Óra elején körbe ülve, meghallgattak egy mesét, majd a kapcsolatainkról beszélgettünk. Nagyon okos dolgokat tudtak hozzáfűzni a témához. Mivel ők már nyolcadikosok, még a szerelem is előkerült. Jó volt hallgatni őket! Megállapítottuk, hogy az ember társas lény, így nem szeret egyedül lenni. Ezek után a témával kapcsolatban volt, aki keresztrejtvényt fejtett, volt, aki színezett, és voltak, akik barátságfüzért készítettek. Az elmaradhatatlan zenehallgatás is megvolt.
Társas kapcsolatok ápolása
Meixner Ildikó Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény
5. osztály, Manók
Nagyon szeretek az 5. osztállyal (a kis Manókkal) lenni, élmény velük! Óra elején arról beszélgettünk, hogy milyen társas kapcsolataink vannak: család, barátok…stb. Arra jutottunk, hogy jó együtt lenni. Az ember nem szeret egyedül lenni, szereti a társaságot. A beszélgetés és a meseolvasás után elkészítettek egy barátságfüzért. Az közös munka is jó volt együtt, pláne, hogy közben a hónap dalát hallgattuk.
A társas kapcsolatok két erőssége: a szeretet és a bizalom, fontos gondolat a Szakiskola számára. A mozgásukban korlátozott diákjaink életében a bizalom alapvető érték, tudniuk kell bízni, hogy mindennapjaik zökkenőmentesen valósuljon meg. Nem egy egyszerű fogalom, számukra mégis szükségszerű. Feladatunk, hogy szeretettel, kedvességgel forduljunk feléjük, segítsük őket és kialakítsuk a biztonságos bizalmi kapcsolatot a pedagógusok és a diákok között. A Szakiskola valamennyi osztályával beszélgetést kezdeményeztünk a társas kapcsolatok témakörében, két videót néztünk meg, az ölelés erejéről, és a környezetünkben élőkkel (szomszédok) való kapcsolat milyenségéről. Pozitív és tanulságos élmény volt a tanulók számára. Külön öröm volt, hogy a diákok az egymással való baráti kapcsolatot emelték ki a beszélgetés során, és azt, hogy jó érzés, hogy számíthatnak egymásra. A beszélgetés után az összegyűjtött terméseket (makk) kifestették, díszítették, száradás után pedig annak a társuknak adták oda, akikkel jól érzik magukat, barátként tekintenek. Mi barátság makknak neveztük el a tevékenységet. Sok nevetéssel, beszélgetéssel telt az óra. A közös faliújságunkra olyan fényképek kerültek ki a diákokról, ahol látszik mennyire jól érzik magukat együtt, mennyi közösségi programon vesznek részt közösen és remélhetőleg sokáig emlékeznek ezekre a szeretetteljes pillanatokra.
Bárczi Gusztáv Általános Iskola, Szakiskola, Készségfejlesztő Iskola és EGYMI
November hónapban a társas kapcsolatok fontosságát jártuk körbe a gyerekekkel játékos feladatokon és beszélgetéseken keresztül. Elkészítettük a barátságfüzért, melyre az osztály minden tagja felkerült, és az osztályteremben egy olyan helyre tettük ki, ahol egész nap láthatjuk és erőt meríthetünk belőle a mindennapok során. 🙂 A feladat elkészítése jó hangulatban, sok-sok nevetéssel telt.
Társas kapcsolatok témakör alkalmával Barátság -pókhálót készítettünk, megfogalmaztuk egymás pozitív tulajdonságait, Boldogsagóránkat a Boldog dal meghallgatásával zártuk.
A 2.b osztály novemberi alkotása a „Társas kapcsolatok” címet kapta.
A novemberi boldogságórát elkészítette: Brezsnyákné Baksi Ildikó
A nyolcadik osztály novemberi alkotása a „Társas kapcsolataink” címet kapta.
A novemberi boldogságórát elkészítette: Szőllősi István
Novemberben a Boldogságóra Program keretén belül a társas kapcsolatok ápolásáról, barátságról beszélgettünk. A kedvesség világnapját azzal ünnepeltük, hogy próbáltunk mindenkiben valami jót, értékeset keresni és mint egy jó meleg nyári zápor, megöntöztük az osztály tagjainak lelkét. Mivel a Globális Nevelés Hetére is novemberben került sor, ezért mégjobban boncolgattuk a tolerancia, a másság elfogadásának témakörét és olyan helyzetekről beszélgettünk, ahol úgy érezték, hogy mások vagy egyedül vannak. Célunk az elfogadás és a közös tapasztalatok erősítése volt. Ez egy nagyon jó gyakorlat volt arra, hogy a diákok rájöjjenek, hogy nincsenek egyedül, sokan ugyanazokkal a nehézségekkel küzdenek, mindannyian lehetnek néha bizonytalanok, lehet mindenkinek rossz napja, de minden nehézségen felülkerekedhetnek, ha ott vannak társaik, családjuk, barátaik.
A második A osztály novemberi alkotása a „Társas kapcsolatok 2.a” 😊 címet kapta.
A novemberi boldogságórát elkészítette: Búzás Béla Attiláné Erika
Novemberi hónap a barátságról és a bátorságról szólt. 6-7 éves korosztályban már egyre jobban kialakultak a baráti kapcsolatok. Lettek új barátok és a meglévők erősödtek. Segítettük a barátságok erősödését különféle játékos feladatokkal, közös programokkal.
Bezzeg Andrea: Tavaszi ébresztő mese után megbeszéltem a gyermekekkel, hogy ki milyennek képzeli el ezt a medve barlangot: Közösen összerakva sötét lehetett, de beszűrődött a fény, gyémántokból és kövekből ált a belseje, meleg volt és kényelmes. Majd ezután kipróbáltuk, kinek milyen érzés ha a hangyóca végig szalad a talpán, amit újabb kacagás követett. Ezt követően érkezett meg a mi kis harkályunk. Harkály játék során kiválasztottunk egy harkályt aki az egyik gyermek mögé állva „kopogtatta” a kiválasztott gyermek képzeletbeli fáját. Ha az a gyermek csukott szemmel észrevette jelentkezett és helyet cseréltek. Ezt a játékot mindenki ügyesen játszotta. Játék végén a szelő sok különféle színű szívet sodor a szőnyegre. A gyermekek egyesével kiválasztottak két azonos színű szívet az egyiket megtartották a másikat pedig egyik barátuknak átadták megköszönve, azt, hogy barátok lehetnek. Minden szív gazdára talált. Következő alkalommal önbizalom erősítő mesével készültem a gyermekeknek: „Szellő Szelli csizmácskái, avagy miben sántikálnak a meseszövő manók?” mesével. Ez a mese egy interaktív mese. Mese közben már együtt gondolkoztunk, hogy vajon mi kell a bátorsághoz. Válaszok alapján: társak, családtagok, erő, pajzs. Majd egy bátorság mozdulattal el is űztük a félelmet. Mindenki elképzelt magának egy bűvös csizmát, ami segített a képzeletbeli félelmeink legyőzésében. Ezt a csizmát képzeletben mindenki egy olyan dobozba rejtett, amit csak ő tudod kinyitni. Valakinek ehhez egy gyémánt kellett valakinek a szuper nagy ereje, de volt olyan is akinek a ládáját unikornisok, sárkányok, cápák védték. Jó érzés volt együtt gondolkodni a gyermekekkel és elképzelni azt, hogy sokszor a félelmeinket mi magunk tudjuk legyőzni fejben. Gyakran visszajött az a konklúzió, hogy a bátorság megtalálásához és akadályok félelmek leküzdéséhez, mennyire fontos szerepe van a társaknak akik lehetnek családtagok, barátok. A mese után elénk gurult egy fonal. A fonal barátról barátra járt. És a végén egy gyönyörű szép pókháló rajzolódott ki. Mindenki elmondhatta, hogy kinek szeretné tovább adni a fonalát és mit szeret abban a barátjában. Miután mindenkihez eljutott a fonal vissza kellett adni a gyermekeknek a fonalat akitől kapták. Így a pókhálónk újra összeált egy gomolyaggá. Külön ügyességi játék volt úgy visszaadni a fonalat, hogy ne akadjanak bele a pókhálóba és ne szakítsák el. Voltak olyanok akik a pókháló alatt kúsztak végig de voltak olyanok is akik óvatosan lépkettek át rajta. Játék végén újra emlékeztünk arra, hogy kinek miben van az erőssége. És az Erősség falunkhoz felkerült a gyermekek által készült csoport kép is.