A „Társas kapcsolatok” témát igyekeztem játékosan feldolgozni az óvodáskorú gyerekekkel. Több alkalommal is kezdeményeztem beszélgető köröket a témával kapcsolatba összekötve mindezt egy ölelőkörrel vagy egy „Azért szeretem, mert…” játékkal. Olyan mozgásos és egyéb játékötleteket ajánlottam a gyerekeknek, amelyekben fontos szerepet játszott az együttműködés és egymás támogatása, segítése. A közös játékok során egymáshoz való pozitív viszonyukat, közösségi érzésüket kívántam erősíteni. Elkészítettük színezéssel a baráti kapcsolatok jelét és elhelyeztük azt a boldogságvárba vezető lépcső harmadik fokára. Emberforma sablonra mindenki lerajzolhatta önmagát és azokat a baráti kapcsolatok szerint helyeztük el egymás mellett. Bagdi Bella: Ha boldog vagy… kezdetű dalát mozgással összekapcsolva dolgoztuk fel és egy- két nap elteltével már hangosan énekelték és boldogan kérték az ismétlést.
Társas kapcsolatok ápolása
Három hónapot tudhatunk magunk mögött ebben a nevelési évben. A barátok barátságok alakultak, változtak annak rendje és módja szerint. Nagy örömmel tapasztaltam, hogy mégis csak vannak tartósnak mondható óvodai kapcsolatok, barátságok.
A foglalkozás alatt örömmel tapasztaltam, hogy ebben a rohanó világnak nevezett, túlpörgő mindennapokban ott található az igény a másik gyermek iránt!
A téma feldolgozására barátság szíveket színeztek, de előtte kedvelt barátjuk, barátaik (mert ilyen is volt!) „fotóját” belerajzolták a szívformába!
Hálás vagyok a témáért, mert sikerült egy kicsit „elhanyagolt” területet újra megszólítanom a csoportban.
– Miért is fontos nekem a barátom?
– Hogyan illik a társaim felé fordulni?
A beszélgetések alatt ügyesen megfogalmazták a válaszaikat, de a hétköznapokban többször figyelmeztetnem kellett őket, az általunk megfogalmazottakra!
Novemberben a társas kapcsolatokról beszélgettünk. Igazából, megbeszéltük, milyen a jó barát, hogyan alakulnak ki a baráti kapcsolatok, mi alapján választunk barátot, milyen konfliktusok adódhatnak barátok között, hogyan lehet könnyen és gyorsan megoldani azokat, mit jelent a megbocsátás. Ezekről a témákról még sokat fogunk beszélgetni az év folyamán!
A diákok szerint, a jó barát segítőkész, bátor, vicces. Nem sűrűn váltogatják barátaikat, ez nagyon jó. Közös érdeklődési kör, vagy hasonló tulajdonságaik miatt választják barátaikat. Ha konfliktusok adódnak közöttük, gyakran kérik felnőtt segítségét. Természetesen a diákoknak nagyon fontos a családjuk. De koruk miatt és talán az iskola miatt is, a baráti kapcsolatok szerepe meghatározó az életükben.
A foglalkozások elején és végén énekeltünk – Jobb veled a világ, Ha boldog vagy…
Két történetet olvastam el nekik – Igaz történet egy barátságról: egy mozgássérült lányról szól és osztálytársairól , Mese a sündisznóról, aki arra vágyott …: egy szúrós süniről szól és egy kislányról, aki a barátja lesz.
Megnéztünk egy rövid videót is – Mi lenne a karácsonnyal szeretet nélkül? -ez is egy tüskés süniről szól.
Kézműveskedtünk – szívecskéket gyártottunk, barátság-karkötőt fontunk és mézeskalácsot sütöttünk több osztállyal együtt.
Készülünk a hegyvidéki adventi vásárra és az iskolai karácsonyi vásárra is. Várjuk az adventet, hogy milyen jó cselekedetekkel tudjuk megajándékozni szeretteinket!
Társas kapcsolatainkat szeptember óta alakítjuk, ápoljuk.
Tartottunk szülinapi bulit, kirándultunk, sokat játszunk, beszélgetünk.
A gyerekek elfogadta mint új óvó nénit, egyre jobban megismertük egymást az év előre haladtával. A Ficánka csoport tagjai már 4 éve együtt járnak – egy gyerek kivételével így már egy jól összeszokott csapat alakult ki.
A társas kapcsolatok témakörét egy ismerkedő játékkal indítottuk, ami fontos az érzelmi intelligencia fejlesztéséhez is. Az ajtón belépve a gyerekek bemutatkoztak egyesével, elmondták nevüket, jelüket és hogy melyik csoportba járnak, majd helyet foglaltak a szőnyegen. A többiek köszöntötték az éppen érkezőt, „jó hogy itt vagy!” felkiáltással.
Ezután elindítittam egy kört, aminek a címe: „Azt szeretem benned, hogy…”. A gyerekek kedves gondolatokat fogalmaztak meg egymásnak. Az „add tovább” játék következett, amiben egy-egy mozdulatot kellett átadni a gyerekeknek a mellette ülőnek. Ezután egy hívókép segítségével érzelmeket ábrázoló kis emberfejeket mutattam fel. A gyerekeknek ki kellett találni, hogy mit látnak és arcukkal is leutánozták.
Következett a – ki milyen foglalkozást választ, mi lesz ha nagy lesz?! – beszélgetés. Választásaikat meg is indokolták, volt aki be is öltözött az adott foglalkozáshoz.
Végül a szőnyeg közepére tettem plüss állatokat és mindenki választhatott belőle egyet. A játék címe: „Mi lennél ha egy napra állat lehetnél és miért?”. Szinte mindenki más állatot mondott. Ezt a játékot nagyon élvezték és olyan gondolatokat fogalmaztak meg, például aki a kutyát választotta, hogy hűség, szépség, barátság. De születtek olyan megfogalmazások is, hogy bátorság, erő. Főleg pozitív tulajdonságok. Volt aki a választott állatot le is rajzolta. Ezt a napot, projektet egy kis bábozással zártuk, mindenki bábozott egy rövid jelenetet a számára kedves állattal.
November hónapban a társas kapcsolatainkra helyeztünk nagyobb hangsúlyt. A Micsoda alakok játékkal egymás lapjára rajzolva törekedtünk az együttműködésre, toleraniára, empátiára. Egyedi képeslapokat készítettünk, melyeket egymásnak ajándlkoztunk. A december 13-i Kedvesség világnapja alkalmából mozaik szívecskékkel kedveskedtünk egymásnak. Feldolgoztuk a Lili kétségei című interaktív mesét. Ezeken az alkalmakon mindig különleges, mély beszélgetések alakulnak ki közöttünk olyan érzésekről, melyekkel a hétköznapokon sajnos nem mindig tudunk eleget foglalkozni. Törekedtünk arra, hogy az egészséges önbecsülésünket alakítsuk, fejlesszük.
Szélcsengő megszólaltatása után megérkezett Boldog Dóra. Beszélgettek a gyermekekkel a társas kapcsolatokról, barátokról. Megbeszélték, hogy miért olyan fontosak a társas kapcsolatok és azt, hogy miért olyan jó annak, akinek van/vannak barátai. A gyermekek nagyon őszinték voltak hozzá, nagyon jó dolgokat mondtak a barátságról. Boldog Dórával azt is felelevenítették, hogy a Boldogságvár hányadik lépcsőfokára léphetnek, ha elvégzik ügyesen a feladatokat.
Az első játékunk egy mentálhigiénés játék volt: Rég játszottunk egymással. Fonott kosárban laminált piros szívek lettek elhelyezve, amiből minden gyermek vehetett egyet. Boldog Dóra azt mondta a gyermekeknek, hogy arra kíváncsi, hogy hogyan tudnak játszani egymással. Ki kellett gondolniuk, hogy a szívet kinek szeretnék odaadni. Oda kellett adni a kiválasztott gyermeknek a szívet és meg kellett mondani neki, hogy miért őt választotta. Az átadott szív után megölelték egymást a gyermekek. Ez a játék sok mindent megmutatott a gyermekekről, szívem csordultig volt szeretettel.
Boldogságmondókával mentünk körbe a szőnyegen, melyet nagyon szeretnek mondani és mutogatni a gyermekek.
Relaxációs gyakorlattal folytattuk: „Kitárom a világom, mint egy virág kinyílok… kitárom a világom. A relaxációs gyakorlatban a jóga gyakorlat elemeit is el tudták mélyíteni magukban, melyet átéléssel végeztek.
Bagdi Bella: „Ha boldog vagy mutasd meg mindenkinek” című dalt énekeltük és mutogattuk el közösen, a hónap során többször kérték még ezt a dalt a gyerekek, kedvencükké vált.
Boldog Dóra mesébe hívó mondókáját mondta el a gyermekeknek. Bábjátékként a Süni irigy lesz című mesét meséltem el nekik. A feltett kérdéseimre életkorukhoz képest nagyon okos válaszokat mondtak. Beszélgetéseink alapján azt állapítottam meg, hogy nagyon megértették a mese mondanivalóját.
A Héterdő és időjárás masszázs mentálhigiénés és kapcsolatépítő, kapcsolaterősítő játékokat játszottuk a gyermekekkel, melyekben a társas kapcsolatok erősítése volt a célom.
Barátság-ujjlenyomatokat készítettek a saját barátaikról. A barátság ujjlenyomatokat átalakították saját barátaikra, és mellé rajzolták az óvodai jelüket.
Kiszínezték Hálás vagyok a barátaimért feladatlapot.
Foglalkozás végén megbeszéltük, hogy ki hogyan érezte magát a mai délelőttön.
Boldog Dóra elköszönt a gyermekektől.
Ráhangoló beszélgetőkör
Mesére hívó mondóka
Mese: Miből merít a Mikulás erőt?
Tánc, zene: Jól érzem magam
Tánc: Ha boldog vagy…
Befejező beszélgetés.
A 8.b osztály tanulói “ Társas kapcsolatok ápolása” témakörét dolgozták fel.
Ennek a filmnek az elkészítésében felhasználtuk a Budapesti Nagycirkuszba történő kirándulásunk adta lehetőséget.
A téma egy része az emberi társas kapcsolatokat mutatja be a csoportunk közös programján keresztül. Hiszen egy szép napot töltöttünk el, s izgalmas cirkuszi élményekkel lettünk gazdagabbak.
Az emberi kapcsolatok mellé becsempéztünk egy kis ember és kisállat közti kapcsolatot is. Ez is társas kapcsolat, sok-sok szeretettel…