Hagyományápoló Márton napi rendezvényünket az udvarra szerveztük, melyen kihírdettük és libasütis ajándékkal díjaztuk a tökfaragó versenyen résztvevő gyermekeinket-családokat. Több napon át készültünk változatos tevékenységekkel, melyeknek egyik fő mozgatórugója volt a társas kapcsolatok ápolása, bővítése. Az asztaloknál együtt ülhettek, táncolás-énekes játék során együtt mozoghattak-énekelhettek-mondókázhattak, alvásnál egymás melletti ágyakon aludhattak, ügyességi feladatoknál egymás mellett versenyezhettek a barátok, kedvenc társak. Mindenki készített újrahasznosított anyagból barátság karkötőt, amelyre felragaszthatták a barátságot jelképező szimbólumot. A Lecke barátságból című mese meghallgatása után átadhatták kiválasztott társaiknak a meglepetés „köleseket”, ami 2 db embléma volt.
Társas kapcsolatok ápolása
A barátság harmadik osztályban egyre fontosabb a gyerekek számára. Ezen az órán megbeszéltük azokat a fontos dolgokat, amik elengedhetetlenek a tartós, mély barátsághoz.
Csécsei Gézengúz Óvoda és Bölcsőde
Társas kapcsolatainkat nem csak a boldogságórákon, hanem a mindennapokban is ápoljuk, odafigyelünk a másikra, hiszen a mindennapjaink jó részét társaságban töltjük. Nagyon motiválhatóak és befogadóak voltak a gyerekek, rengeteg olyan játékot játszottunk a novemberi boldogságóra hetén, amihez kellett a másik segítsége, támogatása, szeretete. Relaxáló nyújtózkodás után ráhangolódtunk a témára, kőrben ülve ölelést, simogatást, 1-1 kedves szót adtunk tovább társainknak és fogadtuk azokat, majd megbeszéltük ezzel kapcsolatos érzéseinket. Ezután a „Közös bennünk” játékot játszottunk, egy nagyobb textílanyagot kifeszítettünk, különböző állításokat mondtam, és mindig középre futott, akire igaz volt az állítás. Ezt nagyon élveztük, én is beálltam a játékba, összhangban volt a csoport. Megtanultuk közösen a társas intelligencia erősségmondókáját is a mesére hívó versike és a havi mese elmondása után. Jelüket felrajzolták kis papírokra, majd két csoportban labdacsatáztunk, a talált jelet pedig odaadták társuknak valamilyen kedvességgel egybekötve (ölelés, pacsi…). Add előre játéknál először a boldogságóra macinkat adtuk hátra majd előre, utána fokozatosan nehezítettem a játékot (ülve, csukott szemmel….). A hónap dalát énekelve figyeltem hogyan alakulnak a kapcsolatok, nem csak a barátok kapcsolódtak egymáshoz, hanem azok is, akik nem játszanak egymással minden nap, ezt nagyon jó volt látni, tapasztalni. A csapatmunkát a Kőrbe-kőrbe karikába játéknál lehetett igazán érzékelni. Ennek a játéknak a végén is megbeszéltük kinek volt könnyű, miért és kinek okozott nehézséget ez a fajta játék. Témánkat barátságfüzér készítéssel zártuk, melyhez mindenki kiszínezte és vágta önmagát a kapott sablon segítségével. A hét utolsó napján jógáztunk és ennek alkalmával is sikerült egymáshoz kapcsolódnunk, együtt lennünk. Úgy érzem, talán ez a téma fokozta leginkább a csoport boldogságérzetét és volt pozitív hatással a gyerekekre, ezáltal rám is. Nagyon élveztem a velük való közös játékokat, tapasztalásokat. Decemberben folytatjuk!
Relaxálással kezdtünk, majd közösen meghallgattuk a hónap dalát Bagdi Bella előadásában: Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek c.
Ezután a gyerekekkel a barátságokról, jó kapcsolatokról beszélgettünk. Játszottunk az ‘én szívemben..’ játékot, ahol megismerték egymás kedvenc ételét, játékát, meseszereplőjét stb. Majd ‘fogadod az ölelésem’ játékkal a társas kapcsolataikat erősítettük. A hónap jelszava: együtt minden könnyebb! A közösség erejére, a barátságok összetartására ösztönöztük őket a játékokkal.
Beszélgettünk arról, hogy miért jó, ha van barátunk. Van kivel játszani, beszélgetni, együtt sétálni. Már a picit bátortalanabb gyerekek is ügyesen megfogalmazták, hogy miért fontosak a társak, miért nem jó egyedül lenni.Mindenki megölelte a barátját, senki nem maradt egyedül. Elkészítettük a barátságfüzérünket, mindenki színezett egy-egy kis emberkét. Nagyon nagy örömmel segítettek abban, hogy minden kis emberkének fogja valaki a kezét, képesek voltak „vitázni” azon, hogy ki-ki mellé kerüljön a láncban. A tevékenységet csapatépítő játékokkal, feladattal folytattuk, ahol az együttműködést, alkalmazkodást gyakorolhatták. Ebben a hónapban pótoltuk a szeptemberi hálakövünk festését, mert idő hiányában most volt alkalmunk megfesteni őket. Jó volt ilyen lelkesnek látni őket. A tevékenységet Bagdi Bella: Ha boldog vagy dala kísérte, melyet a hónapban többször is meghallgattunk annyira tetszett mindenkinek. A nap végén boldogan vitték haza a csodás kövecskéket, amely otthonukban „fő” helyre kerül. Azt hiszem megértették a társas kapcsolatok lényegét.
A gyermekek első szociális színtere a család, ahogy óvodába kerülnek, kitárul számukra a világ és egy közösség tagjává válnak.
Az óvodai társas kapcsolatok alapvető szerepet játszanak a gyerekek fejlődésében, hiszen ezek az első szociális interakciók, ahol megtanulják a társas együttélés alapvető szabályait.
Csoportunkban kiemelt figyelmet fordítunk a közösségépítésre, a baráti kapcsolatok támogatására.
Vidám, tartalmas napokat tudhatunk magunk mögött.
A foglalkozást összetartozást erősítő fejlesztő játékkal kezdtük. Párokat alkottak a gyerekek. A bekötött szemű gyermeket egyik csoporttársa szavakkal, érintéssel elvezette a székéhez. Megbeszéltük a bizalom erősítő játék tanulságait és a játék során szerzett élményeket.
A társas kapcsolatok érzékeltetése céljából minden gyermek választott egy szívet, amit saját kreativitásának és lelki aspektusának megfelelően dekorált, színezett. A kézműves tevékenység – a nyírás, a ragasztás – befejeztével átadták a csoportban a számukra legfontosabb társuknak. Boldogan ölelgették egymást, hiszen „Egy ölelés ideális ajándék. Mindenkire illik a mérete, és senki se ellenzi, ha továbbadják.” (Hugo Ball)
A kapott szívekből kollázst készítettünk.
Meghallgattuk a hónap dalát.
Nagyon jó hangulatban telt a foglalkozás.
A november hónap témája a társas kapcsolatok ápolása volt. Bár a Boldogságóra csoport óvodánk 3 vegyes életkorú csoportjának nagycsoportos gyerekeiből áll, a gyerekek jól ismerik egymást és a feladatokat könnyen és szívesen végezték együtt.
A kezdő relaxáció után táncoltunk egyet Bagdi Bella: Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek dalára. Ezután körbeültünk és megkérdeztük egymást, hogy vagyunk (Kis barátom, hogy vagy játék). Most Boldog Dóra Bartos Erika: Bogyó és Babóca – A barátság című meséjét hozta el nekik. Bár a mesét sokan ismerték, de a mese visszautalt a szeptemberi Meseösvényünkre és a „Gondold újra” versenyünkre, amikor a családoknak újrahasznosított anyagokból Bartos Erika: Bogyó és Babóca – A szüret meséjét kellett megjeleníteni. Ezt az élményt is felelevenítettük a mese után.
A tevékenységet a barátságlánc elkészítése és a barátság jelének kiszínezése zárta.
Ma a barátság-sál gyakorlatot játszottuk. Nagyon élvezték a gyerekek, ahogy egymásról pozitív dolgokat mondtak. Érdekes volt, egy kislány, aki gyakran vitázik a társaival, nem akart beállni a körbe, de idővel ő is beszállt és élvezte a játékot, boldoggá tette őt is a sok pozitív megerősítő gondolat.
A mai délelőtt a gyerekekkel színes páros szívecskét készítettünk és minden gyermek választott egy szívet és ugyanolyan színű szívet oda ajándékozott a legjobb barátjának. Nagyon tetszett nekik és boldogan választották ki a pajtásukat. Beszélgettünk a kapcsolatokról játékosan egy angyalbáb segítségével, aki minden kérdésükre válaszolt, pl. apa-anya kapcsolat, anya-gyermek, gyerek-gyerek kapcsolat, de a szerelem és a testvér kapcsolat is szóba került. Énekeltünk és táncoltunk is. Vidám és mélyreható volt ez a téma.
,,Az igaz barát az, akire a szükségben is számíthatunk.”
2024. novemberében a tanulók a Társas kapcsolatok és a Csapatmunka erősségével ismerkedtek meg.
A foglalkozást beszélgetéssel kezdtük, a fogalmak tisztázásával az erősségek jelentésével. Körbejártuk a barátságokat, a családi kapcsolatokat.
Felolvasásra került A róka és a farkas a lakodalomban című mese. Spontán beszélgettünk a meséről, majd barátsággal kapcsolatos közmondásokat gyűjtöttünk.
Minden tanuló elkészítette a keresztrejtvényt és megfejtette, melyik az a szó, amelyik kimondása minden szívet megnyit.
Udvariasságról is beszélgettünk és udvarias megszólalásokat is párosítottak.
Az az igazi boldogság, amikor másokat boldoggá teszünk. Ehhez készült rajzot pedig minden tanuló kiszínezte a foglalkozás végén. Érdekes volt megfigyelni, hogy egy tanuló kivételével a rajzon található szívet minden tanuló pirosra színezte.
A szivecske kis csoportban a gyerekek nagyrészének vannak játszótársai, néhánynak barátja. Szív küldi játékot játszottunk a gyerekekkel. Meghallgattuk Bagdi Bella Jól érzem magam c. Dalát.