A boldogság fokozó ha feldolgozásához a hét elején felidéztük a hálafa történetét. Mivel elég kicsi gyerekek járnak a csoportba, így elég nehéz számukra megfogható módon elmagyarázni a hála fogalmát. A heti témánk a süni volt. Megtanultunk egy sünis mondókát, melyben a sünit megvédik a levelek a közelgő téltől. Ennek kapcsán mindenki beboríthatta a sünikéjét jó sok levéllel, melyekért nagyon hálás, hiszen már nem fog fázni a télen. A heti mesénk Szutyejev Az Alma meséje, amiben az állatok egyetlen almán osztoznak. Ezután elkészítettük a sünikénk almáját, így a hétvégén már nagyon hálás volt, hiszen meg van a téli elemózsia és a meleg takaró is.
A hála gyakorlása
Bevezetés: – Kerekerdő, Boldogságvár megkeresése a Napindító dalra
– Ráhangolódás a foglalkozásra: „Mi a boldogság?”
„Te mikor vagy boldog…?”
A gyerekek hamar ráéreztek a foglalkozás „ízére”, – szívesen beszéltek érzéseikről.
– Boldogságmondóka eljátszása
Boldogságfokozó Hála feldolgozása: Napimádás -> jó érzés volt megszabadulni a rossz dolgoktól!
Hálafa története,- „Nap, nap, nap” c. mondóka megtanulása,
– Beszélgetőkör -> Mese után beszélgetés a háláról. „Miért vagy hálás?/M.f. 3. oldal/
Hálavirág készítése, átadása: „Te kinek vagy hálás?” /barát, óvónéni, dajka néni, családtagok/
A foglalkozás zárása: Együtt mozgás a „Boldog vagyok…!” c dalra!
Bevezetés: – Kerekerdő, Boldogságvár megkeresése a Napindító dalra
– Ráhangolódás a foglalkozásra: „Mi a boldogság?”
„Te mikor vagy boldog…?”
A gyerekek hamar ráéreztek a foglalkozás „ízére”, – szívesen beszéltek érzéseikről.
– Boldogságmondóka eljátszása
Boldogságfokozó Hála feldolgozása: Napimádás -> jó érzés volt megszabadulni a rossz dolgoktól!
Hálafa története,- „Nap, nap, nap” c. mondóka megtanulása,
– Beszélgetőkör -> Mese után beszélgetés a háláról. „Miért vagy hálás?/M.f. 3. oldal/
Hálavirág készítése, átadása: „Te kinek vagy hálás?” /barát, óvónéni, dajka néni, családtagok/
A foglalkozás zárása: Együtt mozgás a „Boldog vagyok…!” c dalra!
Bevezetés: – Kerekerdő, Boldogságvár megkeresése a Napindító dalra
– Ráhangolódás a foglalkozásra: „Mi a boldogság?”
„Te mikor vagy boldog…?”
A gyerekek hamar ráéreztek a foglalkozás „ízére”, – szívesen beszéltek érzéseikről.
– Boldogságmondóka eljátszása
Boldogságfokozó Hála feldolgozása: Napimádás -> jó érzés volt megszabadulni a rossz dolgoktól!
Hálafa története,- „Nap, nap, nap” c. mondóka megtanulása,
– Beszélgetőkör -> Mese után beszélgetés a háláról. „Miért vagy hálás?/M.f. 3. oldal/
Hálavirág készítése, átadása: „Te kinek vagy hálás?” /barát, óvónéni, dajka néni, családtagok/
A foglalkozás zárása: Együtt mozgás a „Boldog vagyok…!” c dalra!
Bevezetés: – Kerekerdő, Boldogságvár megkeresése a Napindító dalra
– Ráhangolódás a foglalkozásra: „Mi a boldogság?”
„Te mikor vagy boldog…?”
A gyerekek hamar ráéreztek a foglalkozás „ízére”, – szívesen beszéltek érzéseikről.
– Boldogságmondóka eljátszása
Boldogságfokozó Hála feldolgozása: Napimádás -> jó érzés volt megszabadulni a rossz dolgoktól!
Hálafa története,- „Nap, nap, nap” c. mondóka megtanulása,
– Beszélgetőkör -> Mese után beszélgetés a háláról. „Miért vagy hálás?/M.f. 3. oldal/
Hálavirág készítése, átadása: „Te kinek vagy hálás?” /barát, óvónéni, dajka néni, családtagok/
A foglalkozás zárása: Együtt mozgás a „Boldog vagyok…!” c dalra!
Bevezetés: – Kerekerdő, Boldogságvár megkeresése a Napindító dalra
– Ráhangolódás a foglalkozásra: „Mi a boldogság?”
„Te mikor vagy boldog…?”
A gyerekek hamar ráéreztek a foglalkozás „ízére”, – szívesen beszéltek érzéseikről.
– Boldogságmondóka eljátszása
Boldogságfokozó Hála feldolgozása: Napimádás -> jó érzés volt megszabadulni a rossz dolgoktól!
Hálafa története,- „Nap, nap, nap” c. mondóka megtanulása,
– Beszélgetőkör -> Mese után beszélgetés a háláról. „Miért vagy hálás?/M.f. 3. oldal/
Hálavirág készítése, átadása: „Te kinek vagy hálás?” /barát, óvónéni, dajka néni, családtagok/
A foglalkozás zárása: Együtt mozgás a „Boldog vagyok…!” c dalra!
Nyékládházi Kossuth Lajos Általános Iskola
Szeptember hónapban megfestettük a hálaköveinket, azóta nincs nap, hogy ne vegyük elő. Hálafonalat fontunk. A hála megfogalmazása már egyre könnyedebbé vált a gyerekek számára. Mesét hallgattak a háláról. Játszottunk a Pozitivity társasjátékkal is. Jobb volt egymással a Világ.
Első Boldogság óránkon sokat beszélgettünk a háláról, meghallgattuk Bagdi Bella dalát. „Sok szeretet van a szívünkben!”-mondta egy kislány, s a többi gyermek is elmesélte háláról kapcsolatos gondolatait.
Szeptemberben amikor újra találkoztunk a gyerekekkel és megbeszéltük, hogy ez lesz az utolsó tanévünk együtt, ezért a legtöbb időt fogjuk együtt tölteni. Amikor lehetőségünk lesz rá, megyünk együtt sétálni, beszélgetünk és zenét hallgatunk. A boldogság órákban már rutinosnak mondhatjuk magunkat, így nagy várakozással kezdtük el a munkát. Nagyon szeretjük! Nekem a munkámban sokat segít, órákon is sokszor tudok segítségként dolgokat, gondolatokat átvenni a programból. Most azt írom, hogy én tartozom hálával a boldogság óráknak.
Az 1/9.D osztályban bevezettem a Boldogság órát, ismertettem a tanulókkal a várható órák tartalmát, menetét, hogy mire számíthatnak a tanévben. Menet közben beszélgetést indítottam a háláról, kinek, mit jelent ez a fogalom. Próbáltuk összeszedni, hogy miért hálásak a tanulók a családjuknak, barátoknak, az iskolának és végül önmaguknak. Nagyon szép és érzelmekkel telített válaszok érkeztek, ezeket összesítettük. Beszélgettünk arról is, hogy milyen érzés az, amikor nekünk hálás valaki. A tanulók a hála fogadását nehezebbnek tartják, mint azt, amikor ők hálásak valamiért.
A feladatok közül a „Hogyan kérj segítség, hogy igent mondjanak rá? ” végeztük el. Az előadás levetítése után kiscsoportokban megbeszéltük a filmből levont következtetéseket, ahol a tanulók elsősorban a segítségkérés nehézségeiről számoltak be (nehéz a segítségkérés, gyengének tartják őket, stb).