A havi foglalkozásunkat a Kis barátom hogy vagy? c. játékkal kezdtük. Nehéz volt rávenni a gyerekeket, hogy ne csak egy szóval válaszoljanak. Barátságláncot készítettünk, közben zenét hallgattunk.beszélgettünk a barátságról,kinek ki és miért a barátja. A szomorú szilárd és Boldog Blanka szituációs játékok is eljátszottuk, nagyon aranyosan vígasztalták egymást!
Társas kapcsolatok ápolása
Csik Ferenc Általános Iskola és Gimnázium
A gyerekek számára ebben a korban már nagyon fontos a barátság. Szeretik, ha elismerik őket, szeretik, ha játszani hívják őket, és bizony gyakran zokon veszik, ha a titkaikat kibeszélik, vagy kirekesztik őket a játékból…
Nagyon jól sikerült ez a megbeszélés, ez az óra, a gyerekek örömmel készítettek kis kezet, melybe bele tudták írni: mitől jó egy barátság. Milyen fontos belső tulajdonságok kellenek mindehhez.
A társas kapcsolatok ápolása, barátságok fontossága volt a téma November hónap folyamán,csoportunkban. Szükségünk van egymásra,szükségünk van barátokra. Az igaz barát mindig ott van és segít nekünk. Ezt a boldogságórát is relaxációs mozgásalapú gyakorlatokkal indítottuk el. Pihentetésül meghallgattuk Bagdi Bella: Ha boldog vagy mutasd meg mindenkinek c. dalát,melyet igazán örömmel hallgattak a gyerekek. Kérésre még egyszer meg is hallgattuk ezt a dalt. Majd a Kis barátom,hogy vagy? c. játékkal folytattuk az órát. Később a gyerekek megnézték a Süni irigy lesz c. bábjátékot, melynek a végén megbeszéltük a mesében történteket. Irigynek lenni nem jó, mert elveszíthetjük a barátainkat.Több feladatot is készítettünk, dolgoztunk fel a barátság témakörben, barátságláncot készítettünk mosolygós szívekből. Valamint a Boldogságóra munkafüzetből barátság-ujjlenyomatokat készítettek a gyerekek. Mottónk: Együtt könnyebb!
Zárókörben pedig pókhálót készítettünk egy kis fonal segítségével, mely a csoportunk összetartozását szimbolizálta.
„A boldog emberek egyik ismérve, hogy sok energiát fordítanak a kapcsolataik ápolására.”
Mese: A róka és a farkas a lakodalomban. A mese megbeszélése. Megbeszéltük, hogyan is kell a barátainkkal viselkednünk, mitől hívunk valakit barátnak, s azt hogy mindenkinek szüksége van barátokra. A mese szereplői nem voltak igaz barátok, mert a róka a bajban többször is magára hagyta a farkast. Az igaz barát nem hagyja cserben társát.
“Barát az, akire figyelsz, mert fontos számodra a sorsa.
És figyel rád, mert fontos számára a te sorsod.
A reggeli korben megbeszéltuk a gyerekekkel ,hogy a nap folyamán betartjuk ezeket a szép feladatokat a társas kapcsolatok kialakításához.
A társas kapcsolat, barátság, egyik legfontosabb szerepe a támasznyújtás. Ezt ti is tapasztaltátok, amikor betegség miatt nem tudtatok óvodába jönni. A barátságok kialakulását, megerősödését támogatja a közös feladatok végzése a tevékenységekben, közös programokban való részvétel, vannak közös meséink, dalaink, mondókáink, játékaink, élményeink. Részletesen megbeszéltük, hogy milyen érzéseik vannak veszekedés közben pl. szomorúság, bánat, harag, düh, sértődés, illetve mit tesznek veszekedés közben pl. kiabálás, verekedés, egymás sértegetése stb. Majd azt is megbeszéltük, hogy milyen jó dolog a békülés, milyen érzéseik vannak ilyenkor pl. öröm, boldogság, vidámság, mosolygás, nevetés, játék.
Csólyospálosi Általános Iskola
A barátságot összekötő legfontosabb dolgok.
„Összetartozunk, összevonzzuk egymást. Találkozni akarunk. S ezért odaadjuk magunkat, s elfogadjuk egymást.” (Müller Péter)
“Barát az, akire figyelsz, mert fontos számodra a sorsa. És figyel rád, mert fontos számára a te sorsod. Barát az, aki megért – s akit mélységesen megértesz. Nem tudtok egymásnak hazudni. Túl közel van. Mintha magaddal beszélnél.” (Müller Péter)
A barátság olyan téma, amit igazán érdemes kicsit alaposabban is boncolgatni. A barátok jelenléte ugyanis rendkívül pozitív hatással van a testi és lelki egészségünkre, segít, hogy könnyebben kezeljük a stresszt, és kevesebb sérüléssel vészeljük át a megpróbáltatásokat az iskolában. Megbeszéltük, hogyan is kell a barátainkkal viselkednünk, mitől hívunk valakit barátnak, azt hogy mindenkinek szüksége van barátokra. Az igaz barátságról is beszélgettünk. Mindenki bemutatta szóban a legjobb barátját.
Megszületett a pozitív mondóka koreográfiája, amit előző hónapban elkezdtünk gyakorolni.
Az osztályközösség formálásában nagyon fontos szerepet kap a megfelelő társas kapcsolatok kialakítása. Ezért ez a témakör 5. osztályban nagyon fontossá vált. irodalomórán olyan meséket írtunk, amiben valami jó cselekedettel javítottunk a kapcsolatokon. technikaórán pozitív kapcsolatokat ábrázoló plakátot készítettünk négy fős csoportokban. íme az eredmények.