Szeptemberi óra
A hála gyakorlása
Kiscsoportosaink vannak.
Gyermekeinket ezzel az életszemlélettel szeretnénk megismertetni és ilyen szellemiségben is neveljük őket. Jelenleg ráhangolódunk a boldogságórákra, nyitogatjuk ez irányba szárnyacskáinkat, ès ezáltal már a kezdetektől formáljuk gondolkodásmódjukat. Sokat improvizálunk, minden lehetősèget kihasználva. Legelőször röviden mesèltünk nekik, és megmutattuk a mi a Boldogság várunkat.
Hogyha nagyon ügyesek leszünk és minden feladatot teljesítünk – akkor mire újra virágba borulnak a fák – eljuthatunk ebbe a csodálatos várba.
Ezèrt sok érdekes játékot fogunk játszani együtt.
A játèkos foglalkozás menete:
1. Mozgással kisèrt mondóka:
„Égig érő fa vagyok,. megnövök mint a nagyok.”
2. Bagdi Bella: Szèp nap, ölelj most át engem.
A dalt hallgatva minden kis gyermeket egyesével megölelünk, megsimogatunk, majd leültetjük a szőnyegre.
3. Mesehívó mondóka elmondása
4. Mese: A róka ès a varjú
Ezt a mesèt jól ismerik a gyerekek, sokszor hallották.
Most úgy meséltük el, hogy a varjú megosztja a sajtot a rókával,
A róka hálás lesz a varjúnak, megköszöni kedvességét. Barátok lesznek.
A gyerekeknek nagyon tetszett ez a mese, mert később is, más alkalomkor, mikor felajánlottuk, hogyan is mesèljük, akkor ezt a változatát szerették volna hallani. Ez nagy örömmel töltött el bennünket.
5. A sajt körbeadása – Megy a kis sajt vándorútra. ..című dalt ènekelve.
A dal végére érve így mindenki kapott a sajtból, ezért hálásak voltunk a varjúnak mi is. Meg is köszöntük neki.
Mindenki örült, jöhetett a táncolás.
6. Dal meghallgatása, mozgással kisèrve.
Bagdi Bella: Ha boldog vagy mutasd meg mindenkinek….
A kis foglalkozásunk végén közösen felragasztottuk a hála virágot Boldogság várunk első lèpcsőfokára. 🌸
Felelevenítettük, mit tanultunk a háláról az elmúlt tanévben. Elbeszélgettünk arról, miért vagyunk hálásak. Az elmúlt évhez viszonyítva a tanulók fejlődtek, mert egyre gyakrabban hálásak az eszmei értékekért, szeretetért és odafigyelésért, megértésért.
A hála az ember életének fontos része. Csoportunkban az idei évben is előtérbe került az ősszel, a termésekkel kapcsolatban. Szüreti napunkba, programjainkba építettük be. Reggel gyümölcssalátát készítettünk a gyerekekkel, melyhez a hozzávalókat ők vághatták össze. Megbeszéltük hogyan érnek a gyümölcsök, különböző termések és hogy ezeket kiknek köszönhetjük. Hálát adtunk a terméshez szükséges időjárásért, és azoknak az embereknek is hálával tartoztunk, akik ezeket eljuttatták hozzánk. A nap zárásaként táncot jártunk, mellyel megköszöntük mindenkinek, aki részt vett és segített a szüreti ünnepség megvalósulásában.
Ezért érdemes!
Szeptemberben a hála témájával foglalkoztunk. Sokat beszélgettünk arról, hogy a felnőttek hogyan segítik mindennapjainkat akár az óvodában, akár azon kívül. Elsétáltunk a közeli zöldségeshez, vásároltunk zöldséget, gyümölcsöt, de a legfontosabb az volt, hogy az eladó néninek vittünk szívecskés kártyát, olyat, amit a dadusoknak is adtak a gyerekek.
A hónap záró beszélgetésén azt kértem a gyerekektől, hogy vigyenek haza a közösen készített színes szívecskékből, és ha a hétvégén vásárolni mennek, adjanak belőle azoknak, akik szerintük segít nekik, akiknek van mit megköszönniük, és ezt mondják is el nekik.
Néhány nap múlva az egyik édesanya elmesélte, hogy a pékségbe mentek vásárolni, ahol kisfia egy szívecskét adott át az eladó néninek és megköszönte, hogy friss kalácsot tudnak venni nála. Nagy ölelés mellett egy finom sütivel köszönte meg a néni, hogy gondoltak rá.
Az édesanya elmondta, hogy a néni a könnyekig meghatódott, nagyon jól esett neki ez a kis gesztus – de jó érzés volt nekik is látni mások örömét.
*
Az óvodában dolgozó felnőttek munkája is szóba került a szeptemberi beszélgetésekben: Dadusok, kertészek munkájáról beszélgettük, arról, hogyan segítenek nekünk, hogyan teszik szebbé, jobbá a mindennapokat.
Már egy hónap is eltelt, amikor az egyik délelőtt, őszi sétára indultunk, egyszer csak a sorban felkiáltott az egyik kisfiú:
– Köszönjük Laci bácsi, hogy levágod a füvet! Szép lesz az ovi!
Később elmondtam a gyerekeknek, hogy mennyire büszke vagyok rá, hogy észreveszik, megköszönik a felnőttek munkáját, mennyire örülök, hogy ez a kisfiú hangosan el is mondta.
Nem számítottam rá, de összedugták a fejüket a gyerekek, leültek az asztalhoz, és rajzokat készítettek, melyeket füzetté összefűztünk, majd átadtunk Laci bácsinak.
*
Szeptemberben 4-5 éves gyermekeinkkel arról beszélgettünk, hogy környezetünkben kik azok, akik segítenek nekünk minden nap. Természetesen először a családtagokról volt szó, a hagyományos szerepek jelentek meg: „Anya megvigasztal, finom ebédet főz, apa megszereli az autót, mama mesél nekem és sütni is szoktunk…”
Ezután kiszélesítettük a kört, számunkra ismeretlen, de legalábbis nem a családhoz tartozó embereket kerestünk. Nagyon hamar megérezték a gyerekek a gondolatmenet logikáját. Szinte látni lehetett, hogy gondolatban körül néznek pl. az utcán, a boltokban: Buszvezető, taxis, gyógyszertárban a gyógyszerészek, tűzoltók, rendőrök, HÉV vezetők, a szerelők, akik a járműveket javítják, orvosok munkájáról beszélgettünk: ki mit segít nekünk, mit köszönhetünk nekik. Nagy kartonra közös rajz is készült.
Végig gondoltuk, hogy az óvodában kik dolgoznak, mi a munkájuk, és ez hogyan segíti a mi napjainkat. Kiderült, hogy a gyerekek mennyire figyelnek a felnőttekre, hogy pontosan tudják, ki mit tesz. Tudják, hogy pl. tiszta tányérból akkor tudunk enni, hogy a konyhán elmossák őket, a kertünk is akkor lesz szép, ha kertészeink locsolnak, füvet vágnak, megmetszik a fákat stb. Dadus nénik is sokat tesznek értünk: megágyaznak, segítenek a mosóban, kivasalják a terítőket és még sok más feladatuk van.
Beszélgetés végén kis kártyákat készítettünk, amire olyan szívecskét ragasztottunk, amire előzőleg valami szépet, kedveset rajzoltunk. Érdekes volt látni, hogy a gyerekek személyre szólóan rajzoltak, így aztán rá is írtuk a kártyák hátára, kinek kell majd odaadni.
Amikor elkészültünk, az óvodában megkerestük a dadusokat, a konyhás nénit, a kertész bácsikat, és a gyerekek átadták a kártyákat.
Jó volt látni a felnőttek mosolyát, meghatottságát, és tudni, hogy valóban megérintette őket ez az apró gesztus.
A hét utolsó napján színes szívecskéket vágtunk. Záró feladatként arra kértem a gyerekeket, hogy ezekből a szívecskékből vigyenek haza magukkal, és ha vásárolni mennek, adjanak belőle azoknak, akik szerintük segít nekik, akiknek van mit megköszönniük, és ezt mondják is el nekik.
Feldolgozásom által a boldogságfokozó hála bevezetését a csoportomban egy óvoda környéki séta előzte meg, mely jó alkalmat biztosított a természet, fák és azok termései, illetve lombhullásuk megfigyelésére, természetes közegükben, így az előzetes élményekre alapozva, a fokozatosság elvét követve, törekedtem a téma élményszerző felgöngyölítésére. Igyekeztünk felfedezni a természet szépségeit, hisz a környezethez fűződő pozitív viszony megalapozása, a felfedezés öröme és az ezidőtájt gyűjtött tapasztalatok, a gyermeki érzelemvezéreltségre építve segíti a pozitív gondolkodásmód fejlődését. A téma feldolgozását relaxációval kezdtük. Ehhez az ,Égig érő fa vagyok, megnövök, mint a nagyok..” gyakorlatot választottam, majd elmeséltem nekik Bezzeg Andrea: A Hálafa története című mesét. Ezt követően kezdeményeztem a Hálakezek elkészítését, ahol mindenki elmondhatta saját hálás kis gondolatait. A séta során gyűjtött faleveleket pedig a téma továbbadása, tovább élése érdekében iktattam be a tevékenységbe. Ez a levél szimbolizálta a hálát, mellyel megajándékozhatták szeretteiket.
Hálás percek!
Szeptember elején valósítottuk meg a Hála témakört. A hét során több alkalommal foglalkoztunk a témával. Az első alkalommal, a gyermekekkel a sütkérezünk a napüdvözlet relaxációs gyakorlattal kezdtük a foglalkozást, majd leültünk körben a szőnyegre.
Megvalósított játékaink:
• Add tovább a falevelet! A kezünkkel továbbadtunk egy színes általunk festett falevelet, ezt neveztük ki szeretetlevélnek, és óvatosan odaadtuk a mellettünk ülő társunknak. Addig adjuk körbe, amíg körbe nem ér.
• Megbeszéltük a gyermekekkel, miért lehetünk hálásak, és hogyan fejezhetjük ki a hálánkat.
Nagyon kedves gondolatokat mondtak a gyermekek. (meglepem, hogy jó leszek, elmosogatok, porszívózok, ,megpuszilom, ajándékot készítek, segítek neki, megölelem, beleülök az ölébe, rámosolygok, énekelek neki, megszeretem, megpuszilom őket, megsimogatom őket, nem idegesítem őket, szivecskét mutatok neki, rajzolok neki)
• Hálanyakláncokat fűztünk
• Közösen megformáztuk a Hálaerdőt! Minden gyermek megformázhatta a saját hálafáját, majd egy óriás hálafát (gyermekjóga)! Megbeszéltük, hogy hálásak vagyunk, hogy együtt lehetünk, és megbeszéltük, mit kell tennünk azért, hogy sokáig együtt is maradhassunk.
• Hála fa leveleinek elhelyezése, minden levél lerakásakor meg kell nevezni, kinek-miért hálás. Az tehetett rá, aki akart, és annyi levelet, ahányat szeretett volna!
• Ölelést adtunk körbe: (gyermekjóga), ezzel kifejeztük, hogy jó hogy itt vagy!
• Elbáboztuk a gyermekeknek a „Maci bajban van című mesét, majd beszélgettünk a látottakról, a végén pedig megformáztuk a mese szereplőit (süni, nyuszi, maci- gyermekjóga).
• Hála sétára mentünk, rámutattunk olyan dolgokra, amik örömet okoznak, hálásak vagyunk érte. (nap, őszi levelek, szép virág – jó ránézni, megsimogatja a lelkünket, játékokra, gyümölcsökre, hogy egészségesek legyenek, plüssökre a csoportban, mert jó odabújni hozzá, konyhára, mert finom ételeket adnak…)
• Elmondtuk a hálaerősség mondókát
• Van a csoportban katicás hálakavics, amit mindenki odaadhatott annak, akinek hálás valamiért.
• Készítettünk hálamandalát levelekből. Minden levél egy köszönet volt benne!
• Vidám reggeli köszöntéseket találtunk ki, egy hétig minden napra: szivecske mutatása, másik nap pacsizás, harmadik nap simogatás, negyedik nap ölelés, ötödik nap integetés.
• Meghallgattuk a szeretetdalt
• Részt vettünk a hálafutáson!
• Hálaugráló katikák: Ha beleugranak egy karikába, meg kell nevezni, kinek-miért hálás!
• Plüssökből elkészítettük a hálaszívet!
Nagyon jól éreztük magunkat a játékok során, a gyermekeknek nagyon tetszett minden játék!
Biharkeresztesi Szivárvány Óvoda és Bölcsőde
Ebben a nevelési évben két csoport összevonásával jött létre az iskolába készülő katica csoportunk.
Szeptember hónapunk az ismerkedés, összecsiszolódás jegyében telt. Szertettük volna a pozitív kapcsolatokat megalapozni. A boldogságóra játékait éppen ezeket segítették elő. Vidám reggeli köszönéseket találtunk ki, mindenki saját maga választhatta meg, hogy pacsizni akar vagy egy szeretet öleléssel szeretne köszönni.
A gyerekek össze-vissza járkáltak a csoportba, odamentek valakihez, kezet fogtak, bemutatkoztak nevükkel majd a jelükkel, elmondhatták mivel szeretnek játszani, hogyan érzik magukat a csoportba. Biztattam őket, hogy találjanak ki közös játékot, amiben mindenki jó érzi magát.
Hálakavicsot festettünk. A kavicsokat mindenki az élősarokba helyezte el ahonnan bármikor elveheti, hogy elsuttogja aznap miért hálás.
A gyerekek megfogalmazták, hogy örülnek, és jól érzik magukat az új csoportba, mert itt nagyon jó játszópajtásokra leltek. Amikor kértem őket, hogy sorolják fel, hogy miért hálásak sokan ezt is elmondták.
Szorgalmatos Mesekert Óvoda,Bölcsőde és Konyha
A havi foglalkozásunkat a relaxációs játékokkal kezdtük. Nagyon szeretik a Villámlazítást, Napimádást, Tüdőtakarítást…stb. Sokat beszélgettünk arról, hogy ki kinek és miért hálás. Elkészítették a munkafüzet színezős feladatát is. A Hálafa c.mese meghallgatása után válaszoltak a kérdésekre, majd a kezüket átrajzolták, kiszínezték , rajzoltak rá és elkészült a mi hálaszívünk.