Bevezető beszélgetés: A boldogságfokozó hála
Mit jelent egy átlagember számára a hála?
Mit jelent prof. dr. Sonja Lyubomirsky boldogságkutató szerint: akinek könyvéből az is kiderül, hogy a hála az egyik leghatásosabb boldogságfokozó technika.
I. Téma kibontása
1. Mit jelent számotokra a hála? (gyerekek válaszai)
2. Miért lehetünk hálásak? (gyerekek válaszai)
3. A hála hatása (pedagógus magyarázata: Kézikönyv: 45.oldal, Mf.: 7.oldal)
Először is a hálás gondolkodás képes semlegesíteni a negatív érzéseket, mint például:
II.1. Próbáljátok kitalálni az összekeveredett betűkből, hogy melyek lehetnek ezek a negatív érzések!
(szókártyák)
• az irigységet,
• a kapzsiságot,
• az ellenségességet,
• az aggodalmaskodást,
• a bosszankodást,
• a rosszkedvet,
• a magányt
II.2. Csoportokban fogunk dolgozni. Minden csoportból válasszanak ki a társak egy tanulót, akinek a hátára egy lapot tűzünk az alábbi felirattal:
„ Azért szeretlek, mert…”
Írjatok rá a véleményeteket, vagyis fejezzétek be a megkezdett mondatot! Csak pozitív mondatokat írjatok!
II.3. Mindenkinek adok egy cetlit, amin megkezdett mondatot találtok. Az a feladatotok, hogy fejezzétek be a mondatot!
III. Rajzold le kinek, és miért vagy hálás!
Zárókör
Mindannyian fogalmazzatok meg egy ötletet, hogyan fogjátok ezen a héten kifejezni hálátokat egy családtagodnak, vagy szerettednek!
A hála gyakorlása
A hangulatunknak megfelelő színű hálakavicsokkal köszönünk meg minden találkozáskor a szívünkhöz közel álló érzéseket, embereket, állatokat, növényeket, tárgyakat.
Jármi-Papos-Őr Általános Iskola
Hálával telten a szeretet útját járom.
Francia király / János vitéz hálája
János vitéz / francia király hálája
Az irodalmi művek szereplőinek példáján keresztül a hála gyakorlásának kölcsönös megnyilvánulási lehetőségét gyakoroltuk.
A hála gyakorlását szülinapi ünnepléssel is egybekötöttük, melynek kapcsán az osztálytársak átélték az egymás iránt érzett hálát.
Szeptember a Háláról szóltnálunk is!
A mesén keresztül dolgoztuk fel a témát, majd hála tablót készítettünk amire több napon át kerültek a hála virágok. A téma lezárásaként hála virágot színeztek a gyerekek amit haza viettek.
Az óra elején kötetlen beszélgetést kezdeményeztem, mely során kértem a gyerekeket, hogy magyarázzák el mit jelent ez a fogalom. Próbáltuk felidézni, hogy milyen az, amikor igazán hálásak vagyunk valamiért. Meséltünk különböző élethelyzetekről, amikor megtapasztaltuk, hogy teljes szívünkből köszönettel tartozunk egy jó cselekedetért, egy kalanddal tele kirándulásért, egy finom ételért, egy gyönyörű hegyekkel körbevett táj látványáért, betegségből való felépülésünkért.
Nagyon fontos, hogy ne felejtsünk el hálát adni azokért a csodálatos dolgokért, amelyek körbevesznek bennünket a mindennapi életünk során.
A gyerekek hálaszívekbe írták, hogy mi az amiért hálásak az életben. A hálaszíveket együtt raktuk a falon elhelyezett tablóra.
Relaxációs és légzőgyakorlatokat végeztünk az udvaron kihasználva az utolsó jó időket. A gyerekek kedvence az „ugrálj ugrálj fel fel!” dal amire kimozoghatják magukból a felgyülemlett feszültséget. A dal után megbeszéltük, hogy ki mire gondolt, ami boldogsággal tölti meg a szívét. A téma megbeszéléséhez érzelem kártyákat használtam, így a gyerekek könnyebben el tudták mondani miért hálásak, milyen érzelmeket éltek át mostanában. Mesének a „A zengő patak ” című mesét választottam, ami egy irigy kisfiúról szól, akinek a mese végére megtisztul a szíve. Mindenkivel ittunk egy pohár vizet miközben elképzeltük, hogy a víz megtisztítja a szívünket a negatív érzelmektől. Az óra végén a gyerekek napsugár formában lefeküdtek a földre lábukat összeérintve és meghallgattuk a „szép nap ölelj most át engem” dalt. A téma továbbgondolására rajzot készítettek a gyerekek a mese azon részéről, ami megragadt bennük.
Idén kezdtük osztályommal a boldogságóra foglalkozásokat. Nagyon szerették ezeket a perceket, órákat. Együtt bontogattuk ki, hogy ez a szó mit jelent. Összegyűjtöttük, hogy ki miért hálás. Majd ezeket a szavakat csoportokba soroltuk. Nem csak arról beszéltünk, hogy miért lehetünk hálásak, hanem arról is szó esett, hogy más miért lehet hálás. Nekünk lehet-e valaki hálás? Mi következi abból, ha hálát érzünk? Hogyan cselekszünk, mit mondunk ilyenkor? Kimutatjuk-e? Ki kell-e mutatnunk? Kihelyeztünk egy papírt, melyre bárki felírhatta, ha hálát érez valami miatt. Olyannyira jól sikerült, hogy még a napokban is bővül a lista, így új fényképet kellett készítenem róla. A téma zárásaként az elmúlt időszakból ki kellett emelni egyet-kettőt, melyből egy általuk megszavazott formát alkottunk.
A boldogságfokozó hála
Ajánlott életkor: 6-7 év
Osztály / Csoport:1. osztály ( tanulásban akadályozottak)
Tantárgy / Ismeretkör: Etika
Fő didaktikai feladatok: Ráhangolás, Motiválás, Szemléletesség, Új ismeret közlése, Visszacsatolás
Tantárgyi / Foglalkozási átjárhatóság: Anyanyelv és irodalom
Felhasznált források (tankönyv, munkafüzet, feladat- és szöveggyűjtemény, digitális tananyag, online források, szakirodalom stb.): Bagdi Bella, Prof. Dr. Bagdy Emőke, Tabajdi Éva: Boldogságóra kézikönyv pedagógusoknak és szülőknek 3-6 éveseknek, Bagdi Bella, Bezzeg Andrea: Boldogságóra készségfejlesztő, kifestő és színező munkafüzet 3-6 éveseknek.
I. Bevezető rész
1.Köszöntő és hangulatválasztó kör: A gyerekek a köszöntő falról választhatják ki, hogy öleléssel (piros szívforma), pacsival (tenyérlenyomat forma) vagy tánccal (hangjegyforma) köszönnek a pedagógusnak.
2.Relaxációs gyakorlatok: „Villámlazító” gyakorlat, „ Almát szedj ügyesen, szőlőt szedj ügyesedj!” gyakorlat, „Arclabda” gyakorlat.
3.Érzelmek utánzása a szőnyegen körben ülve, arcbábok körbeadásával. Érzelmek utánzása arccal, hangadással, majd megbeszélése az adott érzelemnek („Mikor éreztél ilyet? Jó vagy rossz volt e?” ) Legvégül a boldog arcról beszélünk. „Melyik a boldog arc? Neked mi okoz boldogságot, miért vagy hálás?”
4.Bagdi Bella: Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek című dal éneklése mozgásutánzással, körben állva.
II. Fő rész
5.Munkafüzet 3. oldal közös megbeszélése, majd önálló elvégzése (Egyéni segítségadással). Végül mindenki bemutatja és elmondja a kiszínezett képek alapján, miért hálás.
6.Boldogarc festése ujjal papírra( gyermek választja ki a színt), majd építőkockákból szívforma kirakása. Ez jelképezi az egymás iránti hálánkat. Elmondom mennyire hálás vagyok, hogy együtt lehetünk és jókat játszhatunk.
III. Befejező rész
7.Szeretetkör: Körben ülve egy adott köszönési formát indítok el, amit sorban végeznek el a gyerekek a mellettük ülővel: integetés, kézfogás, pacsi egy kézzel, pacsi két kézzel, puszi dobálása, ölelés.
8.Jutalomnyomda kiosztása, és a nyomdagyűjtőjükbe való nyomdázás.
Csemete liget Napközi otthonos Óvoda
Az év eleji újra vissza szokás után az első téma nagyon megérintette a kis cinegèket. Mivel a korcsoport két szintű , így igyekszünk minden témát úgy érinteni, hogy két szintre tervezünk, mint ebben az esetben is. A Bábozást a kisebbek számára is, a hosszabb mesét a nagycsoportosok részére és megértésére adtuk elő.
Készítettünk hálafát, amire minden kisgyermek készített hálalevelet gipszből.
Mindennapjaikat érintse a hála érzése, ezt igyekszünk elmélyíteni és megalapozni számukra.