A témafeldolgozást Bezzeg Anna: Tavaszi ébresztő meséjével kezdük. Először becsuktuk a szemünket és megbeszéltük, hogy milyen lehet egy barlang.
Elbáboztam a Süni irigy lesz mesét, megbeszéltünk a szereplők viselkedését.
A munkafütetben található színezőket színezék ki a gyerekek. Közben a barátságról beszélgettünk, hogy miért jó, ha vannak barátaink, mi jellemző a jó barátokra.
Berajzoltuk a barátság jelét a Boldogság várának harmadik lépcsőfokára.
Társas kapcsolatok ápolása
A hónapban többször is beszélgettünk a kapcsolatokról, annak fogalmáról. Etika órákon is érintettük a témát. Első osztályban inkább az osztályközösséget helyeztem jelenleg a fókuszba, az osztályon belüli kapcsolatokra, hisz nagyon fontos jelenleg a közösségépítés. Emiatt is tetszett nagyon a Micsoda alakok című ajánlás. Főleg azért, mert a saját tulajdon és a rajzolás ebben az életkorban nagyon domináns. Nagyon furcsa volt számukra, hogy nem adott formát, alakokat kellett lerajzolni, pláne, hogy nem fejezhették be a saját megkezdett művüket. Időre, kerekasztal módszer szerűen mentek körbe a lapok, amíg mindenkihez vissza nem jutott a sajátja. Mondanom sem kell a vége felé rendre néztük a neveket a hátulján, hisz nem ismertük meg a sajátunk. Mindenkinek nagyon tetszett az eredmény.
A csoport nagyon szeret közösen énekelni, szerették a különböző formák létre hozását. csiga-biga, mackósajt, napsugár, virág. A dominó-napon együtt játszottunk a nagy dominónkkal, ez a gyerekeknek élményt szerzett, jókat nevetgéltek mikor a dominóból készült építményünk összedőlt.
Az óvodai közösségünkben társas kapcsolatainkat irányított formában, dramatizálás útján ápoltuk.
Mindenekelőtt meghallgattuk az óvónő felolvasásában „Gaston érzelmei – Boldog vagyok”
(Szerző: Aurélie Chien Chow Chine) című kis könyvecskét, majd közösen citromsárga sörényt ragasztottunk a boldog főhősnek, Gastonnak.
Ezt követte kis szabad, boldog mozgás a hónap dalára, majd a bevállalósabb gyermekek eljátszották a felolvasott történetet.
Beszéljenek helyettünk a képek…
Novemberben a barátság témáját dolgoztuk fel. A gyerekeknek elmeséltem Bartos Erika Bogyó és Babóca A barátság című meséjét, majd a gyerekek elmondták, hogy tetszett nekik a mese, és azt is, hogy melyik szereplővel értenek egyet, melyet meg is mutathattak a szereplőkről készített képek segítségével. Készítettünk egy barátságláncot is, melyen mindenki saját jelével ellátott kislány vagy kisfiú figurát színezhette ki úgy, ahogyan magát látja. Miután elkészült mindenki a figurájával a barátjával kezet fogva egy kört alakítva jött létre a barátságlánc. A gyerekek a barátságlánc készítése során nagyon kreatívak és érdeklődőek voltak.
Az iskolában elsősorban egymásra számíthatunk, ezért fontos a kapcsolatok ápolása. Hogy megmaradjon az osztály egysége, arra is ügyelni kell, hogy ne csak a barátainkra összpontosítsunk, hanem többi társunkra is. Üzenetet küldtünk egymásnak, olyat, amit akár a legjobb barátunknak is odaadnánk. Vagy bárkinek, hogy megmelengessük a szívét.
Az elmúlt időben sok vita adódott az egymás közti viselkedésből. Ezért sokat beszélgettünk ezen az órán is a csúfolódásról, bántalmazásról, tiszteletről, egymás segítéséről.
Majd pozitív tulajdonságokat gyűjtöttek egy emberről, és megfigyelték hogy magukban megvannak-e ezek a tulajdonságok.
Akadtak tanulók, akiknek nem igazán sikerült a feladat megoldása.
Egymásról is nehezen mondtak pozitiv dolgokat sajnos.
A Boldogságóra Klubon kaptam ezt az ötletet
Társas kapcsolatok ápolása
Az órára való ráhangolódásra a „Rongybabagyakorlat” (párban) mozgásalapú relaxációs gyakorlatot választottam, majd meghallgattuk a hónap dalát, Bagdi Bella Ha boldog vagy mutasd meg mindenkinek című dalt.
A téma feldolgozásaként A róka és a farkas a lakodalomban című történetet olvastam fel, majd kérdések segítségével beszélgettünk róla. Kiszíneztük a munkafüzetben azokat a képeket, amik a jó barátokra jellemzőek. Megbeszéltük, hogy kinek ki a barátja, milyen az igazi jó barát. Beszélgettünk még a családi kapcsolataikról és a körülöttünk lévő személyek fontosságáról. Közösen készítettünk Jobb veled a világ plakátot, majd mindenki készített barátságkarkötőt, amivel az óra végén megajándékozták a tanulók egymást.
Végül együtt énekeltük a hónap dalát, mozgással kísérve.
Fábiánsebestyéni Arany János Óvoda,Közművelődési Intézmény és Könyvtár
A téma feldolgozása alatt beszélgettünk,milyen fontos, a figyelem máok iránt,legyünk egymás jó társai, csoporttársai. Ugyanúgy, mint a naprendszerünkben a bolygók. Figyelnek egymásra, egy nagy család, vagy olyanok, mint mi az ovis csoportban. Mindenkinek megvan a helye s együtt mozognak. Mi is megpróbáltunk együtt mozogni, mint ők és elkészítettük a kedvenc bolygóinkat.
Orosháza Városi Önkormányzat Napköziotthonos Óvodája, Székhely Óvoda
Süni irigy lesz
Kis barátom, hogy vagy?