A gyerekek a teremben található tárgyakból rakták ki a hála szót.
Nagyon kreatívan, lelekesen dolgoztak csoportokban.
A hála gyakorlása
Az előző tanévben is a Boldogságóra csapatához tartozott a Harangvirág csoport, melyet ebben az évben is folytatni szeretnénk. Nagycsoportosok lettünk, szereztünk némi tapasztalatot már a Boldogságóráinkon. Célom, hogy a gyermekek érzelmi élete fejlődjön, szerezzenek minél sokoldalúbb tapasztalatokat, tudatosodjon bennük, hogy pozitívan próbáljanak meg viszonyulni a dolgokhoz, tanulják meg az alapvető magatartási normákat, figyeljenek egymásra és a felnőttekre is. Az első témát a Hála világnapján tartottuk meg. Az óvodánkban már 4 csoport is csatlakozott a Boldogságórához. Közösen megbeszéltük, hogy együtt indítjuk el az óráinkat, így kezdjük el a tanévet. A Hálafa történetét dramatizáltuk el, felosztva egymás között a szerepeket. Reggel játékidőben már elővettem a varázsládából Boldog Dórát, akinek nagyon megörültek a gyermekek. Várakozással kérdezősködtek, hogy vajon ma Boldogságóra lesz-e. A hónap sok eseménnyel bővelkedett már eddig számunkra. Mihály napi vásárra készülődtünk egész hónapban. Vásári jeleneteket, ehhez kapcsolódó dalos játékokat, hagyományőrző néptáncot tanultak a gyermekek. Sok munkával járt a készülődés. A Boldogságóra így egy kis kikapcsolódást, feltöltődést is jelentett a gyermekek számára. A mesét a tornateremben adtuk elő, ahol elegendő hely volt mindenki számára. A mese előadása közben, mi is nagyon jól éreztük magunkat, sokat improvizáltunk a cselekmény közben. Hálás vagyok én is, hogy részt vehettem ebben a mesében, igazán jól együtt tudtunk dolgozni, ami a hétköznapok rohanásában nehezen megy. A csoportba visszaérkezve meghallgattuk a hónap dalát, melyre a gyermekek szabadon táncolhattak. Beszélgető körben megbeszéltük ki miért hálás. Örömmel tapasztaltam, hogy sokat fejlődtek, csak néhány kisgyermeknek kellett rávezető kérdésekkel segítenem. Bővítettem a témánkat egy kapcsolatteremtő játék játszásával. Mindenki kapott egy kis szívecskét különböző színekből, amit a ruhájukra tűztem. A szőnyegen ki kellett keresni a saját szivecskéjeét, majd odaadni annak a társának, akiért ő hálás valamiért. Kértem őket, hogy próbálják elmondani miért? Nem is gondoltam, milyen nagyszerű játék lesz belőle. Figyeltek egymásra, számomra is meglepő módon indokolták meg, miért hálásak egymásnak. A csoportromban van egy sírdogáló kisfiú, aki kicsit zárkózott. Boldogan vitte a szívecskéjét, amit egy kislánynak adott bátortalanul. A lány visszaadta neki a sajátját, hálásan megköszönve. (Megjelentek a boldog kis mosolyok.) Senkit nem hagytak szívecske nélkül. Nekem is pozitív volt ez a játék. Tavaly már kaptam barátság karkötőt az egyik gyermektől. Amikor ő következett már éreztem, hogy megint kapok valami tőle. Jó érzéssel töltött el. Egész nap vigyáztak utána a kapott szívekre, amit haza is vittek. A munkafüzet feladati közül kiszínezték azokat a dolgokat, amiért hálásak. Több dolgot is választottak. Az óra végén felhelyezték a hála virágot a Boldogság várra. Visszajelzést kaptam a szülőktől, sokan elmesélték a szívecskék történetét és a hálafa meséjét. Szülői megbeszélésen tájékoztattam a szülőket, hogy folytatjuk a Boldogságóráinkat. Pozitívan nyilatkoztak, mindig lelkesek a gyermekek az órák után, sok élménnyel gazdagodnak, nem is gondolták, hogy mennyi minden történik, köszönetüket fejezték ki. Magam részéről hálás vagyok, hogy itt lehetek, átadhatom a gyermekeknek a Boldogságórák pozitív feltöltődését.
A tevékenység helye: Jászdózsai Mocorgó Óvoda és Mini Bölcsőde
Korcsoport: kiscsoport
A tevékenységet vezeti: Bozóki Katalin
A tevékenység tartalma: Szutyejev: Az alma c. mese
A tevékenység feladatai:
• közösségi nevelés az együttes munkával
• a szereplők tetteinek kidomborításával az emberi kapcsolatok megerősítése, újak kibontakoztatása.
I. A tevékenységet kezdő relaxáció:
„Almát szedj, ügyesedj, szőlőt szedj, ügyesedj!”
II. A tevékenységet kezdő éneklés:
Bagdi Bella: Szép nap, ölelj most át engem
III. A téma bevezetése:
Add tovább az almát!
IV. A téma feldolgozása
• A mese élményszerű bemutatása
• Beszélgetőkör kialakítása a szőnyegen (kinek miért lehet hálás, és miért)
V. A tevékenység lezárása
• Alma, körte nyomdázása, egymásnak adása
• Almás „hála- gyümölcssaláta” elfogyasztása közösen
• A hálavirág felragasztása az első lépcsőfokra.
VI. A tevékenységet záró éneklés:
Bagdi Bella: Boldog vagyok
VII. A téma továbbadása:
Őszi gyümölcsök képeinek gyűjtése a csoportban
Élmény volt az első órát megtartani. A témát nem sikerült egy órán megvalósítani egy olvasás és ének óra keretében készültünk el. Nagyon tetszett a gyerekeknek az óra, elég aktívan vettek részt a feladatokban, beszélgetésekben. Egy szívbe kellett lerajzolni, hogy miért vagy most hálás. Ezt fejzeték be ének órán. A szív másik oldalára annyi virágot kellett rajzolni, ahány embernek hálás.
Hála kis szivecskét vittek haza és annak adják oda vagy csempészik oda, akinek hálásak.
Az idei tanévben is folytattam a Boldogság órákat a csoportunkban. Az óvodánkban már 4 csoport csatlakozott a programhoz, így a kollégákkal megbeszéltük, hogy eldramatizáljuk a Hálafa története című mesét. Nagy izgalommal készültünk rá, kíváncsiak voltunk, hogy tetszeni fog-e a gyermekeknek. Amíg a kollégáim beöltöztek, addig én köszöntöttem a gyermekeket, elmondtam, hogy miért vagyunk itt. Kérdéseket tettem fel, és megbeszéltük, hogy mit jelent a hála szó, hol érezhetjük, mit érezhetünk, ha hálásak vagyunk valakinek. Gryllus Vilmos: Hallgatag erdő című zenei bejátszással indítottuk a mesét, amiben én a Hálafa szerepét játszottam. Kollégáim, mint erdei állatok tanakodtak, majd rájöttek a megoldásra, hogyan lehetne meggyógyítani a fa lelkét.A kis állatok elmondták, hogy miért hálásak a fának, így a fa egyre jobban érezte magát és meggyógyult a lelke, újra életerős fa lett belőle.Nagy tapsot kaptunk a gyermekektől, ami számomra nagyon jó érzés volt. Ezután, minden csoport a saját termében folytatta tovább a tevékenységét.Csoportunkba visszatérve megnéztük a Hála virágait az Erősségek kertjében című videóban.Ennek segítségével pontosabb képet kaphattak a gyermekek, hogy mennyi mindenért lehetnek hálásak, szinte a nap bármely szakában.A foglalkozás zárásaként „hála csigát” készíthettek, festhettek a gyermekek, amit levélre ragasztottunk, majd mágnessel ellátva mindenki hazavihette. Nagyon élvezték a gyermekek a munkát, láttam az arcukon a boldogságot, és volt aki igazán szép, egyedi csigát festett. Bízom benne, hogy ha otthon majd ránéznek, eszükbe jut az első boldog óránk, és az, amit a háláról tanultak.
Az első óra előtt már beszélgettem a gyerekekről a „Boldogság programról”, hogy miért tartom fontosnak, számukra miért lesz hasznos. Az első órán ennek ellenére nehezen oldódtak fel a gyerekek, sokat nevetgéltek. Az óra végére azért mindenki elkészítette a szívecskéjét, és megfogalmazta, hogy kinek hálás és miért. Többen megosztották az osztálytársaikkal is érzéseiket, gondolataikat. Azt gondolom, elindultunk egy úton, a tanítványaim nyitottak, idővel le fogják küzdeni a gátlásaikat, és egyre jobban fogják élvezni a boldogságórákat.
Boldogságóra vázlat
A foglalkozás helye: Csillagfürt EGYMI, Zümi csoport
Ideje: 2024.09.24.
A foglalkozást vezeti: Borsodi Ádámné
Foglalkozás témája: A hála gyakorlása
A foglalkozás célja: A társas kapcsolatok erősítése.
A foglalkozás feladatai: Az egymásra figyelés képességének fejlesztése, erősítése. Elfogadás, kapcsolatteremtés kialakítása. Pozitív tulajdonságok megismerése, felismerése, megnevezése.
1. Motiváció: Falevéllel végig simítom a gyerekek fejét, név szerint köszöntöm őket. Minden gyermeknek odaadom a falevelet és ők is köszöntik társaikat.
2. Mozgásalapú relaxációs gyakorlat: Kinézek az ablakon… dal mozgással kísérése.
-Ősz van, a szél lefújja a fáról a faleveleket. Gyertek nézzük meg az
ablakból hova viszi őket a szél!
„Kinézek az ablakon,
Falevél egy nagy halom!
Már a földet takarja,
A szél összekavarja.”
3. Téma feldolgozása mesével: Kovácsné Demeter Mónika Iringó: A hálás mackó mese bemutatása plüssökkel.
Hoztam nektek egy mesét! Hallgassátok meg!
4. Beszélgetés a meséről.
5. Feladat: Előre kivágott levelek kiosztása, festése egyénileg, segítségnyújtással a választott színnel.
-Milyen a szerinted a hála színe? Válassz egy színt! Mellyiket választottad? Fesd ki vele a leveledet!
6. Feladat: A Hálafa elkészítése közösen. Előre kiválogatott és kivágott képekből kiválasztja minden gyermek, hogy miért hálás, kiszínezi, majd felragasztja a saját levelére végül a hálafára.
-Hoztam nektek képeket, nézzétek meg őket és válasszátok ki, hogy ti melyikért vagytok hálásak! Mire esett a választásod? Most színezd ki, ragaszd fel a leveledre a képet! Gyere, ragasszuk fel a Hála fánkra a leveledet!
7. Lezárás: Bagdi Bella: Hála dal meghallgatása, mozgással kísérése körben, kézen fogva ringatózással, körbejárással.
Boldogságóra reflexió: A Hál gyakorlása
A témát 2 tevékenység során tudtam megvalósítani, az Anyanyelv és kommunikáció, valamint a Vizuomotoros fejlesztés során. A bevezetésben nagyon tetszett nekik a faleveles köszöntésem, de a társuk köszöntésénél volt olyan gyermek, akinek nem ment könnyedén a közeledés a társakhoz, tartózkodott az érintéstől és bátorítást, segítséget igényelt az üdvözlés során. Az órakezdő mozgásos relaxációs gyakorlat alatt élvezték a dallal kísért mozgást, énekelték a már ismert dalt és utánozták a kísérő mozdulatsorokat a csoport tagjai. A téma feldolgozásához a gyerekek számára az életkori és egyéni sajátosságokat figyelembe véve Kovácsné Demeter Mónika Iringó: A hálás mackó meséjét mutattam be plüssökkel, amely nagyon érdekelte a gyerekeket és fenntartotta a motivációjukat, érdeklődésüket. Nagy figyelemmel hallgatták a mesét és a feldolgozást segítő kérdésekre a meséhez kapcsolódó képek, valamint a plüssök segítségével ügyesen válaszoltak. Előre kivágott levelek kiosztásánál nagyon izgatottak voltak, Kiválasztották és átbeszéltük a színeket, majd buzgón festeni kezdtek. A levelek elkészülése után, míg azok száradtak, adott színezős képek közül kiválasztották, hogy ők miért hálásak és átbeszéltük a választott képen szereplő tárgyakat, gyűjtőfogalmakat, amelyeket utána ki is színeztek és felragasztottak a megszáradt levelükre, majd a közös Hála fánkra.
A foglalkozás befejezéseként kört alakítottunk, és Bagdi Bella Hála dalára kézen fogva ringatóztunk, körbejártunk.
Én nagyon pozitívan éltem meg az óra különböző pillanatait. A gyerekek a tevékenység végére nyitottabbakká váltak társaik felé, a közös ringatózásnál, körbejárásnál az eleinte félénk, tartózkodó gyerekek is bátran teremtettek kapcsolatot társaikkal. Az életkori és egyéni sajátosságoknak megfelelő, vidám hangulatú, minőségi tartalommal megtöltött időt töltöttünk el együtt.
DERECSKEI BOCSKAI ISTVÁN ÁLTALÁNOS ISKOLA ÉS AMI
Harmadikosok lettünk, izgatottan várjuk a ránk váró kihívásokat. A háláról Lázár Ervin meséjén keresztül beszélgettünk. Maminti, a kicsi zöld tündér történetében a meseszereplők érzelmeit játszottuk el arcunkkal, testtartásunkkal a Szívmanó kártyák segítségével.
HÁLAZSÁKOT készítettünk, amit megtöltöttünk olyan értékes dolgokkal, amikkel szebbé tehetjük a mindennapokat. Ezzel a hátizsákkal vidáman, magabiztosan indulunk neki az új tanévnek. Hálavonatoztunk, titkot súgtunk egymásnak, és sokat nevettünk, öleltünk.
Kiváló játékos eszközöket próbáltunk ki. A Kalandok kapuja kártyajáték, fejleszti a kreatív problémamegoldó és megküzdési képességet. A hétköznapi szituációk életbátorságot adnak. Az otthoni „némák” is beszélni kezdenek, dőlnek belőlük a jobbnál jobb ötletek. Szívet melengető volt látni és hallani, ahogy az eszközkorongokon lévő tárgyak segítségével a leglehetetlenebb helyzetre is találtak megoldást. A képességkorongokat imádták, együttműködve, csapatmunkában töltötték meg a sikeralbumot. Még izgalmasabb volt a játék, amikor az eszközkorongokat lefordítottuk, és emlékezetből fordítottak fel egyet. Vicces megoldásokat találtak ki, amin jókat nevettünk.