Novemberi téma a társas kapcsolatok ápolása,elmélyítése.A témához kapcsolódva a hónap folyamán még több kapcsolatteremtő,közösségépítő játékot terveztem.Naponta meghallgattuk Bagdi Bella:Ha boldog vagy,mutasd meg mindenkinek című dalát,amit mozgással is kísértünk.A napi beszélgetőkörök alkalmával megbeszéltük,hogy ki kinek a barátja,miért?A barátság alapja a szeretet,kit,vagy kiket szeretnek még,hogy mutatják ezt ki?Hogy érzik magukat,ha olyanokkal vannak,akiket szeretnek?Próbálkoztunk a „barátság pókháló” elkészítésével is.
Társas kapcsolatok ápolása
A havi tematikában ,,Szent Márton a szív embere,, legendáját dolgoztuk fel és ismertük meg , kiemelve a segítségnyújtást a megosztás örömét.
A gyerekek szíveket ajándékoznak egymásnak. megbeszéltük mi az amit mi megoszthatunk társainkkal.
Melegség, amit megoszthatok. Amikor megosztom, megmelengeti a szívemet és mások szívét is.
Meg tudom osztani az örömöt. Akkor mások is örülnek velem együtt. Az öröm kétszer akkora lesz.
Meg tudom osztani a kenyeret. Akkor mások is jóllaknak.
Novemberi témánk a barátság ebben a hónapban ölelő kört vezettünk be csoportunkban minden reggel célunk a kialakult jó kapcsolatok ápolása és a gyermekek pozitív gondolkodás módjának erősítése, a jó cselekedetek erősítése! Barátságláncot alkottunk, majd Boldog Dóra segítségével mindenki megfogalmazta hogyan szereti otthon a családját!
„Ha boldog vagy mutasd meg mindenkinek” boldog dal meghallgatásával zártuk boldogságóránkat!
A tavalyi jó gyakorlatot követve, a Boldogóvoda munkaközösség tagjaival, az idén is kiemelt figyelmet fordítottunk a társas kapcsolatok hónapjában (november) a Kedvesség világnapjának. Ez alkalommal nem a szülők kerültek a fókuszba, hanem a hétköznapokban rejlő, sokszor észrevétlen kedvesség-megnyilvánulások a gyermek-gyermek, illetve a gyermek-szülő viszonylatában. Célunk, hogy óvodásainkban elültessük azon pozitív személyiségjegyek csíráit, melyek a későbbiekben hozzájárulnak a boldogságszintjük fokozásához, a teljes szellemi és testi jólét állapotához. Bízunk abban, hogy a társaiknak adott jó szó, a segítségadás, egy bíztató mosoly egy apró meglepetés mind-mind szokássá válik.
A Kedvesség világnapja alkalmából óvodánk hat csoportjában igyekeztünk „lencsevégre kapni” egy-egy mindennapos jó tettet, egy-egy kedvesség megnyilvánulást, hiszen így az év végéhez közeledve még inkább felerősödik az érzelmi nevelés hangsúlya, a szívet melengető pillanatok, a pozitív látásmód előtérbe kerülése.
Jármi-Papos-Őr Általános Iskola Őri Bibó István Tagintézménye
November hónapban a társas kapcsolatok volt a témánk.
A gyerekek természetes módon kapcsolódnak társaikhoz a kialakult kis közösségükben. Olyan hamar és látszólag könnyedén egymásra találnak iskolai szünetek után is, érzik pozitív hatását az együttes élményeknek, játékoknak, beszélgetéseknek. Persze nálunk is vannak kivételek, visszahúzódóbbak, bátortalanabbak, de ők is itt kapnak lehetőséget, itt tudnak tanulni a közösségben bátrabb társaiktól, elfogadni saját magukat, az extrovertáltabb társak pedig hívják, húzzák magukkal kicsit visszafogottabb társaikat, barátaikat is. Megtanulják, hogy mennyire színes, különös az emberek természete, világa, valamint, hogy mindenki fejlődésre, változásra képes emberke. Első játékunk a micsoda alakok volt, a játék során annyi lapra volt szükség, ahányan a csoportban voltak. Mindenkinél volt továbbá zsírkréta: piros, zöld, kék, sárga, narancs, lila, barna. Minden kör 15 mp-ig tartott. Az első körben mindenki a barna zsírkrétát használta, és egy mozdulattal egy formát rajzolt a lapra. Majd tovább adták a lapot úgy, hogy mindenki elé egy társa lapja került. A következő körben mindenki használta a narancs színű krétát, és egy fontos részlettel egészítette ki a rajzot. Majd megint tovább adták, és most kék színnel valamely szabálytalan alakzatot tettek hozzá. És így tovább, amíg minden színen végigértek. Végül mindenkihez visszakerült az eredeti lapja. Beszélgettünk az élményről: Hogy tetszik az elkészült kép? Milyen érzés volt más lapjára rajzolni? Végül próbálták egy összefüggő alakzatba rendezni a rajzokat. Lehet, hogy térkép lett, vagy valami más, használták a képzelőerejüket. A gyerekek sokat nevettek a feladat közben, rá sem ismeretek saját eredeti rajzukra.
Később a hóbortos társaság c. játékot játszottuk, amiben egy önként jelentkező ment ki a teremből, ő volt a kíváncsi vendég. A csoport egy hóbortos társaságot alakított, akiknek furcsa szokásaik vannak. A bent maradók kitaláltak három olyan szabályt, amit következetesen mindenkinek be kellett tartania, amikor a kíváncsi vendég megérkezik. Pl. amikor kérdez valamit, mindenki azt mondja: hát persze! vagy ha leül, mindenki feláll. Addig tart a játék, amíg a kíváncsi vendég felfedezi mindhárom hóbortos szokást. Majd valaki más léphet a kíváncsi vendég szerepébe, és új szabályokat alkot a társaság.
Ez a játék még inkább tetszett az osztály tagjainak, nagyon figyelmesek voltak, koncentráltak, hogy minél hamarabb kitalálják a csoport furcsa szokásait.:)
Az órát szokás szerint a hónap dalával zártuk.
A foglalkozás kezdetén meghallgattuk a Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek című dalt. Az dal után meghallgatták a gyerekek a Tavaszi ébresztő mesét. Megbeszéltük, hogy mit jelent a barátság, s kinek ki a barátja, miért is jó, ha van. A közösségépítése miatt almás diót készítettek közösen a gyerekek, együtt törték a diót, s készítették elő az almát, majd pakolták a tepsibe, s végül együtt is fogyasztották el.
A gyermekekkel körbe ültünk, babzsák dobálásával megbeszéltük, ki hogyan érzi magát. Ezt követően összegyűjtöttük, kik között alakulhat ki kapcsolat, milyen jellemzői vannak egy baráti, rokoni, romantikus vagy éppen ismerősi kapcsolatnak. Ezután a Boldogságóra munkafüzetből a gyermekek kitöltötték a halmazábrát, melyben egy baráttal az azonos és különböző külső és belső tulajdonságokat, hobbikat gyűjtötték össze. Nehézséget okozott, hogy különbséget keressenek, mert leginkább a megegyező jellemzőket fedezték fel a kapcsolatban.
A gyermekek ezáltal látták, hogy az adott barátjukkal mennyi azonos tulajdonságuk van.