Elsősök lévén több óvodából érkeztek osztályunk tanulói, néhányan barátokként érkeztek ugyan, de a legtöbb baráti kapcsolat ebben a tanévben köttetett. Meséken, történeteken keresztül ismerkedtünk a társas kapcsolatokkal, ezen belül is a barátság fogalmával. Tapasztalataik alapján próbálták szavakba önteni, mit is jelent ez számukra, illetve illusztrálták is rajzaikkal. Ezzel kapcsolatosan a „magány” is szóba került. Ezen órákon arra törekedtem, hogy érezzék milyen fontos a társas kapcsolatok ápolása, megtartása, s hogy milyen személyiségformáló hatással bír. A gyerekek spontán megnyilatkozásai számomra visszaigazolása volt a Boldogság órák jótékony hatásásról.
Társas kapcsolatok ápolása
Elsősök lévén több óvodából érkeztek osztályunk tanulói, néhányan barátokként érkeztek ugyan, de a legtöbb baráti kapcsolat ebben a tanévben köttetett. Meséken, történeteken keresztül ismerkedtünk a társas kapcsolatokkal, ezen belül is a barátság fogalmával. Tapasztalataik alapján próbálták szavakba önteni, mit is jelent ez számukra, illetve illusztrálták is rajzaikkal. Ezzel kapcsolatosan a „magány” is szóba került. Ezen órákon arra törekedtem, hogy érezzék milyen fontos a társas kapcsolatok ápolása, megtartása, s hogy milyen személyiségformáló hatással bír. A gyerekek spontán megnyilatkozásai számomra visszaigazolása volt a Boldogság órák jótékony hatásásról.
Egy nagy közös körbeli beszélgetés után elhelyezték a tanulók magukat az osztály társadalmában.
A mesét többszöri mesélés után el is dramatizáltuk. Beszélgető körök alkalmával többször kitértünk a hónap témájára. Munkafüzet izgalmas feladatait használva dolgoztuk fel a témát.
Ezen a foglalkozáson közösségépítő játékokat játszottunk. Beszélgettünk ennek fontosságáról, és hogy mennyiben befolyásolja a boldogságunkat az, hogy társas lények vagyunk. A barátság miért jó, és miért van rá szükség? Kivel barátkozunk szívesen? Ezeket a kérdéseket jártuk körbe.
Óraegység funkciója Óraegység tartalma Módszer Instrukció
Relaxációs gyakorlat Boldogságóra kézikönyv 6-10 évesek részére, 36. oldal egyéni munka „Repül a karom, ha akarom, ha nem akarom” – magastartásba fellendített karunkat hagyjuk a gravitációs tehetetlenségnek engedve „lezuhanni”, majd visszarepítjük a magasba, és átadjuk a lendületnek, hogy az szinte magától vigye fel és le a két kart. (ez az ősi mozgatópályák által vezetett mozgás automatikusan kikapcsolja a szorongásközpontot)
A téma bevezetése Kis barátom, hogy vagy? Boldogságóra könyv 3-6 éveseknek 87.oldal mintájára csoport munka Mindenki sorban a tőle jobbra ülőtől szépen kérdezze meg, hogy: „kis barátom, hogy vagy?” A mellette ülő válaszoljon, majd ő tegye fel ezt a kérdést sorban a tőle jobbra ülőtől.
A téma feldolgozása Boldogságóra munkafüzet 6-10 évesek részére, 43. oldal egyéni és páros munka Most gondoljunk a legjobb barátunkra! Keressük meg, hogy mi jellemző rájuk, és mi jellemző ránk, illetve, hogy mi a közös bennünk.
Barátságötös
Boldogságóra munkafüzet 6-10 évesek részére 108. oldal csoportmunka Barátságötös a Barátságvirág mintájára
Mondjatok 5 dolgot, hogy mi az, amit fontosnak tartotok a barátságban. A virágnak öt szirma van, találjunk magunknak öt barátot, és óvodai jelüket rajzoljuk fel a szirmokra, majd színezzük ki tetszés szerint.
A téma lezárása Bagdi Bella Világomban minden rendben van c. CD, Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek c. dal CD hallgatás- tánc Táncoljunk!
Társas kapcsolatok
Ebben az időszakban a szociális és az érzelmi kompetencia fejlődésére, a társas kapcsolatok alakítására fókuszáltunk. Törekedtünk arra, hogy a gyermekek legyenek képesek észlelni társuk érzelmi állapotát, az adott társas helyzeteket, valamint próbálják meg értelmezni a körülöttük levő személyek viselkedését. Számos közös játékkal, tevékenykedéssel erősítettük az összetartozás érzését, az egymás iránti bizalom alakulását.
A foglalkozást az „Almát szedj, ügyesedj!” „A haragom kifújom, mint a cica nyújtózom”, „Domborítok, mint a cica, házba bújok, mint a csiga” relaxációs gyakorlattal indítottuk. A Bagdi Bella: „Ha boldog vagy…” dalt hallgattuk, közben, a gyermekek lelkesen, önfeledten táncoltak, mozogtak, majd a „Kis barátom, hogy vagy?” játékkal folytattuk a foglalkozást. Ezután készítettünk barátság karkötőt, amit a barátjuknak ajándékoztak a gyermekek. Érzékelős játék alkalmával, egymást kellett vezetni a mezítlábas ösvényen, ezáltal lehetőség nyílt a baráti kapcsolatok, a bizalom alakítására, erősítésére. A foglalkozások alkalmával játszottunk „Szomorú Szilárd, és Boldog Blanka” szituációs bábjátékot is, amit a gyermekek nagyon élveztek. A csoportba járó gyermekek adottságait, képességei figyelembe véve, differenciáltan kapcsolódhattak be a játékokba. A feladatok elvégzésében, az érzelmek kifejezésében, megfogalmazásában, sajátos nevelési igényük miatt, sok segítséget igényeltek, igényelnek.
Decemberi boldogságóránk témája a társas kapcsolatok ápolása volt, mivel csoportunkba több beilleszkedési nehézségekkel küzdő kisgyermek is jár. A tevékenység célja az volt, hogy az általam választott mesén és játékokon keresztül a gyerekek felismerjék, hogy a boldog élethez szükségünk van egymásra, továbbá fedezzék fel a társas kapcsolatokban rejlő boldogító erő felszabadításának módjait.
Motivációm „Bagdy Bella: Ha boldog vagy hát mutasd meg mindenkinek „c. dala volt énekes mozgással kísérve, melyet a gyerekek már jól ismernek.
Relaxációs gyakorlatnak Prof.Dr. Bagdi Emőke „fújj, fújj” c. gyakorlatát választottam.
Ferencei Éva: Az irigy süni c. meséjén keresztül a gyerekek megtapasztalhatták, hogy a barátságban milyen fontos a megbocsájtás és az együtt töltött idő.
A „Kis barátom,hogy vagy” c. játék során erősödtek baráti kapcsolataik, fejlődtek kommunikációs képességeik.
Tevékenységünket egy barátságlánc elkészítésével zártuk, mely azóta is a csoportszoba falát díszíti, emlékeztetve minket arra hogy összetartozunk.
Kisnánai Szent Imre Általános Iskola
Nagyon jól szórakoztunk rajzolás közben, de még jobban az elkészült rajzok „kiértékelése” közben. Nagyon kreatívak voltak a címadásnál és a rajzok véglegesítésénél.
Városi Óvodák és Bölcsőde Tiszakécske
Ha boldogabbá akarunk válni, érdemes a társas kapcsolatainkba fektetni az energiánkat, ami egészségünk és lelki jóllétünk szempontjából is elengedhetetlen. A kapcsolataink tudatos ápolása nagyon fontos boldogságfokozó stratégia. A társas kapcsolatok egyik legfontosabb szerepe a segítségnyújtás, egészségesebbek azok az emberek, akiknek nagyon erős a társas támogatottságuk van. Óvodáskorban nagy hangsúlyt fektetünk a baráti kapcsolatokra. Mi emberek társas lények vagyunk, szükségünk van emberi kapcsolatokra, barátokra, melyek akár, egy életre szóló barátság is lehet. Célunk az, hogy megértessük, tudatosítsuk a gyerekekben, hogy a barátságnak akkor is barátság legyen, ha bármilyen probléma merül fel. Elfogadom a másikat a hibájával együtt is. A barátságban osztozni is kell, örömben, bánatban, tárgyakban is.