Szeptemberi téma a hála gyakorlása volt.A hála, a köszönet kifejezése nagyon fontos hatással van a személyiségfejlődésre. A Napimádás c. relaxációs gyakorlatot választottam a kezdésre. Majd a beszélgetőkörben megbeszéltük a hála, a köszönet fogalmát, a kettő közti különbséget. Példákat mondtunk arra, hogy kinek, vagy miért is lehetünk hálásak. Eljátszottuk az „Add tovább a falevelet” c. játékot az előzőleg készített levelekkel, végül meghallgattuk Bagdi Bella: Szép nap, ölelj most át engem c. dalát.
A hála gyakorlása
Hálásak vagyunk, hogy vegyes csoport lévén 3-7 éves gyerekek életének, mindennapjainak lehetünk részesei. Fontos, hogy a gyerekek is megtanulják, hogyan fejezhetik ki érzéseiket.
Első lépésben megismertettük a gyerekekkel az aktuális témánkat: a hálát, Bezzeg Andrea: A hálafa története című meséje alapján. A gyerekek érdeklődéssel figyelték a történetet, majd megbeszéltük a hallottakat, hogy mit jelent maga a szó: hála, és ki, miért, kinek hálás.
Több napon át foglalkoztunk azzal, miért és miképp mutathatjuk ki hálánkat másoknak. Mindenki elmondta, miért hálás az anyukájának, vagy apukájának, testvérének. Csoporton belül pedig szituációs játékokon keresztül köszönték meg egymásnak (szavakkal és öleléssel) a feléjük nyújtott segítséget, ajándékot, dicséretet. Megépítettük a boldogságvárunkat és meghallgattuk a hónap dalát is.
Az előző évben kitett hálafánkra most újból elkezdjük gyűjteni a kis piros szíveket, amiken azok jele szerepel, akiknek valamiért hálásak lehetünk.
Marcali Noszlopy Gáspár Általános és Alapfokú Művészeti Iskola
Tanulóim olyan személyekre gondoltak, akik jót tettek velük. Hálásak nekik a nemes cselekedetért. Majd elkészítették a ,,hálakezet”.
A tevékenység címe: Katica csoport őszi hálafája
Életkor: 3-7 év
Csoport: Katica csoport
Ismeretkör: Mesélés, verselés. Rajzolás, festés, mintázás, kézimunka.
Fő didaktikai feladatok: A tevékenységen keresztül az önismeret, a lelki egészség hangsúlyozása, előre mozdítása. A hála megéreztetésén keresztül a társakra történő odafigyelés, egymás segítésének erősítése.
Tevékenységek közötti átjárhatóság: Ének, zene, énekes játék, gyermektánc. Mozgás.
Felhasznált források: Bagdi Bella-Prof. Dr. Bagdy Emőke-Tabajdi Éva: Boldogságóra kézikönyv pedagógusoknak és szülőknek, Bagdi Bella: Szép nap, ölelj most át engem, a Világomban minden rendben van című album, http://www.belvarosikonyvtar.hu/?p=1045
A tevékenység menete:
A csoport Zöldike tündére felébred és a gyermekekkel közösen végzi el a relaxációt.
„Sziasztok gyerekek olyan jó újra látni titeket, hálás vagyok, hogy itt lehetek veletek.” Hoztam nektek egy játékot”
„Égig érő fa vagyok, megnövök, mint a nagyok…” – relaxációs gyakorlat
Zöldike tündér elmondja a mesére hívó mondókát: „Egyszer régen nagyon régen kint jártam a meseréten, ahogy keltem, ahogy jártam tudjátok, hogy mit találtam? Semmi mást csak egy mesét, kezdem is a legelején” (http://www.belvarosikonyvtar.hu/?p=1045)
Bezzeg Andrea: A hálafa története
A mese végén Zöldike szól a gyerekekhez: „Aki szeretne, játszhat a meseládával, aki szeretne, pedig segíthet nekem a csoport hálafáját elkészíteni”
őszi hálafa elkészítése
A meséből átvezetés rajzolás, festés, mintázás, kézimunka tevékenységbe Zöldike tündér segítségével.
„Aki szeretné, a csoport hálafáját levelekkel feldíszíteni jöjjön velem.” – Zöldike a szekrényre ülve figyeli, hogy a gyerekeket milyen ügyesen dolgoznak.
Az ajtóra nagyméretű fa előre történő elkészítése síkban barna csomagolópapírból már látható a gyermekek számára is.
Fehér papírra készíthetik el a gyerekek saját hála levelüket. Vannak előre kivágott levelek, amire rajzolhatnak. Aki szeretné, sablon segítségével átrajzolhatja a levelet, kivághatja, és úgy rajzolhat rá miért hálás ő.
– A tevékenység közben „Szép nap, ölelj most át engem” című dal hallgatása
Párhuzamosan végezhető tevékenységek:
– Mozgás a zenére kitalált mozgásformával.
– Hálaalagút: egy hálakép átvitele az alagúton.
– Hálatársas: korábban közösen elkészített társasjáték kartonból. Megjelölt mezőkön hálakártyát lehet húzni (megrajzolt dolgok, tevékenységek képei) amiért a gyerekek hálásak. A cél eléréséig minél több hálakártya gyűjtése.
Az órát egy kis relaxációs gyakorlattal indítottuk. Majd beszélgettünk a háláról: hatásai; milyen előnyeink származnak belőle; a hála, mint stresszoldó. Ezután minden tanuló kapott egy kis lapot, amelyre le kellett írni és/vagy rajzolni valamit, amiért hálás. Saját kedve szerint dekorálhatta, színezhette. Ebből készítettünk egy plakátot, amit kitettünk az osztályterünkben. Az óra végén meghallgattuk a Jól érzem magam dalt.
Maci csoport
A gyerekekkel szabadon sétáltunk a szőnyegen és jelre mindenki odament egy társához és bemutatkozott neki. Teljes névvel, becenévvel, ovodai jellel, napszaknak megfelelően és kúlönböző instrukciók szerint.
A csoportunk gyermekei nagyon élvezték a formák kirakását. Miután belejöttek, saját ötleteiket is megvalósították.
Debrecen-Józsa Kerekerdő óvoda
A kis csoportos csigabigák útra keltek., megkezdodott számukra is a mesevilág. Kitárta a kapuját a Kerekerdő Óvoda. A hálafa meséje felkeltette érdeklődésuket. A mondókák dalok színesebbe tették a feldolgozást.
Jármi-Papos-Őr Általános Iskola
A hála gyakorlása
Hálával telten a szeretet útját járom.
Dramatikus játékok:
Nemecsek Ernő / Boka János hálája
Boka János / Nemecsek Ernő hálája
Francia király / János vitéz hálája
János vitéz / francia király hálája
Toldi Lőrincné / Toldi Miklós hálája
Toldi Miklós / Toldi Lőrincné hálája
Dobó István / Bornemissza Gergő hálája
Bornemissza Gergő / Dobó István hálája
Az irodalmi művek szereplőinek példáján keresztül a hála gyakorlásának kölcsönös megnyilvánulási lehetőségét dramatizáltuk.
Felújítottuk az előző osztályom által készített hálafát. Közösen összegyűjtöttük a hálához kapcsolható fogalmakat, majd a tanulók átírták vagy felülírták azokat a hálafa levelein. Végül felolvastuk az előző osztályom által megfogalmazott, és a fa törzsére írt hála-definíciót, ami mindenkinek elfogadható volt. Ezt követően megnéztük Heidi Grant 2019-es TED előadását. A tanulók egyik fele azt figyelte, hogy egyesek miért hezitálnak a segítségnyújtáskor, a másik csoport pedig azt, hogy miként kell segítséget kérni ahhoz, hogy kapjunk is. A film után összegyűjtöttük a látott és hallott jó tanácsokat. Majd végül mindenki megfogalmazta, hogy az adott pillanatban miért és kinek tud hálás lenni.