Megtartottuk a 2. Társas kapcsolatok foglalkozásunkat. A foglalkozást Bagdi Bella dalával , Ha boldog vagy, mondd el mindenkinek című dallal kezdtük.
Majd jó kívánságokat mondtunk a társunknak, hogy jó napunk legyen. Ezután beszélgettünk a barátságról és megoldottunk egy keresztrejtvényt, aminek a megfejtése a szeretlek szó.
Ezután meghallgattuk A róka és a farkas a lakodalomba című mesét.- Ez valóban barátság? Mi a barátság ismérve? Barátság vonalháló megalkotása.
Majd piros szivecskéket készítettünk, amikre minden gyermek írt a barátjának egy kedves üzenetet.
Végül Bagdi Bella dalával zártuk a foglalkozást.
Társas kapcsolatok ápolása
Megtartottuk a Boldogságóránkat a Társas kapcsolatok témakörben. Az órát Bagdi Bella dalával kezdtük : Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek cíművel.
Majd Köszöntöttük egymást: Szerbusz kisbarátom, hogy vagy? – A gyerekek elmondták egymásnak, hogy miért vannak jól és miért boldogok, hogy a társuk mellettük ül.
Majd meghallgattuk Az elkóborolt méhecske és a kiskutya meséjét és beszélgettünk a barátságról, a társas kapcsolatokról, az igaz barátságról, a magányról.
Majd elkészítettük az osztály társas kapcsolati térképét fonalból. Amikor a gyerekek gurították egymásnak a fonalat, elmondták, hogy miért barátjuk a kiválasztott gyerek.
Majd elkészítettük a sejthálónkat, melynél minden egyes sejtre a gyerekek felírták a barátaik neveit.
Az órát végül megint Bagdi Bella dalával zártuk.
Az Egyesült Nemzetek Szerevezete világnapján a tekerőpataki óvodában
Boldogságórát tartottunk, amelynek fő célja a békesség fogalmának megértése és egymás elfogadása. A foglalkozás egy dalos köszöntéssel kezdődött (Én más vagyok mint te, te más vagy mint én. Ez teszi a világot színessé, hála Istennek ), majd a gyerekek párokat alkotva egymás szemébe nézve fogalmazhattak meg hasonlóságokat és különbségeket. Ezután a Kett módszer elemei segítségével „ A sündisznócska, aki arra vágyott, hogy megsímogassák ” mesét hallgatták meg a gyerekek, amely a hibák elleni elfogadásról szólt.
Az órán meghallgattuk Bagdi Bella egyik dalát, majd relaxációs gyakorlatokkal folytattuk. A továbbiakban feldolgozuk a témát, majd a kreatív alkotás után a témát újraismételtük.
Mini csoport lévén a beszoktatás nem megy könnyen , néhányan nagyon nehezen válnak el szüleiktől. Következetes napirenddel, sok program szervezésével, testvérekkel való közös rendezvényeink segítségével kívánjuk zökkenőmentesebbé tenni a beszoktatást.
A Nyíregyházi Bem József Általános Iskola 1.c osztályos tanulói a társas kapcsolatok hónapjában A jobb Veled a Világ színezővel és beszélgető körben fogalmazták meg társaikról, hogy miért jobb társával a világ.
A felső tagozatosok a terem átrendezésében már aktívan segítenek. Ezzel hangolódunk a közös munkára.
A bevezető játék során külső-belső köröket alkottunk, kérdéseket tettem fel, azokra válaszoltak a párok, majd a belső kör jobbra haladt egyel, újabb kérdés, újabb válaszok következtek. A párok kezdetben baráti alapon szerveződtek, a jobbra haladás tette lehetővé, hogy ne csak a barátok beszéljenek egymással.
Ezt követő játék során aláírásokat gyűjtöttek egymástól – egy osztálytárstól maximum kettőt lehetett, ezáltal egyrészt mindenkivel kontaktba kerülhettek, másrészt olyant is megszólítottak, akit nem szoktak. A játék fergeteges volt, óriási hangulat alakult ki.
Miután befejeződött a jó osztályközösség ismérveit gyűjtögettük össze, illetve kis mintás lapra felírták, hogy ők mivel tudnak hozzájárulni a közösségük fejlődéséhez. Ezeket egy lapra ragasztották, majd két gyermek felolvasta.
Az óra végén motiváló idézetet húztak, melyet társaikkal megosztottak – mit jelent számukra. Ezeket hazavitték magukkal.
Köszönöm a gyerekek aktivitását, az osztályfőnökök lelkesedését és a lehetőséget a programra!
A terem átrendezésével kezdtük az órát mind a három osztályban, ezzel hangolódtunk a Boldogságórára. Mondókával, annak eljátszásával találtuk meg a külső-belső fókusz egyensúlyát.
Beszélgettünk a jó osztályközösség jellemzőiről, ezeket összegyűjtöttük, valamint arról, hogy kiben van rossz érzés valamelyik kispajtásával kapcsolatban. Ezzel készítettem elő a játékunkat: párokban állva oszlopot alkotva kaput készítettünk, egyik felén állt az a gyermek, akit megbántottak, a másik felén, aki ővele nem volt túl kedves. A kapu alatt végighaladva szeretetet küldtek társuknak, a végére érve társa megölelte vagy kezet fogott vele. Nagyon sikeres játék volt, jó hangulat alakult ki.
Az összetartás érzését ezt követően megpecsételtük – a fának a lombját ujjukkal készített színes levelek alkották. Egyben megerősítve a jó osztályközösség ismérveit.
Az óra végén a hónap dalát megtanultuk – lelkes dalolással záródott az óra.
Köszönöm a tanító nénik lelkesedését, támogatását, a gyerekek szeretetteli együttműködését és lehetőséget!
Kőbányai Szervátiusz Jenő Általános Iskola
A játékos feladatok során mindenki megtapasztalhatta, milyen jó együtt. Igyekeztünk minél több dolgot megtudni egymásról. Figyelmesebbek és éberebbek lenni egymás iránt. Mert nagy erő rejlik a társas kapcsolatokban.