A havi foglalkozásunkat a Napraforgó csoport nagy csoportjában tartottam. A gyerekek nagyon szeretik a foglalkozásokat, sokat beszélgetünk, élményeket mesélnek, elmondják érzéseiket, gondolataikat! A havi téma minden napos megbeszélést igényel, ki kinek a barátja, ki miért nem a barátja a másiknak. Az összeveszések, a kibékülések mindennaposak. Többször kérik a segítségünket, de sok esetben egyedül is próbálják megoldani a konfliktusokat! Szépen elkészítették a barátaikat, amit elneveztünk Napraforgós barátoknak. Sokat hallgattuk a Ha boldog vagy mutasd meg mindenkinek c. dalt.
Társas kapcsolatok ápolása
Veszprémi Egry Úti Körzeti Óvoda
A gyermekek első szociális színtere a család, ahogy óvodába kerülnek, kitárul számukra a világ és egy közösség tagjává válnak.
Az óvodai társas kapcsolatok alapvető szerepet játszanak a gyerekek fejlődésében, hiszen ezek az első szociális interakciók, ahol megtanulják a társas együttélés alapvető szabályait.
Csoportunkban kiemelt figyelmet fordítunk a közösségépítésre, a baráti kapcsolatok támogatására.
A foglalkozást a szokásos hívó képekkel kezdtük, majd relaxációval folytattuk. Beszélgettünk a barátságról, a konfliktusok helyes megoldásáról, a családi kapcsolatokról. Már a kisebbek is ügyesen megfogalmazták, hogy miért fontosak a társak, miért nem jó egyedül lenni.
Mondókára párokat alkottunk (Keresem, keresem ki fog játszani velem..), táncoltunk, páros gyakorlatokat végeztünk.
A következő napon elkészítettük a barátságláncunkat, mindenki egy emberkét (láncszemet) színezett és úgy helyeztük el, hogy mindig a szemük előtt legyen. A tevékenységet csapatépítő játékokkal, feladattal folytattuk, ahol az együttműködést, alkalmazkodást gyakorolhatták. Három csapatot alkottunk. Körbe rajzoltunk három gyermeket és a csapatok a hiányzó részeket együtt rajzolták meg. Színezték a ruhákat, kiegészítették a képet, felosztották a feladatokat. Jó volt így látni őket. A tevékenységet Bagdi Bella: Ha boldog vagy dala kísérte.
Vidám, tartalmas napokat tudhatunk magunk mögött.
A gyerekekkel beszélgettünk arról, hogy miért jó, ha van barátunk. Elkészítettük a barátságfüzérünket, mindenki színezett egy-egy kis emberkét, amit összekapcsoltunk. Megértették a barati kapcsolatok lényegét, mely látszik a képeken is.
A témafeldolgozást Bezzeg Anna: Tavaszi ébresztő meséjével kezdük. Először becsuktuk a szemünket és megbeszéltük, hogy milyen lehet egy barlang.
Elbáboztam a Süni irigy lesz mesét, megbeszéltünk a szereplők viselkedését.
A munkafütetben található színezőket színezék ki a gyerekek. Közben a barátságról beszélgettünk, hogy miért jó, ha vannak barátaink, mi jellemző a jó barátokra.
Berajzoltuk a barátság jelét a Boldogság várának harmadik lépcsőfokára.
Szent Gellért Katolikus Általános Iskola és Gimnázium
A gyerekekkel élő barátságláncot alkottunk, majd lerajzolták magukat. A papíremberkék összekapcsolódtak.
Szent Gellért Katolikus Általános Iskola és Gimnázium
A gyerekekkel élő barátságláncot alkottunk, majd lerajzolták magukat. A papíremberkék összekapcsolódtak.
A tanórát egy ellazító gyakorlattal kezdtük: egy papírlapon színessel körkörös mozdulatokat végeztek. Majd a társas kapcsolatok fontosságát emeltük ki a családban, majd az iskolai életben. A család adta biztonság érzése az iskolában is nagy jelentőséggel bír, ha kötődnek egymáshoz. A gyerekek megnyíltak egymás előtt és sorra elevenítették fel a kellemes élményeiket, hogyan ismerkedtek meg, hogyan lettek jó barátok. Ezt követte A róka és a farkas a lakodalomban című népmesén át a szereplők pozitív és negatív tulajdonságainak megbeszélése. Az értékes emberek feladatlap kitöltése előtt még szerettem volna, ha minden gyermek kap még magáról egy kellemes jelzőt. Azt kértem, hogy a padtársukról mondjanak egy jó dolgot. Ez új volt számukra és jól esett hallaniuk, amit róluk gondolnak. Ezután oldott hangulatban fogtak hozzá a feladatlaphoz, amit elmélyülten töltögettek, és gondolták át magukban a nekik kellemes pillanatokat. Munka közben a hónap dalát hallgattuk Bagdi Bellától: Ha boldog vagy mutasd meg mindenkinek.
Novemberben a társas kapcsolatok ápolásával, valamint a csapatmunkával foglalkoztunk a 9.A. osztállyal. A tanulók már megszokták a szokásos „bemelegítő” beszélgetés. Miért fontosak a kapcsolataink? Miben tudnak segíteni a kapcsolatok? Melyek a legfontosabb kapcsolatok? Ugyanezek a kérdések a csapatmunkával is. A család, az iskolai csoportok, baráti kapcsolatok kiemelt helyet foglalnak el a tanulók életében, melyek támogatják, motiválják és segítik őket a nehéz helyzetekben. Összefogással több minden elérhető, mint egyedül, és közös munkával nem csak a munkaidő rövidülhet le, de a kedvük és hangulatuk is jobb lehet. Társak nélkül nem jó élni, mert magányosak lennének és nagyon unatkoznának, ráadásul több tevékenységet nem is tudnának egyedül elvégezni: pl társasjáték, csapatsport.
A feladatok közül először megnéztük a Nehéz helyzetekhez javasolt kisfilmet, és megbeszéltük azt. A problémának azt találták, hogy mindenki egyedül szerette volna megoldani a helyzetet, mindenki magának akarta az ételt. A legfőbb konfliktust a leves kiöntése okozta. Az igazi csapatmunka elindítója az a figura volt, aki átnyújtotta a másiknak a levest, erre pedig a többiek gyorsan reagáltak, így a nehézség megoldódott, mindenki jóllakott. A történet üzenete: „Egyedül nem megy, együtt minden könnyebb.”
Második feladatnak a Kapcsolódást választottam, ahol csoportokban dolgoztunk. A megbeszélés során egy kép kivételével mindenhol akadályozó tényezőként jelent meg a telefon, az alábbi üzenetekkel: 1. A telefonozás gátolja a kommunikációt. 2. Ne telefonozz állandóan. 3. Nehéz helyzetekben fontos a kommunikáció. 4. Jó érzések.
A történetek között voltak családi kapcsolatokat leíró, kommunikációt gátló és vicces sztorik is.