Nagyon szerették a lurkók, hogy karkötőt adhatnak a barátaiknak.
Társas kapcsolatok ápolása
A támogató kapcsolatok vitathatatlanul az örömteli és értelmes élet legfontosabb tényezői. Tény,
hogy az egyéni célok, egyéni fejlődés jelentős szerepet játszik boldogságunk fenntartásában,
ennek ellenére azonban a legtöbb pszichológiai kutatás azt bizonyítja, hogy a hosszantartó jólléti
szint elérésének és fenntartásának legfontosabb tényezője nem más, mint a
kapcsolatrendszerünk.
Novemberi boldogságóra témánk az „Erősség-fa” volt, melynek keretében a gyerekekkel közösen készítettünk egy különleges alkotást. Az Erősség-fa egy olyan kép, festmény vagy rajz formájában született meg, amelynek minden egyes ága egy-egy gyermeket szimbolizált. Minden ághoz társítottunk egy nevet, hogy a fa egyedi legyen, és mindenki könnyen felismerhesse saját „ágát”.
Az ágakon elhelyeztük a leveleket, amelyekbe a gyerekek egyéni erősségeit írtuk. Ezek lehettek olyan tulajdonságok, mint például a kedvesség, segítőkészség, bátorság vagy kitartás. A gyerekek számára fontos volt, hogy mindenki felismerhesse saját értékeit és erősségeit, hiszen így a közös alkotás egyfajta motivációként is szolgált számukra.
Az leveleket névtelenül írtuk, valamint a pedagógus határozta meg, ki-kinek írjon, kiküszöbölve azt, hogy mindenki több falevelet tehessen az ágára.
A foglalkozás során beszélgettünk arról is, hogy ezek az erősségek hogyan jelennek meg a mindennapokban. Arra bátorítottuk a gyerekeket, hogy időről időre térjenek vissza a fához, és gondolják végig, hogyan használták ezeket az erősségeiket az elmúlt időszakban. Az Erősség-fa így nemcsak díszként szolgál, hanem segíti a gyerekek önbizalmának és önismeretének erősítését is, ráirányítva a figyelmet saját pozitív tulajdonságaikra.
A feladat elkészítéséhez nem használtunk sablont. Megbeszéltük, hogy nem baj, ha nem egyformák, hiszen mi sem vagyunk azok. Attól lesz jó egy közösség, hogy sokfélék vagyunk. Mindenkit úgy fogadunk el, ahogy van. Zárt kört alkotva raktuk össze a rajzokat, jelezve az összetartást, a védelmet.
A társas kapcsolatok témakörben azt boncolgattuk a hetedikes diákokkal, hogy milyen nehézségekkel kell megküzdeniük a tinédzsereknek a társas kapcsolatokban, azok kialakításában.
Miért fordulnak el egymástól a gyerekek, miért közösítik ki a másikat.
A 3. Boldogságórán a szokásos bevezető dal után azokat a társas kapcsolatokat soroltuk fel, amelyeknek részesei a tanulók is. Bővebben a mi osztályunk kapcsolati hálóját vizsgálgattuk. Mivel vannak konfliktusok az osztályban, fontos volt megbeszélni mitől jó egy közösség, mit kell tennünk, hogy változzon a légkör. A kisfilm is segítette a tanulókat abban, hogy belássák az egyéni érdekek elé helyezve az összetartást és segítőkészséget a közösség erősödhet, kevesebb lesz a konfliktushelyzet és még több jó kapcsolat is kialakulhat. Felolvastuk a görög mesét a barátságról. Az osztályban történt példákkal is össze tudtuk vetni. Majd három idézet értelmezése és megbeszélése következett, ami az igazi barátságról szólt. Elhangzottak, hogy milyen tulajdonságai vannak egy igazi barátnak illetve mi az, amiben különbözik egy havertól. Kreatív feladatként A mi házunkat készítették el a gyerekek. Itt a csoportok kialakításánál csak az ülésrend volt mérvadó. A békés egymás mellett élés szabályait kellett közösen megvitatni és feljegyezni. Aki ebben a házban lakik… mihez alkalmazkodjon, milyen szabályokat tartson be ahhoz, hogy mindenki jól érezze magát.
A gyerekek nagyon aktívak voltak ebben a témakörben is. Sok érdekes vélemény, gondolat született,amit meg is beszéltünk osztályszinten.
A gyerekek nagyon aktívak voltak ebben a témakörben is. Sok érdekes vélemény, gondolat született,amit meg is beszéltünk osztályszinten.
A gyerekek nagyon aktívak voltak ebben a témakörben is. Sok érdekes vélemény, gondolat született,amit meg is beszéltünk osztályszinten.