A Morcos mezőt és a Szív szigetet a tanulók csoportmunka keretében, saját elképzeléseik szerint rajzolták meg. A híd elkészítésére több ötlet is felmerült, de végül a színes ceruzák mellett döntöttek a gyerekek, mert a Szív sziget felé közeledve úgy gondolták, hogy egyre javul a hídon áthaladók hangulata. Ezt a hangulatjavulást szépen tükrözik a színek. Tetszett a feladat, szívesen készítették a gyerekek. Pápainé M Ildikó
A hála gyakorlása
A boldogság várunk első lépcső fokához értünk. A hála gyakorlásához. A gyermekek megismerkedtek a hálafa történetével. Beszélgettünk miért, is vagyunk hálásak, mondókáztunk. A téma zárásaként készítettünk közösen egy hálafát.
9 fős osztályommal a közeli parkban valósítottuk meg a boldogságóránkat melynek témája a „HÁLA” volt. Egy körben elhelyezett kisebb farönkökre ültünk és a Hogyan legyünk boldogok? kérdésre kutattuk a válaszokat. A végén egy-egy diák a kör közepére állt és a társai elmondták, hogy miért kedvelik/szeretik.
Véleményem szerint nagyon jól sikerült és sok pozitív gondolat hangzott el ezen a kis foglalkozáson.
Az órát rövid meditációval kezdtük, majd mozgásalapú relaxációval – színes ceruzával szabadon, körkörös vonalakat rajzolva, előbb nyitott, majd csukott szemmel – megalapoztuk az érzelmi információbefogadást.
A boldogságra asszociálva a gyerekek felírták a táblára, mihez kapcsolják a fogalmat, ebből levezettük a hála fogalmát, és átbeszéltük mit is jelent ez. Gondolatban végigjártuk miért is lehetünk hálásak, a tárgyiasult dolgoktól elindulva az affektív világ felé. Gondolati hálaleltárt alkottunk, megfogalmazva, hogy az aktuális napon mely dolgokat tudnak beazonosítani, ami hálára ösztönzi őket. Ezt követően szeretetkupont készítettük a családra, barátokra fókuszálva.
Végül rendhagyó módon, a padokra felülve, majd együttesen összeállva énekeltek, a barátokkal összeállva elmondták miért is hálásak a másiknak.
Hála gyakorlása
Képek segítségével felidéztük a nyári élményeket, majd „Öleléslánc” játékkal, kifejeztük hálánkat, hogy újból együtt lehetünk.
Tapasztalatszerző séta alkalmával, megfigyeltük az ősz szépségeit, elszáradt, lehullott, őszi faleveleket, terméseket gyűjtöttünk, közben rácsodálkoztunk egy őszi fára. A fa körül elhelyezkedve, a „Napimádás”, és a „Fújj, fújj” relaxációs gyakorlatot hajtottunk végre, ezután meghallgattuk Bagdi Bella: „Szép nap ölelj most át engem” című dalát. Rátaláltunk egy tobozra, majd egymásnak adogatva, mindenki elmondhatta, hogy miért hálás. A „Kerekerdő kalandra hív téged” mondókával kezdeményeztem Bezzeg Andrea: „A Hálafa története című mesét. A mese után elmondtuk, hogy miért vagyunk hálásak, egy őszi falevelet a kezünkben tartva. Ezután a csoportszobában elkészítettük a „Hálafát”, majd a hála jelét felragasztottuk a boldogsághoz vezető lépcsőre.
A „Napocska” csoportba járó gyermekek sajátos nevelési igényű gyermekek, enyhe értelmi fogyatékossággal diagnosztizáltak. A sérülésükből eredendően, nyelvi kifejező készségük, kommunikációs nehézségeik miatt, segítséggel tudják kifejezni gondolataikat, érzéseiket. A feladatokat sok segítséggel valósítottuk meg.
Marcali Noszlopy Gáspár Általános és Alapfokú Művészeti Iskola
Első foglalkozásunkon a „Boldogságfokozó hála” keretén belül elsőseimmel arról beszélgettünk, milyen érzés is boldognak és hálásnak lenni. Ezt követően a gyerekek elmondták, hogy ők miért hálásak, kinek és miért mondtak már köszönetet. A négyszögletű kerekerdő meséi filmmel zártuk a foglalkozást. Felszabadultak voltak, bátran beszéltek érzéseikről, látszott rajtuk, hogy élvezték az órát.
Boldog Dóra és Lelkes Lóri csoportjaink tagjai lettek. Boldog Dórának megmutattuk az udvart, Lelkes Lóri pedig a nagycsoportba került, mint új ,,kisgyerek”. A gyerekek örömmel vitték játszani őt, bemutatva a csoportszobában lévő játékokat, játszósarkokat, ovis társakat. Kijelöltük helyét , valamint jelet is adtak neki a gyerekek (házikó).
Hála
Vegyes életkorú csoportunkban a szeptember a befogadás-beilleszkedés időszaka. A „Babóca illemet” a nagyobbak felidézik, alkalmazzák, mutatják. A kicsik pedig folyamatosan ismerkednek a csoportunk szokásaival, szabályaival. A második-harmadik héten már az újonnan érkező gyermekek is egyre vidámabban, bátrabban kapcsolódtak be a közös tevékenységeinkbe. Az első témát Bezzeg Andrea A Hálafa története mesével dolgoztuk fel a középső és nagycsoportos korú gyerekekkel. Ez a mese és az ismert dalok mondókák, a beszélgetés (érzékenyítés) segített abban, hogy meg tudják fogalmazni az érzéseiket. A kisebbek is örömmel kapcsolódtak be, vidám perceket éltünk át közösen.
Az előző évben elkészített hálaerdő a csoportszobánk dekorációjának szerves része. A filcből készült fára őszi falevelek kerültek a Hálás kezdet gyakorlat megvalósítása során. Beszélgettünk róla, hogy a csoportszobánk milyen örömöket, vidám perceket idéz fel. Mindenki, aki megszólalt, egy levéllel díszítette a fánkat.
Az őszi programjaink közzé tartozik a Szüreti mulatság is, többen nagyon hálásak a lábuknak és a hangjuknak is, amiért sikerül szépen énekelni és táncolni. A nagycsoportos gyerekek a háláról beszélgetve az úszást is megemlítették. Abban a szerencsés helyzetben vagyunk, hogy a nagycsoportos gyerekeink bekapcsolódhattak az „Úszó Nemzet Programba”. Hetente kisbusszal viszik őket Sarkadra az új tanuszodába, ahol az úszás alapjaival
ismerkednek. Mindehhez teljes felszerelést is kaptak, nagy örömükre. Hálásak vagyunk ezért is.
A Hála híd játék vidám perceket szerzett. A kisebbek is szívesen bekapcsolódtak a feladatba. Ez remek alkalom volt a testrészek megnevezésének gyakorlására is.
Boldog Dóri a csoportunk egyik babája, nagy örömmel játszották el a gyerekek vele egy napját.
Hálakert készítése a gyerekekkel. A hónap nevezetes napjaiból az autómentes napot választottuk, a Kőbányai Kerékpár Szakosztály munkatársai kreszpályát építettek a gyermekeknek, és a bicikliver érkező családokat haza is kísérték. Meseszövő manókkal kézenfogva elmentünk az üveghegyre.