A tavalyi jó gyakorlatot követve, a Boldogóvoda munkaközösség tagjaival, az idén is kiemelt figyelmet fordítottunk a társas kapcsolatok hónapjában (november) a Kedvesség világnapjának. Ez alkalommal nem a szülők kerültek a fókuszba, hanem a hétköznapokban rejlő, sokszor észrevétlen kedvesség-megnyilvánulások a gyermek-gyermek, illetve a gyermek-szülő viszonylatában. Célunk, hogy óvodásainkban elültessük azon pozitív személyiségjegyek csíráit, melyek a későbbiekben hozzájárulnak a boldogságszintjük fokozásához, a teljes szellemi és testi jólét állapotához. Bízunk abban, hogy a társaiknak adott jó szó, a segítségadás, egy bíztató mosoly egy apró meglepetés mind-mind szokássá válik.
A Kedvesség világnapja alkalmából óvodánk hat csoportjában igyekeztünk „lencsevégre kapni” egy-egy mindennapos jó tettet, egy-egy kedvesség megnyilvánulást, hiszen így az év végéhez közeledve még inkább felerősödik az érzelmi nevelés hangsúlya, a szívet melengető pillanatok, a pozitív látásmód előtérbe kerülése.
Társas kapcsolatok ápolása
Jármi-Papos-Őr Általános Iskola Őri Bibó István Tagintézménye
November hónapban a társas kapcsolatok volt a témánk.
A gyerekek természetes módon kapcsolódnak társaikhoz a kialakult kis közösségükben. Olyan hamar és látszólag könnyedén egymásra találnak iskolai szünetek után is, érzik pozitív hatását az együttes élményeknek, játékoknak, beszélgetéseknek. Persze nálunk is vannak kivételek, visszahúzódóbbak, bátortalanabbak, de ők is itt kapnak lehetőséget, itt tudnak tanulni a közösségben bátrabb társaiktól, elfogadni saját magukat, az extrovertáltabb társak pedig hívják, húzzák magukkal kicsit visszafogottabb társaikat, barátaikat is. Megtanulják, hogy mennyire színes, különös az emberek természete, világa, valamint, hogy mindenki fejlődésre, változásra képes emberke. Első játékunk a micsoda alakok volt, a játék során annyi lapra volt szükség, ahányan a csoportban voltak. Mindenkinél volt továbbá zsírkréta: piros, zöld, kék, sárga, narancs, lila, barna. Minden kör 15 mp-ig tartott. Az első körben mindenki a barna zsírkrétát használta, és egy mozdulattal egy formát rajzolt a lapra. Majd tovább adták a lapot úgy, hogy mindenki elé egy társa lapja került. A következő körben mindenki használta a narancs színű krétát, és egy fontos részlettel egészítette ki a rajzot. Majd megint tovább adták, és most kék színnel valamely szabálytalan alakzatot tettek hozzá. És így tovább, amíg minden színen végigértek. Végül mindenkihez visszakerült az eredeti lapja. Beszélgettünk az élményről: Hogy tetszik az elkészült kép? Milyen érzés volt más lapjára rajzolni? Végül próbálták egy összefüggő alakzatba rendezni a rajzokat. Lehet, hogy térkép lett, vagy valami más, használták a képzelőerejüket. A gyerekek sokat nevettek a feladat közben, rá sem ismeretek saját eredeti rajzukra.
Később a hóbortos társaság c. játékot játszottuk, amiben egy önként jelentkező ment ki a teremből, ő volt a kíváncsi vendég. A csoport egy hóbortos társaságot alakított, akiknek furcsa szokásaik vannak. A bent maradók kitaláltak három olyan szabályt, amit következetesen mindenkinek be kellett tartania, amikor a kíváncsi vendég megérkezik. Pl. amikor kérdez valamit, mindenki azt mondja: hát persze! vagy ha leül, mindenki feláll. Addig tart a játék, amíg a kíváncsi vendég felfedezi mindhárom hóbortos szokást. Majd valaki más léphet a kíváncsi vendég szerepébe, és új szabályokat alkot a társaság.
Ez a játék még inkább tetszett az osztály tagjainak, nagyon figyelmesek voltak, koncentráltak, hogy minél hamarabb kitalálják a csoport furcsa szokásait.:)
Az órát szokás szerint a hónap dalával zártuk.
A foglalkozás kezdetén meghallgattuk a Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek című dalt. Az dal után meghallgatták a gyerekek a Tavaszi ébresztő mesét. Megbeszéltük, hogy mit jelent a barátság, s kinek ki a barátja, miért is jó, ha van. A közösségépítése miatt almás diót készítettek közösen a gyerekek, együtt törték a diót, s készítették elő az almát, majd pakolták a tepsibe, s végül együtt is fogyasztották el.
A gyermekekkel körbe ültünk, babzsák dobálásával megbeszéltük, ki hogyan érzi magát. Ezt követően összegyűjtöttük, kik között alakulhat ki kapcsolat, milyen jellemzői vannak egy baráti, rokoni, romantikus vagy éppen ismerősi kapcsolatnak. Ezután a Boldogságóra munkafüzetből a gyermekek kitöltötték a halmazábrát, melyben egy baráttal az azonos és különböző külső és belső tulajdonságokat, hobbikat gyűjtötték össze. Nehézséget okozott, hogy különbséget keressenek, mert leginkább a megegyező jellemzőket fedezték fel a kapcsolatban.
A gyermekek ezáltal látták, hogy az adott barátjukkal mennyi azonos tulajdonságuk van.
DE Kossuth Lajos Gyakorló Gimnáziuma és Általános Iskolája Arany János téri feladatellátási helye
Mivel mindennapi életünk legnagyobb részét társas közegben töltjük, ezért nagyon fontos a kapcsolatok ápolása. Megbeszéltük, hogy milyen a jó barát, kinek ki a barátja. Ezt követően közös rajzolásba kezdtek a csoportba rendeződött barátok, ahol szavak nélkül készítették el alkotásaikat, fűztek hozzá történetet.
A társas kapcsolatok témájában házakat terveztünk 6. osztályos tanítványaimmal etika órán. A mi házunk ahol csak mi gyerekek élünk, be kellett rendezni, szabályokat kellett létrehozni, hogy a kis csapat élete boldog és harmonikus legyen. Nagyon tetszett a gyerekeknek a feladat, mivel maguk választhatták meg a szabályokat, a feladatokat amit vállalnak valamint eldönthették, ki hol és hogyan fog lakni, még a közös helyiségeket is berendezték. Nagy meglepődésemre a lányok még egy kutyust is befogadtak és beosztották ki mikor és hogyan gondozza, eteti, sétáltatja.(Lajos a kutya) A csoportmunkában készített feladat megoldása közben sokat beszélgettünk az elfogadásról, toleranciáról, egymás segítéséről a társas kapcsolatok ápolásáról.
Dolgozz a házadon, című feladatot készítettük el a 7. osztályban etika órán, melynek lényege: Tom Marshall szerint minden emberi kapcsolatnak négy eleme van.
Ezek: tisztelet, bizalom, szeretet, megértés/megismerés. Ő az elgondolását egy házzal szimbolizálta,ahol a biztos alapot az egymás iránti tisztelet jelenti. A ház ablaka a bizalom. A tető szimbolizálja a szeretetet. Az ajtón való belépés a megértést és egymás megismerését szimbolizálja. Ennek jegyében beszélgettünk az órán és alkottuk meg házainkat.
A novemberi témánk nagyon sok sikert hozott az osztályunkban. Egy kisfiú viselkedése miatt(csúnyán beszél, verekszik) eléggé a perifériára került az osztályban. A sok beszélgetést, meseolvasást, játékokat követően úgy látom az osztály szeretettel fordul felé és ő is megbánja amit tesz. Ez is nagy fejlődés mivel eddig ez se volt rá jellemző.
A ” Meleg zuhany” játék után csillogott csak a szeme, mikor megtudta őt miért szeretik a gyerekek.