A közösségépítés és a kiskamaszkorral járó problémák kezelése kiemelten fontos a csoportnál, ezért
a társas kapcsolatok témakörét előre hozva tartottunk boldogságórát. A barátság ápolása, az ehhez használható, saját erősségek számbavétele volt a témánk.
1. Meditációs gyakorlat: Égigérő fa,
Kavics a kézbe-egész óra
2. Idézetek a …..barátságról- a téma kitalálása
Szógyűjtés
3. A két cica története- páros munka, párbeszéd
4. Boldogító erősségek kártya- válassz erősséget!
Erősségfa
5. Görög mese a barátságról
Mesehallgatás
A görög színház
Dramatizálás
Tanulság
6. A kavics elengedése- mit adok vele
Társas kapcsolatok ápolása
Boldogságóra a 4. a osztályban.
Novemberben a „Társas kapcsolatok ápolása” volt a téma.
Kapcsolataink, kötődéseink az önismeretre, az önkifejezés szabadságára épülnek. A cél ezeknek a belső értékeknek a fejlesztése volt.
E témához kapcsolódott több tanórai és tanórán kívüli tevékenység is.
• Etika és magyar irodalom órán a beszélgetőkörben az iskolai, az osztálybeli, a családi kapcsolatok örömteli és félelmet keltő eseményeit, élményeit osztották meg egymással a gyerekek. Megoldási stratégiákat javasoltak egymásnak. Összegyűjtötték ezeket, és a faliújságra tették, hogy mindig emlékeztesse őket: VAN MEGOLDÁS MINDEN HELYZETRE.
• A napköziben filmet néztek az érzelmek felismerésének gyakorlásaként. Fontos tanulsága volt, hogy aki szeret másokat, azt szeretik viszont.
• A „Jóság, jószívűség” kifejezésekről gondolatmorzsákat gyűjtöttek. Megfogalmazták, hogy a környezetükben lévő emberek közül kire számíthatnak (Kik az ő „Jóságos tündéreik”?). Rajzoltak arról, hogy ők, kinek segítettek már önzetlenül, és elmesélték, hogy ekkor mit éreztek.
• A „Jóságos manó” c. játékban titkos névhúzás után 1 hétig (titokban) kiemelt figyelmet, segítőkészséget, kedvességet kellett nyújtani a kisorsolt osztálytársnak. Nagyon élvezték, hogy új barátságok szövődtek, és izgultak, hogy egy hét elteltével meg tudta-e mondani a kisorsolt gyermek, hogy ki volt az ő „jóságos manója”. Ezt a játékot – a gyerekek kérésére – több héten át is játszották.
• Interaktív feladatként olyan oktatójátékokat játszottak, amiben az érzelmek felismerését gyakorolhatták a metakommunikáció jeleinek (mimika, mozdulatok) felismerésével. Tanulsága: NE KEVERD ÖSSZE A SZOMORÚSÁGOT A ROSSZINDULATTAL!
A puzzle olyan szókincsfejlesztő játék volt, ami a saját érzelmeik pontos megfogalmazásában segíthet. Sok konfliktus megelőzhető, ha a kommunikáció hiányosságai nem okoznak félreértést, nem rekesztik meg a kapcsolatokat.
• Kipróbálhatták, hogy mennyire tudják az egyéni és a közös kívánságokat egyeztetni. A „Három kívánság” c. játékban a mesebeli aranyhaltól először mindenki önállóan fogalmazott meg 3 kérést, amit a csapattal való megbeszélés során kellett 3 közös kívánsággá fogalmazni. A kompromisszumképesség próbája volt ez. Bizony voltak olyan csoportok, ahol ez még nehezen sikerült. A saját kívánságról esetleg lemondani, a közöset elfogadni, ez nem könnyű. Végül sikerült minden csoportnak megállapodni. Ennek a folyamatát elmesélték a csapatok.
• Az „Önismereti teszt” a magukról alkotott véleményt tükrözte. Kiderült, hogy a kapzsi, önző viselkedést felismerik, elutasítják a gyerekek a történetekben, játékokban. Tehát szeretnének jól, önzetlenül cselekedni. Ezek a belső elvárások már megvannak. (Mindenki a „jószívű vagyok” eredményt kapta. )
• Az iskolán kívüli tevékenységek közül a közös sétáinkon, programokon (pl. iskolaelőkészítő foglalkozás), versenyeken való részvétel is segített az összekovácsolódásban, a kapcsolatok építésében.
Ezek csupán a kezdő lépések a jó kapcsolatok kialakításához, de azt kívánom, hogy a továbbiakban egymást segítő, kedvelő társak legyenek a gyerekek a gyakorlatban (a mindennapokban) is! A mi nagy feladatunk a példamutatás.
Szikszai György Református Óvoda és Általános Iskola Örömsziget Óvodája
Már harmadik éve, hogy együtt töltjük mindennapjainkat. A kicsik nagyon szeretnek egymással játszani, tevékenykedni. Hiányolják otthon maradt társaikat, érdeklődnek hollétük felől. Egyre szorosabb baráti kapcsolatok alakulnak ki, ami érzelmi életükre , szociális képeségeikre, így egész személyiségükre pozitívan hat. A népi játékok, a közös mesehallgatás, a mozgásos játékok a sok – sok közös séta és kirándulás még tovább erősíti társas kapcsolataikat. Mivel tudjuk, hogy a szülői minta a legfontosabb a gyerekek számára, ezért óvodánk igyekszik évente több olyan programot is szervezni, ahol a szülők is jelen vannak, ismerkedhetnek egymással, közösen tevékenykedhetnek. Márton napon a szülőkkel együtt szerveztünk lámpás felvonulást az óvodánk körül, amely amellett, hogy rendkívül izgalmas kaland volt, a szülőknek is lehetőséget nyújtott kapcsolatok kialakítására, elmélyítésére.
A Társas kapcsolatok ápolása mindennapos feladatunk. A téma keretén belül több oldalról is rávilágítottunk arra, hogy mennyire fontos a jó kapcsolat ápolása. A mesetündérünk segítségével egy lakatlan szigetről utaztunk el el olyan helyre, ahol emberek élnek. Összehasonlítottuk, hogy melyik szigeten jobb élni és miért. Elmeséltem a Süni irigy lesz című mesét különféle kellékek, plüssök segítségével. Az újramesélés alkalmával kérdéseket tettem föl, amelyeket a gyerekek ügyesen megválaszoltak, következtetéseket vontunk le a történet alapján. Játszottunk „Építsük meg együtt! Fogjunk össze!” játékot, amelynek során termések segítségével készítettek kislányt, kisfiút kooperatív munkaforma alkalmazásával. Beszélgetőkör keretében a társas kapcsolatok fontosságát, a pozitív érzelmek kinyilvánítását helyeztük előtérbe. Minden kisgyermek elmondta a mellette ülő társának egy szívecskét a kezébe adva, hogy miért kedveli őt. Szabad játékuk során rengeteget építettek az építőkockák, szivacsépítők segítségével közösen.
A mai boldogságórát relaxációs gyakorlattal kezdtük. Körbe ülve elindítottunk egy labdát, Kis barátom, hogy vagy kérdéssel? Miután visszaért a labda, megbeszéltük kinek, ki a barátja. Nagyon örültünk, hogy a hosszabb ideje távol lévő gyermekre is gondoltak. Közösen megkerestük mindenkinek a jó tulajdonságait. Szituációs játék keretében eljátszottuk, hogyan vigasztalhatjuk meg a barátunkat. Megnéztük és megbeszéltük Pászohy Panka: Pitypang és a barátság című meséjét.
A társas kapcsolatok ápolása, barátaink, csaladtagok. Hogyan tarthatjuk a kapcsolatot az említett személyekkel. A modern eszközök használata.
Szeretjük ezt a hónapot, illetve a „Társas kapcsolatok” témát, hiszen a mi csapatunk egy nagyon összetartó kis közösség. A közelgő ünnepek, programok megkívánják, hogy mindent együtt tervezzünk, végezzünk, legyünk egymás segítségére, így hatékonyabb a munkavégzés, nem utolsó sorban az együtt töltött időt nem pótolja semmi.
1. A foglalkozást a gyerekek számára idegen kifejezések magyarázatával, értelmezésével kezdtük:
– hogyan lehet energiát fektetni társas kapcsolatainkba
– mit jelent az, hogy kapcsolataink tudatos ápolása
– hogyan nyújtunk támaszt feszült, szenvedéssel teli időkben
– mit jelent a társas támogatottság
2. A motiváló idézeteket olvasgattuk, értelmeztük, majd mindenki választott egyet, a számára legkedvesebbet.
3. Hajtogattam Neked! – elkészültek a barátság-képeslapok, melyeket hosszas fontolgatás után adtak át a választott személyeknek.
Mikulásra készülődve a kisebb gyerekek dalokat tanultak, azonban nem ment mindenkinek. Egyik délután hangüzenetet kaptam osztályom legidősebb tagjától. Délután elhívta magukhoz azt a kisfiút, aki legkevésbé tudta a dalokat. Gyakoroltak otthon énekelni, arról küldtek felvételt. A zárómondat ez volt:
– Megtanítom én, látja Tanárnő!
November hónapban többször is voltunk a Kutyus és Maci csoportban integrálódni, amit autista gyermekeink nagyon szeretnek, mert minden játék, foglalkozás az újdonság erejével hat. Sok szép élménnyel gazagodunk ilyenkor, és öröm látni hogy gyermekeink – akiknek a társas kapcsolatok kialakítása, kommunikáció sokszor nehézséget okoz – boldogulnak, nyitnak egészséges társaik felé. Öröm ezt látni, átélni velük és bekapcsolódni a játékaikba, boldogságórás foglalkozásaikba.
Novemberben egy új társat is kaptunk és egytől búcsúztunk. Ez a helyzet mindenkit megviselt, de továbbléptünk, gyermekek, felnőttek egyaránt. November hónap témája átöleli az egész évünket, nagyon fontos a kapcsolatok ápolása, építése, gyakorlása sok-sok szeretettel, elfogadással.
Mészárosné Andrea, óvodapedagógus
Gödöllői Petőfi Sándor Általános Iskola
Először megnéztük az „Együtt könnyebb” feladatban ajánlott kisfilmeket a halrajról és a seregélyek, darvak, ludak repüléséről, majd megbeszéltük milyen társas kapcsolataink vannak, lehetnek. Az Önbizalom Programból vett faladatokkal folytattuk a foglalkozásunkat. A „Jobb Veled a Világ bolygó” elképzelése után csoportokban megalapították a Bölcsek Tanácsát és megbeszélték, hogy melyik az a 3 legközkedveltebb tevékenység, amelyik alkalmas a társas kapcsolatok ápolására. A „Micsoda alakok” feladattal folytattuk tevékenységünket. Mindenkinél meghatározott, de különböző színű ceruzák voltak. A kéréseimnek megfelelően egy adott körben azonos színű ceruzával kellett rajzolni a lapra 15 másodpercig. Majd a bal szomszédnak továbbítaniuk kellett és jött a következő utasítás. Az utána következő beszélgetés során kiderült, hogy voltak, akik nem ismerték fel saját lapjukat. Volt akinek nem tetszett az így keletkezett alkotás, de olyan is volt, aki félt más lapjára rajzolni, nehogy elrontsa azt.
A „Szervusz kedves barátom” táncolása után ölelésekkel zártunk.
Gödöllői Petőfi Sándor Általános Iskola
Miután átbeszéltük milyen témákkal foglalkoztunk eddig, megismerkedtünk a hónap témájával is. A társas kapcsolatok kifejezés értelmezése után megnéztük az „Együtt könnyebb” feladatban ajánlott kisfilmeket a halrajról és a seregélyek, darvak, ludak repüléséről. A közös öleléseket különböző utasításokra végeztük, miközben az ismert mottót mondtuk társunknak: Jobb veled a világ! A „Szervusz kedves barátom” kezdetű dalra táncoltunk ezután. Az Önbizalom program témáját felhasználva a „Lili kétségei” című mesét interaktívan dolgoztuk fel, mely nagy sikert aratott. Bella dalával zártuk a foglalkozást.
A következő alkalommal Csukás István: Sün Balázs című verses mese alapján beszélgettünk a társas kapcsolatokról. Zenehallgatás közben különböző sünös képeket színeztek.