A csoport nagyon szeret közösen énekelni, szerették a különböző formák létre hozását. csiga-biga, mackósajt, napsugár, virág. A dominó-napon együtt játszottunk a nagy dominónkkal, ez a gyerekeknek élményt szerzett, jókat nevetgéltek mikor a dominóból készült építményünk összedőlt.
Társas kapcsolatok ápolása
Az óvodai közösségünkben társas kapcsolatainkat irányított formában, dramatizálás útján ápoltuk.
Mindenekelőtt meghallgattuk az óvónő felolvasásában „Gaston érzelmei – Boldog vagyok”
(Szerző: Aurélie Chien Chow Chine) című kis könyvecskét, majd közösen citromsárga sörényt ragasztottunk a boldog főhősnek, Gastonnak.
Ezt követte kis szabad, boldog mozgás a hónap dalára, majd a bevállalósabb gyermekek eljátszották a felolvasott történetet.
Beszéljenek helyettünk a képek…
Novemberben a barátság témáját dolgoztuk fel. A gyerekeknek elmeséltem Bartos Erika Bogyó és Babóca A barátság című meséjét, majd a gyerekek elmondták, hogy tetszett nekik a mese, és azt is, hogy melyik szereplővel értenek egyet, melyet meg is mutathattak a szereplőkről készített képek segítségével. Készítettünk egy barátságláncot is, melyen mindenki saját jelével ellátott kislány vagy kisfiú figurát színezhette ki úgy, ahogyan magát látja. Miután elkészült mindenki a figurájával a barátjával kezet fogva egy kört alakítva jött létre a barátságlánc. A gyerekek a barátságlánc készítése során nagyon kreatívak és érdeklődőek voltak.
Az iskolában elsősorban egymásra számíthatunk, ezért fontos a kapcsolatok ápolása. Hogy megmaradjon az osztály egysége, arra is ügyelni kell, hogy ne csak a barátainkra összpontosítsunk, hanem többi társunkra is. Üzenetet küldtünk egymásnak, olyat, amit akár a legjobb barátunknak is odaadnánk. Vagy bárkinek, hogy megmelengessük a szívét.
Az elmúlt időben sok vita adódott az egymás közti viselkedésből. Ezért sokat beszélgettünk ezen az órán is a csúfolódásról, bántalmazásról, tiszteletről, egymás segítéséről.
Majd pozitív tulajdonságokat gyűjtöttek egy emberről, és megfigyelték hogy magukban megvannak-e ezek a tulajdonságok.
Akadtak tanulók, akiknek nem igazán sikerült a feladat megoldása.
Egymásról is nehezen mondtak pozitiv dolgokat sajnos.
A Boldogságóra Klubon kaptam ezt az ötletet
Társas kapcsolatok ápolása
Az órára való ráhangolódásra a „Rongybabagyakorlat” (párban) mozgásalapú relaxációs gyakorlatot választottam, majd meghallgattuk a hónap dalát, Bagdi Bella Ha boldog vagy mutasd meg mindenkinek című dalt.
A téma feldolgozásaként A róka és a farkas a lakodalomban című történetet olvastam fel, majd kérdések segítségével beszélgettünk róla. Kiszíneztük a munkafüzetben azokat a képeket, amik a jó barátokra jellemzőek. Megbeszéltük, hogy kinek ki a barátja, milyen az igazi jó barát. Beszélgettünk még a családi kapcsolataikról és a körülöttünk lévő személyek fontosságáról. Közösen készítettünk Jobb veled a világ plakátot, majd mindenki készített barátságkarkötőt, amivel az óra végén megajándékozták a tanulók egymást.
Végül együtt énekeltük a hónap dalát, mozgással kísérve.
Fábiánsebestyéni Arany János Óvoda,Közművelődési Intézmény és Könyvtár
A téma feldolgozása alatt beszélgettünk,milyen fontos, a figyelem máok iránt,legyünk egymás jó társai, csoporttársai. Ugyanúgy, mint a naprendszerünkben a bolygók. Figyelnek egymásra, egy nagy család, vagy olyanok, mint mi az ovis csoportban. Mindenkinek megvan a helye s együtt mozognak. Mi is megpróbáltunk együtt mozogni, mint ők és elkészítettük a kedvenc bolygóinkat.
Orosháza Városi Önkormányzat Napköziotthonos Óvodája, Székhely Óvoda
Süni irigy lesz
Kis barátom, hogy vagy?
A szélcsengő hangsor megcsendülésével megérkezett hozzánk Dóra, most a családjáról mesélt nekünk. Elmesélte, hogy kik tartoznak a családjába, és, hogy milyen a kapcsolat közöttük. Bemutatta a testvérét, Vidám Vilit is, aki még csak középső csoportos. Megkérdezte a gyerekeket, hogy kinek van testvére, szoktak- e veszekedni, ki mit szokott segíteni anyukájának, kivel szokott játszani. Megérkezett Vili is, aki elmondta, hogy valóban szoktak veszekedni, de azért szeretik egymást, és a veszekedés után öleléssel békülnek ki.
A gyerekek nyitottak, szívesen mesélik el a két bábnak, hogy mi történik velük otthon, szeretettel mesélnek a családjukról, testvérükről.
Megbeszéltük, hogy mi is az a padlás, egy kislányunk nagyon pontosan megfogalmazta, hogy oda tesszük, ami már nem használható, régi, törött, de sokan nem ismerik ezt a helyet, mert a csoport jelentős része panel lakásban él.
Dóra megmutatta a babaházunkon, hogy mi is az a padlás, és megbeszéltük, hogy milyen emlékekkel tudjuk megtölteni a mi képzeletbeli padlásunkat (az óvoda teteje is lapostetős…)
A kézfogós csapatjátékunkban a kör alakítás könnyen ment, azt minden nap gyakoroljuk, körjátékoknál, egyéb tevékenységeknél, azonban a sajt, a hegy alakzat nem sikerült olyan gyorsan, szükség volt az én segítségemre is. Megbeszéltük, hogy mennyire nehéz, ha ennyien próbálunk együttműködni.
A meglátásom szerint a csoportunkban megfelelő a társas kapcsolatok minősége, a gyerekek elfogadóak, a játéktevékenységükbe bevonják társaikat.
9.A – Boldogságóra – 2023.11.29.
Téma: Társas kapcsolatok
A feladat neve: Biztonságos vezetés
A boldogságóra a társas kapcsolatok fontosságáról szóló beszélgetéssel kezdődött. A fő kérdés az volt, hogy kiben bízhatnak meg a leginkább a diákok. A legtöbben a családjukat, de sokan a barátaikat mondták a legbizalmasabb személyeknek az életükben.
Az óra második felében egy akadálypályát készítettünk az osztályteremben. Az akadálypályán bekötött szemmel kellett végigmenni a diákoknak, miközben a párjuk kommunikációval irányította őket. A bekötött szemű diákoknak olyan társat kellett választani, akiben megbíztak, hogy kivezeti őket az akadálypályáról a célállomásra.
A bekötött szemű diákok azt mondták, hogy számukra könnyű volt a feladat, mert megbíztak a társukban, hogy nem akadályokba vezetik őket, de nehézségnek tartották, hogy csak a hallásukra hagyatkozhatnak, mivel az irányérzéküket, látásukat elveszítették a feladat erejéig.
Az irányítóknak sem okozott problémát a feladat megoldása. A legtöbben azt mondták, hogy csak akkor lett volna nehéz a feladat, ha a bekötött szemű társuk nem bízott volna bennük, és nem azt csinálta volna, amit ők mondtak az utasítások során.