Az osztállyal megbeszéltük a társas kapcsolatok ápolásának lehetőségeit, fontosságát. Majd egy speciális társas kapcsolat ápolását igyekeztünk kiemelni, az ember és a föld együttműködésének kiemelt szerepét.
Társas kapcsolatok ápolása
A tevékenységet a „Napra forgó,a napraforgó” játékkal kezdtük,ezzel gyakoroltuk az irányokat is.
A téma feldolgozásához az”Egy barátság története”(veol.hu) című állatmesét választottam,amelyben a főszereplő Mackó Lackó megvédi a barátai (a méhek)által összegyűjtött mézet, Mézrabló Ferkótól. A mese végén barátok lesznek, mert a mackó meglátogatja otthonában a beteg Ferkót.
Beszélgettünk a barátok fontosságáról,és elmondtàk, kinek miért fontos,kik a barátaik.
A tevékenységhez a gyerekek méheket színeztek,ragasztottak(annyit,ahány barátjuk van) muffinpapír virágot készítettek.
Óvodánk minden évben gyerekhetet szervez, ahol minden nap izgalmas, mókás programok színesítik a gyerekek ballagás utáni napjait.
Ekkor mind a három csoport az udvari tartózkodás alatt közösen éli át ezeket az eseményeket, közösen vesznek részt benne, ami erősíti a társas kapcsolataikat. Új baráti kötősek alakulnak ki a csoport egy-egy gyermekközösségében.
A foglalkozást mint mindíg egy relaxációs gyakorlattal kezdtük, majd Bagdi Bella: Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek a világban minden rendben van című dalt tanultuk meg, mozgással kísérve.
A témát egy beszélgetéssel vezettük be a „kis barátom, hogy vagy?” a gyerekek körbe ülnek és felteszik a kérdést a mellette ülőnek. Ezután elkészítjük a barátságunk és összetartozásunk jelképét. A szép színes pávánkat, aminek a faroktollai a gyerekek kezformájából lettek kivágva.
A téma feldolgozása egy mesével kezdődik mégpedig Bezzeg Anna: Tavaszi ébresztő.
Majd szituációs játékok következnek, különféle érzelmek felismerése és megjelenítése.
A végén lezárásképpen apró ajándékokkal kedveskedik mindenki a barátjának.
Beszélgetőkör: Miért van szükségünk egymásra? „Társas kapcsolatok”– kulcsszavak megfogalmazása – Mennyire ismerjük, tiszteljük, értékeljük egymást? Egymás iránti bizalom kérdése. – Történet feldolgozása: A megfelelő szó – megbeszélés, tanulság levonása. – Szeretetnyelv teszt kitöltése önállóan, értékelése közösen – Szeretetnyelv matrica készítése.
Boldogovis foglalkozások 2023-2024 évben
Mezőberény Város Óvodai Intézményében
Intézményünk 4 telephelyén, heti rendszerességgel, naponta 2 boldogovis foglalkozást tartok a nagycsoportos korú gyermekeknek, csoportbontással – maximum 12 gyermeknek.
A boldogóvodai foglalkozások az óvodai élettől kicsit elkülönülten jelennek meg, nem a csoportok napi tervezéséhez kapcsoltan. Minden nagycsoportos korú gyermek heti rendszerességgel vesz részt a foglalkozásokon.
A foglalkozások beszélgető-körben zajlanak. Első lépésben hangulatjelekkel játszunk (kinek-kinek motivációja, közlési vágya figyelembevételével) – a gyerekek igényeik és belső állapotuk szerint kapcsolódnak be. A kártya használata során a gyerekek jobban felfigyelnek érzéseikre, pontosabban észlelik, érzékelik, azokat, tudatosabban gondolkodnak magukról, önbizalmuk fejlődik. Továbbá fejlődik: pozitív érzések alakítása önmagunkhoz és a társakhoz, a külső énképtől a belső megismerés felé haladunk. Fejlődik a kapcsolatteremtő képesség és a kifejezőképesség. Társas készségeikben formálódnak, együttműködőbbé válnak. Megtanulnak tartósabban figyelni másokra, várni, kivárni, késleltetni. Képesek lesznek fokozottabban kontrollálni viselkedésüket, fejlődik rugalmas-alkalmazkodó képességük.
A nap folytatásaként a hónap aktuális oktatási segédanyagának felhasználásával, új témakörökkel bővítjük szókincsünket és ismereteinket. A 10 boldogságérzetet fokozó technikát a Pozitivity társasjátékkal tettük közvetlenebbé, egy mikro-csoportra átdolgozott szabály szerint. Voltak olyan alkalmak, amikor rajzolással, színezéssel tettük változatossá a foglalkozást.
A beszélgetések legvégén mindig egy mese következik Boldogságóra könyvünkből illetve Kádár Annamária: Lilla és Tündérbogyó című érzelmi intelligencia-fejlesztő mesekönyvéből. Amit ezekből a történetekből tanulunk: pozitív érzések kialakítása a környezetünkben élőkhöz (kapcsolatteremtés, együttműködés erősítés, bizalomfejlesztés, bizalomerősítés), pozitív személyiségjegyek hangsúlyozása, érzelmi nevelés (érzelmek felismerése, felfedeztetése) érzelmi intelligencia-fejlesztés (együttérzés, beleérző képesség, felelősségtudat, felelősségvállalás)
Ezekkel az erősségekkel, erőforrással, érzésekkel, tudással, „hamuba sült pogácsákkal” szeretnénk gyermekeink tarisznyáját továbbra is megtölteni.
Mezőberény Város Óvodai Intézménye óvodáiban 78 nagycsoportos korú gyermek vett részt boldogságórákon, ahol tanuljuk, gyakoroljuk, átéljük és üzenjük gyermektársnak, felnőttnek: „Jobb veled a világ!”
Kissné Wagner Mária
MVÓI igazgató
Társas kapcsolataink születésünktől alakulnak. Ahogy növünk, egyre tudatosabban alakítjuk. Az iskolai élet barátságokat hoz, de nem mindig a barátunkkal kerülünk egy csapatba. Megtanulunk együttműködni, előtérbe kerülni és/vagy háttérben maradni, megbocsátani, elfogadni…erősödünk társas kapcsolatainkban minden páros, csoportos feladattal, közösen az egész osztállyal és közösen a szülőkkel.
Borsod Abaúj Zemplén Megyei Pedagógiai Szakszolgálat Gönci Tagintézménye
„Ha azt tapasztaljuk, hogy barátaink nem osztoznak az örömünkben, nem marad más hátra, mint hogy feltegyük magunknak a kérdést: mennyit ér ez a barátság, ha még csak nem is a legjobbat kívánják nekem, ha nem értik, mi az, ami nekem számít?”
A csoporton belüli baráti szálak, játszócsoportok kialakítása/kialakulása közösségi életünk egyik építő, és összetartó eleme. November havi témánk már szokásunkhoz híven.
• Barátságok alakulhatnak ki, ha egymás közelében minél többször, és több időt töltenek a gyermekek a mindennapok folyamán.
• „Mondd meg miért jó mellettem lenned!, Mit szeretsz bennem?” ismerkedő játék, ahol akár mikrocsoportos spontán tevékenységek során is lehetőség nyílik a barátkozásra.