Ebben a hónapban a Társas kapcsolatok témát dolgozták fel csoportjaink .A kisebbek a különböző kézfogó formákat gyakorolták.Kört csigaformát falevelet próbáltak formázni . A napocska csoport nemcsak térben próbálta ki a falevél formázását, hanem az avarban való önfeledt játékot is kipróbálhatták.a Katica csoportosok beszélgettek a barátságról, megbeszélték ki és miért a barátjuk. Csodálatos képeslapokkal örvendeztették meg egymást a barátaikat, akik megnevetették, felvidították vagy megvigasztalták őket.
Társas kapcsolatok ápolása
Együtt …..”
Együtt AOU hangokban ! ÁO – zümmögünk egy darabig.
„Dagasztás”- váll felhúzásával ,elengedésével ökölbe zárt karral dagasztunk, majd lerázzuk a lisztet.
Bagdi Bella: Ha boldog vagy mutasd meg mindenkinek című dalra mozgás koreográfiával.
Mese: Egérke piros szegélyes kék kabátja.
Barátságkarkötő készítése.
A társas kapcsolatok témakör jó alkalom arra, hogy a gyerekekkel beszélgessünk a barátságról. Akkor érzik jól magukat az osztályban, ha egymásnak jó barátai, ezért fontos az egymás iránti figyelem, kedvesség, segítőkészség. A beszélgetés után elolvastuk, feldolgoztuk A kesztyű című történetet, majd egy díszes keretbe lerajzolták magukat a legjobb barátjukkal.
BOLDOGSÁGÓRA- NOVEMBER
A foglalkozás ideje: 2023. november 14.
A foglalkozás helye: Aprófalva Óvoda Vajszló, Pacsirta csoport
Korosztály: Nagycsoport
A foglalkozást vezeti: Márkus Gyöngyi
A foglalkozás témája: Társas kapcsolatok
A TEVÉKENYSÉG KIDOLGOZÁSA:
1: Szervezési feladatok:
– a tevékenységhez használatos eszközök kihelyezése jól látható helyre
– friss levegő biztosítása, szellőztetés, amíg a mosdóban tisztálkodunk
ELŐZMÉNYEK:
Ebben a hónapban nagyon szívhez álló témát érintettünk.
Mivel a csoportunk járó gyermekek többsége már 4. éve van együtt, így jól ismerik már egymást, vannak régről kialakult barátságok, és a közösségi életünk is jól működik.
Ebben a tanévben azonban nagyon sok fegyelmezési problémánk merült fel, ezért igyekszünk nagy hangsúlyt fektetni arra, hogy minél összetartó közösséggé kovácsoljuk a gyerkőcöket, ezzel is igyekszünk elejét venni a fegyelmezési problémáknak.
Elhatároztam, hogy gyakoribbak lesznek a relaxációs perceink, amik valóban jó hatással vannak rájuk és igazán el tudnak lazulni alatta.
Több „BOLDOG ÓRA PERCET” is beiktattam a mindennapjainkba, amikor számukra kedves tevékenységeket végezhettek, így nem korlátozódott a Boldogságóra egy napra, hanem szinte minden héten volt lehetőségük elmélyülni az érzelmeik megélésében.
A mozgásos tevékenységeket is közösen, vagy párban lehetett végezni ebben a hónapban, sőt, beszereztünk egy kötelet is, amit csak ezeken a foglalkozásokon fogunk használni az együttes mozgásokhoz.
Az időjárás nagyon változékony volt, így volt lehetőségünk a tornateremben gyakrabban felmenni, ahol kijelöltünk egy már használaton kívüli, több elemből álló asztalt, amit elneveztek „Önbizalom helynek”, így adott volt a hegymászás lehetősége is.
A FOGLAKOZÁST KEZDŐ RELAXÁCIÓ:
Bagdy Bella relaxációs gyakorlatai:
– Égig érő fa vagyok…
– Meglengetem a karom, pedig alig akarom…
– Páros relaxáció:
Kézen foglak, elrepítlek, virágos rétre fektetlek.
Napsugárral simogatlak, harmatcseppel megmosdatlak.
Szép az arcod, tiszta kezed, jóságos a kicsi lelked.
Szeretettel átöleljük, kedvességgel teletöltjük,
Benned nyugalom és béke, ébredezz, mert itt a vége!
A FOGLALKOZÁST KEZDŐ ÉNEKLÉS:
Bagdy Bella: Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek.. c. dalára közös koreográfiával táncot lejtünk
A TÉMA BEVEZETÉSE:
– Barátságkarkötőket készítettünk előzőleg, amelyeket felhasználunk egy közös tánchoz.
„Szervusz kedves barátom…” c. dalra közös táncban vesz mindenki részt azzal a társával, akivel közösen készítette a barátságkarkötőjét.
– Mese bemutatása:
Megjelenik Boldog Dóra, ami jelzi, hogy most a mese következik:
Mese a sündisznóról, aki szerette volna, ha megsimogatják c. mese bábozása
A mese után megbeszéljük a mese mondanivalóját és tanulságát.
A FOGLALKOZÁS LEZÁRÁSA:
Tablót készítünk, külön a fiúk és a lányok.
Az Önbizalom Program munkafüzetében található képekből olyan tablót kell készíteniük, amik a barátságra jellemzőek.
A FOGLALKOZÁST ZÁRÓ ÉNEKLÉS:
– Jakab: Adj egy pacsit c. dalára, közösen végzett mozdulatokkal zárom a foglalkozást.
– A társas kapcsolatok jelét kihelyezzük a Boldogságvárunk következő lépcsőfokára
– Kiosztom a családok bevonásának feladatlapját.
A TÉMA TOVÁBBADÁSA:
– Vond be a családot:
Otthoni feladatot kapnak a gyermekek.
Mindenkinek el kell készítenie a szülőkkel közösen egy családfa rajzot.
– Vond be az óvodát
Minden csoportot arra bíztatunk, hogy közösen, vagy párban végzett mozgásos feladatokkal tegyék színesebbé mindennapjaikat, bátran használják a tornaterem nyújtotta mozgás lehetőségeket.
Készítettem egy összefoglaló ajánlást is az elmúlt évek Boldogságóra tevékenység ajánlásából, amiből bőven van választási lehetőségük a programban dolgozó kollégáknak.
A munkatársi megbeszélésen megismerkedtünk az Önbizalom Program könyvével és munkafüzetével is, amit majd folyamatosan igyekszünk beépíteni a Boldogságórák anyagába, kinek-kinek ízlése szerint.
REFLEXIÓ- NOVEMBER
Ebben a hónapban nagyon szívemhez közelálló témát dolgozunk fel.
A barátságok nagyon fontosak, és szerintem, ha jó alapokat teszünk le, életre szólóak is lehetnek.
Már múlt hónapban is próbálkoztam több alkalomra bővíteni a boldogságórák tartalmát, ami nagyon hatékonynak bizonyult.
Sajnos az utóbbi időben egyre több fegyelmezési probléma merült fel a gyerekek körében, nagyon hangosak és neveletlenek lettek, túl sokat kell fegyelmeznünk, így sokkal nagyobb erőfeszítésünkbe kerül nyugodt és bizalommal teli légkört teremtenünk.
A relaxációs gyakorlatok számát megemeltem, hiszen élvezik és kicsit le is csendesítik a csoportot.
Sokkal több mozgásra adtunk lehetőséget, gyakran tartózkodtunk kint a friss levegőn, és mivel a közelben van egy fedett piac is, kihasználtuk ezt a lehetőséget is arra, hogy feszültséget vezessünk le.
Mivel sikerült megvásárolni az önbizalom program könyvet és munkafüzetet is, igyekeztem jobban belemélyülni annak tartalmába, és a többi csoporttal is megismertettem a lehetőséget.
Gyakran végeztünk páros feladatokat, csoportos mozgásokat, játékos feladatokat közösen.
Nagyon szívesen készítettek barátságkarkötőket, amiket több alkalommal is felhasználtunk ebben a hónapban.
Közösen végzett csoportos feladatokat is oldottunk meg, a csoportosítás mindig különböző szempontok szerint történt. A boldogóra faliújságunkra mindig kihelyeztük az aktuális munkákat, hogy mindenki láthassa, komolyan vettük a téma feldolgozását.
A családok bevonásában is aktívak voltak a szülők és lelkesen küldték vissza a családfájukról készült munkáikat.
A padlóképeink is tükrözték a boldogságóra témáit, a maradék őszi termések is hasznosnak bizonyultak a társas kapcsolatok feldolgozásánál.
Bagdy Bella zenéjén kívül nagy sikere volt Kalap Jakab: Adj egy pacsit c. dalának, amit több ízben is beillesztettem a boldog perceinkbe.
Sokat dolgoztunk a havi témán, és bízom benne, hogy sok emlékezetes pillanattal lettünk gazdagabbak most is.
Novemberi boldogságóránkon beszéltünk a társas kapcsolatok fontosságáról és annak ápolásáról. Saját példáikat mesélték el a gyerekek egy-egy hétköznapi helyzeten keresztül. Feladatként különböző szituációs helyzeteket találtunk ki közösen, melyet az osztály tanulói mutattak be. Jó hangulatban, néha kicsit megszeppenve került bemutatásra egy-egy hétköznapi történet. A gyerekek közül sokan szívesen vállakoztak a feladatra, és talpraesetten oldottak meg komolyabb és vidámabb jeleneteket. A feladat célja nemcsak a társas kapcsolatok ápolása és annak szükségességének kiemelése volt, hanem az önbizalom fejlesztése is, hiszen olyan tanulók is kiálltak az osztály elé, akik kevésbé aktívak a hasonló feladatok alkalmával.
A mai napon a barátság körül forgott minden.
Fényképeket nézegettünk, amiken a csoport szerepelt, és megfigyeltük, hogy mindenki a legjobb barátja mellett állt. Beszélgettünk arról, hogy miért pont ő a legjobb barátjuk. Ki mit tenne meg a barátjáért.
A délelőtt folyamán Bartos Erika: Bogyó és Babóca történeteiből A barátság című mesét olvastuk.
Váci Mihály Katolikus Általános Iskola
A hónap témáját több órán keresztül dolgoztuk fel. A társas kapcsolatokhoz hozzákapcsoltuk a pozitív énkép és az önbecsülés témáját is. (Hiszen októberben átvehettük az új könyveket.)
Beszélgettünk a társas kapcsolatainkról, családi, baráti, osztályban lévő és más közösségekben is. Ehhez néhány idézetet hívtunk segítségül. Csapatépítő játékokat játszottunk pl. a „körkérdéseink”-et is. Mindig kiderül valami a társunkról, amit eddig nem tudtunk. Elénekeltük a hónap dalát és meditációval zártunk.
A következő alkalommal az volt a feladat, hogy írj magadról 5 tulajdonságot, amelyet szeretsz. Nehezen ment, volt akinek 1-2 jutott eszébe. Utána egy jó tulajdonságok listából már könnyebb volt kiválasztani azokat, amelyekkel rendelkezünk és azokat is, amelyekkel szeretnénk rendelkezni. Az 5 legjellemzőbbről egyénenként a többiek is véleményt mondtak. A gyerekek elmélyülten töltötték ki a könyvben található önbecsülés tesztet. (Önbizalom Program munkafüzet 12-18. 50. oldal) Tanulságos volt, egy év múlva szeretnénk majd megismételni.
Egy héten át minden nap leírtuk, hogy miben voltunk jók, miben voltunk sikeresek, ez növelheti önbecsülésünket.
A jó tulajdonság listánkból azután azokat választottuk ki, amelyek a jó közösség, a jó csapat kialakításához, működéséhez kellenek. Ebből tablót készítettünk egy osztálykiránduláson készült fényképpel a közepén, amelyet kiraktunk az osztályban.(fotó)
Eltelt egy újabb hónap. A tanulók évről-évre, hónapról-hónapra élvezik az egyre változatosabb feladatokat, szituációs játékokat, meséket, videókat. Mint minden hónapban most is felelevenítettük az elméletet, megoldottuk a tanácsolt feladatokat, amelyek segítségével levontuk a tanulságokat. Arra nevelődünk, hogy mindenkit el kell fogadnunk, és meg kell találnunk magunkban és másokban is azt a jót, amitől szerethetők vagyunk. Nagyon szépen beértek a gyakorlatok. Megtalálta mindenki a barátság lényegét, kimondtak kedveskedő gondolatokat, amelyek még közelebb hozták az osztályközösséget egymáshoz. Barátságklinikát építettünk, képeslapot gyártottunk, táncoltunk, elmélkedtünk, kedveskedtünk, összefogtunk. Kellemes hangulatban telt ez a hónap is.
A társas kapcsolatok havi témáról a hónap során többször is beszélgettünk. A boldogságórán táncoltunk a hónap dalára és a zsírkrétával közös rajzot készítettünk. Nagyon élvezték a gyerekek az alkotást, nagyon viccesnek találták, hogy egymás rajzait egészítették ki és, hogy a végén, micsoda alakok születtek. Az elkészült képeket a Boldogságfalra fel is helyeztük.
A novemberi hónapunk témája a társas kapcsolatok ápolása. A csoportban nagy hangsúlyt fektetünk az egymáshoz való viszonyulásra. A barátságok egyre inkább elmélyültek.
Végeztük néhány relaxációs gyakorlatot, ezután kétszer is meg hallgattuk és közösen énekeltük a hónap dalát. Egy általam kitalált történetet meséltem a gyerekeknek, melyben az irígységet és ennek hatását fejtettem ki számukra. Ezt követően át adtam a lehetőséget a gyermekeknek és, aki szerette volna, párbeszéd formájában báboztak el egy baráti történetet. Szőttünk közösen egy barátság pókhálót. Volt, aki két barátot is választott. Kiszínezték a gyerekek az aktuális jelet és felhelyezték a Boldogság vár harmadik lépcsőfokára.
Tovább adtuk ezt és más csoporttal közösen játszottunk a szabadban és ölelést adtak egymásnak. A párbeszédes történeteket otthon is eljátszották.