A szeptember számos programot nyújtott számunkra. Az új tanév, köszönthettük egymást, szeretettel várták az új találkozást a gyerekek.
A hála gyakorlása a minden héten hittan foglalkozás keretében kerül megfogalmazásra.
A Szülőknek hálásak vagyunk a születésnapok névnapok megtartásában, gyümölcsnap megszervezésében.
AZ idősek napját köszöntöttük, ahol a Nagymamákkal, Nagypapákkal töltöttünk el egy tartalmas délelőttöt.
A hála gyakorlása
Az órán mindenki aktívan részt vett, amikor a témával kapcsolatban megnyilvánulásra kértem őket. Olyan dolgok jöttek a felszínre, amiről lehet, hogy nem nagyon beszéltek volna magukról. A kép az ő ötletük volt. Mindenkinek volt története a témához. A maguk szintjén jól is fogalmazták meg. Tanulságos volt számomra is, amit hallottam.
A mi hálánk
A hála szó kirakása tárgyakból: minden gyerek megköszönte az adott dolognak, hogy segít neki a fejlődésben.
Megtanultuk a hála erősségmondókát, megtanultuk a Jól érzem magam dalt, és készül a hálabefőtt is! A gyerekek nagy örömmel vesznek részt a boldogság-programban, hála a szervezőknek, és megalkotóiknak! Köszönjük, hogy részt vehetünk!
Szeptember a HÁLA HÓNAPJA
Mi a hála?
A hála segít a nehéz helyzetekben, a megpróbáltatások között túlélni.. A pozitív, hálás szemlélet jó hatással van a mentális és fizikai egészségünkre is.A lelkész és pszichológus Gyökössy Endre szerint a napi hálaadás nem más, mint „egy csepp egészség minden napra”.Ezáltal erőforrásokat kaphatsz a nehezebb, kihívásokkal teli időszakokra, helyzetekre, lelkileg egészségesebbé, ellenállóbbá válsz, jobbá válnak az emberi kapcsolataid, s növelheted a saját jóllétedet!
A hálaadás jó hatásai:
A hálaadás lehetővé teszi számunkra, hogy értékeljük a jelent, ez felerősíti a pozitív érzelmeket.
A hálaadás blokkolja a mérgező, romboló hatású, negatív érzelmeket, mint például az irigység, a harag, a neheztelés, az önsajnálat.
Kutatások szerint a hálaadás képes csökkenteni a depressziós időszakok gyakoriságát és időtartamát.
A hálás emberek jobban tűrik a stresszt, mivel átértékelik, átkeretezik a negatív életeseményeket, és ezáltal csökken a stressz és a tartós szorongás.
A hálás embereknek magasabb az önbecsülése.
Mi történik bennünk, amikor hálásak vagyunk?
A hálaérzet során kitágul a szívünk, értékesnek érezzük magunkat és a másik embert is, és motiválttá válunk arra, hogy máskor is hasonlóan cselekedjünk. Sőt: a hálának egészségvédő hatása is van. „Ha orvosság lenne, ez volna a világ legkelendőbb terméke” – írják a szakemberek.
Szeptemberi munkáink
1. Megbeszéltük a HÁLA szó jelentését. Szófelhőt csináltunk a sok értékes gondolatból.
2.Hálavirágot színeztünk, kinek lehetünk hálásak…? Öröm volt hallani a sok kedves szót,amiket a gyermekek mondtak ragyogó arccal.Már az elmesélés is boldoggá tette őket.
3.A hála szóból hálalepkét alkottunk.
5.Hálafát színeztünk,miközben csak meséltek,meséltek,…
6.Tanév elején hálásak voltunk,hogy újra együtt lehetünk. A nyári élményekből alkottunk egy nagy puzzlet,összetartozásunk jeléül. Jól sikerült ez az óra nagyon.
7.Továbbra is kiemelkedő a osztály teljesítménye a rajz és technika órákon. Magas színvonalú munkák születnek,amire nagyon büszke vagyok. Ezek az órák mindig nagy örömmel töltenek el minket:
-Kerestük az ősz csodáit,a szépet, a gyönyörűt,azokat jelenítettük meg munkáinkban. Tudatosan keressük mindennapjainkban a jót. Ez az egyik legfontosabb feladatunk.
8.Mindig megtapsoljuk,megdicsérjük a sportban vagy bmiben elért eredményt. Elmesélik az ehhez vezető utat. Büszkék vagyunk egymásra,örülünk egymás sikereinek.
9.A legjobb példát a sikerek , a boldogság elérésére a mesék adják. Idén is megünnepeltük a Magyar Népmese napját. 2 napot fordítottunk rá. Olvastunk,mesét hallgattunk, játékos feladatokat oldottunk meg, rejtvényt fejtettünk, rajzoltunk,Majd Városi Könyvtárban folytattuk ezt a megemlékezést másnap.
Tartalmas hónapunk volt,sok sok beszélgetéssel, örömmel. Hiszem,hogy ezek a percek nagyon fontosak, sok szépre tanítanak meg mindannyiunkat , s közben még jobban megismerjük egymást, összekovácsol minket,
Én is hálás vagyok, hogy ennek a kis csapatnak a része lehetek, általuk én is sokat tanulok és sok pozitív élményben lehet részem.
Hála gyakorlása
A HÁLA egy nagyon hálás téma. Számomra az egyik legkedvesebb. Azt tapasztalom, hogy ahogy nyílik a gyermekek értelme és fejlődik anyanyelvi kifejezőkészségük, egyre inkább tudják szívből megfogalmazni ezt az érzést.
A boldogságóra egy relaxációs, stresszoldó mozgással kezdődött. A Bagdi Bella Szép nap című dalának hallgatása közben lefeküdtek a szőnyegre és behunyták a szemüket. A dal halkan ment a háttérben, közben halkan mondtam a gyerekeknek, hogy mikor melyik testrészüket mozgassák. A testrészekre koncentrálás és halk zene összhatására nyugodt, relaxált állapotba kerültek legtöbben.
A Hálafa története mesét elmeséltem a gyerekeknek. A mesében számtalan példát találtak a gyerekek a hála kifejezésére mintaként. A mese után mindenki elmondhatta, hogy ki miért hálás…… Elhangzott a hála a Szüleik, nagyszüleik, testvérük, barátaik, óvónénik, háziállatuk iránt.
Aki szerette volna középre állt és társai megfogalmazták miért hálásak Neki. Majdnem mindenki szeretett volna középen állni és magába szívni társai kedves szavait.Köszönetképp ölelést kaptak egymástól.
Megfestettük a saját Hála fánkat, közben a Szép nap kezdetű dalt hallgattuk és énekelgettük.
Elkészült a hónap végére a Boldogságvárunk is, melynek első lépcsőfokára már el is helyeztük a hála jelét.
Gyulai Implom József Általános Iskola
Óratervezet: Hősök emlékezete
1. Ráhangolódás:
Színek üzenete
– bátorságkavics….a kő ereje, a piros bátorsága
– napraforgó…..napsárga
– meditáció…..fehér-fekete ’5
– „Mikor én az anyanyelvvel játszom,”….piros-fehér-zöld ’10
2. Jelentésteremtés
– Hála idézetek ’14
– Hála mese…..a nép bölcsessége
• dramatizálás ’22
– „Itt nyugszunk vándor…”
• sorrend
• ritmus, rím, hangerő ’28
• „ A történelem, az ….” (Hérodotosz)
(„Sok van, mi csodálatos, de az embernél nincs semmi csodálatosabb.” Szophoklész)
• átvezetés: villámlazítás ’30
– Október 6.
feladatlap (Kovács-Péterffy-Pukli: Iránytű –Kompetencia fejlesztő
feladatok , 23-26.o. NTK, 2008 Nyíregyháza)
• „Esik az eső…képelemzés: hol járunk?
közös éneklés…..a nép érzelmei
szómagyarázat
motiváció-szabadság ’35
• Szövegértés
– A nemzeti gyásznap….olvasás, betűrend-villantás
– Damjanich imája……sárfoltos szöveg- páros munka ’45
• Utolsó mondatok-csoportmunka
– Az aradi 13 balladája-Holdeső….történet és érzelem
Iskolánk csatlakozott A „Mozdulj a klímáért a Föld körül!”elnevezésű felhíváshoz. A Magyar Természetvédők Szövetsége hirdetett akcióhetet 2021. szeptember 6 és 2021. október 16. között.Változatos programokkal hívtuk fel a tanulók figyelmét bolygónk megóvásának fontosságára. Minden nap az életünk része kell, hogy legyen környezetünk védelme, hiszen ökoiskola lévén szelektíven gyűjtjük a hulladékot, olajgyűjtő konténert helyeztünk el a bejáratnál, valamint a műanyag kupakoknak is helyet adtunk a kapu melletti hatalmas szívecskében. Ezen a héten azonban még inkább felhívtuk környezetünk figyelmét Földünk természetes élővilágának fenntarthatóságára.Hálásak vagyunk,hogy a Föld lakói lehetünk.Élőképeket készítettünk hálánk jeléül.
Szeptember 14-én tartottuk meg iskolánkban az első boldogságórát. A témánk a HÁLA volt. A gyerekek a „kis lépcsőn” jöttek fel, aminek a lépcsőházát teli ragasztgattuk szívekre írt hála idézetekkel (amiket a munkafüzetből írtunk ki). Mindenki választott az idézetekből annyit, amennyit szeretett volna. Amikor a teremhez értek, mindenki kapott egy kérdést, hogy miért hálás az életében. A választ megadva léptek be a terembe. Nagyon kedves és őszinte válaszokat adtak, ráhangolta őket az idézetek olvasgatása és a beléptetés a hála témájára. Mikor mindenki belépett, leültünk egy körbe és beszélgettünk az idézetekről, majd elmeséltem nekik „A vadgalamb és a méhecske” című mesét és felolvastam a munkafüzeti történetet. A történetek kapcsán folytattuk a beszélgetést a háláról. Sok saját élményt meséltek. A beszélgetőkör lezárásaként a Hála-híd kártyáival játszottunk (szólítás, kérdés), majd akvarell ceruzával hála könyvjelzőket színeztünk, festettünk. A tevékenység közben Bagdi Bella dalait hallgattuk, énekeltük.
Nagyon jó élmény volt már az első óra is. A gyerekek megnyugodtak, elcsendesedtek és őszintén, kedvesen beszéltek egymással. Hiszem, hogy nem csak kellemes, hanem hasznos délutánt töltöttünk együtt.
Gárdonyi Géza és Szegi Suli Általános Iskola
A Csodakantár c. mesét dolgoztuk fel, majd utána a keresztrejtvényt is megfejtettük.
Arról is beszélgettünk, hogy miért lehetünk hálásak?
Az óra elején meghallgattuk a „Szép nap, ölelj most át engem” kezdetű dalt.
Megbeszéltük miért fontos az ölelés, kiket szoktunk megölelni és kiket nem. Mit ad az ölelés.
Ezután elolvastam nekik a Csodakantár című mesét. Meg kellett figyelniük a szereplőkét és a cselekményt. A mesét feldolgozva a gyerekek összegezték miért is volt hálás a leány.
Ezután választhattak maguknak egy párt az osztályból, akivel közesen készíthettek egy rajzot. A közös rajzolásnál meg kellett egymás kezét fogni és vezetni rajzolás közben.
Az elkészült művekről pedig egy mesét kellett elmondaniuk.