Novemberben a társas kapcsolatok ápolásával, valamint a csapatmunkával foglalkoztunk a 10.A. osztállyal. Az óra elején a hónap témáiról beszélgettünk: Miért fontosak a kapcsolataink? Miben tudnak segíteni a kapcsolatok? Melyek a legfontosabb kapcsolatok? Ugyanezek a kérdések a csapatmunkával is. A tanulóknál az osztályban a barátok foglalnak el kiemelt helyet, de fontos még a család is. Társas kapcsolataik támogatják őket a nehéz helyzetekben, segítik őket a célok kitűzésében és megvalósításában, és „túlélni” a nehéz helyzeteket. Voltak olyan tanulók, akik negatív társas kapcsolatokról is beszámoltak, akik inkább gátolják és nehezítik az életüket, demotiválóan hatnak rájuk. A csapatmunka fontos, mert hamarabb és gyorsabban tudnak eredményeket, sikereket elérni. Társak nélkül nem jó élni, mert magányosak lennének és nagyon unatkoznának, ráadásul több tevékenységet nem is tudnának egyedül elvégezni: pl internetes csapatjáték, csapatsport, buli.
A feladatok közül először megnéztük a Nehéz helyzetekhez javasolt kisfilmet, és megbeszéltük azt. A problémának azt találták, hogy mindenki külön-külön, saját maga szerette volna megoldani a helyzetet, mindenki kizárólag magának szerette volna az ételt. A legfőbb konfliktust a leves kiöntése okozta. A csapatmunka elindítója az a figura volt, aki átnyújtotta a másiknak a levest, erre pedig a többiek egymás után reagáltak, így a nehézség megoldódott, mindenki jóllakott. A történet üzenete: „Közösen megoldjuk!”
Második feladatnak a Kapcsolódást választottam, ahol csoportokban dolgoztunk. A megbeszélés során egy kép kivételével mindenhol akadályozó tényezőként jelent meg a telefon, az alábbi üzenetekkel: 1. Szeretet. 2. Az élet kegyetlen. 3. Ez a mi generációnk. 4. Ignorálás.
A történetek között voltak családi kapcsolatokat leíró és vicces sztorik is.
Társas kapcsolatok ápolása
Boldoságóránkat növendékemmel Közös légzéssel kezdtük. Majd felolvastam A kis róka és a zsákmány c. tanmesét: csapatmunkával elérte céljait a kis róka.
Ezután a barátságról beszélgettünk tanítványommal. Elmeséltem, hogy Bartók és Kodály igazi jóbarátok voltak. Erről tanulóm rajzot is készített. Elfuvoláztuk Bartók: Játszó gyermekek c. duóját a Bartók és Kodály művei kötetből.
Duózás után megbeszéltük, mitől lehetünk jó kamara-partnerek. Ezt növendékem egy szív alakú hangjegyre írta, amit a falra rögzített a megadott hangmagasságban. Ezt a feladatot előzőleg a többi 7 tanulóm is megcsinálta.
Növendékem felismerte a 8 rögzített hangból Beethoven Örömódáját. Ez a mű az emberek összetartozását hirdeti: megbeszéltük, miért fontos ez. Óránkat az Örömóda közös elfuvolázásával zártuk.
Szorgalmatos Mesekert Óvoda,Bölcsőde és Konyha
A havi foglalkozásunkat a Napraforgó csoport nagy csoportjában tartottam. A gyerekek nagyon szeretik a foglalkozásokat, sokat beszélgetünk, élményeket mesélnek, elmondják érzéseiket, gondolataikat! A havi téma minden napos megbeszélést igényel, ki kinek a barátja, ki miért nem a barátja a másiknak. Az összeveszések, a kibékülések mindennaposak. Többször kérik a segítségünket, de sok esetben egyedül is próbálják megoldani a konfliktusokat! Szépen elkészítették a barátaikat, amit elneveztünk Napraforgós barátoknak. Sokat hallgattuk a Ha boldog vagy mutasd meg mindenkinek c. dalt.
Veszprémi Egry Úti Körzeti Óvoda
A gyermekek első szociális színtere a család, ahogy óvodába kerülnek, kitárul számukra a világ és egy közösség tagjává válnak.
Az óvodai társas kapcsolatok alapvető szerepet játszanak a gyerekek fejlődésében, hiszen ezek az első szociális interakciók, ahol megtanulják a társas együttélés alapvető szabályait.
Csoportunkban kiemelt figyelmet fordítunk a közösségépítésre, a baráti kapcsolatok támogatására.
A foglalkozást a szokásos hívó képekkel kezdtük, majd relaxációval folytattuk. Beszélgettünk a barátságról, a konfliktusok helyes megoldásáról, a családi kapcsolatokról. Már a kisebbek is ügyesen megfogalmazták, hogy miért fontosak a társak, miért nem jó egyedül lenni.
Mondókára párokat alkottunk (Keresem, keresem ki fog játszani velem..), táncoltunk, páros gyakorlatokat végeztünk.
A következő napon elkészítettük a barátságláncunkat, mindenki egy emberkét (láncszemet) színezett és úgy helyeztük el, hogy mindig a szemük előtt legyen. A tevékenységet csapatépítő játékokkal, feladattal folytattuk, ahol az együttműködést, alkalmazkodást gyakorolhatták. Három csapatot alkottunk. Körbe rajzoltunk három gyermeket és a csapatok a hiányzó részeket együtt rajzolták meg. Színezték a ruhákat, kiegészítették a képet, felosztották a feladatokat. Jó volt így látni őket. A tevékenységet Bagdi Bella: Ha boldog vagy dala kísérte.
Vidám, tartalmas napokat tudhatunk magunk mögött.
A gyerekekkel beszélgettünk arról, hogy miért jó, ha van barátunk. Elkészítettük a barátságfüzérünket, mindenki színezett egy-egy kis emberkét, amit összekapcsoltunk. Megértették a barati kapcsolatok lényegét, mely látszik a képeken is.
A témafeldolgozást Bezzeg Anna: Tavaszi ébresztő meséjével kezdük. Először becsuktuk a szemünket és megbeszéltük, hogy milyen lehet egy barlang.
Elbáboztam a Süni irigy lesz mesét, megbeszéltünk a szereplők viselkedését.
A munkafütetben található színezőket színezék ki a gyerekek. Közben a barátságról beszélgettünk, hogy miért jó, ha vannak barátaink, mi jellemző a jó barátokra.
Berajzoltuk a barátság jelét a Boldogság várának harmadik lépcsőfokára.
Szent Gellért Katolikus Általános Iskola és Gimnázium
A gyerekekkel élő barátságláncot alkottunk, majd lerajzolták magukat. A papíremberkék összekapcsolódtak.
Szent Gellért Katolikus Általános Iskola és Gimnázium
A gyerekekkel élő barátságláncot alkottunk, majd lerajzolták magukat. A papíremberkék összekapcsolódtak.
A tanórát egy ellazító gyakorlattal kezdtük: egy papírlapon színessel körkörös mozdulatokat végeztek. Majd a társas kapcsolatok fontosságát emeltük ki a családban, majd az iskolai életben. A család adta biztonság érzése az iskolában is nagy jelentőséggel bír, ha kötődnek egymáshoz. A gyerekek megnyíltak egymás előtt és sorra elevenítették fel a kellemes élményeiket, hogyan ismerkedtek meg, hogyan lettek jó barátok. Ezt követte A róka és a farkas a lakodalomban című népmesén át a szereplők pozitív és negatív tulajdonságainak megbeszélése. Az értékes emberek feladatlap kitöltése előtt még szerettem volna, ha minden gyermek kap még magáról egy kellemes jelzőt. Azt kértem, hogy a padtársukról mondjanak egy jó dolgot. Ez új volt számukra és jól esett hallaniuk, amit róluk gondolnak. Ezután oldott hangulatban fogtak hozzá a feladatlaphoz, amit elmélyülten töltögettek, és gondolták át magukban a nekik kellemes pillanatokat. Munka közben a hónap dalát hallgattuk Bagdi Bellától: Ha boldog vagy mutasd meg mindenkinek.