Bagolyvári kötelékek…
„Tessék, itt a titkom. Nagyon egyszerű: jól csak a szívével lát az ember. Ami igazán lényeges, az a szemnek láthatatlan.”
Megérkezett az első nagy hideggel a november is, s a kis csapatom nagy örömére újra akkor boldogságórás órák és napok következnek immár a barátságról, a közösségről, az egységről. A negyedik év mindig egy fordulópont, egy változás kezdete, ahol elengedhetetlenül fontos, hogy erős kötelék tartsa össze a Bagolyvárat. A titok nagyon egyszerű: el kell hinni, hogy EGYÜTT képesek vagyunk mindenre, nem maradunk egyedül, bármikor, bármiben ott vagyunk egymásnak, segítjük egymást, s legfontosabb, hogy hiszünk egymásban.
A hideg napok beköszöntével erősödhet bennünk az egyedüllét érzése is, de a bagolyvár ezt nem hagyja, irányt mutat, s segít, ha bajban vagyunk! Meg kell tanulnunk, hogy csakis egymásra számíthatunk, bízhatunk egymásban. Fontos, hogy merjük szeretni egymást.
A boldogságórás napunk sosem kezdődhet egy vidám Bagdi Bella dallal, amely megmozgat, jókedvre derít, majd a hónap dala alatt egy idézetet írtunk le a boldogságfüzetünkbe egy színezővel együtt. A relaxációs gyakorlat során is együtt dolgoztunk, éreztünk, öleltük egymást, majd egy közös játék során sok mindent kiderítettünk magunkról, társainkról. A tégy egy lépést felém játék legvégén pedig egy óriási szeretet ölelés gombóc alakult ki. A közös feladatok során fontos volt a csapatmunka, az összedolgozás, s nem utolsó sorban a nevetés, hiszen a babzsákokkal lavíroztak a teremben a Fagyos játék során, s mindig segítettek egymásnak. A barátaink fontosságának megértése után képeslapokat készítettek és adtak oda egymásnak nagy-nagy örömmel. Volt aki többet is készített. Az apró képes üzenetek szebbé tették a napunkat! A Raffay versenyeken és vetélkedőkön is egymást segítve győzték le az akadályokat, s érték el a közös célokat. Ez a hónap megtanította a Bagolyvárnak azt, hogy minden apró kirakó részlet fontos, és nélkülözhetetlen, csak így lehet meg az egység. Sokszor úgy érezzük, hogy nem megy, nem tudjuk megcsinálni, de akkor feltűnik a színen a reménysugár, a Bagolyváram, s közösen legyőzzük az akadályokat! Hiszem, hogy ők velük csakis jobb lehet a világ!
Társas kapcsolatok ápolása
A foglalkozásra hangolódás most is a hónap dalával (Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek) énekkel kezdődött. Majd néhány relaxációs gyakorlattal folytattuk. A téma nagyon közel áll a gyermekekhez, szinte minden játszópajtásra barátként tekintenek. A foglalkozás elején a szeretet-barátság simogatást adták körbe egymásnak a gyerekek, majd arról beszélgettünk, hogy kinek ki a barátja. Az ügyesebb gyermekek azt is elmondták, hogy miért szeretnek a társukkal játszani, beszélgetni.
A kolléganőkkel közösen előadtuk a gyerekeknek a Süni irigy lesz bábjátékot, amely nagyon tetszett a gyerekeknek és érthető számukra a történet mondanivalója, tanulsága.
Majd elkészítettük a csoportunk barátságláncát is.
A gyerekek még délelőtt többször eljátszották a mesét.
Novemberben a társas kapcsolatokról beszélgettünk. Megbeszéltük, milyen a jó barát, hogyan alakulnak ki a baráti kapcsolatok, mit kell tennünk a barátságért, milyen pozitívumai, illetve esetleg negatívumai lehetnek.
Arról is szót ejtettünk, hogy mi alapján választunk barátot és mit jelent a megbocsátás.
A diákok szerint, a jó barát segítőkész, megbízható, megértő, kedves, vicces. Az osztályban már kialakulóban vannak mélyebb barátságok is, de szívesen játszanak közösen is, aminek nagyon örülök.
A foglalkozások elején és végén énekeltünk – Jobb veled a világ, Ha boldog vagy…
Elolvastam nekik a Mese a sündisznóról, aki arra vágyott …: egy szúrós süniről szól és egy kislányról, aki a barátja lesz.
Baráti csoportok, párok alkulása…. felmérése.
2. osztályban még a közösség építésen nagy a hangsúly. Feldolgoztuk a társas kapcsolatok témában a Hajtogattam Neked! c. feladatot. Nagy örömömre szolgált,hogy ha nem is kapott mindenki,de mindenki örült. Akk nem kapott, odamentek a barátok és bíztatták,hogy ő is jó barát,de most a másik gyereknek nagyobb szüksége volt a megerősítésre.
Az önbecsülés témakört is feldolgoztuk.
A novemberi boldogságóra témaköre a társas kapcsolatok ápolása volt. A témával kapcsolatos tevékenységeink, közös játékaink során megállapítottuk, hogy mennyire fontosak számunkra a családi, baráti és egyéb társas kapcsolatok, azonban ezeket folyamatosan ápolni kell.
A negyedikesekkel ezúttal Fazekas Anna „Öreg néne őzikéje” című verses meséjét dolgoztuk fel. Miután a gyerekek figyelmesen meghallgatták a mesét, közösen megbeszéltük annak cselekményét, felsoroltuk a történet szereplőit, majd a gyerekek csoportokban folytatták tovább a munkát. A 3-4 tagú baráti csoportok feladata az volt, hogy gyógyító üzenetet írjanak őzgidának, Őzanyókának, illetve Bodri kutyának és Cili cicának. A negyedikesek nagyon szívesen láttak munkához, és kedves leveleket írtak a mese szereplőinek, amelyekben megköszönték a kedvességüket, egymás iránti szeretetüket és segítőkészségüket. Voltak, akik rajzot is csatoltak a levélhez. Jó volt látni a gyerekek lelkesedését és szorgos munkáját. Alkotás közben a baráti kapcsolatok még jobban elmélyültek, a feladat növelte a gyerekek önbizalmát és jókedvre derítette őket.
2. osztály
A hónap témája a társas kapcsolatok. Kezdetben a következő kérdéseket tettem fel: „Hogyan éreznéd magad egy lakatlan szigeten? Mi az, ami legjobban hiányozna?” A gyerekek egyértelműen a családot, a barátokat említették. Így jutottunk el a társas kapcsolatokhoz. Felolvastam a témához kapcsolódó mesét, melyből sikerült a rossz barát tulajdonságait összegyűjtenünk. Megfogalmaztuk ezután, hogy milyen is az igaz barátság. Korosztályuknak megfelelően az első helyek egyikét a játékokban való egyetértés foglalta el. Így az óra hátralévő részében olyan színezőket kaptak, amelyeken gyerekek együtt játszottak, labdáztak, építettek, homokoztak stb. Végezetül meghallgattuk a hónap dalát, melyet kifejezetten élveztek. Mivel ez a dal interaktív, gyorsan magával ragadta őket a hév. Énekeltek, tapsoltak, kiabáltak, mikor mit kívánt a dalszöveg. Testnevelés órán is készült néhány fotó a barátságot szimbolizálva.
Városunkban az oktatási intézmények nagyon fontosnak tartják, a közös együttműködést, a zökkenőmentes beilleszkedést az iskolába.
Gyakran rendezünk és ők is szerveznek közös tevékenységeket a társas kapcsolatok ápolása érdekében, így az ovisok betekintést nyerhetnek az iskolások életébe, amire nagyszerű lehetőség egy közös mozgás a nagy sportcsarnokban.
Marcali Noszlopy Gáspár Általános és Alapfokú Művészeti Iskola
A Boldogságóra 3. foglalkozásán motivációként elolvastam „A róka és a farkas a lakodalomban”. A mesét követően beszélgettünk a barátságról, kinek ki a barátja, miért őt választotta. Mikulás közeledtével fejdíszt készítettünk, s megajándékoztuk egymást. Majd több napon keresztül megnéztük a „Hollócska, a kis rosszcsont” című rajzfilmet.
A novemneri hónapban többször is beszélgettünk a kapcsolatokról, annak fogalmáról. Több órán is érintettük a témát. Az osztályközösséget helyeztem jelenleg a fókuszba, az osztályon belüli kapcsolatokra, hisz nagyon fontos a közösségépítés. Emiatt is tetszett nagyon a Micsoda alakok című ajánlás. Nagyon furcsa volt számukra, hogy nem adott formát, alakokat kellett lerajzolni, pláne, hogy nem fejezhették be a saját megkezdett művüket. Időre, kerekasztal módszer szerűen mentek körbe a lapok, amíg mindenkihez vissza nem jutott a sajátja.Mindenkinek nagyon tetszett az eredmény.