak nem értem miért”, a pillanat felbecsülhetetlen.
A csodakantár cím olvasmány történetét elevenítettük fel az óra folytatásában.
Ezt követően hálafát készítettünk, melynek a leveleibe írtuk, hogy miért is lehetünk hálásak.
Az órát pedig a diákok, saját gondolataikkal zárták, hogy miért is lehetnek hálásak egymásnak.
Ismét elkezdődött egy újabb, tanév. Most már 4. évfolyamosok lettünk. A hála hónapja ismét ötletekkel játékokkal, szebbnél szebb gondolatokkal telt nálunk. Meghallgattuk a hónap dalát. Hálát adtunk minden jónak, amit az elmúlt nyáron kaptunk. átbeszéltük a mese feldolgozásán keresztül, mit is jelent a hála fogalma. Triangulum segítségével csak jót kívánhattunk az adott embernek akinek hálásak vagyunk. Átbeszéltük a témakört és újabb kérdésekre kaptunk választ a hálával kapcsolatban. Végül hála-csillagtérképet készítettünk. Minden kis diák olyat, amely szerinte méltó lenne arra, hogy az égen is helyet foglaljon.
Fábiánsebestyéni Arany János Óvoda, Közművelődési Intézmény és Könyvtár
1. Hangolódás mozgásos játékokkal/ óriás-törpe, fa vagyok, virág lettem, érzelmek /
2. „Maci bajban van” bábbal való mesélése
3. A hónap dala- éneklés
4. Színezés
A tanítási év első hónapjában újra ráhangolódtunk a gyerekekkel a Boldogságóra tevékenységekre. Elkészítettük a Boldogság várát, melybe képzeletbe el is utaztunk. Mindenki megoszthatta, hogy az ő képzeletében hogyan néz ki a vár, hogyan lehet bejutni, kik vannak benne..stb. A rajzot a programban való haladás alapján fogjuk kiszínezni, míg végül a messzi hegyekből elérünk a várba. A Hálafa történetén keresztül ismerkedhettek meg a gyerekek a hála fogalmával, majd megfogalmaztuk, hogy mi miért lehetünk hálásak a fáknak. Egy erdei kirándulás során megkerestük a mi „Hála fánkat”, melyet köszönetképpen feldíszítettünk termésekből készült díszekkel.
Egry József Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
A hónap folyamán sokat beszélgettünk arról, hogy mit jelent hálásnak lenni. A gyerekek nagyobb figyelmet fordítottak arra, hogy tudatosabban figyeljék meg, melyek azok a pillanatok, amikért hálásak lehetnek. Kisebb figyelmességekkel kedveskedtek egymásnak. A mese nagyon tetszett nekik, rajzok is készültek, de a képeket véletlenül kitöröltem. A Hála felirat amit testnevelés órán hoztunk létre, megmaradt és feltöltésre került.
A tanulók a neveiket kis lapocskára írták fel. Mindenki kihúzott egy nevet. Aki fiúnak a nevét húzta, az fehér szalagot, aki leány nevet húzott, az rózsaszín szalagot készített. A szalagra „hálás” szavakat írtak, szívecskékkel díszítették, majd a kihúzott nevű lány hajába, vagy fiú mellkasára tűzték.
A hála témáját Picur, a kis katicabogár segítségével dolgoztuk fel a csoportunkban. A gyerekeknek nehéz hónap a szeptember, hiszen ez a beszoktatás hónapja. Kicsiknek és nagyoknak is megterhelő ez az időszak. Picur segítségünkre van a nehéz helyzetekben, hiszen ő is most szokik be az oviba. A hála témakör nagyon jól passzol ehhez az időszakhoz. A gyerekeknek sokat segítettek a relaxációs gyakorlatok, a Picur kalandjai segítségével sokat beszélgettünk arról, hogy miért lehetünk hálásak itt az óvodában egymásnak. Az őszi témakörhöz is jól beépíthető ez a téma, hiszen az ősz nagyon sok mindent: színeket, gyümölcsöket, zöldségeket ad nekünk, amiért hálásak lehetünk. A foglalkozások végén megfogtuk egymás kezét és benne maradtunk egy kicsit a hála gyakorlása közben kialakult jó érzésében.