A HÁLA-így, csupa nagybetűvel, mennyire fontos a boldog, derűs életünkhöz.
Erről beszélgettünk a nagycsoportosainkkal, a tanév első Boldogságóráján.
Relaxációs gyakorlat és a mese után egytartalmas beszélgetésre került sor. Felhívtam a gyerekek figyelmét többek között arra is, hogy milyen jó,hogy mindnyájunknak egészségesek az érzékszervei. Ezt a területet most kicsit bővebben megbeszéltük.
„Hálás vagyok mert….”-kérdésre igazán szép válaszok születtek.
Körjátékoztunk és tenyérnyomatot készítettünk egy nagy kartonra, szívet formázva.A tenyérnyomatok mellé odaírtam minden gyerek válaszát és kifüggesztettük a folyosóra, hogy szüleiknek is megmutathassák.
A hála gyakorlása
Nagycsoportos óvodàsaimat a naplezàró beszégetések alkalmàval igyekezte ràvezetni, hogy mi is lehet a hàla.
Hàlàsak voltunk, hogy senki sem beteg a csoportunkból. Hàlàsak voltunk, hogy esik az eső, mert a növényeknek nagyon kellett màr az eső. Hàlàsak voltunk a napsütésért, mert erdei óvodàba mehettünk. Hàlàsak voltunk az ősz kincseiért, esetünkben a màkért, mert finom kalàcsot sütöttünk belőle.
Az érzékenyítést a hàlajàtékkal fejeztük be. A gyermekek különböző színű papírköröket kaptak, melyekhez különböző témàban kellett valamiért hálàt adni: Nevezz meg valakit akinek hàlàs vagy! Nevezz meg egy családi eseményt amiért hàlàs vagy! Most ebben a pillanatban miért vagy hàlás?
A téma feldolgozása kapcsàn megértették, hogy nem csak az „anyagi javak’ miatt lehetünk hàlàsak, sőt, inkább a jó cselekedetekért.
A Boldogságóra foglalkozások felvezetését relaxációval kezdtük, ahol két gyakorlatot fűztem egymásba majd néhányszor elismételtük. A tevékenység alatt kellemes nyugtató relaxációs zene szólt. Mivel az első foglalkozás megtartására került sor ezért felvezettem a „Boldogság vára” fantáziajátékkal, ahol alkalmunk adódott beszélgetni. A várat közösen készítettük el. Ezt követte a boldogságmondóka és a hozzá kapcsolódó játék amit nagyon élveztek. A hála téma feldolgozását kezdő relaxáció után körben állva mozgással, tánccal kísért éneklés következett. A gyerekekkel közösen hála táblát készítettünk melyre gyűjtjük a hála nyomdákat. Igyekeztem a foglalkozást úgy megvalósítani, hogy a legtöbb produktum elkészítésébe bevonjam a gyerekeket. A téma feldolgozásához egy bábjátékot választottam, a Maci bajban van c. mesét dolgoztam fel és gyerekek többször is kérték, hogy játsszam el nekik. Megbeszéltük mi-miért történt, mit érezhettek a szereplők a cselekmények során, ki miért lehet hálás. Foglalkozás lezárásaként a hála jelét ragaszthatták fel az első lépcsőfokra, amit a csoportszoba jól látható helyére ragasztottam fel, így bármikor láthatják és beszélhetünk róla. A foglalkozás során megbeszéltük a gyerekekkel mennyi mindenért lehetünk hálásak. A foglalkozás végén Bagdi Bella: Boldog vagyok c. dalát hallgattuk meg.
Az első osztályosok a délelőtti órák és a napközis foglakozások keretében is bekapcsolódtak a Boldogságóra foglakozásba. Szeptemberben Hálaszívet készítettek a gyerekek az anyukáknak.
Szeptember hónapban a harmadikosok nagyon sokat beszélgettek a háláról. Végül mindenki saját rajzzal díszített hálaszívet készített, annak akinek a leghálásabb, a legtöbben az anyukájának rajzolt.
Boldogságóránk témája a hála gyakorlása volt, amit a gyerekek egy keresztrejtvény
megoldásaként kaptak meg. Próbáltuk saját gondolataink, érzéseink által
megfogalmazni, mi a hála. Majd megismertük a fogalom néhány megközelítését
neves emberektől. Mindenki végiggondolta miért lehet hálás. Meghallgattuk Bagdy
Bella dalát. A gyerekek egy összekapcsolt szíveket ábrázoló rajzon, beírták a
szívekbe, miért hálásak, majd tetszőlegesen színezték, díszítették. Körbe állva
körbeadtuk egy kavicsot és mindenki elmondta röviden miért hálás.
Óra végén megbeszéltük, fontos, hogy hálás szívvel éljük az életünket, értékeljük a
meglévő dolgainkat.
Csodálatos a szeptember, és hálásak vagyunk, hogy újra együtt lehet a csoportunk! Az első óránkat a hála jegyében töltöttük a gyerekekkel. A téma bevezetését, nyújtó-oldó relaxációs gyakorlattal kezdtük, majd hívó képek segítségével beszélgettünk arról mi mindenért lehetünk hálásak, és boldogok. A gyerekek nagy lelkesedéssel, és örömmel válogattak a képekben, és osztották meg az ezzel kapcsolatos élményeiket, tapasztalataikat. Megható érzéseket, boldogító gondolatokat fogalmaztak meg. „Hálás vagyok, hogy anyukám szeret engem!” Majd A Bagdi Bella- Szép nap, ölelj most át engem című dalára átsétáltunk a „Hála hídon”, mely tovább mélyítette az érzelmi ráhangolódást a téma feldolgozására. Majd megérkezetünk „Boldog Beni” mese birodalmába, aki elmesélte a Hálafa történetét. A mesét egy nagy hála fával, és bábokkal illusztráltam, amely megérintette a gyermekeket. Majd beszélgettünk arról, hogy milyen helyzetekben lehetünk hálásak. Bátorítottam a gyerekeket, hogy egymásnak is kifejezhetik a hálájukat, pl. ha segítséget kapnak a társuktól. A tevékenység lezárásaként, a Bagdi Bella dalra kiszíneztük a hála kártyákat, közben a gyerekek lelkesen megfogalmazták, hogy miért, vagy kinek hálásak. Az elkészült képeket átadták egymásnak, vagy berakták a kis szekrényükbe, hogy haza vigyék, majd közösen felragasztottuk a hála fánkra, és kitettük a folyosón lévő Boldogság falunkra, hogy a szülők is láthassák és egy kicsit ők is részesei legyenek a Hálánk kifejezésének. A foglalkozás végén a Bagdi Bella-Boldog vagyok dalra önfeledten táncoltunk, és vonatoztunk a mi Hála hídunkon.
Beszélgető kör: A Hála témára kapcsolódva
– Mi az a hála?
– Miért vagyunk hálásak?
– Hogyan tudjuk kimutatni a hálánkat?
Bevezetésként meghallgattuk Bartos Erika: Megsértődött Gellérthegy C. mesét. Majd közösen megbeszéltük, hogy mi mindenért lehetünk hálásak az életben. Közben megérkezett a szakács néni egy tál gyümölccsel, melyet a gyerekek hálásan köszöntek.
Színes szivecskékkel játszottunk, mellyel egymásnak mutatták ki hálájukat a gyerekek a barátságért, az elpakolt játékokért, a segítségért. A szivek átadásánál, melyet egymásnak adtak megölelték társaikat.
Foglalkozást vezető: Németh Noémi
Foglalkozás címe: ”Katicások gesztenyés hálafája”
Életkor: 5.-6. év
Fő didaktikai feladatok: Új ének: Bagdi Bella: Hálával megismerése, játéka invitálás a dallal. Téralakítás megvalósítása (kör)
Felhasznált források: https://www.youtube.com/watch?v=6yWpmWKwcvM
Bagdi Bella: Hálával c. dalának meghallgatásával játékra hívás a szőnyegen. Ehhez szükséges eszközök: Hangfal, telefon.
Hálafa készítése gesztenyéből. A csoportszoba szőnyegére halmozok nagy mennyiségű gesztenyét, melyet az egyik gyermek hozott. Ebből kis csoportok készítenek hálafát.
Hála fogalmának tisztázása. Megbeszéljük, hogy ki kinek és miért hálás. Célom, hogy a gyermekek türelemmel hallgassák egymás mondanivalóját. Szókincsüket bővítem a saját példámon keresztül, valamint a gyermekek lelki egészségének megőrzésére, formálására nagy hangsúlyt fektetek.
Bagdi Bella: Hálával c. dalának felhasználásával mozgásos játék (gesztenye gyűjtő játék)
Az órán beszélgettünk a hála gyakorlásáról. Nehezen megy a gyerekeknek, hogy hálásak legyenek. Mindent késznek vesznek, hogy minden megvan. Ezekről beszélgettünk, hogy nem mindenkinek van családja, étele, otthona stb.
Készítettünk hála fát, közben meghallgattuk a hónap dalát. A Hála nap közös megünneplésében is részt vettünk.