A Boldogságóra Program novemberi témája a társas kapcsolatok ápolására terjed ki, így ezzel a témakörrel foglalkoztunk az elmúlt időszakban.
Mivel szeptembertől kiscsoportos gyerekekkel kezdtük a tanévet, akiknek nagy része még csak most került be intézményi keretek közé, így a szociális készségek fejlesztése mindennapi rendszerességgel jelen van életünkben.
Kiemelt célunk, hogy elfogadják egymást, nyitottak és segítőkészek legyenek egymással szemben. Próbáljanak meg közösen tevékenykedni, baráti kapcsolatokat kialakítani.
A héten a mozgásos játékok során is ezt tartottuk szem előtt. Olyan játékokat játszottunk, ahol a célom a csoportkohézió erősítése volt. Pl: Zenére vonatoztunk, párokba rendeződtünk, utánzásos mozgásokat végeztünk.
Vizuális tevékenységként egy kollektív munkát választottam, ahol a mikro csoport közös kooperálására volt szükség, hogy elkészüljön az emberi test gyümölcs képek kirakásával. A feladat során nemcsak szociális képességeik fejlődtek (mint pl: türelem, segítségnyújtás stb), hanem értelmi képességeik is (pl: észlelés, figyelem, számolás stb.).
Ének tevékenység alkalmával a zene képességek fejlesztése mellett a csoportkohéziót is erősítettem. Csörgő hangszerekkel közösen énekeltünk és az egyenletes lüktetést próbáltuk érzékeltetni. Ezt követően nemek szerint bontottam szét őket és a feladat az volt, hogy dal éneklés közben először csak a lányok csengessenek, másodjára pedig csak a fiúk. A feladatot, ügyesen teljesítették a gyerekek, miközben fejlődött zenei képességük és sikerélménnyel gazdagodtak.
A hét lezárásaként pedig közösen készítettünk gyümölcsturmixot. A folyamatban az összes gyermek részt vett. Segíthettek a gyümölcsök pucolásában, szétszedésében, pakolásában. A tevékenység során nagyfokú türelemre volt szükség, ugyanis ahhoz, hogy minden gyermek részt vehessen és segíthessen, sokszor várniuk kellett a gyerekeknek. A folyamat végén pedig közösen elfogyasztottuk a csoport által készített italt, így megtapasztalhatták a munka örömét is.
A héten számos szociális készséget igyekeztem fejleszteni. A gyerekek vevők voltak az általunk kínált tevékenységekre, szívesen részt vettek bennük. A türelem fejlesztése továbbra is kiemelt feladatunk.
Társas kapcsolatok ápolása
A novemberi feladatok közül a barátságklinika megépítését választottuk.
Egy kis előnnyel indultunk, mert az osztályunkban van egy szuper babaház a gyerekeknek, amivel imádnak játszani. Így nem volt kérdés, hogy ott építjük meg, alakítjuk ki a mi barátságklinikánkat. Na de bevetettünk még más eszközöket is, hogy tökéletes legyen az épületünk. Használtunk hozzá dominókat, építőkockát…
Első lépésként megbeszéltük kiket is várunk ide, milyen szobák kellenek nekünk a klinikánkhoz, parkolót terveztünk stb. Majd jöhetett az építés, dekorálás és a rendelés is. Nagyon élvezték a gyerekek, amikről a képek is árulkodnak.
Együtt vagyunk!
Szeresd a társaidat!
Szeresd a Földet!
Ebben a hónapban az osztály az egészséges, boldog élet feltételeiről gondolkodott.
Szükségünk van egymásra, szükségünk van a természet kincseire, a Földre. Felelősek vagyunk társainkért, a Földért!
Beszélgettünk a felelős állattartásról is.
Légy része a természetnek! című projekt keretein belül megismerkedtünk az erdőfürdőzés módszerével és fát ültettünk a faluban.
Sokat időztünk együtt a természetben, a tanösvényen sétálgatva. Cél nélkül. Beleszimatoltunk a levegőbe, megtapintottuk a fák kérgét (körbe öleltük őket), figyeltünk a hangokra, a kis állatok mozgására az avarban, a szél érintésére a bőrünkön.
A tanteremben hűtőmágneseket terveztünk, készítettünk csoport munkában. Az ikonok az előbb felsorolt témákhoz kapcsolódtak.
Majd környezetbarát tisztítószereket készítettünk és megszerveztük a takarítás napját intézményünkben. Minden alsós osztályt bevontunk a versenybe. A legtisztább, legotthonosabb terem címért folyt a munka.
Ölelésnapot is szerveztünk az iskolánkban.
Novemberben amilyen változatos volt az időjárás, olyan változatos volt a gyerekek „jelenléte” a csoportban. Sok volt a hiányzó, akik meggyógyultak váltották az éppen lebetegedőket… Egyszóval kis létszámú csoportként működtünk. Minden nap megbeszéltük, hogy kik a hiányzók. A kezdeti kiscsoportban ugyan még csak alakulnak a barátságok, de már többen megjegyezték, hogy hiányzik a barátjuk. Játszottak ugyan más gyerekekkel is, de a „Nem vagy a barátom!” állandó velejárója volt a játékszituációknak. 3 éves gyerekeknek nem egyszerű elmagyarázni, hogy nem csak egy barátunk lehet, ők ragaszkodtak az eddigi játszópajtásukhoz annak ellenére is, hogy egyébként jól tudtak játszani más gyerekekkel is. Sokat játszottunk „Ki van itt ma?” játékot, amikor is körben ülve adogattuk a labdát és megnevezték a gyerekek a mellettük ülőket. Eljátszottuk azt is, mi lenne, ha csak hárman lennének az oviban akik nem betegek. Ehhez véletlenszerűen húztunk három jelet. A kicsiknek el kellett mondani, hogy hogyan tudnának együtt játszani, milyen játékot választanának a legszívesebben. Bár az elején többször előfordult, hogy külön-külön játszóhelyeket említettek, azért néha már felmerült az együtt játszás gondolata is.
November: A társas kapcsolatok hónapja
Robert Biswas-Diener a pozitív pszichológia Indiana Jones-sza. Hosszú éveken át tanulmányozta a boldogságot Indiában, Grönlandon, Spanyolországban és Izraelben; amerikai amisokkal és kenyai maszájokkal töltötte idejét, hogy megtudja, mi fakasztja mosolyra az embereket a világ különböző pontjain.
Amikor egyszer megkérdezték tőle, hogy ha csak egyetlen tanácsot adhatna a boldogsággal kapcsolatban, mi lenne az, Robert ezt válaszolta:
„Fektessünk be az emberi kapcsolatokba”.
Legfontosabb gondolatai:
1. Nem a kapcsolati hálónk mérete, hanem az azt alkotó kapcsolataink minősége számít. Törekedj minőségi kapcsolatok kialakítására és fenntartására.
2. Törekedj arra, hogy olyan emberekkel légy kapcsolatban a közösségi oldalakon, akik egyébként is sokat jelentenek számodra, és ne hagyd, hogy a felületes online csevegés vegye át az értelmes beszélgetések helyét a való életben.
3. „A szoros kapcsolatok és a társas kötődések boldog és egészséges élethez vezetnek. Ez a lényeg. Azok az emberek, akik a karrierre koncentrálnak, vagy kevésbé foglalkoztatják őket a társas kapcsolatok, kevésbé boldogok. Alapvetően az embereket személyes kapcsolatokra tervezték.”
4. Vedd komolyan a társas kapcsolataidat, mivel azok hiánya veszélyesebb az egészségedre, mint az elhízottság vagy a testmozgás hiánya.
5. Az emberek boldogsága a velük szoros kapcsolatban állók boldogságától függ, és az eredmények összességében azt mutatják, hogy a boldogság a népesség körében vírusszerűen terjed.
6. A világ rideg, lelketlen és sötét hely lenne törődő és gondoskodó emberek nélkül.
7. Szükségünk van másokra, és másoknak is szükségük van ránk.
8. Ha másképpen nem lenne egyértelmű – a szeretet maga a boldogság.
Mivel kezdetektől ( 7 éve) foglalkozom a programmal, megkaptam november elején a Boldogságóra Nagykövete elismerést, aminek nagyon örültem. Örömmel tartozom ebbe a csapatba.
Novemberi tevékenységeink:
Ezekben a foglalkozásokban a rengeteg beszélgetés a leghasznosabb, amikor a gyerekek őszintén megnyílnak és egyre jobban megismerhetem őket.
1.Az őszi szünetről visszatérve rengeteget beszélgettünk a szünetben átélt élményeikről.
2.Márton napi Pojekthetet tartottunk. Sokat beszélgetve az életéről, az eredményeiről, a hatásáról. Olvastam nekik az életéről, libákat festettünk, stb,…
Nagyon megérintette őket a mondanivalója.
3.Etika órán a „Társaim” c. fejezettel foglalkoztunk. Milyen az osztályunk ,mik a szabályaink, hogy tartsunk rendet, kinek mi a feladata, milyen legyen a munkamegosztás, hogy hívják az előttem ülőt, mögöttem ülőt pontosan, ki a barátom, hány barátom van, jellemezték őket ,mondjunk mindenkiről csak jót,…
Kihez fordulunk, ha bajba kerülünk?!Kinek szólunk? Mit mondunk? Tudod-e a szüleid teljes nevét? Volt már ,hogy eltévedtél? Mi történt? Ki segített? Hogy viselkedjünk?
Kik segítenek a bajban? Mi a mentősök, tűzoltók, rendőrök munkája? ismersz-e ilyen személyeket?
Szerepjátékokat játszottunk, amik társaságban előfordulnak: hogy mutatkozom be ,hogy nyújtom a kezem, rajzolj egy közös képet a társaddal együtt,…
Ezek az izgalmas feladatok sok mosolyt csaltak az arcukra. Végre volt idő egymásra játékos feladatok közepette.
4.Legkedvesebb játékunk a „FORRÓ ZUHANY”-amikor a kör közepén álló gyermekre sorra csak a jó tulajdonságait ontjuk ,azt soroljuk körbe-körbe. Egyszerűen imádják ezt a feladatot. Hatalmas boldogság hallani ,hogy ki se fogynak a sok dicsérő szóból. Milyen melegszívűek, őszinték.
5.Csináltak egymásnak „SOSEM VAGY EGYEDÜL!” színezőt -meglepetésképp osztották ki-mutatva, hogy mindig ott vagyunk egymásnak.
6.Kiemeltük az utolsó őszi hónap szépségeit. Tudatosan keressük a csodát, ujjal festettek gyönyörű őszi fákat. Nagyon szép munkák születtek.
7.”JOBB VELED A VILÁG!”-mondatot értelmeztük. Ki mit gondol ,kire gondol. S a színezőt oda is adták az illetőnek.
8.Megtanultuk az összes betűelemet. Boldogan kiszínezték és elkészítették a Betűelem Hercegeket. Rendkívül büszkék voltak a tudásukra ,indulhat a betűtanulás!!!
9.A hónapot Bagdi Bella: repülj velem! c dalának megtanulásával zártuk. Vidáman énekelték, táncolták az utolsó napokban, kedvenc daluk lett.
Ez a hónap is igazán tartalmasan és hasznosan telt. Minden pillanat megéri, ami boldogságot okoz nekik és nekem, s közösséggé kovácsolja az elsős kis csapatom.
A témafeldolgozást Bezzeg Anna: Tavaszi ébresztő meséjével kezdük. Először becsuktuk a szemünket és megbeszéltük, hogy milyen lehet egy barlang.
Elbáboztam a Süni irigy lesz mesét, megbeszéltünk a szereplők viselkedését.
A munkafütetben található színezőket színezék ki a gyerekek. Közben a barátságról beszélgettünk, hogy miért jó, ha vannak barátaink, mi jellemző a jó barátokra.
Berajzoltuk a barátság jelét a Boldogság várának harmadik lépcsőfokára.
A hónapban többször is beszélgettünk a kapcsolatokról, annak fogalmáról. Etika órákon is érintettük a témát. Első osztályban inkább az osztályközösséget helyeztem jelenleg a fókuszba, az osztályon belüli kapcsolatokra, hisz nagyon fontos jelenleg a közösségépítés. Emiatt is tetszett nagyon a Micsoda alakok című ajánlás. Főleg azért, mert a saját tulajdon és a rajzolás ebben az életkorban nagyon domináns. Nagyon furcsa volt számukra, hogy nem adott formát, alakokat kellett lerajzolni, pláne, hogy nem fejezhették be a saját megkezdett művüket. Időre, kerekasztal módszer szerűen mentek körbe a lapok, amíg mindenkihez vissza nem jutott a sajátja. Mondanom sem kell a vége felé rendre néztük a neveket a hátulján, hisz nem ismertük meg a sajátunk. Mindenkinek nagyon tetszett az eredmény.
A csoport nagyon szeret közösen énekelni, szerették a különböző formák létre hozását. csiga-biga, mackósajt, napsugár, virág. A dominó-napon együtt játszottunk a nagy dominónkkal, ez a gyerekeknek élményt szerzett, jókat nevetgéltek mikor a dominóból készült építményünk összedőlt.
Az óvodai közösségünkben társas kapcsolatainkat irányított formában, dramatizálás útján ápoltuk.
Mindenekelőtt meghallgattuk az óvónő felolvasásában „Gaston érzelmei – Boldog vagyok”
(Szerző: Aurélie Chien Chow Chine) című kis könyvecskét, majd közösen citromsárga sörényt ragasztottunk a boldog főhősnek, Gastonnak.
Ezt követte kis szabad, boldog mozgás a hónap dalára, majd a bevállalósabb gyermekek eljátszották a felolvasott történetet.
Beszéljenek helyettünk a képek…
Novemberben a barátság témáját dolgoztuk fel. A gyerekeknek elmeséltem Bartos Erika Bogyó és Babóca A barátság című meséjét, majd a gyerekek elmondták, hogy tetszett nekik a mese, és azt is, hogy melyik szereplővel értenek egyet, melyet meg is mutathattak a szereplőkről készített képek segítségével. Készítettünk egy barátságláncot is, melyen mindenki saját jelével ellátott kislány vagy kisfiú figurát színezhette ki úgy, ahogyan magát látja. Miután elkészült mindenki a figurájával a barátjával kezet fogva egy kört alakítva jött létre a barátságlánc. A gyerekek a barátságlánc készítése során nagyon kreatívak és érdeklődőek voltak.