Az úrhidai Géza fejedelem 1. és 2. osztályos tanulóinak szív szeretetlánca.

Géza Fejedelem Általános Iskola
Az úrhidai Géza fejedelem 1. és 2. osztályos tanulóinak szív szeretetlánca.
Szabadszállási Petőfi Sándor Általános Iskola
A foglalkozást ” körbe üléssel” indítottuk. Ennek azután lett jelentősége, amikor Arisztotelész idézetét, a társas kapcsolatokról elmondtam nekik. Utána megkértem őket, hogy a tőlük balra helyet foglaló diák szemébe nézzenek két percen át. Érdekes volt látni, hogy az egymástól kapcsolataikban távol állók mennyire Küszködtek a feladattal. Ezek után beszélgettünk a szem fontosságáról, a meta-kommunikáció talán legfontosabb eszközéről.
Majd szerepjáték következett: ” Mondd el őszintén a társadnak, miért vagy büszke rá!” Érezhetővé vált, hogy a korábban megbeszélt mód, az egymás szemébe nézés eszközét próbálták használni egymás között.
Ezek után játék következett: én vállaltam a kitaláló személyét ( az osztályom még most „tanulja egymást”, mert két osztályból kerültek össze): nekik egy diáktársukra kellett gondolniuk, akit nekem úgy kellett kitalálnom, hogy növényhez, tárgyhoz, fogalomhoz kötöttem– tulajdonságai alapján. Érdekes volt látni, hogy az osztályból központi szereplőt választottak, olyan kislányt, aki neki9km és nekem is aktív segítőm a közösségi lét szervezésében. Ennek fontosságát meg is beszéltük, elmondták, hogy ki miért szeret, vagy nem szeret szervező munkát végezni.
Az óra következő egysége a közös ” házunk” építéséről, az alapozásról szólt: TISZTELET—- ezt a fogalmat jártuk körbe: megfogalmazták, hogy kit és miért tisztelnek a felnőttek.
És ezek után visszatértünk az óra elejéhez: nézz a másik szemébe, s mondd el azt is neki, hogy miért tiszteled.
Minden diákomnak jutott a közös ház rajzából otthonra is, hogy nevekkel kitöltve tegyék íróasztalukra, kövessék rajta az esetleges változásokat!
Gárdonyi Zoltán Református Általános Iskola és AMI
„Az egyik legcsodálatosabb érzés a világon az, amikor valakit megölelsz és ő még szorosabban ölel vissza.”
Úri Szent Imre Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
A társas kapcsolatok témakörben a barátságról, az önismeretről esett szó. Minden gyerek elkészítette a névjegykártyáját, amelyen számba vette a saját jó tulajdonságait, és azokat is, amelyeken szívesen változtatna. Ezt követően mindenki névre szóló lapot tett ki az asztalára, és aztán körbe járva mindenki lapjára felírta, hogy őt miért kedveli. Komoly megerősítést jelentetett a gyerekeknek, amikor elolvasták, milyen sok mindenért kedvelik őket a társaik. Jó gyakorlat volt ez arra is, hogy észre tudjuk venni a másikban a jót, az értékeset.
Végül felhőábrában rögzítették, hogy mi jut eszükbe a barátságról.
Úri Szent Imre Általános Iskola és AMI
1. Ráhangolás a témára személyes élményekkel
Előzetes gyűjtőmunka: A gyerekektől kértem, hogy hozzanak magukról egy csecsemőkori, egy óvodás és egy iskolás képet. Ezeket csoportosítva feltettem a táblára három szívbe.
A három szív címe: Nemrég születtem. Óvodás vagyok. Iskolás vagyok.
Beszélgetés a képekről, változásokról.
Mikor kik vettek körül téged? Mit jelent az, hogy társas kapcsolatok? Kik a társaid, amikor megszületsz? Amikor óvodás/iskolás vagy? Miért fontos, hogy legyenek társaink? Miben változtál meg az évek során?
2. Egyénileg betűrejtvények megoldása feladatlapon
Az 1. feladatban a megfejtés a BARÁTSÁG szó. A 2. feladatban a HAVER, A PAJTÁS ÉS A CIMBORA, mint a barát szó hasonló értelmű szavai. Beszélgetünk róluk.
3. A mese felolvasása, megbeszélése hátul körben
Nézd meg a képet! Szerinted mi fog történni ebben a mesében?
Kérdések alapján irányított beszélgetés.
Hogy nevezték a királyi család tagjait? (Cimborabos király, Barátnőszike királynő, Pajtitusz királyfi) Vajon miért így? Miért volt szomorú Pajtitusz? Szerintetek mi lesz az első próba? Te milyen próba elé állítottad volna Pajtituszt? Miért fogadták be rögtön a gyerekek maguk közé a királyfit? Miért voltak büszkék a szülők fiukra? Mi a mese tanulsága számunkra?
4. Melegzuhany játék
Valaki háttal ül az osztálynak, és a többiek csupa jót mondanak róla.
4. Rajz egy barátodról, zenehallgatás
Készíts rajzot egy kedves barátodról! Írhatsz róla néhány gondolatot, miért szereted, milyen jó tulajdonságai vannak.
Közben zenehallgatás és mutogatás: Bagdi Bella: Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek