Az eddigi témák közül ez volt az, ami a legjobban “feldolgozható” volt az osztállyal. Elgondolkodtató és tanulságos eredmények születtek a feladatok megoldásakor. Megbeszéltük, hogy ugyanezeket a feladatokat megcsináljuk majd az év végén is, azzal a céllal, hogy lássuk mennyit fejlődtek a társas kapcsolatok az osztályban – mert azon leszünk az elkövetkező hónapokban, hogy bizony még jobb kapcsolat alakuljon ki az osztályközösségen belül!
Társas kapcsolatok ápolása
Társas kapcsolataink központjában a barátság állt.
Elsőként mindenki a barátjának készített képeslapot. Kedveskedő mondatok írásával, megköszönték barátságukat. Kifejezték egymásnak nyújtott segítségükért a hálájukat.
Ugyanezen a napon játszottunk egy Merj felelni játékot, melynek általános kérdései között elrejtődtek társas kapcsolatokra vonatkozók is.
E napot a társuk személyiségének megrajzolásával zárták. Mindenki kapott egy üres sziluettet, melyben a lapok körbeadogatásával berajzolták osztálytársuk legfontosabb személyiségjegyeit.
Következő napokban a barátság témakört boncolgattuk. Szó esett az együtt töltött időről, a közös érdeklődésről, a felhőtlen együtt nevetésről, a kinevetésről, az összeveszés és kibékülés kérdéséről, az őszinteségről, a bocsánatkérésről, a bizalomról. Hogyan legyenek jó barátok 9 lépésben. Végül barátságteszteket oldottak meg.
Felépítették az idősek és gyerekek panaszait kúráló barátságklinikánkat. S mellé megépítették a Csodapatikát, melyben az emberi negatív tulajdonságok elleni szereket lehetett megvásárolni.
Végül egészségnapunkon stresszkezelési tanácsadáson vettek részt, mely közös ölelkezéssel zárult.
Várkonyi István Általános Iskola, Cegléd, Széchenyi út 14/d
A hónap dala már ismerős volt nekünk.
Szeretjük. ❤
Micsoda alak rajzolással kezdtük a hónapot. Érdekes rajzok születtek. Volt olyan, amikor nagyon egymásra tudtak a gyerekek hangolódni és szép kép kerekedett ki belőle.
Egy hétig Titkos barát játékot játszottunk. Minden reggel egy osztálytárs nevét húzták ki a gyerekek. Szerdáig azonos neműt, az utolsó 2 nap már bárki húzhattak az osztályból. A nap folyamán keresni kellett a húzott kistárs társaságát úgy, hogy nem mondhatta el neki, hogy ő a titkos barát. Másnap ellenőriztük, sikeres volt-e nap, meg tudták-e nevezni titkos barátaikat. Nem volt baj, ha nem sikerült, a következő nap jobban törekedtek a megoldásra. A következő hétfőn jutalommal zártuk a hetet, akinek mind az 5 nap sikerült teljesíteni a feladatát. A gyerekek az értékelésnél többször is mondták, hogy nem is gondolták, hogy a kihúzott baráttal ilyen jót lehet játszani.
Adventre készülődve páros színezőket is adtam a gyerekeknek, együtt kellett egy kép kiszínezését megoldaniuk.
Jó kis hónapunk volt. ❤
Boldogságóra 2023. november
A hónap témája: Társas kapcsolatok ápolása
Önbizalom program- Egészséges önbecsülés
A hónap folyamán először is fontos feladatnak tartottuk, hogy az eddig megbeszélt témák beépülését segítsük elő sok-sok beszélgetéssel, pozitív megerősítéssel, hogy el tudjon kezdeni beépülni a gondolkodásunkba a pozitív gondolkodás. Még mindig sokat beszélgettünk a hála fogalmáról, arról, hogy kinek miért lehetünk hálásak. A szeretet fontosságának kiemelésével igyekeztünk a csoportban elérni, hogy a gyerekek nyitottabbak legyenek, nagyobb bizalommal forduljanak felém , a többi nevelőjük felé, és törekedjenek otthon, saját családjukban is még jobban megnyílni szüleiknek, testvéreiknek.
Bár nem közvetlenül a Boldogságórához kapcsolódva, de nagyon sikeres segítségként tapasztaltuk meg, hogy csoportunkban az iskola pszichológus tartott egy játékos foglalkozást. A játékok kapcsán már segített bevezetni a társas kapcsolatok fontosságát. Az általa tartott csoportépítő játékokkal elérte, hogy a tanulók perceken belül bizalmat szavaztak neki, szívesen nyíltak meg előtte, és befogadóan, támogatóan fordultak felé, amikor felajánlotta a tanulóknak, hogy bármilyen lelki és egyéb problémájukkal bátran keressék és forduljanak hozzá. Ez a játékos óra sokat segített elindítani a társas kapcsolatok témakörét a Boldogságórán. A gyerekek megértették, elfogadták, hogy milyen fontos dolog, ha érzik a támasznyújtást, segítségnyújtást, a szeretetet maguk körül.
Elolvastuk, megbeszéltük a hónap témájára kapott motiváló idézeteket, és gyakorlattá tettük a motiváló idézetek további gyűjtését, magyarázatát, megbeszélését a hónap témájához.Ez úgy látom, nagyon tetszik tanulóinknak, szívesen gyűjtenek idézeteket egy adott témához.
A hónap folyamán megismerkedtünk a hónap dalával, gyakran meghallgattuk, megbeszéltük, miről szól.
A javasolt gyakorlatok közül a hónap témájában nem készítettünk Barátságklinikát, de találtunk olyan cikkeket, amelyek képekkel ,szöveggel illusztrálva mutatják be, milyen kiválóan működnek azok a speciális Óvodák, ahol magányos nyugdíjas, idős emberek játszanak, szórakoztatják az óvodásokat. Sokat beszélgettünk a tanulóinkkal arról, hogyel tudnák-e képzelni, hogy ilyen óvodába jártak volna.
Mindenképpen meg akartuk, és meg is csináltuk azt a gyakorlatot, aminek a „Hajtogattam neked „ a címe. A technika és rajzos foglalkozások mindig sok lehetőséget adnak a kötetlen beszélgetésre, ahol az elkészített térbeli képeslapokról eldöntöttük, kinek ajánljuk, kinek ajándékozzuk, kik azok, akik meg tudnak bennünket nevettetni, el tudják velünk feledtetni a rossz élményeket, oldani tudják a bennünk lévő szorongásokat, és úgy érezzük, ők a mi támaszaink.
A hóbortos társaság játékot, feladatot felvettük kedvenc játékaink közé.
Olyan kollégától, aki már évek óta benne van a Boldogságprogramban, kaptunk egy Pozitivity társasjátékot, ami nagy örömöt jelentett számunkra. Van olyan tanulónk, akinek van otthon ilyen játéka, így könnyedén tudták a játékszabályokat elsajátítani a gyerekek.
Elolvastuk, megismerkedtünk az Interaktív mesékkel az Önbizalomról. Tapasztalto, hogy sok idő kell az Önbizalom építéséhez, alakulásához, erősödéséhez, úgyhogy még mindig kint van a falunkon az önbizalmat jelképező és erősítő sünbirodalom.
Közeledik a Karácsony , feltételezem, hogy ez az időszak kiemelten fokozza majd a gyerekek boldogságérzetét, és a szeretet sokféle formájának megnyilvánulását. Várjuk a decemberi hónap feladatait!
Örömforrás csapat
Kiscsoportosaimmal eljátszottuk a Szomorú Szilárd és Boldog Blanka szituációs játékot, majd a Kerekerdő mondókával mesére hívtam őket. A Süni irigy lesz c.mesét báboztam el.
Bagdi Bella: Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek, dalára mozogtunk. Nagyon tetszett a gyerekeknek többször meghallgattuk a hét folyamán. Mindezeket az óvodában sószobájában valósítottam meg.
A csoportszobában kiszínezték a gyerekek a témához kapcsolódó barátság jelét, és így már a harmadik lépcsőfokra léphettünk fel.
Boldogságóra 2023. november
A hónap témája: Társas kapcsolatok ápolása
Önbizalom program- Egészséges önbecsülés
A hónap folyamán először is fontos feladatnak tartottuk, hogy az eddig megbeszélt témák beépülését segítsük elő sok-sok beszélgetéssel, pozitív megerősítéssel, hogy el tudjon kezdeni beépülni a gondolkodásunkba a pozitív gondolkodás. Még mindig sokat beszélgettünk a hála fogalmáról, arról, hogy kinek miért lehetünk hálásak. A szeretet fontosságának kiemelésével igyekeztünk a csoportban elérni, hogy a gyerekek nyitottabbak legyenek, nagyobb bizalommal forduljanak felém , a többi nevelőjük felé, és törekedjenek otthon, saját családjukban is még jobban megnyílni szüleiknek, testvéreiknek.
Bár nem közvetlenül a Boldogságórához kapcsolódva, de nagyon sikeres segítségként tapasztaltuk meg, hogy csoportunkban az iskola pszichológus tartott egy játékos foglalkozást. A játékok kapcsán már segített bevezetni a társas kapcsolatok fontosságát. Az általa tartott csoportépítő játékokkal elérte, hogy a tanulók perceken belül bizalmat szavaztak neki, szívesen nyíltak meg előtte, és befogadóan, támogatóan fordultak felé, amikor felajánlotta a tanulóknak, hogy bármilyen lelki és egyéb problémájukkal bátran keressék és forduljanak hozzá. Ez a játékos óra sokat segített elindítani a társas kapcsolatok témakörét a Boldogságórán. A gyerekek megértették, elfogadták, hogy milyen fontos dolog, ha érzik a támasznyújtást, segítségnyújtást, a szeretetet maguk körül.
Elolvastuk, megbeszéltük a hónap témájára kapott motiváló idézeteket, és gyakorlattá tettük a motiváló idézetek további gyűjtését, magyarázatát, megbeszélését a hónap témájához.Ez úgy látom, nagyon tetszik tanulóinknak, szívesen gyűjtenek idézeteket egy adott témához.
A hónap folyamán megismerkedtünk a hónap dalával, gyakran meghallgattuk, megbeszéltük, miről szól.
A javasolt gyakorlatok közül a hónap témájában nem készítettünk Barátságklinikát, de találtunk olyan cikkeket, amelyek képekkel ,szöveggel illusztrálva mutatják be, milyen kiválóan működnek azok a speciális Óvodák, ahol magányos nyugdíjas, idős emberek játszanak, szórakoztatják az óvodásokat. Sokat beszélgettünk a tanulóinkkal arról, hogyel tudnák-e képzelni, hogy ilyen óvodába jártak volna.
Mindenképpen meg akartuk, és meg is csináltuk azt a gyakorlatot, aminek a „Hajtogattam neked „ a címe. A technika és rajzos foglalkozások mindig sok lehetőséget adnak a kötetlen beszélgetésre, ahol az elkészített térbeli képeslapokról eldöntöttük, kinek ajánljuk, kinek ajándékozzuk, kik azok, akik meg tudnak bennünket nevettetni, el tudják velünk feledtetni a rossz élményeket, oldani tudják a bennünk lévő szorongásokat, és úgy érezzük, ők a mi támaszaink.
A hóbortos társaság játékot, feladatot felvettük kedvenc játékaink közé.
Olyan kollégától, aki már évek óta benne van a Boldogságprogramban, kaptunk egy Pozitivity társasjátékot, ami nagy örömöt jelentett számunkra. Van olyan tanulónk, akinek van otthon ilyen játéka, így könnyedén tudták a játékszabályokat elsajátítani a gyerekek.
Elolvastuk, megismerkedtünk az Interaktív mesékkel az Önbizalomról. Tapasztalto, hogy sok idő kell az Önbizalom építéséhez, alakulásához, erősödéséhez, úgyhogy még mindig kint van a falunkon az önbizalmat jelképező és erősítő sünbirodalom.
Közeledik a Karácsony , feltételezem, hogy ez az időszak kiemelten fokozza majd a gyerekek boldogságérzetét, és a szeretet sokféle formájának megnyilvánulását. Várjuk a decemberi hónap feladatait!
Örömforrás csapat
5. osztály: A rajzokon az szerepel, hogy egy-egy kicsúfolt gyereket megvígasztal, illetve megvéd a barátja.
Társaskapcsolatok
A novemberi hónapban nagy hangsúlyt fektettünk a társas kapcsolatok ápolására. Minél több közös program szervezésével, társasjátékkal, érzelmi játékokkal, beszélgetések segítségével, barátság karkötők fűzésével és Plukkidó küldetésével erősítettük a régi társaskapcsolatokat, és segítettük az újakat. A gyermekek alvásidőben Pintér Krisztina „Csillagtündér és az érzések” mesekönyvével ismerkedtek meg. Mindennap nagy izgalommal és figyelemmel hallgatták, hogy a tündér melyik érzelemmel találkozik aznap. Miután megismerkedtek a hat alap érzelemmel (öröm, bánat, félelem, csodálkozás, harag, undor) azután érzelem folyosó játékot játszottunk, aminél az volt feladat, hogy egy sorba a gyermekek egymás mögé álltak és az utolsó gyermek bemutatott egy érzelmet az előtte lévőnek, amit annak tovább kellett adnia. Gyermekek legszívesebben a bohókás vidám vicces érzelmeket szerették bemutatni. Ez a játék nagy kacagással telt főleg mikor mindenkinek egyszerre kellett megmutatnia az előtte lévőtől kapott érzelmet. Ennél a játéknál nagy szükség volt a megfigyelő készségre és szociális érzékenységre. Ezzel játékkal szerettem volna a figyelmüket arra összpontosítani, hogy a mozdulatokból arcmimikából ismerjék fel, ha csoportban az egyik gyerek szomorú vagy fél valamitől és merjenek segítséget nyújtani neki. A hónap vége felé megismerkedtek a kis hangyával is aki elmesélte nekik Bezzeg Andrea meséjét. Mese után megbeszéltük, hogy melyik állat mit érezhetett és mi hogyan éreznénk magunkat a mesehősök szerepében. Ezután körben ülve csukott szemmel vártuk Rudolfot, hogy az egyik gyerek feje felet szólaltassa meg a triangulumot majd utána cseréljen helyet azzal a gyerekkel és így vette át egyenként Rudolf szerepét a többi gyermek is. Majd ezután a játék után a gyermekek párban leültek egymással szembe és cipő levétele után megmutatták társaiknak, hogy milyen érzés ha egy hangyóca végig szalad a talpukon vagy a nap melege simogatja arcukat, vagy éppen az eső csepp kopogtatja fejüket. Boldogság szigetről úgy tértek vissza a gyermekek, hogy barátaikat megölelve egymás fülébe súgva köszönték meg csoporttársaiknak, hogy barátjuk lehet. Volt olyan lány, aki aznap szomorúan érkezett az óvodába mert összeveszett barátnőjével, de egy kis segítséggel megtudták beszélni a nézeteltérésüket. A másik lány ennél a játéknál hosszasan ölelve barátnőjét kért tőle újra bocsánatot és mondta el, hogy mennyire hálás neki, hogy barátnők lehetnek. Boldogság szigeten minden gyermek kapott egy olyan küldetést, hogy lepjék meg úgy barátaikat azzal, hogy kiszínezik a szeretet mackót majd a jelüket rárajzolva csenjék bele barátaik zsákjába ezeket a kis ajándékokat. Aki nem tudta a jelét rárajzolni az bátran kérhetett a felnőttől segítséget. Az egyik lány itt nagyban mesélte, hogy akkor neki sok dolga lesz mert sok barátnője van és mindegyiknek szeretne készíteni ilyen szeretet mackót. Ez a kis feladat segítette a gyermekeket abban, hogy megtanulják, hogy milyen kis apróságokkal is lehet kifejezniük hálájukat. November utolsó napjaiban két lány a mikulást várva énekelni kezdték a „Mikulás, mikulás” dalt majd fuvolával őket gyorsan lekísérve kedvet kapott a többi gyermek is hogy csatlakozik a dal énekléséhez utána másik két lány jött oda a saját furulyájukkal, hogy ők erősítik a fúvós csapatot egy fiú erre kedvet kapva ígérte meg hogy ő is befogja hozni a furulyáját egy másik lány pedig a mikrofonját, végül lett triangulumosunk is. Mire felfigyeltünk a csoport nagy része már örömmel énekelt és játszotta ezt a dalt, hogy a mikulásnak is megmutassák a közösen összeállított kis meglepetésünket. Ez a spontán kezdeményezés is erősítette a csoport összetartását. Reméljük a mikulás is annyira fog ennek a kedves ajándéknak örülni amilyen nagy örömmel adjuk mi is elő neki.
Társaskapcsolatok
A novemberi hónapban nagy hangsúlyt fektettünk a társas kapcsolatok ápolására. Minél több közös program szervezésével, társasjátékkal, érzelmi játékokkal, beszélgetések segítségével, barátság karkötők fűzésével és Plukkidó küldetésével erősítettük a régi társaskapcsolatokat, és segítettük az újakat. A gyermekek alvásidőben Pintér Krisztina „Csillagtündér és az érzések” mesekönyvével ismerkedtek meg. Mindennap nagy izgalommal és figyelemmel hallgatták, hogy a tündér melyik érzelemmel találkozik aznap. Miután megismerkedtek a hat alap érzelemmel (öröm, bánat, félelem, csodálkozás, harag, undor) azután érzelem folyosó játékot játszottunk, aminél az volt feladat, hogy egy sorba a gyermekek egymás mögé álltak és az utolsó gyermek bemutatott egy érzelmet az előtte lévőnek, amit annak tovább kellett adnia. Gyermekek legszívesebben a bohókás vidám vicces érzelmeket szerették bemutatni. Ez a játék nagy kacagással telt főleg mikor mindenkinek egyszerre kellett megmutatnia az előtte lévőtől kapott érzelmet. Ennél a játéknál nagy szükség volt a megfigyelő készségre és szociális érzékenységre. Ezzel játékkal szerettem volna a figyelmüket arra összpontosítani, hogy a mozdulatokból arcmimikából ismerjék fel, ha csoportban az egyik gyerek szomorú vagy fél valamitől és merjenek segítséget nyújtani neki. A hónap vége felé megismerkedtek a kis hangyával is aki elmesélte nekik Bezzeg Andrea meséjét. Mese után megbeszéltük, hogy melyik állat mit érezhetett és mi hogyan éreznénk magunkat a mesehősök szerepében. Ezután körben ülve csukott szemmel vártuk Rudolfot, hogy az egyik gyerek feje felet szólaltassa meg a triangulumot majd utána cseréljen helyet azzal a gyerekkel és így vette át egyenként Rudolf szerepét a többi gyermek is. Majd ezután a játék után a gyermekek párban leültek egymással szembe és cipő levétele után megmutatták társaiknak, hogy milyen érzés ha egy hangyóca végig szalad a talpukon vagy a nap melege simogatja arcukat, vagy éppen az eső csepp kopogtatja fejüket. Boldogság szigetről úgy tértek vissza a gyermekek, hogy barátaikat megölelve egymás fülébe súgva köszönték meg csoporttársaiknak, hogy barátjuk lehet. Volt olyan lány, aki aznap szomorúan érkezett az óvodába mert összeveszett barátnőjével, de egy kis segítséggel megtudták beszélni a nézeteltérésüket. A másik lány ennél a játéknál hosszasan ölelve barátnőjét kért tőle újra bocsánatot és mondta el, hogy mennyire hálás neki, hogy barátnők lehetnek. Boldogság szigeten minden gyermek kapott egy olyan küldetést, hogy lepjék meg úgy barátaikat azzal, hogy kiszínezik a szeretet mackót majd a jelüket rárajzolva csenjék bele barátaik zsákjába ezeket a kis ajándékokat. Aki nem tudta a jelét rárajzolni az bátran kérhetett a felnőttől segítséget. Az egyik lány itt nagyban mesélte, hogy akkor neki sok dolga lesz mert sok barátnője van és mindegyiknek szeretne készíteni ilyen szeretet mackót. Ez a kis feladat segítette a gyermekeket abban, hogy megtanulják, hogy milyen kis apróságokkal is lehet kifejezniük hálájukat. November utolsó napjaiban két lány a mikulást várva énekelni kezdték a „Mikulás, mikulás” dalt majd fuvolával őket gyorsan lekísérve kedvet kapott a többi gyermek is hogy csatlakozik a dal énekléséhez utána másik két lány jött oda a saját furulyájukkal, hogy ők erősítik a fúvós csapatot egy fiú erre kedvet kapva ígérte meg hogy ő is befogja hozni a furulyáját egy másik lány pedig a mikrofonját, végül lett triangulumosunk is. Mire felfigyeltünk a csoport nagy része már örömmel énekelt és játszotta ezt a dalt, hogy a mikulásnak is megmutassák a közösen összeállított kis meglepetésünket. Ez a spontán kezdeményezés is erősítette a csoport összetartását. Reméljük a mikulás is annyira fog ennek a kedves ajándéknak örülni amilyen nagy örömmel adjuk mi is elő neki.
Katalin Andrea dr. Balogné Dévai
A november havi boldogságóránk bevezetéseként meghallgattuk a hónap dalát és megbeszéltük, mennyire fontosak a barátok az életünkben. Megállapítottuk, hogy ha boldogabbá akarunk válni, érdemes a társas kapcsolatainkba fektetni az energiánkat, ami egészségünk és lelki jóllétünk szempontjából is elengedhetetlen. A kapcsolataink tudatos ápolása segíti, hogy mindennapjaink boldogabban teljenek.
Hogy ezt a gyakorlatban megtapasztalhassuk, közös Márton napi programot szerveztünk az alsó tagozatos napköziben.
November 10-én, péntek délután, közös filmklubba hívtuk a 2. számú napközis csoportba járó pajtásainkat, majd egy finom, közös, liba lakomával elevenítettük fel a Márton napi népszokásokat.
Programunkat Szent Márton életét bemutató mesével kezdtük, majd megnéztük a Ludas Matyi című mesét is. A délután hátralévő részében a tankonyhán tevékenykedtünk. Mindenki lelkesen kente a libazsíros kenyeret, szeletelte a zöldhagymát, a paprikát és díszítette a kenyereket. A lakomához finom, meleg, citromos, szederlevél teát ihattak a gyerekek. Vidám, közös élményekkel gazdagodott a két napközis csoport.
A vendégváró program után, „Boldog Aprók” boldogságóra csoportunkban megbeszéltük a társainkkal történt közös program élményeit, és meghallgattuk a hónap dalát.