Ha boldogabbá akarunk válni, érdemes a társas kapcsolatainkba fektetni az energiánkat, ami egészségünk és lelki jóllétünk szempontjából is elengedhetetlen. A kapcsolataink tudatos ápolása nagyon fontos boldogságfokozó stratégia. A társas kapcsolatok egyik legfontosabb szerepe a segítségnyújtás, egészségesebbek azok az emberek, akiknek nagyon erős a társas támogatottságuk van. Óvodáskorban nagy hangsúlyt fektetünk a baráti kapcsolatokra. Mi emberek társas lények vagyunk, szükségünk van emberi kapcsolatokra, barátokra, melyek akár, egy életre szóló barátság is lehet. Célunk az, hogy megértessük, tudatosítsuk a gyerekekben, hogy a barátságnak akkor is barátság legyen, ha bármilyen probléma merül fel. Elfogadom a másikat a hibájával együtt is. A barátságban osztozni is kell, örömben, bánatban, tárgyakban is.
Társas kapcsolatok ápolása
Városi Óvodák és Bölcsőde Tiszakécske
Ha boldogabbá akarunk válni, érdemes a társas kapcsolatainkba fektetni az energiánkat, ami egészségünk és lelki jóllétünk szempontjából is elengedhetetlen. A kapcsolataink tudatos ápolása nagyon fontos boldogságfokozó stratégia. A társas kapcsolatok egyik legfontosabb szerepe a segítségnyújtás, egészségesebbek azok az emberek, akiknek nagyon erős a társas támogatottságuk van. Óvodáskorban nagy hangsúlyt fektetünk a baráti kapcsolatokra. Mi emberek társas lények vagyunk, szükségünk van emberi kapcsolatokra, barátokra, melyek akár, egy életre szóló barátság is lehet. Célunk az, hogy megértessük, tudatosítsuk a gyerekekben, hogy a barátságnak akkor is barátság legyen, ha bármilyen probléma merül fel. Elfogadom a másikat a hibájával együtt is. A barátságban osztozni is kell, örömben, bánatban, tárgyakban is.
Orosháza Városi Önkormányzat Napköziotthonos Óvodája Bácska u Telephely
A foglalkozást a „dagasztás” relaxációval kezdtük,amit nagyon szerettek a gyerekek. Ezt követően a témát egy olyan virág megrajzolásával vezettük be, melyre mindenki lerajzolhatta annak a jelét, aki a barátja, illetve, akinek segíteni szokott, az anyukáját természetesen mindenki belerajzolta és elmondták, hogy mit szoktak segíteni, majd megbeszéltük, hogy ez miért fontos. Ezt követően egy ujjlenyomatképet készítettünk, melyet úgy egészített ki mindenki, ahogy szeretett volna, csak a fantázia szabhatott határt, nagyon kreatív, ötletes megoldások születtek, melyet szintén nagyon élveztek. A foglalkozást azzal zártuk, hogy mindenki elmondta ki, mit szeret a legjobban játszani a barátaival.
Bevezetésként beszélgettünk a barátságról, kik a barataid és miért. Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek című dal éneklése. Közös építés, közös játék a barátokkal. Süni irígy lesz című mese meghallgatása.
November hónapban járunk. A hónap témája a társas kapcsolatok ápolása. Több alkalommal is foglalkoztunk ezzel a témával Egyik napon beszélgetést kezdeményeztem a gyerekekkel a beszélgetés témája: kik a barátaink, mit is jelent az, hogy barát, milyen is egy igazi barát? A beszélgetést egy bábjátékkal folytattam, melyet a boldogságóra könyvben találtam. A mese címe: Süni irigy lesz. Készítettünk barátság virágot is a gyerekekkel: Ez több napot is igénybe vett, mire minden gyerek elkészítette a sajátját. A reggeli időszakban készítettük szabad játék tevékenység közben, az egyik felkínált tevékenységi forma volt. A hiányzó gyerekek utólag pótolták, és így mindenki elkészítette a barátság virágot. A társas kapcsolatok ápolása téma lehetőséget adott arra is, hogy megbeszéljük, hogyan tudnak együtt élni az állatok, és milyen állatok élhetnek együtt Lakóhely szerint elkülöníttették.
Kik a barátaim? Középen helyezkedett el az a gyermek, aki barátokat választott magának. Egy gyerek, annyi barátot választott magának, amennyit szeretett volna, a gyerekek karikában helyezkedtek el. Volt, aki csak egy- két barátot választott, de voltak olyanok is, akik sokat választottak. Az ítélőképességük nem mindig volt hiteles.
A hónapban több alkalommal is meghallgattuk Bagdi Bella: Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek a Világomban minden rendben van című cd- ről A gyerekek számára kedvelt volt a zene és a szöveg. Felszabadultan énekelték, és követék a koreográfiát. A gyerekek a barátság szimbólumát kiszínezték és felragasztották, a boldogságvár harmadik lépcsőfokára, ezáltal egyre közelebb kerültünk a boldogság elnyeréséhez.
A téma számomra nagyon tanulságos volt. Sok mindent megtudtam a baráti kapcsolatokról. Milyen együtt érzőek a gyerekek, mennyire ki tudják mutatni a szeretetüket, aggódásukat hiányzó, bajba jutott társuk iránt. A barátság az fontos dolog, a gyerekek most már érdeklődnek hiányzó társuk iránt és tudják, hogyha beteg, majd felgyógyul, és akkor majd újra játszhatnak együtt. A mese is tanulságul szolgált arra, hogy az igaz barát az nem irigy, a játékát megosztja a másikkal. A barátok üdvözlik egymást, egy kézfogás. egy ölelés, egy köszönés, egy baráti gesztus elég, hogy kimutasd érzelmeid a barátod iránt.
Vannak a csoportunkban a lányok és a fiúk körében is tartós baráti kapcsolatok. Egy fiú és egy lány között is van tartós barátság, ez egy állítólagos gyerek szerelem kettőjük között. A barátság virágot színes papírból készítettük. A virág közepére került annak a gyereknek a jele, aki készítette, a szirmokra pedig a barátok jelei. Vannak népszerű gyerekek a csoportban, őket sokan választottak és kevésbé népszerű gyerekek is, ők egymást kölcsönösen választották.
A gyerekek nagyon élvezték, hogy egymás munkáihoz tehetnek hozzá. A végén szerintük egy űrtérkép rajzolódott ki.
Szikszai György Református Óvoda és Általános Iskola Örömsziget Óvodája
November a Társas kapcsolatok ápolásáról szól.
Foglalkozás.
– „Égig érő fa vagyok relaxációval indítottuk a kezdeményezést
– A „Ha boldog vagy mutasd meg mindenkinek” című dallal hangolódtunk a témára.
– A Kis barátom hogy vagy kezdetű játékkal vezettem be a témát, majd barátságláncot készítettek a gyerekek. Szomorú Szilárd és Boldog Blanka című szituációs játékkal dolgoztuk fel a társas kapcsolatok ápolásáról szóló foglalkozást, majd a Süni írígy lesz című bábjátékkal méllyítettem el a téma tartalmát.
Az óra lezárásaként a Fogjunk össze, építsük meg együtt! – játékkal a barátok együtt építőkockáztak, legóztak.
Mindenki megcsodálta a született alkotásokat.
Lezárasként elmondhatták a gyerekek, hogy kinek ki a barátja. „Azt szeretem benned, hogy…” kezdetű mondattal megfogalmazhatták, hogy kit miért szeretnek fonal gurítós játékkal.
A gyerekek örömmel, szívesen, aktívan vettek részt a foglalkozáson.
Hám János Római Katolikus Teológiai Líceum
Osztály: I.
Időszak: november
Téma: Társas kapcsolatok gyakorlása
Legyenek barátaim!
Bevezető: Beszélgetés a társas kapcsolatokról – Körben ülnek és egymástól megkérdezik ,,Kis barátom, hogy vagy?”.
Fejlődési szakaszok – képek: család, óvoda, iskola
Mikor kik vettek körül?
Ki kinek a párja? – Meseszereplők párosítása
Jancsi – Juliska
Hófehérke – 7 törpe
Piroska – vadász
Micimackó – Malacka
A téma feldolgozása: Barátságlánc készítése
– Emberfigurákat fehér lapból osztok szét amit mindenki olyanra színez, amilyenek látja magát.
– Folyamatos láncot alkotnak – a csoport összetartozását jelezve.
Mese: Tavaszi ébresztő
Szituációs játék: Szomorú Szilárd és Boldog Blanka
Hogyan vígasztalod szomorú társadat?
Bábjáték: Süni irigy lesz
Barátságkarkötő készítése: fonalból, gyöngyökből
Mit csinálnak együtt a jó barátok?
Jármi Papos Őr Általános Iskola Őri Bibó István Tagintézménye
Az ember társas lény, ezért fejlődése érdekében szüksége van a közösségre. Nem jó egyedül lenni! Ha valaki egyedül él, nincs senkije, gyakran depresszióba eshet. A társas kapcsolatok fontosak a lelki jólétünk és a testi egészségünk szempontjából is.
Miután megbeszéltük az egyedüllét veszélyeit és a társas kapcsolatok örömeit, a gyerekek írásban válaszoltak néhány kérdésre.
A társas kapcsolatok gyakorlása az életben a legnagyobb boldogságforrás. Az osztályban a gyerekek örömmel, nyitott szívvel vettek részt a feladatok megoldásában, és játékos jó hangulatú órán vettek részt.