A hónap témája kicsit megragadta az egyik kislányt és boldogan mesélte, milyen hálásan köszöni a szép fülbevalóját. Az élmények után eljátszottuk, hogy Én kis kertet kerteltem, majd mi is virággá változtunk az apró magocskából, amit ültettünk. Játék után feldíszítettük a hála virágokkal a galériánkat, hogy ne feledjük az élményt a a hála érzését.
A hála gyakorlása
Elmeséltem a gyerekeknek A Hálafa történetét. Nagyon szépen megfogalmazták a hála fellelhető jegyeit a történetben és az életben. Ezt követően mi is elkészítettük ezt a különleges fát.
Lengyel Laura Óvoda Napsugár Tagóvoda
Egy különleges naphoz érkeztünk, ahol már közösen tudtunk megélni közösségi élményt. A befogadás végén áttörést jelentett a mai közös játékunk. Mindenkit választottak és senki nem maradt élmény nélkül.
Beszélgetés során a háláról meséltem a gyerekeknek, majd megismerték a játék menetét és kiszámoltuk a vezetőnket. Sári néni utazik játékunk végén megfordult a sor és új vezetőnk lett. Végül mocsár járással zártuk le játékunk.
A foglalkozás elején a Mi jut eszedbe a hála szóról? kérdésre kellett válaszolniuk a gyerekeknek írásban. Illetve aki szeretett volna rajzolhatott is. Utána megbeszéltük a leírtakat, rajzokat. A kinek és miért lehetünk hálásak kérdésekkel is foglalkoztunk.
1.Köszöntő és hangulatválasztó kör: A gyerekek a köszöntő falról választhatják ki, hogy öleléssel (piros szívforma), pacsival (tenyérlenyomat forma) vagy tánccal (hangjegyforma) köszönnek a pedagógusnak.
2.Relaxációs gyakorlatok: „Villámlazító” gyakorlat, „ Almát szedj ügyesen, szőlőt szedj ügyesedj!” gyakorlat, „Arclabda” gyakorlat.
3.The sounds of emotions nevű játék használata.Érzelmek utánzása a szőnyegen körben ülve, képek körbeadásával. Érzelmek utánzása arccal, hangadással, majd megbeszélése az adott érzelemnek („Mikor éreztél ilyet? Jó vagy rossz volt e?” ) Legvégül a boldog arcról beszélünk. „Melyik a boldog arc? Neked mi okoz boldogságot, miért vagy hálás?”
4.Bagdi Bella: Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek című dal éneklése mozgásutánzással, körben állva.
II. Fő rész
5.Munkafüzet 3. oldal közös megbeszélése, majd önálló elvégzése (Egyéni segítségadással). Végül mindenki bemutatja és elmondja a kiszínezett képek alapján, miért hálás.
6. Körbeadjuk a hála szimbólumát és mindenki elmondja miért hálás.
III. Befejező rész
7.Szeretetkör: Körben ülve egy adott köszönési formát indítok el, amit sorban végeznek el a gyerekek a mellettük ülővel: integetés, kézfogás, pacsi egy kézzel, pacsi két kézzel, puszi dobálása, ölelés.
8.Jutalommatrica kiosztása.
Köszönöm, amit látok: a teremtett világot, hogy még a rossz sem céltalan:
mindennek jelentése van.” (Vas István)
Szeptember a hála hónapja a Boldogságóra programban.
A hála az egyik legfontosabb boldogságfokozó technika, hiszen a hálás gondolkodás képes semlegesíteni a negatív érzéseket. A hála kapcsolatban áll az elménk és testünk egészségével.
A Boldogságóra könyvekben nagyon sok olyan feladatot találtunk, amelyek korosztályokra bontva adnak hasznos tanácsokat a hála gyakorlásának elsajátításához. A tapasztalat az volt, hogy a gyerekek nehezen tudják megfogalmazni érzéseiket. Mivel a családban sem beszélgetnek sokat, érzelmi intelligenciájuk fejlesztésre szorul. A teremben faliújságot készítettünk, melynek címe ez volt: DE JÓ, HOGY ITT VAGY! A foglalkozás végén mindenki a kézlenyomatát festette meg, s raktuk ki a falra.
„A hála csodája az, hogy olyan mértékben változtatja meg az érzékelésedet, hogy átalakítja a világot is, amelyet látsz.”
A nevelési év elején pályázati program keretei között elmentünk a Napsugár gyerekházba, ahol az agyaggal ismerkedhettek a gyerekek és csodaszép kis edénykéket formáztak. A foglalkozás jó hangulatú táncházzal zárult. Hálásak voltunk ezért a lehetőségért.
A hála témakörében szóban mesét alkottunk a gyerekekkel. Mindenki készített egy hálalámpást, amelynek fénye beragyogta szeptembertől a tantermünket.
Mezőlaki Arany János Általános Iskola
A gyerekekkel első lépésként elkészítettük a szívünkből, lelkünkből jövő hála feliratokat. Hogy ezekben mások is gyönyörködhessenek, terveztünk egy válogatást hála témában az iskolai faliújságra. Ennek adta keretét a sok rajz.