Hatodikos osztályommal a hála fontosságáról beszéltünk és elkészítette mindenki a kis hálaszívét. Ezeket kiraktuk az osztályterembe, hogy egész évben láthassák, miért is lehetnek hálásak.
A hála gyakorlása
A gyerekek hálafát készítettek. Miután beszélgettünk, mindenki végiggondolta, hogy éppen milyen apróságért hálás, és ezt felírták egy levélre, amit aztán felragasztottak a fára.
Örömmel tölt el, hogy a gyerekek a tavalyi évhez képest sokkal jobban meg tudták fogalmazni mi az a hála? Több minden eszükbe jutott, és világos volt számukra, hogy ez egy jó érzés. Vannak gyerekek, akiknek a tavalyi Hála kövük még megvan, és azóta több családtagjuknak is készítettek.
A hosszú szünet után leporoltuk Boldog Dórit és Lelkes Lórit, elmeséltük nekik a nyári élményeinket, és kincskeresésre invitálták a gyerekek. Együtt összegyűjtöttük azokat a dolgokat, amiért vártuk az ovit, és amikért hálásak vagyunk a mindennapokban.
A hónap során a gyerekeknek a legjobban a „Hála-híd” nevű játék tetszett. Szivacs kockákat, pokrócot, és műanyag virágokat használtunk fel a Morcos mező, a Hála-híd és Szív sziget megépítéséhez. Morcos mezőt leterítettük egy szürke pokróccal. Az itt lakó emberek mindig nagyon morcosak, semminek sem tudnak örülni, mindig zsörtölődnek valamin. Mikor ezen a mezőn voltunk, a gyerekek mind morcos arcot vágtak, panaszkodtak, hogy esik az eső, semmi nem volt jó. Ám úgy dönttek elég volt ebből, ők inkább szeretnének vidámak és hálásak lenni. Megbeszéltük, hogy a hála sokszor nem más, mint döntés kérdése. Lehetünk morcosak, folyton elégedetlenkedők, de dönthetünk úgy is, hogy inkább jól érezzük magunkat, és a jó dolgokat keressük a mindennapokban, hálásak leszünk. Így a döntés által átkeltek a Hála-hídon, miközben különféle dolgokat soroltak fel, amiért hálásak lehetnek, pl. az ovis barátokért, szülőkért, hogy egészségesek stb. Így kerültek a szív alakú Szív szigetre, ahol aztán már mindenki mosolygott, és jobb kedvre derült.
Csoport: értelmileg akadályozott gyerekek vegyes korosztálya: 7-16 év
A feladatokat az óvodások és a tanulásban akadályozottak mintafeladataiból néztük.
Szikszai György Református Általános Iskola
A gyerekekkel szemüvegen keresztül néztük meg miért is hálásak.
HÁLA…
Megérkezett az ősz, kitárta kapuit az iskola is, s mi is belépve rajta hálát adtunk a Bagolyvárban, hogy újra átölelhetjük egymást, játszhatunk, nevethetünk, tanulhatunk. Miért is lehetünk hálásak? Erre az egyszerű a kérdésre készültek a meglepetés hála levélkék, anya elraktározott hála-befőttje is. Nagy volt ám az öröm az első szülői értekezleten! Számba vettük, miért is vagyunk az iskolának hálásak, s a HÁLA szót különböző tárgyakkal próbálták kirakni. Örömtáncot jártak, élvezték a Magyar Diáksport napján a mozgás örömeit, a népmese napján pedig mesebeli tájakra utaztak közös próbatételeket kiállva. Szeptember végére a Morcos mezőről eljutottunk a Szív-szigetére miközben megépítettük a Hála-hidat. A közösen felállított, olykor rozoga hídon csak úgy kelhettek át, hogy 10 lépésük közben megköszönték a testrészeiknek, hogy érezhetnek, láthatnak, szerethetnek, ölelhetnek, hallhatnak, járhatnak. Néha elfelejtjük milyen óriási kincsek ezek. Úgy hiszem mindenki számára nehéz volt az átkelés, de segítve egymást, bátorítva, bíztatva mindenkinek sikerült. Így szép élet! Jobb velük a világ! Hiszek bennük! Hálás vagyok, hogy köztük lehetek, vezethetem őket, s én is tanulhatok a kis Bagolyvári csapatomtól!
Iskolánkban ebben a tanévben két osztályban indultak el a Boldogságórák.A gyerekek nagy boldogságára. Már az első perctől elvarázsolta őket a sok újdonság amiket nem csak ezeken az órákon alkalmazunk. Reggelente kérik a dalt és nagy ölelésekkel köszöntik egymást.
A Hála témakör megbeszélése során is nagyon szép gondolatokat fogalmaztak meg arról, kinek és miért hálásak. A legszebb talán ez volt: „Hálás vagyok az életért.”
A mese feldolgozása és dramatizálása nagy öröm volt számukra.
Az órák elején is több relaxációs gyakorlatot kipróbáltunk. Lassan látjuk, melyek lesznek a kedvencek. De még sok kipróbálásra vár.
A hét folyamán a tematika szerint a „HÁLA” gyakorlására került sor csoportunkban. A hálalevél körbeadogatásával beszélőkör formájában mindenki elmondhatta, hogy ő éppen miért hálás. Megépítettük Szív-szigete és Morcos-mező közötti Hála-hidat, amelyen akkor haladhattunk át, ha mindenki elmondta, hogy miért lehetünk hálásak egyes testrészeinknek, érzékszerveinknek. Játszottunk a hálalevelekkel adogatós játékot, majd ugyanezt hurkapálcás poháradogatással is megcsináltuk, amelyet a gyerekek nagyon élveztek. Kiszíneztük a hálavirágokat, amelyet számolgatáshoz használtuk , majd elhelyeztük a Hálavárba vezető lépcsőre. Tenyérfestéssel lenyomatot készítettünk, melyek a hálaleveleket szimbolizálták a hálafánkon! Bagdy Bella: Szép nap című dalát meditálva, ellazulva hallgattuk végig egy képzeletbeli erdei kirándulásra képzelve magunkat.
Csodálatos gyalogtúrán vettünk részt a közeli Deseda tónál. Gyönyörű őszi időnk volt. Rengeteg kincset gyűjtöttünk, többször megálltunk és megcsodáltuk a természetet és megbeszéltük, hogy mennyire boldogok és hálásak vagyunk, hogy ennyi szépet és jót látunk. Ilyen fantasztikus napot tölthetünk azokkal akiket szeretünk és akik fontosak számunkra. Túránk végén az összegyűjtött kincsekből megalkottuk a Hálafánkat, amit a gyerekek jó szívvel hagytak hátra azoknak akik arra jártak még azon a napon!
Nőtincsi Vár-Lak Óvoda és Bölcsőde
Hála gyakorlása
A szeptemberi témánk az új nagycsoportosokkal a Hála gyakorlása volt. A gyermekek már nagyon várták, az első boldogságórájukat. Játékos feladatokkal próbáltam szemléltetni a témakört.
Először Bagdy Emőke relaxációs gyakorlataival kezdtük, ami nagyon tetszett a gyermekeknek. A Hálafa történettét meséltem el bábelőadással, amit a gyermekek nagy csodálattal hallgattak.
Bagdi Bella táncával folytattuk, amit mindenki nagyon megszeretet. Egy labdát körbeadva mindenki elmondta, hogy ki, miért hálás és kinek.
Hálafát készítettünk, ahol mindenki a falevelére beragasztotta azt a képet, amiért hálás lehet.
Ajándékot is készítettek a szüleiknek hálájuk jeléül egy virág rajzot.
Öröm volt látni, hogy a gyermekek milyen nagy örömmel teljesítették a feladatokat!