Dolgozz a házadon, című feladatot készítettük el a 7. osztályban etika órán, melynek lényege: Tom Marshall szerint minden emberi kapcsolatnak négy eleme van.
Ezek: tisztelet, bizalom, szeretet, megértés/megismerés. Ő az elgondolását egy házzal szimbolizálta,ahol a biztos alapot az egymás iránti tisztelet jelenti. A ház ablaka a bizalom. A tető szimbolizálja a szeretetet. Az ajtón való belépés a megértést és egymás megismerését szimbolizálja. Ennek jegyében beszélgettünk az órán és alkottuk meg házainkat.
Társas kapcsolatok ápolása
A novemberi témánk nagyon sok sikert hozott az osztályunkban. Egy kisfiú viselkedése miatt(csúnyán beszél, verekszik) eléggé a perifériára került az osztályban. A sok beszélgetést, meseolvasást, játékokat követően úgy látom az osztály szeretettel fordul felé és ő is megbánja amit tesz. Ez is nagy fejlődés mivel eddig ez se volt rá jellemző.
A ” Meleg zuhany” játék után csillogott csak a szeme, mikor megtudta őt miért szeretik a gyerekek.
Boldogságóra keretében a témánk a társas kapcsolatok ápolása volt, amiről relaxációs gyakorlatok után, először resztoratív kör során „Szervusz kedves barátom,hogy érzed magad?”-beszélgettünk. Majd arról is szó esett, miért jó barátokat szerezni, barátkozni.A boldogság érzése, örömforrás,pozitivitás mindvégig jelen voltak a játékos tevékenységek során. Barátságláncot készítettünk, valamint baráti csoportokat szerveztünk, amikor is együtt tervezték, építették a gyerekek a közös várukat,házukat, olyan állatokkal népesítették be, amik békésen megélnek egymás mellett. Mozgásos tevékenységek során is hangsúlyozott volt a barátokkal, társakkal való együttműködés,-mozgás, valamint a Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek című dal cselekményének eljátszása nagy örömforrás volt a gyermekek számára.
A héten megtartottuk a havi boldogságóránkat is, a gyerekeknek nagyon tetszett a mese Süniről. Jól megfogalmazták, hogyan viselkedett Süni, ők osztozkodnak-e a játékokon, ez milyen érzéseket kelt bennük. Saját maguk fogalmazták meg azt, hogy nagyon nehéz úrrá lenniük a saját érzéseiken, akaratukon, de a társaikért, akiket szeretnek már képesek az osztozkodásra esetenként. A barátság fogalma még nem teljesen tiszta számukra, hamar változnak a „baráti” kapcsolatok, de vannak a csoportban kialakult játszócsoportok, a bölcsődéből érkezők között is néhány kapcsolat lazul, átalakul, más gyerekek felé nyitnak. Beszéltünk arról is, – ami életkori sajátosság – hogy a „nem leszek a barátod” mondat mit jelent, miért mondja az adott gyerek, mit szeretne elérni vele, és a másik gyermeknek, akinek mondja milyen érzés hallani ezt.
Az osztályban óvodából, előző tanévről hozott erős barátságok vannak. Ezt igyekeztem „megtörni” a véletlenszerű, húzáson alapuló csoportalakítással. A feladat az iskolai programunkhoz kapcsolódott. Csapatmunkában terméskép készítése. Az eddig egymás társaságát nem kereső gyerekek, nagy örömmel, sok tervvel, beszélgetéssel dolgoztak együtt. Az óra végére úgy látszott, átrendeződtek a kapcsolatok. Mintha mindenki mindenkinek a barátja lett volna.
Nőtincsi Vár-Lak Óvoda és Bölcsőde
Társas kapcsolatok ápolása
A 3. Boldogságóránkat novemberben tartottuk meg. Témája a társas kapcsolatok ápolása volt. Relaxációs gyakorlatokat csináltunk, táncoltunk Bagdi Bella zenéjére.
Beszélgettünk arról, hogy miért fontos, hogy legyenek társaink, barátaink. Elbáboztam a Süni irigy lesz c. mesét.
Társas kapcsolatokat erősítő játékokat játszottunk.
PL.:
• Telefonos játék belső és külső tulajdonságok alapján
• Lufi verseny
• Együtt elkészítették a barátságuk házikóját
• Méhecskés rajzot készítettek Árpi bácsinak a méhészünknek
Nagyon ügyesek voltak és jól együtt tudtak dolgozni.
Bp. I. Kerületi Kosztolányi Dezső Gimnázium
Novemberben a társas kapcsolatok ápolása témakörben beszélgetőkört tartottunk. A gyerekek egyénileg fogalmaztak meg kérdéseket, olyan témában, ami őket foglalkoztatja. Ezután párosával egymással szemben helyezkedtek el, és sorban felolvastam a kérdéseket, amellyel kapcsolatban pár percig beszélgettek. A következő kérdésnél mindenki eggyel jobbra ült, így más lett a beszélgetőpartner. Jó volt látni az oldott hangulatú beszélgetéseket.
A tavalyi évhez hasonlóan komplentációval kezdtük ezt a hónapot: elképzeltük, hogy egy szobában vagyunk, ami telis tele van játékkal, ám mi egyedül vagyunk a szobában, és hiába van ennyi játékunk, egy idő után rossz érzés, hogy nincs kivel játszanunk. Ekkor elképzeltük, hogy az egyik barátunk belép a szobába és neki állunk együtt játszani. A gyerekek elmondásai alapján rossz érzés volt egyedül lenni a szobában, egy idő után unalmas volt és magányosnak érezték magukat, ám mikor csatlakozott az egyik barátjuk, akkor jobban érezték magukat.
Készítettünk képeslapokat saját elkepézelés szerint ragaszthattak, rajzolhattak rá, és mindvégig arra kellett gondolniuk alkotás közben, akinek készítik. Végül a képeslapra azt is ráírtam nekik, hogy ki adja kinek, és miért. Nagyon örülök, hogy megajánékozták egymást a csoporton belül, de gondoltak a takarító és szakács nénire is, akik egytől egytig meghatódtak.
Kézfogás általál különböző formákat igyekeztünk alkotni, mint szív, kör, négyzet. A gyerekek elmondása szerint a nehézséget az okozta, hogy együtt kellett mindenkinek működnie ahhoz, hogy létrejöhessenek a formák. Néha az élet is ilyen, akadnak nehézségek, de együttműködés által sok mindent elérhetünk.
Délutáni alvás során a ‘Medve, az Angyal és a telihold’ c. könyvből meséltem a gyerekeknek, a ‘Ha te nem lennél’ c. mesét. A mesében apa és kisfia beszélgetnek egymással arról, hogy mi lenne, ha nem lenne a kisfia? Pl. a seprűt kéne megkérnie nézzenek együtt TV-t, a kukoricapelyhes doboznak kéne mesét olvasnia stb. Végül arra jutnak, hogy milyen unalmas is lenne az élet a másik nélkül, és milyen jó hogy itt vannak egymásnak.
A hónap során arra jutottunk, hogy nagyon fontos, hogy tudjunk egyedül is lenni, magunkkal időt tölteni, de ha nem lenne családunk, barátaink, akikre számíthatunk, ha nem lenne kivel megosztanunk a sok jót, minden sokkal sivárabb és szomorúbb lenne.
Biharkeresztesi Szivárvány Óvoda és Bölcsőde Bojti Tagóvoda
Havi Boldogságóránk bevezetéseként arról beszélgettünk, hogy mit jelent a gyerekek számára a barátság, ki az, akit a barátjuknak tekintenek.
Arról is beszélgettünk, hogy mi jellemző a barátokra, hogyan, miben segítik egymást, hogy a barátok nem irigyek egymásra.
Megismerhették ehhez kapcsolódóan Ferenczei Éva: A süni irígy lesz című bábjátékát, melyet most is nagy élvezettel hallgattak a gyerekek.
A héten újra “Mozgó játszótér” érkezett az óvodánkba, mely jó alkalmat adott a Társas kapcsolatok, barátságok ápolására, megértéséhez.
Nagyon sok mozgásos feladaton estek át a gyerekek, melyeket párokban, illetve egymással szorosan összedolgozva kellett megoldaniuk. Megtapasztalhatták, hogy az együttes, sikeres feladatmegoldás milyen boldogsággal tölti el őket, hiszen a megfelelő társas kapcsolataink nagyban hozzájárulnak ahhoz is, hogy boldogok lehessünk.