2. osztály
A hónap témája a társas kapcsolatok. Kezdetben a következő kérdéseket tettem fel: „Hogyan éreznéd magad egy lakatlan szigeten? Mi az, ami legjobban hiányozna?” A gyerekek egyértelműen a családot, a barátokat említették. Így jutottunk el a társas kapcsolatokhoz. Felolvastam a témához kapcsolódó mesét, melyből sikerült a rossz barát tulajdonságait összegyűjtenünk. Megfogalmaztuk ezután, hogy milyen is az igaz barátság. Korosztályuknak megfelelően az első helyek egyikét a játékokban való egyetértés foglalta el. Így az óra hátralévő részében olyan színezőket kaptak, amelyeken gyerekek együtt játszottak, labdáztak, építettek, homokoztak stb. Végezetül meghallgattuk a hónap dalát, melyet kifejezetten élveztek. Mivel ez a dal interaktív, gyorsan magával ragadta őket a hév. Énekeltek, tapsoltak, kiabáltak, mikor mit kívánt a dalszöveg. Testnevelés órán is készült néhány fotó a barátságot szimbolizálva.
Társas kapcsolatok ápolása
Városunkban az oktatási intézmények nagyon fontosnak tartják, a közös együttműködést, a zökkenőmentes beilleszkedést az iskolába.
Gyakran rendezünk és ők is szerveznek közös tevékenységeket a társas kapcsolatok ápolása érdekében, így az ovisok betekintést nyerhetnek az iskolások életébe, amire nagyszerű lehetőség egy közös mozgás a nagy sportcsarnokban.
Marcali Noszlopy Gáspár Általános és Alapfokú Művészeti Iskola
A Boldogságóra 3. foglalkozásán motivációként elolvastam „A róka és a farkas a lakodalomban”. A mesét követően beszélgettünk a barátságról, kinek ki a barátja, miért őt választotta. Mikulás közeledtével fejdíszt készítettünk, s megajándékoztuk egymást. Majd több napon keresztül megnéztük a „Hollócska, a kis rosszcsont” című rajzfilmet.
A novemneri hónapban többször is beszélgettünk a kapcsolatokról, annak fogalmáról. Több órán is érintettük a témát. Az osztályközösséget helyeztem jelenleg a fókuszba, az osztályon belüli kapcsolatokra, hisz nagyon fontos a közösségépítés. Emiatt is tetszett nagyon a Micsoda alakok című ajánlás. Nagyon furcsa volt számukra, hogy nem adott formát, alakokat kellett lerajzolni, pláne, hogy nem fejezhették be a saját megkezdett művüket. Időre, kerekasztal módszer szerűen mentek körbe a lapok, amíg mindenkihez vissza nem jutott a sajátja.Mindenkinek nagyon tetszett az eredmény.
Szorgalmatos Mesekert Óvoda,Bölcsőde és Konyha
A havi foglalkozásunkat a Kis barátom hogy vagy? c. játékkal kezdtük. Nehéz volt rávenni a gyerekeket, hogy ne csak egy szóval válaszoljanak. Barátságláncot készítettünk, közben zenét hallgattunk.beszélgettünk a barátságról,kinek ki és miért a barátja. A szomorú szilárd és Boldog Blanka szituációs játékok is eljátszottuk, nagyon aranyosan vígasztalták egymást!
Csik Ferenc Általános Iskola és Gimnázium
A gyerekek számára ebben a korban már nagyon fontos a barátság. Szeretik, ha elismerik őket, szeretik, ha játszani hívják őket, és bizony gyakran zokon veszik, ha a titkaikat kibeszélik, vagy kirekesztik őket a játékból…
Nagyon jól sikerült ez a megbeszélés, ez az óra, a gyerekek örömmel készítettek kis kezet, melybe bele tudták írni: mitől jó egy barátság. Milyen fontos belső tulajdonságok kellenek mindehhez.
A társas kapcsolatok ápolása, barátságok fontossága volt a téma November hónap folyamán,csoportunkban. Szükségünk van egymásra,szükségünk van barátokra. Az igaz barát mindig ott van és segít nekünk. Ezt a boldogságórát is relaxációs mozgásalapú gyakorlatokkal indítottuk el. Pihentetésül meghallgattuk Bagdi Bella: Ha boldog vagy mutasd meg mindenkinek c. dalát,melyet igazán örömmel hallgattak a gyerekek. Kérésre még egyszer meg is hallgattuk ezt a dalt. Majd a Kis barátom,hogy vagy? c. játékkal folytattuk az órát. Később a gyerekek megnézték a Süni irigy lesz c. bábjátékot, melynek a végén megbeszéltük a mesében történteket. Irigynek lenni nem jó, mert elveszíthetjük a barátainkat.Több feladatot is készítettünk, dolgoztunk fel a barátság témakörben, barátságláncot készítettünk mosolygós szívekből. Valamint a Boldogságóra munkafüzetből barátság-ujjlenyomatokat készítettek a gyerekek. Mottónk: Együtt könnyebb!
Zárókörben pedig pókhálót készítettünk egy kis fonal segítségével, mely a csoportunk összetartozását szimbolizálta.
„A boldog emberek egyik ismérve, hogy sok energiát fordítanak a kapcsolataik ápolására.”
Mese: A róka és a farkas a lakodalomban. A mese megbeszélése. Megbeszéltük, hogyan is kell a barátainkkal viselkednünk, mitől hívunk valakit barátnak, s azt hogy mindenkinek szüksége van barátokra. A mese szereplői nem voltak igaz barátok, mert a róka a bajban többször is magára hagyta a farkast. Az igaz barát nem hagyja cserben társát.
“Barát az, akire figyelsz, mert fontos számodra a sorsa.
És figyel rád, mert fontos számára a te sorsod.
A reggeli korben megbeszéltuk a gyerekekkel ,hogy a nap folyamán betartjuk ezeket a szép feladatokat a társas kapcsolatok kialakításához.
A társas kapcsolat, barátság, egyik legfontosabb szerepe a támasznyújtás. Ezt ti is tapasztaltátok, amikor betegség miatt nem tudtatok óvodába jönni. A barátságok kialakulását, megerősödését támogatja a közös feladatok végzése a tevékenységekben, közös programokban való részvétel, vannak közös meséink, dalaink, mondókáink, játékaink, élményeink. Részletesen megbeszéltük, hogy milyen érzéseik vannak veszekedés közben pl. szomorúság, bánat, harag, düh, sértődés, illetve mit tesznek veszekedés közben pl. kiabálás, verekedés, egymás sértegetése stb. Majd azt is megbeszéltük, hogy milyen jó dolog a békülés, milyen érzéseik vannak ilyenkor pl. öröm, boldogság, vidámság, mosolygás, nevetés, játék.
Csólyospálosi Általános Iskola
A barátságot összekötő legfontosabb dolgok.