Mini csoportos gyermekekkel dolgoztuk fel a hála témakörét.
A relaxálás után a gyerekek meghallgatták Szutyejev: Okoska botocska történetét. A bölcs süni egy bot segítségével többször is kisegítette barátját a nyulat, amiért Ő nagyon hálás volt.
Ezután beszélgettünk, hogy mikor érzünk hálát?
– Ha szeretnek bennünket.
– Ha megdicsérnek bennünket.
– Ha játszanak velünk.
– Ha anya finomat főz otthon.
– Ha elmehetünk játszótérre.
– Ha mamáék vigyáznak ránk, és játszanak velünk… Ezek voltak a válaszok.
Szeptember 30- án ezért Nagyi délelőttöt szerveztünk, melyre meghívtuk a Nagyszülőket, egy közös játékos délelőttre.
Mamák, taták érkeztek egy- egy tányér finom süteménnyel, és közösen játszhattak, énekelhettek, barkácsolhattak unokáikkal.
Nagyon jól sikerült ez a délelőtt, amiért a gyerekek, és a nagyszülők is hálásak voltak.
A hála gyakorlása
Első boldogságóránkat tartottuk másodikosaimmal, nekik és nekem is újdonság volt ez a foglalkozás. Lelkesen és nagy kíváncsisággal érkeztek meg a gyerekek a foglalkozásra. A hónap dalával kezdtünk ráhangolódni a témára, majd beszélgetést folytattunk a hála jelentésével kapcsolatosan. Mindenki megpróbálta az adott naphoz kapcsolódóan megfogalmazni, miért is érezhet aznap hálát . Ezután a Csodakantár című mese meghallgatásával próbáltuk még inkább megközelíteni a témát. A mesére reflektálva megállapították a gyerekek, hogy a hála kölcsönösen örömet, boldogságot tud okozni. Hálagombákat alkottunk, hogy „szaporodjon a hála ,mint a gomba”. „Testbetűkkel” kiraktuk a hála szót.
Az első boldogságfokozó témánk alkalmával megbeszéltem a gyerekekkel, hogy mit jelentenek a boldogságóra foglalkozások. Minden hónapban feltesszük a hónap témájának a logóját a lépcsőfokokra, mellyel egyre közelebb jutunk a várhoz. Relaxációs játékkal hangolódtunk a témára, majd megismerhették a Hálafa történetét. Mese után közös beszélgetéssel dolgoztuk fel a témát. A szívpárna átadásakor a gyerekek elmondhatták miért lehetnek hálásak. A gyerekek nagyon nyitottak és érdeklődőek voltak egymásra és erre a témára. Felsoroltunk különböző dolgokat, amiért hálásak lehetünk, tudatosan örülhetünk az életünk során. A gyerekek le is rajzolták amiért hálásak lehetnek, majd elkészítettük a mi Hálafánkat, melybe minden gyermek örömmel részt vett. A hónap dalát jó szívvel hallgatták a gyerekek, még pihenés idő előtt is kérték, hogy újra meghallgathassák. A hála logóját feltettük az első lépcsőfokra.
Az első boldogságfokozó témánk alkalmával megbeszéltem a gyerekekkel, hogy mit jelentenek a boldogságóra foglalkozások. Minden hónapban feltesszük a hónap témájának a logóját a lépcsőfokokra, mellyel egyre közelebb jutunk a várhoz. Relaxációs játékkal hangolódtunk a témára, majd megismerhették a Hálafa történetét. Mese után közös beszélgetéssel dolgoztuk fel a témát. A szívpárna átadásakor a gyerekek elmondhatták miért lehetnek hálásak. A gyerekek nagyon nyitottak és érdeklődőek voltak egymásra és erre a témára. Felsoroltunk különböző dolgokat, amiért hálásak lehetünk, tudatosan örülhetünk az életünk során. A gyerekek le is rajzolták amiért hálásak lehetnek, majd elkészítettük a mi Hálafánkat, melybe minden gyermek örömmel részt vett. A hónap dalát jó szívvel hallgatták a gyerekek, még pihenés idő előtt is kérték, hogy újra meghallgathassák. A hála logóját feltettük az első lépcsőfokra.
A hónap feladata a hála gyakorlása volt. Sajnos a beszoktatás nem volt egyszerű az idei tanévkezdéskor, így a hónap feladatára kevesebb idő és energia jutott.
Természetesen megbeszéltük, miről is szólnak a boldogságórák, hogyan juthatunk fel a Boldogság várába.
A hála nehezen megfogható fogalom a gyerekek számára. A kezdeti beszélgetés során nem igazán tudták megfogalmazni, mi is ez, mikor érzünk hálát, milyen érzés stb.
Kialakítottuk a szokásrendet, hogy a reggeli beszélgetést a Bagdi Bella: Szép nap, ölelj most át engem… kezdetű dallal indítjuk. Ha meghallják, azonnal kört alakítanak, törökülésbe ülnek és megfogják egymás kezét már a kicsik is.
Készítettünk fákat, melyre színes faleveleket ragaszthatott az, aki hálás volt valamiért. Akinek nem készült fája, az az ösz színeiből válogathatott krepp-papír szalagot, amit a csoportszoba díszítésére felragaszthatott egy hurkapálcára.
Meghallgattuk Nasu mackó szerencséjéről szóló mesét, ami a kicsik számára hosszúnak bizonyult.De több alkalommal is elmondtuk a mesében elhangzó mondókát és próbáltam a mesébe minél több hangutánzós, mozgásos elemet belevinni, hogy felkeltsem és fenntartsam az érdeklődésüket.
Felszálltunk a hálavonatba is, majd felkerült az első lépcsőfokra a hála jele, a hálavirág.
Gödöllői Petőfi Sándor Általános Iskola
Hála
A hálaharang megszólaltatása után elmondták miért éreznek hálát. Ezután a Linka és a csengettyűk című mese feldolgozása következett páros és csoportmunkában. Rajzolás közben meghallgattuk az aktuális dalt is. A feladatok közül a saját testből betűk formálását választották és a HÁLA szót jelenítették meg.
A Százszorszép csoportba már a tavalyi évben megismerkedtek a gyerekek a Boldogságórával. Ebben az évben én vettem át a boldogság fokozó technikák gyakorlását és megismertetését ebben a csoportban. Ebben a csoportban a gyerekek fele már iskolába indul a következő évben. Nagyon fontosnak tartom a mai világban, hogy a gyerekek megfelelő érzelmi nevelésben részesüljenek mielőtt iskolába lépnek, hiszen így könnyebben átvészelhetik a nehéz akadályokat amik iskolás korban egyre csak szaporodni fognak, és megtanulhatják milyen egymásra figyelni. A Százszorszép csoport már nagyon várta a Boldogságórát, hiszen tudták, hogy itt valami nagyon jó fog történni. A tevékenységet Bagdi Bella : Szép nap.. című dalával indítottam, mely segített nekik abban, hogy ráhangolódjanak a tevékenységre. A dal után Bezzeg Andrea: A Hálafa története című mesét mondtam el nekik. A mese meghallgatása után megbeszéltük, hogy mit érzett a fa és, hogy mivel vidították fel az állatok, majd mindenki elmondhatta, hogy ő kinek és miért hálás. A beszélgetés után mindenki kivágott egy színes papír szívet és együtt kiszíneztük a Hálafánkat. Miután elkészült a Fa egy játékkal díszítettük ki a hálafánkat a gyerekek által kivágott szívekkel. Hálakapun áthaladva mindenki elmondta, hogy kinek hálás és miért, amit ráírtam a szivecskéjére, majd ő azt elhelyezte a Hálafán. A gyerekek nagyon élvezték a tevékenységet és már alig várják a következőt.
Összegyűjtöttünk néhány, a hálára okot adó fogalmat. A lista bővíthető.
Bárczi Gusztáv Ált. Isk., Szakiskola , Készségfejlesztő Iskola és EGYMI
A beszélgetések során évről évre egyre több dolgot tudnak felsorolni a gyerekek, amiért hálásak lehetnek. Néhányat le is rajzoltak.
Szeptember a boldogságfokozó hála hónapja. Sokat beszélgettünk ki kinek és miért hálás. A feladatok közül a gyerekek a testükkel megformálható HÁLA szó betűit választották. Nagyon tetszett a gyerekeknek ez a feladat.