A foglalkozást Bagdi Bella Jól érzem magam… c. dalával indítottuk. A dal meghallgatása után röviden beszélgettünk a hála jelentéséről. A nyári élmények még frissek voltak a gyerekek emlékezetében, ebből kiindulva elkészítették személyre szóló hála befőttjeiket.
A hála gyakorlása
Visontai Szent-Györgyi Albert Általános Iskola
A tanteremben gyűjtöttünk tárgyakat, amikkel ki tudtuk rakni a HÁLA szót, több variációt is megvalósítottunk. Nagyon élvezték a gyerekek a feladatot, a cél nemcsak a betűk megformálása volt a különböző tárgyakkal, hanem az is, hogy még egyszer nem használhattuk fel az eszközt.
A hála érzésének feldolgozásánál két mesét választottam, ahol a kisebb gyerekek is megértik ennek a szónak a jelentését és maguk is átérzik a hálát. Mivel a gyerekek nagyon közel állnak az állatokhoz, így állatmeséket választottam. Az egyikben egy szürke kis százlábút festettünk ki, aki nagyon boldoggá tettünk és hálás volt a szép színes ruhájáért, a másik mese az Oroszlán és a kisegér ismert története, ahol szintén jelen volt a hála fogalma.
Az óvodánk minden évben megünnepli a Magyar népmese napját. Ebben az évben a családokat is szerettük volna bevonni, olyan módon, hogy otthoni feladatként kértük, hogy rajzolják le a kedvenc magyar népmeséjüket. Ezekben a mesékben szinte minden alkalommal megjelenik a hála, hiszen sok jó cselekedettel, segítséggel fordulnak egymáshoz a szereplők.
A beérkezett rajzokból kiállítást rendeztünk.
A gyerekeknek fontos a vizualitás, hogy ők is szereplői lehessenek egy-egy történetnek. Ez indította el azt a kezdeményezést, hogy városi szinten rendezzünk vetélkedőt, aminek központi része a Magyar népmese
Szeptember újra a hála hónapja. És valóban van miért hálásnak lennünk – igaz, emlékeztetnünk kell egymást, magunkat, hogy a számunkra természetes dolgokért is hálásak lehetünk. A természeti világ a maga gyönyörűségével, a minket körülvevő család, barátok a hála forrásai és ösztönzője lehet – persze csak akkor, ha tudatosan nyitunk az általuk kínált lehetőségek felé.
A gyerekek neveik kezdőbetűjével gyűjtötték össze a családtagok nevét, tárgyak és egyéb fogalmak megnevezéseit, melyekért hálásak. Befőttesüvegbe helyezve „tartósítottuk” az összegyűlt dolgokat és szeretnénk az év folyamán gyarapítani is őket.
A foglalkozást egy relaxációs gyakorlattal kezdtük. „Égig érő fa vagyok, megnövök, mint a nagyok…” amelyet már ismernek és szeretnek a gyerekek.
Majd meghallgattuk, énekeltük, mozogtunk a „Szép nap, ölelj most át engem…” c. dalra.
Körben ülve elmeséltem a Hálafa történetét. Megbeszéltük, hogy miről szól a mese, mi a fontos az életben, hogy kik vesznek körül bennünket. Kik azok, akiknek hálásak lehetünk és miért.
Lerajzoltuk azokat a számunkra fontos embereket, akiknek hálásak vagyunk.
Majd a „Boldog vagyok” című dalra énekeltünk, táncoltunk.
A boldogságórákra, mindig a hónap dalával hangolódunk. A daltól függően, van amikor táncolunk rá, és van amikor csak megtanuljuk. Aztán megnéztük az Aranyhaj című mesefilmet, amiben a főhős az útja során segít pár állatnak, akik hálából segítettek neki a próbákban. Megbeszéltük, hogy mit jelenthet a jó tett helyében jót várj szlogen, ami akár a hála jelmondata is lehetne. Majd érzékszerv próbát tartottunk, ahol kellemes illatot, megnyugtató hangokat, finom ízeket, puha anyagot, hőt tapinthattak a tanulók. Megbeszéltük, hogy melyik érzékszervüknek köszönhetik hogy érezhették ezeket. Milyen lenne, ha nem érezhetnének, és hogyan lennének hálásak ezeknek az érzékszerveiknek. Érdekes feleletek születtek. Van aki kifújná az orrát, vagy szép fülbevalót tenne a fülébe, krémezné a bőrét stb. Végül hálaszívet készítettek és átadhatták valakinek, aki iránt hálát érzenek.
A foglalkozást villámlazítással kezdtük, majd következett a téma bevezetése. Első osztályos gyerekekről lévén szó, még nagyobb gondot fordítottam arra, hogy elmagyarázzam nekik, mi is a hála. A téma feldolgozását meseolvasással kezdtük (Bezzeg Andrea: A Hálafa története), majd a hallottakat meg is beszéltük. Ezután következett az osztály Hálafájának elkészítése. Minden kisgyerek elmondhatta, hogy ő miért hálás. Nagyon mély gondolatokat hallottam az én kis 6-7 éveseimtől, mely számomra nagyon megható és egyben elgondolkodtató is volt. (pl. Hálás vagyok azért, hogy élnek a szüleim. Hálás vagyok azért, hogy az anyukám az apukám és a testvérem szeretettel bánnak velem. Hálás vagyok azért, hogy élek…) Aki elmondta, hogy ő miért hálás, egy levelet felragaszthatott a fára. Ezután a munkafüzetből vett színezőt színezhették ki a gyerekek, melyet mintegy hálaajándékként haza is vihettek a szüleiknek. A foglalkozást egy mondókával zártuk. Nagyon élveztük ezt a foglalkozást mindannyian, és én nagyon várom a következőt!
Szegedi Vörösmarty Általános Iskola
HÁLA
Megbeszéltük, hogy mit jelent ez a szó , hogy hála. Megfogalmazták a gyerekek, hogy miért hálásak a barátaiknak, az osztálytársaknak, tanítójuknak, szüleiknek.
A gyakorlatban kipróbálták, hogy szavakkal, kézmozdulattal, öleléssel, virággal és még sok-sok egyéb módon is kifejezhetik a hálájukat.