Hála gyakorlása
Beszélgettünk a nyári élményekről, képek segítségével felidéztük azokat. Mindannyian kifejeztük hálánkat, hogy újból együtt lehetünk, majd ölelésláncot játszottunk, körben állva a gyermekek a tőlük balra helyezkedő társukat megölelték.
A foglalkozást a „Napimádás”, és a „Fújj, fújj” relaxációs gyakorlattal indítottuk, ezután meghallgattuk Bagdi Bella: „Szép nap ölelj most át engem” című dalt. Ezután körbe ülve a szőnyegen „Hála gesztenyét” adogattunk egymás kezébe, mindenki elmondhatta, hogy miért hálás. A „Kerekerdő kalandra hív téged” mondókával kezdeményeztem Bezzeg Andrea: „A Hálafa története című mesét. Végül elkészítettük a Hálafánkat. Őszi színű kartonpapírokból körbe rajzoltuk, majd kivágtuk a gyermekek tenyérlenyomatát, amit a közösen a falra festett fa ágaira ragasztottunk. Végül a társunk felé fordultunk, és elmondtuk, hogy miért vagyunk neki hálásak, majd a hála jelét felragasztottuk a boldogsághoz vezető lépcsőre.
A hála gyakorlása
Szilvia Kerekes.Zsomborné Hargitai
Az első boldogságórán a hála gyakorlásával foglalkoztunk. Először hála napocskát készítettek a tanulók önállóan, összegyűjtve, hogy miért hálásak. Megemlítették többek között a családot, barátokat, kedvenc háziállatukat, egészséget, házukat. Ezt követően beszélgettünk arról, hogy még miért lehetünk hálásak, kicsi kibővítve az ő felsorolásukat. Végül nyitott mondatokat fejeztek be, ami arra irányult, hogy egy adott személynek miért hálásak. Házi feladatként az öt napos hála gyakorlását kapták, amiből egy elvégzése volt a feladat. A gyerekek több mint a fele mind az ötöt elvégezte és örömmel, lelkesen számoltak be róla.
/Tauber Andrea, Zuglói Hajós Alfréd Magyar-Német Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola/
„A hála olyan, mint a rózsa. Táplálni kell, öntözni és ápolni, szeretni és óvni.”( Dale Carnegie)
A szeptember hónap témája a hála. Az életben sok mindenért lehetünk hálásak. A másodikos gyerekek, a maguk nyelvén, nagyon szépen el tudták mondani, mit is jelent számukra a hála, ki iránt éreznek hálát és azt is elmondták, hogy szerintük nekik ki lehet hálás.
Meghallgattuk a hónap dalát, és közben énekelhették a dalt és színezték a hála színezőt.
Meghallgatták a Csodakantár című mesét, melyet utána eljátszottunk.
A hálával kapcsolatos gondolataikat gondolattérkép formájában jelenítettem meg.
Elkészítettük a hálaleveleket, melyre ráírták kinek hálásak, és miért. Felragasztották a leveleket, így elkészült a mi saját Hálafánk.
Hálás vagyok, hogy taníthatom őket, és hálás vagyok, mert tanulhatok a Boldogságórás csapattól. Köszönöm!
Az idén már 6. alkalommal nyerte el óvodánk a Boldog Óvoda címet. Nagy büszkeség ez számomra.
A nyári pihenés után izgatottan tartottam meg az első Boldogságórát. „Régi” óvodásaim örömmel üdvözöltek minket és egymást, megérkeztek kiscsoportosaink is. Az újonnan érkező családoknak egy szülői értekezlet keretében ismertettem a Boldogságórák lényegét, büszkén meséltem az elmúlt évekről. Megmutattam az okleveleinket, elismeréseinket, fotóinkat.
Szeptember hónapban szinte már „hagyományőrzésképp” kitettem a folyosóra a Hálabefőtt üvegét, amibe sok értékes gondolat került.
Az óra elején elmondtam a gyerekeknek, mit jelent a hála és én miért vagyok hálás az életemben. Az ovisaim is megosztották gondolataikat velem: „anyáért”, „kutyámért”, „játékaimért”, „családomért és az oviért”.
Relaxáltunk és meghallgattuk Bagdi Bella dalát. Elmeséltem a Hálafa történetét és a munkafüzet feladataiból is szemezgettünk.
Ebben a hónapban az őszi gyümölcsökkel foglalkoztunk, hálakosarat készítettünk, melybe mindenki a kedvenc gyümölcsét tette. Hálát adtunk a természetnek, hogy sok-sok finomsággal ellát minket. A témához kapcsolódóan egy családi délutánt rendeztünk, mely nagyon jó hangulatban telt. Hálás voltam a szülők aktivitásáért, finom süteményeikért és azért a minőségi időért, melyet együtt töltöttünk.
Hatalmas öröm számomra, hogy idén is átadhatom a Boldogságórák üzeneteit óvodásaimnak.
A háláról beszélgetve, egy kislány így kiáltott fel:
– ,,Tanci, én olyan hálás vagyok, hogy ezeket az órákat tartjuk!,,
Ezeken az órákon egy-egy beszélgetés után elcsendesednek, majd gyönyörűen megfogalmazzák azt, amiről azt gondolnánk, hogy egy ekkora gyerek nem tud megfogalmazni, elmondani.
,, Az én szívemben hála lakik.,,
,, Mi minden kis dologért hálásak kellene legyünk.,,
Szeptember hónapban, a hála témakörével foglalkoztunk. Az őszi évszakhoz kapcsolódva, elkészítettük csoportunk hálafáját. Ezt megelőzően, megismertük a hálafa történetét, majd dramatizáltuk a mesét, kiosztottuk a szerepeket! A játékok, gyakorlatok során több nézőpontból vizsgáltuk a témát. Próbáltam megerősíteni bennük azt az életérzést, hogy nem csupán az emberi kapcsolatokban, hanem a körülöttünk lévő tárgyi és természeti jelenségekben, anyagokban, életünk eseményeivel kapcsolatban is erősíthetjük a hála érzését. A foglalkozás során nagyon sok pozitív élményt fogalmaztak meg a gyerekek. Boldogan, mosolygós arccal ragasztották fel a hálafára azokat a kis kezeket, amelyek szimbolikusan a fa leveleit jelentették, s amelyek arról is tanúskodnak, hogy vegyük észre mindenben a jót. Hálásak voltunk minden együtt eltöltött pillanatért, s ezzel már rá is hangolódtunk a következő hónap témájára, az optimizmus gyakorlására.
Kisnánai Szent Imre Általános Iskola
Az 1. és 4. évfolyam együtt, egymást segítve csoportmunkában dolgozta fel a Linka és a csengettyűk című mesét.
Városi Óvodák és Bölcsőde Tiszakécske
Relaxációval kezdtük az idei első boldogságóránkat. A medvék mozgását utánozva, a gyerekek helyben járással lépkedtek, vagy lomha mozgással folytatták a játékot és közben medve hangját is utánozva. Pihentetésként, ehhez a kis játékhoz kapcsolódott Nasu mackó szerencséje című mesét interaktív módon dolgoztunk fel. A feltett kérdésekkel és a gyerekek által megfogalmazott válaszokkal sikerült a hála fontosságát erősíteni. Foglakozásunkat a Mackó, mackó ugorjál… c. dalos játékkal fejeztük be.
Városi Óvodák és Bölcsőde Tiszakécske
Relaxációval kezdtük az idei első boldogságóránkat. Nasu mackó szerencséje című mese meghallgatása után, a gyerekekkel megbeszéltük a mese lényegét. A feltett kérdésekkel, sikerült a hála fontosságát erősíteni. Nagy sikere volt a Hálavonatnak, melybe mindenki beszállhatott. A hálájuk jeléül, az a társuk szállhatott be a vonatba, akinek valamiért hálásak voltak.