A szélcsengő hangsor megcsendülésével megérkezett hozzánk Dóra, most a családjáról mesélt nekünk. Elmesélte, hogy kik tartoznak a családjába, és, hogy milyen a kapcsolat közöttük. Bemutatta a testvérét, Vidám Vilit is, aki még csak középső csoportos. Megkérdezte a gyerekeket, hogy kinek van testvére, szoktak- e veszekedni, ki mit szokott segíteni anyukájának, kivel szokott játszani. Megérkezett Vili is, aki elmondta, hogy valóban szoktak veszekedni, de azért szeretik egymást, és a veszekedés után öleléssel békülnek ki.
A gyerekek nyitottak, szívesen mesélik el a két bábnak, hogy mi történik velük otthon, szeretettel mesélnek a családjukról, testvérükről.
Megbeszéltük, hogy mi is az a padlás, egy kislányunk nagyon pontosan megfogalmazta, hogy oda tesszük, ami már nem használható, régi, törött, de sokan nem ismerik ezt a helyet, mert a csoport jelentős része panel lakásban él.
Dóra megmutatta a babaházunkon, hogy mi is az a padlás, és megbeszéltük, hogy milyen emlékekkel tudjuk megtölteni a mi képzeletbeli padlásunkat (az óvoda teteje is lapostetős…)
A kézfogós csapatjátékunkban a kör alakítás könnyen ment, azt minden nap gyakoroljuk, körjátékoknál, egyéb tevékenységeknél, azonban a sajt, a hegy alakzat nem sikerült olyan gyorsan, szükség volt az én segítségemre is. Megbeszéltük, hogy mennyire nehéz, ha ennyien próbálunk együttműködni.
A meglátásom szerint a csoportunkban megfelelő a társas kapcsolatok minősége, a gyerekek elfogadóak, a játéktevékenységükbe bevonják társaikat.
Társas kapcsolatok ápolása
9.A – Boldogságóra – 2023.11.29.
Téma: Társas kapcsolatok
A feladat neve: Biztonságos vezetés
A boldogságóra a társas kapcsolatok fontosságáról szóló beszélgetéssel kezdődött. A fő kérdés az volt, hogy kiben bízhatnak meg a leginkább a diákok. A legtöbben a családjukat, de sokan a barátaikat mondták a legbizalmasabb személyeknek az életükben.
Az óra második felében egy akadálypályát készítettünk az osztályteremben. Az akadálypályán bekötött szemmel kellett végigmenni a diákoknak, miközben a párjuk kommunikációval irányította őket. A bekötött szemű diákoknak olyan társat kellett választani, akiben megbíztak, hogy kivezeti őket az akadálypályáról a célállomásra.
A bekötött szemű diákok azt mondták, hogy számukra könnyű volt a feladat, mert megbíztak a társukban, hogy nem akadályokba vezetik őket, de nehézségnek tartották, hogy csak a hallásukra hagyatkozhatnak, mivel az irányérzéküket, látásukat elveszítették a feladat erejéig.
Az irányítóknak sem okozott problémát a feladat megoldása. A legtöbben azt mondták, hogy csak akkor lett volna nehéz a feladat, ha a bekötött szemű társuk nem bízott volna bennük, és nem azt csinálta volna, amit ők mondtak az utasítások során.
Szentlőrinci Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény, Általános Iskola és Kollégium
Novemberben a mi osztályunk a társas kapcsolatok témakörön belül a Micsoda alakok című játékot választotta a téma feldolgozásakor. A rávezető beszélgetés, és motiváló zene meghallgatása után a tanulók egymás rajzait egészítették ki egy-egy figurával. Amikor a tanulók saját rajzukat kezükbe kapták, akkor körvonalazódott számukra, hogy társaik keze nyoma, gondolatai is megelevenednek a rajzokban. Nagyon érdekes érzelmeket váltott ez a játék a gyerekekből. Elfogadták azt, hogy különböző rajzkészséggel, különböző gondolatvilággal rendelkeznek a társaik. Ezt meg is fogalmazták. Az együtt munkálkodást, a kooperatívitást, egymás elfogadását mindenképpen erősítette bennük. Köszönjük az érdekes feladatot!
November -társas kapcsolatok
1. Mit jelent számotokra a társas kapcsolat?
2. Kapcsolat és bizalom
3. Körkérdések megbeszélése
4. Rajzos feladat – Kivel a kegszorosabb a kapcsolatod? Miért? Mit szoktatok együtt csinálni?
5. Szükség van a társas kapcsolatokra? Egyedüllét és magány, van – e különbség köztük?
6. A kedvesség világnapja
Hogyan működik a kedvesség?
Szklenár Tímea
of.
Gárdonyi Géza és Szegi Suli Általános Iskola
Társas játékot játszottunk, amely során kiderült, ki mennyire ismeri társait. Sok új tulajdonsággal, vággyal talákoztunk.
A „Társas kapcsolatok” témát igyekeztem játékosan feldolgozni az óvodáskorú gyerekekkel. Több alkalommal is kezdeményeztem beszélgető köröket a témával kapcsolatba összekötve mindezt egy ölelőkörrel vagy egy „Azért szeretem, mert…” játékkal. Olyan mozgásos és egyéb játékötleteket ajánlottam a gyerekeknek, amelyekben fontos szerepet játszott az együttműködés és egymás támogatása, segítése. A közös játékok során egymáshoz való pozitív viszonyukat, közösségi érzésüket kívántam erősíteni. Elkészítettük színezéssel a baráti kapcsolatok jelét és elhelyeztük azt a boldogságvárba vezető lépcső harmadik fokára. Emberforma sablonra mindenki lerajzolhatta önmagát és azokat a baráti kapcsolatok szerint helyeztük el egymás mellett. Bagdi Bella: Ha boldog vagy… kezdetű dalát mozgással összekapcsolva dolgoztuk fel és egy- két nap elteltével már hangosan énekelték és boldogan kérték az ismétlést.
Három hónapot tudhatunk magunk mögött ebben a nevelési évben. A barátok barátságok alakultak, változtak annak rendje és módja szerint. Nagy örömmel tapasztaltam, hogy mégis csak vannak tartósnak mondható óvodai kapcsolatok, barátságok.
A foglalkozás alatt örömmel tapasztaltam, hogy ebben a rohanó világnak nevezett, túlpörgő mindennapokban ott található az igény a másik gyermek iránt!
A téma feldolgozására barátság szíveket színeztek, de előtte kedvelt barátjuk, barátaik (mert ilyen is volt!) „fotóját” belerajzolták a szívformába!
Hálás vagyok a témáért, mert sikerült egy kicsit „elhanyagolt” területet újra megszólítanom a csoportban.
– Miért is fontos nekem a barátom?
– Hogyan illik a társaim felé fordulni?
A beszélgetések alatt ügyesen megfogalmazták a válaszaikat, de a hétköznapokban többször figyelmeztetnem kellett őket, az általunk megfogalmazottakra!
Novemberben a társas kapcsolatokról beszélgettünk. Igazából, megbeszéltük, milyen a jó barát, hogyan alakulnak ki a baráti kapcsolatok, mi alapján választunk barátot, milyen konfliktusok adódhatnak barátok között, hogyan lehet könnyen és gyorsan megoldani azokat, mit jelent a megbocsátás. Ezekről a témákról még sokat fogunk beszélgetni az év folyamán!
A diákok szerint, a jó barát segítőkész, bátor, vicces. Nem sűrűn váltogatják barátaikat, ez nagyon jó. Közös érdeklődési kör, vagy hasonló tulajdonságaik miatt választják barátaikat. Ha konfliktusok adódnak közöttük, gyakran kérik felnőtt segítségét. Természetesen a diákoknak nagyon fontos a családjuk. De koruk miatt és talán az iskola miatt is, a baráti kapcsolatok szerepe meghatározó az életükben.
A foglalkozások elején és végén énekeltünk – Jobb veled a világ, Ha boldog vagy…
Két történetet olvastam el nekik – Igaz történet egy barátságról: egy mozgássérült lányról szól és osztálytársairól , Mese a sündisznóról, aki arra vágyott …: egy szúrós süniről szól és egy kislányról, aki a barátja lesz.
Megnéztünk egy rövid videót is – Mi lenne a karácsonnyal szeretet nélkül? -ez is egy tüskés süniről szól.
Kézműveskedtünk – szívecskéket gyártottunk, barátság-karkötőt fontunk és mézeskalácsot sütöttünk több osztállyal együtt.
Készülünk a hegyvidéki adventi vásárra és az iskolai karácsonyi vásárra is. Várjuk az adventet, hogy milyen jó cselekedetekkel tudjuk megajándékozni szeretteinket!
Társas kapcsolatainkat szeptember óta alakítjuk, ápoljuk.
Tartottunk szülinapi bulit, kirándultunk, sokat játszunk, beszélgetünk.