Képeslap készítése a barátomnak a negyedik osztályban.
Társas kapcsolatok ápolása
Az osztályunk nagyon összetartó közösség, szeretjük a közösségi programokat, játékokat, amiben bőven volt részünk egész novemberben. A hóbortos társaság játéknak mi inkább a komolyabb oldalát fogtuk meg. Megpróbáltuk átérezni, milyen az, amikor többen nevetnek rajtunk, vagy súgdolóznak a hátunk mögött. Ezzel a bàntalmazás témával egészítettük ki Lili kétségeit is. Hiszen, ha van téma, amivel többet kellene foglalkoznunk, akkor az a kirekesztés. Emellett sokat beszèlgettünk, együtt sportoltunk a szülőkkel, és mèg a zenèvel is együtt ismerkedhettünk meg. Szóval, ennek a hónapnak a címe joggal: Együtt minden jobb.
Taktaharkányi Szivárvány Óvoda és Bölcsőde
A gyerekek figyelmét ebben a hónapban arra irányítottam,hogy ők a társas kapcsolatok felelős szereplői.A foglalkozást Bagdi Bella:Ha boldog vagy mutasd meg mindenkinek című dalával kezdtük.Kitaláltam hozzá különböző mozdulatsorokat.Bonyolultak,állandóan változnak a gyerekek közötti viszonyai,mert ez az élet velejárója.,,Leszel a barátom”?-Nyitottan ,mosolyogva figyelem őket.Biztonságos hátteret adok számukra azzal,hogy az érzelmeiket kifejezhessék.Hangulatjátéknál arról beszélgettünk mikor és hogyan ,,okoztál utoljára ilyen érzéseket valakinek.pl utoljára akkor okoztam ilyet /felmutatja a táblát.Barátságláncot készítettünk.Amikor elkészült a barátok kezet fogtak,majd egy kört alkottak.Megfogadtuk,hogy bátorítsuk egymást!Használjunk kedves szavakat!Segítsünk egymásnak!Osztozkodni jó,osszuk meg egymással ami van!Rajzot készített mindenki ajándékba a barátainak.A kicsik szivecskét szineztek.A társas kapcsolatok minden életkorban alapvető fontosságú.Körbe álltunk,azt kerestük ,hogy milyen külső tulajdonságuk hasonlóak.pl barna haj.Aki az állítás elhangzása után úgy érzi,hogy igaz rá egy lépéssel lép a körbe .Olyat is mondhat ami senkire se igaz.A nagyobbaknál belső tulajdonságra is rá kérdeztek.pl:vesztek e már össze,békültek e ki.Romboltam már le amit más épített.Végezetül eljátszottuk a komatálat hoztam című énekes játékot.Igyekszem,hogy mindenki jól érezze magát ,így együtt !!!
„Legyünk hálásak azoknak az embereknek, akik boldoggá tesznek minket. Ők a bájos kertészek, akik virágba borítják lelkünket.’ (Marcel Proust)
A november hónap: a társas kapcsolatok ápolása jegyében telt.
A foglalkozás hangulati bevezetésekènt:
A hóbortos társaság játékot jàtszottuk el, mely nagyon tetszett a gyerekeknek.
Beszélgettünk arról, ki áll közel hozzájuk, kire számíthatnak, ha bajban vannak, vagy segítségre van szükségük? pl: a családtagok, baráti, iskolai közeg. Kik teszik őket boldoggá? Kiket szeretnek?
Feldolgoztuk a Lili kétségei c.történetet.
Majd kíbontottuk a társas kapcsolatok téma fogalmát. A gyerekek elmondhatták a számukra fontos családtagok, barátok értékes tulajdonságait. Miért fontos a baráti kapcsolatainkat ápolni?
A közös beszélgetés után elkészítették:
a Kör közepén. c. feladatot, kik azok, akik körülveszik őket.
Volt olyan gyerek, aki Szeretetházat is rajzolt, benne a szeretteivel, számára fontos személyek, családtagok, barátok megjelölésével.
A közös munkálkodás közben meghallgattuk:
Bagdi Bella: Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek c. szépséges dalát.
Megbeszéltük, hogy egyedül, társak nélkül nem tudunk létezni. Fontos, ha van egy olyan közeg, akikre számíthatunk és ők is számíthatnak ránk. Egyedül, társak nélkül nem megy.
Végezetül a csoport tagjai mondhattak egy pozitív gondolatot, jellemzőt a számukra legkedvesebb családtagjaikról, osztálytársukról, barátról.
Jobb Velünk a Világ!
Edit néni és a Bizakodó 4.b kis csapata
Társas kapcsolatok ápolása a második osztályban.
A társas kapcsolatok témakörében a locsi-fecsi csoport a barátság fogalmát dolgozta fel. Volt tanulsága a különböző megoldásoknak, ugyanis, legfőképpen a fiúk voltak azok, akik tárgyi jellegű, modern kütyükben találták meg a barátság lényegét. Míg a lányokat az érzelmeik színes világa ihlette meg. Igazi csajos képeket alkottak. A rajzokat megbeszélve szembesültek vele, hogy a társas kapcsolatok ápolásának legmegfelelőbb formája, ha azt személyesen tehetik meg, nem pedig a virtuális világban.
Kis csoportunk a társas kapcsolatok ápolásának jegyében az osztály tagjai közötti kapcsolatok erősítését tűzte ki célul. Ennek érdekében egy tesztet terveztünk: a körkérdésekből kiindulva kérdéseket írt fel lapokra a novemberben kistanár szerepére vállalkozó két tanuló. A kérdéseket egy kalapba tettük, és a tanulók kihúzták. Megválaszolták az így kisorsolt kérdést és nevüket ráírták. Ezután a kérdés és válasz is felolvasásra került. Az osztály tagjainak feladata az volt, hogy csukott szemmel rámutassanak arra a tanulóra, aki szerintük a választ adta. Sok meglepő válasz született! Amikor viszont egyértelműen ráismertek valakire, megérezhették a beszélgetések igazi fontosságát: ez nem csak időtöltés, közelebb kerülhetünk általa egymáshoz.
Boldogságóránkat a ” Meglengetem a karom…”relaxációs gyakorlattal kezdtük,mely után Ferenczi Éva: Süni irigy lesz meséjéből kindulva beszélgetést kezdeményeztem a barátságról. Beszélgettünk arról, miért fontosak a barátok, mi mindent csinálhatunk együtt, és mit éreznénk a barátaink nélkül. Ezt követően Bagdi Bella : Ha boldog vagy …zene számára csillag kereső útra indultunk, megkeresni a barátság csillagokat, majd mi is átváltoztunk jógacsillagokká. A játék jól motiválta a gyermekeket, lelkesek ,aktívak voltak. Erősítve a csoport kohéziót , elkészítettük a barátság-pókhálóját is. A játék során nagyon ügyesen figyeltek arra, hogy a pókhálóból senki ne maradjon ki. Boldogságóránkat a barátságot jelképező csillagok díszítésével és egy örömtánccal zártuk.
Társas kapcsolatok
A novemberi boldogságórát relaxációs gyakorlattal kezdtük. Megoldottunk a munkafüzet feladatai közül néhányat: megfejtettük a rejtvényt, az udvariasságról és figyelmességről szóló mondatokat alkottunk, feldolgoztuk „A róka és a farkas a lakodalomban” című mesét. Próbálkoztunk egymás lapjára rajzolt alakzatokat kiegészíteni, melyekből egyszerű alkotások születtek. Beszélgettünk a barátságról, majd segítséggel meghajtogattuk a barátságkártyát. A tanulók kérésére készítettünk egy másik kártyát, melyen a fényképeiket helyeztük el az összetartozásuk jelképeként, mert az osztály tanulói nagyon jó kapcsolatban állnak egymással. Alkotás közben meghallgattuk a hónap dalát. Az óra zárásaként eljátszottuk egyik kedvenc játékukat, „Amerikából jöttünk” címmel. Az óra nagyon jó hangulatban telt.