Elmélyítettük, hogy miért fontosak a társas kapcsolatok. Kikkel alakíthatunk ki ilyenfajta kapcsolatokat.
Társas kapcsolatok ápolása
EGYÜTT MINDEN LEHETSÉGES
Török Enikő Andrea
Csodálatos az, amikor közösen olyan értéket hozunk létre, ami csak együtt okozhat örömöt.
A Rákóczi Ferenc Általános Iskola előkészítő D osztályos tanulói összefogással egy betlehemes játékot tanultak meg. A felkészülés során sok olyan helyzetgyakorlatot próbáltak ki, melyek során fejlődtek a társas kapcsolataik.
Rájöttek, hogy:
Összefogással a lehetetlen, lehetőséget nyit…
Csoportunk kis létszáma miatt nem annyira látványosan kivitelezhetőek az ilyen alakzatok, de így is nagy örömüket lelték benne a gyerekek, amikor felismerték a kialakított kört, négyzetet és háromszöget.
Mi emberek társas lények vagyunk, szükségünk van emberi kapcsolatokra, barátokra. Melyek akár egy életre szóló barátságok is lehetnek, vagy futó ismeretségek amik valami tanulsággal vannak jelen az életünkben. Az óvodában is vannak baráti kapcsolatok, melyek néha kisebb konfliktusok követnek. Nekünk az a célunk, hogy megértessük, tudatosítsuk a gyerekekben, hogy a barátságnak ki kell állnia a próbákat is. Nem köthetők ezek semmilyen feltételhez sem. Én úgy szeretem a másikat ahogy van, minden hibájával együtt. A barátságban osztozni is kell, örömben, bánatban, tárgyakban is. A témát beszélgető körrel kezdtük. Majd relaxációs gyakorlattal folytattuk. Majd meghallgattuk Bagdi Bella Ha boldog vagy mutasd meg mindenkinek című dalát. Megnéztük a Bogyó és Babóca A barátság című mesét. Ezután különböző jelmezbe bújtak és mindenféle játékos feladatokat oldottunk meg egyénileg és párosan is.
Az e havi boldogságóra témája a társas kapcsolatok voltak. Csoportunk a negyedik tanévet kezdte együtt, így már vannak baráti kapcsolatok, együtt játszó kis közösségek.
A téma bevezetését, relaxációs gyakorlattal kezdtük, mely során megtapasztalhatták a gyermekek, milyen jó érzés egymás kedves megérintése.
Csoportunkban fontos feladatunk a közösségi érzés erősítése, a társas kapcsolatok erősítése, ezért a hét folyamán még kiemeltebb figyelmet fordítottunk az egymásra való odafigyelésre, a kapcsolatok ápolására, az együtt töltött idő fontosságára.
A téma feldolgozása során beszélgettünk a barátságról, kiválasztotta mindenki a barátját, elmondta mi az, amit szeret benne.
A „Kis barátom, hogy vagy” játékkal, érdeklődtünk egymás iránt, mely a gyermekeknek nagyon tetszett.
Mozgásos játékok játszásával mélyítettük az egymás iránti tolerancia, az egymásra való odafigyelés képességét.
A gyermekeknek A süni irigy lesz bábjelenet játszásával mutattam be, milyen érzés, ha valakit kiközösítenek a játékból, a jelenet mondani valóját közösen megbeszéltük, majd ők is eljátszották a történetet. Ezután minden gyerek figyelt arra, hogy mindenki bekapcsolódhasson az egyes játéktevékenységekbe.
Közösen elkészítettük a csoportunk „Barátságláncát”, mindenki kiszínezte a barátját és együtt felragasztottuk a láncunkra. Tudjuk, ha ránézünk, hogy a Nyitnikék csoportba jóbarátok járnak.
Minden gyermek készített barátságkarkötőt, melyet felkötött a barátja csuklójára.
Közös tánccal, párválasztós játékkal, észrevétlenül, mindenki játszott mindenkivel., végül olyan párok is kialakultak, akik egyébként ritkán játszanak együtt.
A hét slágere Bagdi Bella: Ha boldog vagy című száma lett. A gyermekek önfeledten táncoltak rá, nagyon tetszett nekik.
Társas kapcsolataink ápolása a jó közérzet záloga. Ezen az órán ez a különleges feladat a legjobb énjüket hozta elő. Sok fordulóssá nőtte ki magát ez a feladat, egyszerűen nem tudták abbahagyni az alkotást a gyerekek. Minél jobbat, örömtelibbet akartak alkotni. A másnak való jó érzés adása lengte át a termet. Együtt, egymásért tevékenykedtek.
Kárpáti János Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
Novemberben a társas kapcsolatainkat vettük sorra. Rajzot készítettek a gyerekek azokról a személyekről, akik fontosak számukra. Régebbi segédanyagokból videókat néztünk meg az összetartozásról, a tárasas kapcsolataink ápolásáról. Meghallgatták Pöttömke piros vitorlása c. mesét is. Elkészítettük fonal segítségével a kapcsolataink hálóját. Mindenki kapott egy sárga kört, ami az ő smile figurája lett. Választott mindenki egy gyereket, akinek elmondta, hogy mit szeret benne. Jó volt látni, hogy milyen türelemmel hallgatták egymást és a végén még ölelkeztek is, teljesen spontán, maguktól. 🙂
Jánossomorjai Aranykapu Óvoda Újrónafői Tagóvodája
Idén is, mivel tavaly jól bevált, hogy egy hétre nem a barátunkkal, hanem más kisgyerekkel is játszottak. Voltak kiemelt gyermekek, akiknek a hét végére nagy felismeréseik lettek. Volt aki más elfoglaltsággal lekötötte a viselkedészavaros gyerekeket. Kiemeltem neki. Volt aki fantáziadús építményeket készített új játszótársával. Nagyon hatékony volt a pozitív önértékelésüknek.
Megismertük a róka és a farkas a lakodalomban című mesét. A gyerekek elmondták, hogy mit jelent számukra a barátság, mit tesznek annak érdekében, hogy meg is maradjon. Sok fontos tulajdonságot, jellemzőt gyűjtöttek össze. Majd egy szívben készíteniük kellett egy rajzot, amelyet a legjobb barátjának ajándékozhatott. Lelkesedésük határtalan volt végig.
A napunkat a Kis barátom, hogy vagy? játékkal kezdtük el. Megbeszéltük ki kinek a barátja, a szeptemberben jövő újonnan érkező gyerekeket is barátsággal fogadták a gyerekek, próbálnak segíteni szorgalmazásunkra a kisebbeknek. Közösen megkerestük mindenki jó tulajdonságait is. Barátságláncot készítettünk és meghallgattuk Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek című dalt.