A csoport abban a korszakban van, amikor nagyon kritikus, nagyon ad a másik véleményére, a barátok, az igazi barátság nagyon sokat jelent számukra. A foglalkozást a barátság fogalmának tisztázásával kezdtük. Beszélgettünk a családról, milyen szoros kapcsolatot ápolnak szülőkkel, testvérekkel, rokonokkal. Többen elmondták sérelmeiket 1-1 alkalom kapcsán. Végül egy vidám játékkal mélyítettük el a kapcsolatainkat.
Társas kapcsolatok ápolása
Foglalkozásterv 3. – Társas kapcsolatok ápolása
Boldogságóra vezetője:
Faragó-Flaskay Szabolcsné
Monori Tesz-Vesz Óvoda, 2023/2024
Katica csoport, vegyes korcsoport
Szervezési feladatok csoportszoba előkészítése:
-érzelem kifejező képek bekészítése
-színes ceruzák, ollók, papír,
Ráhangolás:
Kis barátom, hogy vagy? Körben ülünk és sorban a mellette jobbra ülőtől megkérdezi a gyermek, hogy „Kis barátom, hogy vagy?” A mellette ülő válaszol, majd ő teszi fel ugyanezt a kérdést a tőle jobbra lévőnek.
Mit csinálnak a barátok?
– szeretik egymást
-megbocsájtanak egymásnak
-segítenek egymásnak
-meghallgatják egymást
-együtt játszanak, sokat nevetnek
Páros gyakorlatok:
-Húzz koma engemet,
Én is húzlak tégedet,
Amelyikünk elesik
Az lesz a legkisebbik.
Többször párcsere, a kapcsolatok fejlesztése céljából.
Relaxáció:
Ég a gyertya ég, el ne aludjék, aki lángot látni akar, mind ide jöjjék.
Kicsi vagyok én, majd megnövök én, én leszek a legboldogabb a Föld kerekén.
(A gyerekek megszokták, hogy ha meggyújtok egy gyertyát és elkezdem énekelni az Ég a gyertya kezdetű dalt valamilyen tevékenység veszi kezdetét, a tevékenység végén elfújják a gyertyát, ez keretet ad a tevékenységnek.)
Leülünk a szőnyegre és meghallgatjuk Bagdi Bella: Pozitív gyerek vagyok című dalát.
Mesébe hívó: Egyszer régen nagyon régen, kinn jártam a meseréten. Ahogy keltem, ahogy jártam, tudjátok, hogy mit találtam? Semmi mást csak egy mesét, kezdem is az elejét.
Majd elmesélem M.Rilszkij: Róka koma pórul jár című meséjét.
A mese után megbeszéltük:
-miért jó, ha van barátod
-hogyan segítettek a barátok egymáson
Reflektálás:
Készítsünk Barátság figurát, Mézikét! Rajzolunk, színezünk, kivágunk (minden gyermeknek a képességeihez mérten segítünk)
Téma továbbadása:
– munkafüzet 19. oldalán található feladat otthoni megoldása
Felhasznált irodalom
• Bagdi Bella – Prof. Dr. Bagdy Emőke – Tabajdi Éva:
Boldogságóra kézikönyv pedagógusoknak és szülőknek,
3-6 éveseknek
• Bagdi Bella – Bezzeg Andrea:
Boldogságóra készségfejlesztő, kifestő és színező munkafüzet
3-6 éveseknek
Csiga Duo Gyerekzenekar Barátság
•https://www.youtube.com/watch?v=M_fHULba0O4&ab_channel=CsigaDu%C3%B3Gyermekzenekar
A foglalkozáson nagy hangsúlyt fektettünk arra, hogy megbeszéljük miért kell ápolni a társas kapcsolatainkat. Miért jó, ha az ember számíthat másokra. Majd a gyerekek megépítették az általuk megálmodott Barátságklinikát.
A foglalkozás során megbeszéltük, hogy milyen kapcsolatokat ápolunk másokkal, és hogy miként lehet a másokkal való kapcsolatunkat gondozni. Összegyűjtöttük, hogy mi árthat a barátságnak, vagy mi rontja el a családi kapcsolatainkat. A hónap dalát meghallgatva arra kértem a gyerekeket, hogy mondják el, hogy kit éreznek a legjobb barátjuknak, és milyen az ő barátságuk. Végül mindegyikük lerajzolta magát és a barátját.
A tevékenység témája: Társas kapcsolatok ápolása
Korosztály: óvodás vegyes csoport 3-7 éves korosztály
Létszám:26 fő
Előzmény: beszélgetőkör, Mi az hogy barát? Neked ki a barátod?
Fő didaktikai feladatok: társas kapcsolatok ápolása, közösség építés, egymás iránti odafigyelés, pozitív érzelmek alakítása társaik iránt.
Foglalkozást kezdő relaxáció: tankönyv 39.oldal „Hervad a virágom, éled a virágom..”
Foglalkozást kezdő közös éneklés: Tavaszi szél vízet áraszt..című dal
Nyugodt, derűs légkör megteremtése, érzelmi ráhangolódás a foglalkozásra.
Téma bevezetése:
A munkafüzet 18. oldalán lévő színezése közben beszélgetés arról, hogy mit jelent az hogy barátság és miért jó az, ha az ember nem magányos, hanem vannak barátai.
Téma feldolgozása mesével:
Mesegyertya meggyújtása
Bogyó és Babóca: Barátság
Azért ezt a mesét hoztam ma a gyerekeknek , mert nagyon szeretik a Csiga fiú és a kis Katica lány történeteit.
-Hogyan lettek ők barátok?
-A barátok mindig segítik egymást?
– Szerintetek milyen egy igaz barát?
További kérdések a mesével kapcsolatban.
Téma lezárása:
Szervusz kedves barátom… Népi párválasztós játék eljátszása.
-Ki kit választott párnak és miért?
A foglalkozás lezárása:
A barátság jelének színezése, barátságháló készítése közösen.
A foglalkozást záró ének:
Csiga Duó Gyermekegyüttes: Barátság
TÁRSAS KAPCSOLATOK ÁPOLÁSA
A foglalkozást egy új relaxációs játékkal indítottuk, melynek célja a megfeszítés, ellazítás gyakorlása volt. Elképzeltük, hogy előttünk található egy tál tele félbevágott citromokkal! Megkértem a gyerekeket, hogy válasszanak és vegyenek ki egyet. Első körben jobb kézben fogtuk meg a „citromot”, és kezdődhetett a kéz ökölbeszorítása, ezzel préselve ki a gyümölcs levét. 5 másodperc után elengedtük, megpihentünk. A gyakorlatot többször egymás után elvégeztük. A jobb kéz után átvettük a citromokat a balba, így folytattuk a facsarást, majd kipróbáltuk mindkét kéz bevonásával is.
A témát egy telefonos játékkal vezettük be. „Felhívva” barátunkat érdeklődtünk egymás felől, elmondtuk hogyan érezzük magunkat, megköszönve a hívást és érdeklődést.
A téma feldolgozásához Balogh Edit: A Barátság című mesét választottam. A mesehallgatás után arról beszélgettünk, miért is olyan jó érzés az, ha vannak barátaink, amit már a gyermekek maguk is ügyesen megfogalmaztak, melyek később a barátság virágra is felkerültek.
Ezt követően megbeszéltük, hogy milyen jó is Méhecske csoportosnak lenni, mert itt barátokra lelhetünk és sosem kell magányosnak érezni magunkat. Muffinpapírból készítettük virágokat, a köré ragasztott méhecskék pedig a barátainkat jelképezték.
A foglalkozást a „Ha boldog vagy” dal közös eléneklésével, mutogatásával zártuk le.
3. Társas kapcsolatok
BIZALOM/EGYÜTTMŰKÖDÉS
1. Bizalmi játék, energetizáló játék.
Álljatok szorosan egy kört alkotva, a kör közepére álljon be egy bátor vállalkozó. Amikor azt kiáltom, dől a fa, az, aki a kör közepén áll elborul, a többiek elkapják, majd továbbadják (lökik) egy másik társuknak.
Feldolgozás: Milyen érzés volt? Mi kell ahhoz, hogy bátran eldőljetek? (Bizalom)
2. FIGYELJ, HOVÁ LÉPSZ!
Csoportméret: 4-10 fő
A játékról: bizalomfejlesztő játék.
A játék menete: hozz létre egy nagy, sokszög alakú formát a padlón egy maszkoló szalag segítségével.
Javasoljuk, hogy az alakzat legalább 12 méter hosszú és 6 méter széles legyen. Jelöld ki a kiindulási és a végpontokat. Ezután helyezz el papírlapokat, melyekre x-et rajzolsz és sípolós kutyajátékokat az alakzatban. A papírlapok lesznek az aknák, míg a sípoló játékok az “életek”.
A feladat, hogy a csapat két tagjának a start ponttól a végcélig kell bekötött szemmel eljutniuk úgy, hogy a többiek irányítják őket a pálya széléről. Igen ám, de amennyiben az egyikőjük aknára lép, akkor “megfagy” és egészen addig nem haladhat tovább, míg a társa rá nem lép egy kutyajátékra.
A csapatépítő játék előnyei: építi az egymás közötti kommunikációt és a bizalmat.
A játékhoz szükséges eszközök: szalag, szemkötő, papírlapok, gumikacsák/sípolós kutyajátékok.
3. Fűzd be a cérnát a tűbe, „vakon”.
4. Tapogatózó:
El kell jutnia a csapatnak egy megszabott pontra csukott szemmel, úgy, hogy közben nem engedhetik el egymást. Az út mentén be kell gyűjteniük több kihelyezett borítékot. (ezt előzetesen feltérképezheti a csapat, és valamilyen stratégiát gyárthat a kivitelezésre, a borítékban szituációk, és képek lesznek elrejtve)
Próbáljátok meg a képeket, és a hozzájuk tartozó szituációkat egymás mellé rakni, párosítani.
Ezután közösen fogjuk feldolgozni a szituációkat.
5. ÖTLETEK, MINT ÉPÍTŐKOCKÁK
A játékról: problémamegoldási feladat, csak egy kicsit másként.
A játék menete: a játék vezetője kitalál egy megoldandó problémát (ez egy pedagógiai problémaszituáció, amit az előző játék során összegyűjtöttetek), majd felírja a csapattagok nevét nagy papírra vagy táblára. (Szinva csomagolópapír, borítékban pedagógiai szituációk))
A szituáció szereplőinek nevét írd fel, egy másik nagy papírra, és válasszátok ki az ORZON kártyák közül, azt, aki szerintetek jól jelképezi a problémahelyzet szereplőit.
Ezután minden csapattag meghatározott időt kap a feladat, pedagógiai problémaszituáció megoldásának átgondolására, majd mindenki egy-két mondatban megfogalmazza az ötletét, amit a nevük mellé írsz.
A csapatépítő játék előnyei: megmutatja mindenki ötletének értékét, a csapat tagjainak hozzájárulási képessége nő. A játék hátrányai: esetleges vélemény ütközések.
A játékhoz szükséges eszközök: papír, írószer (lehet tableten is).
Konkrétan pl.:
A szituáció leírása
Tamás (5év) már akkor felfigyelt, amikor Dani (4év) megérkezett a tűzpiros Porsche autójával. Izgatottan ugrálta körül óvodástársát és igyekezett minél közelebb kerülni az autóhoz.
– Mindenki játszhat vele!- jelentette ki Dani.
A kocsi legfőképpen az építkezésnél volt forgalomban, és a nagycsoportos fiúk szinte sorban álltak a lehetőségnél. Tamás is kezébe vehette az áhított tárgyat. Forgatta, nézegette, próbálgatta, melyik alkatrésze mozgatható, mit lehet vele tenni az egyszerű tologatáson kívül. A piros járgány teljesen átmelegedett a kezétől. Az ebéd közeledtével megbeszélték, délután folytatódik az együttes játék, a Porsche addig Dani zsákjában, mint garázsban pihen az öltözőben. Felkelés után Dani első dolga az volt, hogy kedvenc kocsiját magához vegye. Belenyúlt a zsákba, de nem fogott semmit. Semmi. Ekkor érte a felismerés.
Óvó néni, valaki ellopta az autómat! – rohant kiabálva a terembe.
– Nem találom sehol, pedig mindent kivettem.
Jutka óvó néni elgondolkodott. Alvás alatt két gyermek kéredzkedett ki. Egy kislány és Tamás.
Ezt a szituációt fogjuk most elemezni:
Csapat tagjainak neve megoldási javaslat Dani Tomi
6. KI VAGYOK ÉN?
A játékról: szituációs feladat, ahol mindenki megszemélyesít valakit vagy valamilyen foglalkozású személyt.
A játék menete: állíts össze címkéket, amire írd rá egy híres ember nevét vagy az emberek „típusait” (például orvos, sportoló, hajléktalan, stb.). Ezek a papírlapok a játékosok hátára kerülnek úgy, hogy
ne lássák azt. Ezután adj időt a játékosoknak, hogy meghatározott ideig keveredjenek egymással és kérdéseket tegyenek fel, amikre megkeresik a válaszokat is a címke kapcsán. A feladat, hogy mindenki kitalálja, hogy az adott szituációs játékban kit személyesít meg.
A csapatépítő játék előnyei: a munkatársak szembesülhetnek a sztereotípiákkal, és jobban
megérthetik, hogy miért látjuk gyakran tévesen egymást.
Szikszai György Református Általános Iskola
A gyerekek az idén már abba a korba értek, amikor a társas kapcsolatok, a barátság az egyik legfontosabb dolog az életükben. A beszélgetéseinkből is kiderült, hogy ezt ők nagyon komolyan veszik. Az egyik foglalkozáson elkészítettük a barátság kulcsát, melyen a számukra legfontosabb dolgokat sororolták fel, amik számukra elengedhetetlenek a jó bartásághoz.
6.osztályosokként már eléggé ismeri egymást a csoport, de mindig tartogat a tarsoly meglepetéseket. Fontos, hogy jól ismerjék egymást a gyermekek, hiszen az iskola alapozza meg az első igazi barátságokat, innen indulnak el a nagybetűs életbe, s mutatkozik meg majd, hogy mennyire szoros barátságok kötöttek.
A témát a barátkereső játékkal indítottuk, melyben különféle szempontok szerint (kedvenc szín, tantárgy, édesség, hobbi, tv-műsor) alapján töltötték ki a táblázatot a tanulók, majd ennek alapján derült ki, kivel milyen közös tulajdonságuk van. Beszélgettünk arról, miért fontosak az életben a barátok. Közös mozizással is erősítettük a kapcsolatainkat.