Baráti légkör
Társas kapcsolatok ápolása
DE Kossuth Lajos Gyakorló Gimnáziuma és Általános Iskolája Arany János téri feladatellátási helye
Mivel mindennapi életünk legnagyobb részét társas közegben töltjük, ezért nagyon fontos a kapcsolatok ápolása. Megbeszéltük, hogy milyen a jó barát, kinek ki a barátja. Ezt követően közös rajzolásba kezdtek a csoportba rendeződött barátok, ahol szavak nélkül készítették el alkotásaikat, fűztek hozzá történetet.
A társas kapcsolatok témájában házakat terveztünk 6. osztályos tanítványaimmal etika órán. A mi házunk ahol csak mi gyerekek élünk, be kellett rendezni, szabályokat kellett létrehozni, hogy a kis csapat élete boldog és harmonikus legyen. Nagyon tetszett a gyerekeknek a feladat, mivel maguk választhatták meg a szabályokat, a feladatokat amit vállalnak valamint eldönthették, ki hol és hogyan fog lakni, még a közös helyiségeket is berendezték. Nagy meglepődésemre a lányok még egy kutyust is befogadtak és beosztották ki mikor és hogyan gondozza, eteti, sétáltatja.(Lajos a kutya) A csoportmunkában készített feladat megoldása közben sokat beszélgettünk az elfogadásról, toleranciáról, egymás segítéséről a társas kapcsolatok ápolásáról.
Dolgozz a házadon, című feladatot készítettük el a 7. osztályban etika órán, melynek lényege: Tom Marshall szerint minden emberi kapcsolatnak négy eleme van.
Ezek: tisztelet, bizalom, szeretet, megértés/megismerés. Ő az elgondolását egy házzal szimbolizálta,ahol a biztos alapot az egymás iránti tisztelet jelenti. A ház ablaka a bizalom. A tető szimbolizálja a szeretetet. Az ajtón való belépés a megértést és egymás megismerését szimbolizálja. Ennek jegyében beszélgettünk az órán és alkottuk meg házainkat.
A novemberi témánk nagyon sok sikert hozott az osztályunkban. Egy kisfiú viselkedése miatt(csúnyán beszél, verekszik) eléggé a perifériára került az osztályban. A sok beszélgetést, meseolvasást, játékokat követően úgy látom az osztály szeretettel fordul felé és ő is megbánja amit tesz. Ez is nagy fejlődés mivel eddig ez se volt rá jellemző.
A ” Meleg zuhany” játék után csillogott csak a szeme, mikor megtudta őt miért szeretik a gyerekek.
Boldogságóra keretében a témánk a társas kapcsolatok ápolása volt, amiről relaxációs gyakorlatok után, először resztoratív kör során „Szervusz kedves barátom,hogy érzed magad?”-beszélgettünk. Majd arról is szó esett, miért jó barátokat szerezni, barátkozni.A boldogság érzése, örömforrás,pozitivitás mindvégig jelen voltak a játékos tevékenységek során. Barátságláncot készítettünk, valamint baráti csoportokat szerveztünk, amikor is együtt tervezték, építették a gyerekek a közös várukat,házukat, olyan állatokkal népesítették be, amik békésen megélnek egymás mellett. Mozgásos tevékenységek során is hangsúlyozott volt a barátokkal, társakkal való együttműködés,-mozgás, valamint a Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek című dal cselekményének eljátszása nagy örömforrás volt a gyermekek számára.
A héten megtartottuk a havi boldogságóránkat is, a gyerekeknek nagyon tetszett a mese Süniről. Jól megfogalmazták, hogyan viselkedett Süni, ők osztozkodnak-e a játékokon, ez milyen érzéseket kelt bennük. Saját maguk fogalmazták meg azt, hogy nagyon nehéz úrrá lenniük a saját érzéseiken, akaratukon, de a társaikért, akiket szeretnek már képesek az osztozkodásra esetenként. A barátság fogalma még nem teljesen tiszta számukra, hamar változnak a „baráti” kapcsolatok, de vannak a csoportban kialakult játszócsoportok, a bölcsődéből érkezők között is néhány kapcsolat lazul, átalakul, más gyerekek felé nyitnak. Beszéltünk arról is, – ami életkori sajátosság – hogy a „nem leszek a barátod” mondat mit jelent, miért mondja az adott gyerek, mit szeretne elérni vele, és a másik gyermeknek, akinek mondja milyen érzés hallani ezt.
Az osztályban óvodából, előző tanévről hozott erős barátságok vannak. Ezt igyekeztem „megtörni” a véletlenszerű, húzáson alapuló csoportalakítással. A feladat az iskolai programunkhoz kapcsolódott. Csapatmunkában terméskép készítése. Az eddig egymás társaságát nem kereső gyerekek, nagy örömmel, sok tervvel, beszélgetéssel dolgoztak együtt. Az óra végére úgy látszott, átrendeződtek a kapcsolatok. Mintha mindenki mindenkinek a barátja lett volna.
Nőtincsi Vár-Lak Óvoda és Bölcsőde
Társas kapcsolatok ápolása
A 3. Boldogságóránkat novemberben tartottuk meg. Témája a társas kapcsolatok ápolása volt. Relaxációs gyakorlatokat csináltunk, táncoltunk Bagdi Bella zenéjére.
Beszélgettünk arról, hogy miért fontos, hogy legyenek társaink, barátaink. Elbáboztam a Süni irigy lesz c. mesét.
Társas kapcsolatokat erősítő játékokat játszottunk.
PL.:
• Telefonos játék belső és külső tulajdonságok alapján
• Lufi verseny
• Együtt elkészítették a barátságuk házikóját
• Méhecskés rajzot készítettek Árpi bácsinak a méhészünknek
Nagyon ügyesek voltak és jól együtt tudtak dolgozni.
Bp. I. Kerületi Kosztolányi Dezső Gimnázium
Novemberben a társas kapcsolatok ápolása témakörben beszélgetőkört tartottunk. A gyerekek egyénileg fogalmaztak meg kérdéseket, olyan témában, ami őket foglalkoztatja. Ezután párosával egymással szemben helyezkedtek el, és sorban felolvastam a kérdéseket, amellyel kapcsolatban pár percig beszélgettek. A következő kérdésnél mindenki eggyel jobbra ült, így más lett a beszélgetőpartner. Jó volt látni az oldott hangulatú beszélgetéseket.