A tavalyi évhez hasonlóan komplentációval kezdtük ezt a hónapot: elképzeltük, hogy egy szobában vagyunk, ami telis tele van játékkal, ám mi egyedül vagyunk a szobában, és hiába van ennyi játékunk, egy idő után rossz érzés, hogy nincs kivel játszanunk. Ekkor elképzeltük, hogy az egyik barátunk belép a szobába és neki állunk együtt játszani. A gyerekek elmondásai alapján rossz érzés volt egyedül lenni a szobában, egy idő után unalmas volt és magányosnak érezték magukat, ám mikor csatlakozott az egyik barátjuk, akkor jobban érezték magukat.
Készítettünk képeslapokat saját elkepézelés szerint ragaszthattak, rajzolhattak rá, és mindvégig arra kellett gondolniuk alkotás közben, akinek készítik. Végül a képeslapra azt is ráírtam nekik, hogy ki adja kinek, és miért. Nagyon örülök, hogy megajánékozták egymást a csoporton belül, de gondoltak a takarító és szakács nénire is, akik egytől egytig meghatódtak.
Kézfogás általál különböző formákat igyekeztünk alkotni, mint szív, kör, négyzet. A gyerekek elmondása szerint a nehézséget az okozta, hogy együtt kellett mindenkinek működnie ahhoz, hogy létrejöhessenek a formák. Néha az élet is ilyen, akadnak nehézségek, de együttműködés által sok mindent elérhetünk.
Délutáni alvás során a ‘Medve, az Angyal és a telihold’ c. könyvből meséltem a gyerekeknek, a ‘Ha te nem lennél’ c. mesét. A mesében apa és kisfia beszélgetnek egymással arról, hogy mi lenne, ha nem lenne a kisfia? Pl. a seprűt kéne megkérnie nézzenek együtt TV-t, a kukoricapelyhes doboznak kéne mesét olvasnia stb. Végül arra jutnak, hogy milyen unalmas is lenne az élet a másik nélkül, és milyen jó hogy itt vannak egymásnak.
A hónap során arra jutottunk, hogy nagyon fontos, hogy tudjunk egyedül is lenni, magunkkal időt tölteni, de ha nem lenne családunk, barátaink, akikre számíthatunk, ha nem lenne kivel megosztanunk a sok jót, minden sokkal sivárabb és szomorúbb lenne.
Társas kapcsolatok ápolása
Biharkeresztesi Szivárvány Óvoda és Bölcsőde Bojti Tagóvoda
Havi Boldogságóránk bevezetéseként arról beszélgettünk, hogy mit jelent a gyerekek számára a barátság, ki az, akit a barátjuknak tekintenek.
Arról is beszélgettünk, hogy mi jellemző a barátokra, hogyan, miben segítik egymást, hogy a barátok nem irigyek egymásra.
Megismerhették ehhez kapcsolódóan Ferenczei Éva: A süni irígy lesz című bábjátékát, melyet most is nagy élvezettel hallgattak a gyerekek.
A héten újra “Mozgó játszótér” érkezett az óvodánkba, mely jó alkalmat adott a Társas kapcsolatok, barátságok ápolására, megértéséhez.
Nagyon sok mozgásos feladaton estek át a gyerekek, melyeket párokban, illetve egymással szorosan összedolgozva kellett megoldaniuk. Megtapasztalhatták, hogy az együttes, sikeres feladatmegoldás milyen boldogsággal tölti el őket, hiszen a megfelelő társas kapcsolataink nagyban hozzájárulnak ahhoz is, hogy boldogok lehessünk.
Bagolyvári kötelékek…
„Tessék, itt a titkom. Nagyon egyszerű: jól csak a szívével lát az ember. Ami igazán lényeges, az a szemnek láthatatlan.”
Megérkezett az első nagy hideggel a november is, s a kis csapatom nagy örömére újra akkor boldogságórás órák és napok következnek immár a barátságról, a közösségről, az egységről. A negyedik év mindig egy fordulópont, egy változás kezdete, ahol elengedhetetlenül fontos, hogy erős kötelék tartsa össze a Bagolyvárat. A titok nagyon egyszerű: el kell hinni, hogy EGYÜTT képesek vagyunk mindenre, nem maradunk egyedül, bármikor, bármiben ott vagyunk egymásnak, segítjük egymást, s legfontosabb, hogy hiszünk egymásban.
A hideg napok beköszöntével erősödhet bennünk az egyedüllét érzése is, de a bagolyvár ezt nem hagyja, irányt mutat, s segít, ha bajban vagyunk! Meg kell tanulnunk, hogy csakis egymásra számíthatunk, bízhatunk egymásban. Fontos, hogy merjük szeretni egymást.
A boldogságórás napunk sosem kezdődhet egy vidám Bagdi Bella dallal, amely megmozgat, jókedvre derít, majd a hónap dala alatt egy idézetet írtunk le a boldogságfüzetünkbe egy színezővel együtt. A relaxációs gyakorlat során is együtt dolgoztunk, éreztünk, öleltük egymást, majd egy közös játék során sok mindent kiderítettünk magunkról, társainkról. A tégy egy lépést felém játék legvégén pedig egy óriási szeretet ölelés gombóc alakult ki. A közös feladatok során fontos volt a csapatmunka, az összedolgozás, s nem utolsó sorban a nevetés, hiszen a babzsákokkal lavíroztak a teremben a Fagyos játék során, s mindig segítettek egymásnak. A barátaink fontosságának megértése után képeslapokat készítettek és adtak oda egymásnak nagy-nagy örömmel. Volt aki többet is készített. Az apró képes üzenetek szebbé tették a napunkat! A Raffay versenyeken és vetélkedőkön is egymást segítve győzték le az akadályokat, s érték el a közös célokat. Ez a hónap megtanította a Bagolyvárnak azt, hogy minden apró kirakó részlet fontos, és nélkülözhetetlen, csak így lehet meg az egység. Sokszor úgy érezzük, hogy nem megy, nem tudjuk megcsinálni, de akkor feltűnik a színen a reménysugár, a Bagolyváram, s közösen legyőzzük az akadályokat! Hiszem, hogy ők velük csakis jobb lehet a világ!
A foglalkozásra hangolódás most is a hónap dalával (Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek) énekkel kezdődött. Majd néhány relaxációs gyakorlattal folytattuk. A téma nagyon közel áll a gyermekekhez, szinte minden játszópajtásra barátként tekintenek. A foglalkozás elején a szeretet-barátság simogatást adták körbe egymásnak a gyerekek, majd arról beszélgettünk, hogy kinek ki a barátja. Az ügyesebb gyermekek azt is elmondták, hogy miért szeretnek a társukkal játszani, beszélgetni.
A kolléganőkkel közösen előadtuk a gyerekeknek a Süni irigy lesz bábjátékot, amely nagyon tetszett a gyerekeknek és érthető számukra a történet mondanivalója, tanulsága.
Majd elkészítettük a csoportunk barátságláncát is.
A gyerekek még délelőtt többször eljátszották a mesét.
Novemberben a társas kapcsolatokról beszélgettünk. Megbeszéltük, milyen a jó barát, hogyan alakulnak ki a baráti kapcsolatok, mit kell tennünk a barátságért, milyen pozitívumai, illetve esetleg negatívumai lehetnek.
Arról is szót ejtettünk, hogy mi alapján választunk barátot és mit jelent a megbocsátás.
A diákok szerint, a jó barát segítőkész, megbízható, megértő, kedves, vicces. Az osztályban már kialakulóban vannak mélyebb barátságok is, de szívesen játszanak közösen is, aminek nagyon örülök.
A foglalkozások elején és végén énekeltünk – Jobb veled a világ, Ha boldog vagy…
Elolvastam nekik a Mese a sündisznóról, aki arra vágyott …: egy szúrós süniről szól és egy kislányról, aki a barátja lesz.
Baráti csoportok, párok alkulása…. felmérése.
2. osztályban még a közösség építésen nagy a hangsúly. Feldolgoztuk a társas kapcsolatok témában a Hajtogattam Neked! c. feladatot. Nagy örömömre szolgált,hogy ha nem is kapott mindenki,de mindenki örült. Akk nem kapott, odamentek a barátok és bíztatták,hogy ő is jó barát,de most a másik gyereknek nagyobb szüksége volt a megerősítésre.
Az önbecsülés témakört is feldolgoztuk.
A novemberi boldogságóra témaköre a társas kapcsolatok ápolása volt. A témával kapcsolatos tevékenységeink, közös játékaink során megállapítottuk, hogy mennyire fontosak számunkra a családi, baráti és egyéb társas kapcsolatok, azonban ezeket folyamatosan ápolni kell.
A negyedikesekkel ezúttal Fazekas Anna „Öreg néne őzikéje” című verses meséjét dolgoztuk fel. Miután a gyerekek figyelmesen meghallgatták a mesét, közösen megbeszéltük annak cselekményét, felsoroltuk a történet szereplőit, majd a gyerekek csoportokban folytatták tovább a munkát. A 3-4 tagú baráti csoportok feladata az volt, hogy gyógyító üzenetet írjanak őzgidának, Őzanyókának, illetve Bodri kutyának és Cili cicának. A negyedikesek nagyon szívesen láttak munkához, és kedves leveleket írtak a mese szereplőinek, amelyekben megköszönték a kedvességüket, egymás iránti szeretetüket és segítőkészségüket. Voltak, akik rajzot is csatoltak a levélhez. Jó volt látni a gyerekek lelkesedését és szorgos munkáját. Alkotás közben a baráti kapcsolatok még jobban elmélyültek, a feladat növelte a gyerekek önbizalmát és jókedvre derítette őket.
2. osztály
A hónap témája a társas kapcsolatok. Kezdetben a következő kérdéseket tettem fel: „Hogyan éreznéd magad egy lakatlan szigeten? Mi az, ami legjobban hiányozna?” A gyerekek egyértelműen a családot, a barátokat említették. Így jutottunk el a társas kapcsolatokhoz. Felolvastam a témához kapcsolódó mesét, melyből sikerült a rossz barát tulajdonságait összegyűjtenünk. Megfogalmaztuk ezután, hogy milyen is az igaz barátság. Korosztályuknak megfelelően az első helyek egyikét a játékokban való egyetértés foglalta el. Így az óra hátralévő részében olyan színezőket kaptak, amelyeken gyerekek együtt játszottak, labdáztak, építettek, homokoztak stb. Végezetül meghallgattuk a hónap dalát, melyet kifejezetten élveztek. Mivel ez a dal interaktív, gyorsan magával ragadta őket a hév. Énekeltek, tapsoltak, kiabáltak, mikor mit kívánt a dalszöveg. Testnevelés órán is készült néhány fotó a barátságot szimbolizálva.