Süni csoport
A kedvesség világnapján tartott foglalkozásunkat relaxációs gyakorlattal kezdtük, majd megbeszéltük, hogyan lehetünk kedvesek egymáshoz az óvodában, és otthon. Először körbeadtunk egy ölelést, majd a nagyon szeretett, pizzasütő játékunkkal, egymást egy kicsit megmasszírozva kedveskedtünk egymásnak. A héten elkészítette mindenki a barátját megformázó emberkét, megbeszéltük, hogy milyen arcot rajzoltak neki (szomorú, vidám). El is játszottuk mindannyian ezeket az érzelmeket, testtartással, mimikával. Az emberkéket körbe raktuk, és elhelyeztük a faliújságon.
Bagdi Bella: Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek c. dalára táncoltunk.
Társas kapcsolatok ápolása
Együtt – erősebben
A november a társas kapcsolatok hónapja a boldogságórás tematikában, amelynek két ajánlott erőssége most a csapatmunka és a társas intelligencia volt. Az osztályom erősséglistáján ez a két erősség a negyedik és az ötödik helyen szerepel, így még lelkesebben jártuk körül ezeket a témaköröket.
Az ebben a hónapban tartott boldogságóráinkon sokféle megközelítésben és változatos módszerekkel dolgoztuk fel a témákat. Nem maradtak el most sem az óra eleji relaxációk, lazítások, amelyeket szívesen végeznek a gyerekek. A Bagdi Bella-film és -dal megnézésével, meghallgatásával hangolódtunk rá a témára. Körbejártuk, mit jelent a társas intelligencia, és ők milyen helyzetekben használják ezt. Ötleteket gyűjtöttünk, hogyan fejleszthetik még ezt az erősségüket. A csapatmunka tárgyalása kapcsán megnéztük az Ételt mindenkinek animációs videót, beszélgettünk az üzenetéről. Szintézisként az eddig tanult irodalmi alkotások hőseiről gyűjtöttem nekik olyan jellemző cselekedeteket, szófordulatokat, melyekben azonosíthatók a társas intelligencia és csapatmunka erősségei, a gyerekek pedig szétválogatták ezeket.
Mostanában fejeztük be a Lúdas Matyi történetének feldolgozását, így szándékosan egy ehhez hasonlító mesekezdéssel indítottam a közös történetmesélést. („Egyszer volt, hol nem volt, volt egyszer egy szegény, félárva fiú. Nagyon lusta fiú volt, naphosszat csak henyélt. Egyszer aztán elunta a dologtalanságot, és elhatározta, hogy szerencsét próbál, világot lát. Így szólt tehát az édesanyjához….”). A történetet úgy kellett folytatniuk, hogy húztak egy-egy kártyát a Boldogító erősségek kártyacsomagból, s a kihúzott erősség szerint kellett a főhősnek cselekednie. Ez nekik még kicsit nehéz feladatnak bizonyult, nem nagyon merték a fantáziájukat szabadon engedni.
Ezután a társas kapcsolatokra fókuszálva összegyűjtötték, hogy ők milyen közösségek tagjai, ezek kerültek egy szivárványszínű virág szirmaira. Majd kis színes papírsárkányokra olyan tulajdonságokat írtak fel, melyek szerintük elengedhetetlenek ahhoz, hogy a társas kapcsolataink jól működjenek. Ilyeneket gyűjtöttek: megértés, együttérzés, elfogadás, megbocsátás, türelem, kedvesség stb.
Közös vers létrehozására is sor került. A „közösség, társaink, csoport” volt a kiinduló témánk, a címet és a kezdő verssort megadtam. Mindenki egy-egy verssort írt egy-egy kis színes lapra, ami eszükbe jutott a megadott témakörben. Majd a sorokat megpróbálták logikus, összeillő sorrendbe elrendezni, így született meg a Csodajó csapatunk című kétütemű tizenkettesekben íródott, páros rímelésű költeményünk. Az eredmény meglepően jó lett, pedig a gyerekek nem nagyon hittek magukban, hogy képesek megalkotni egy verset.
Úgy gondolom, hogy a hónap boldogságóráin sikerült hozzásegíteni a gyerekeket ahhoz, hogy a társas intelligencia és a csapatmunka erősségét jobban megismerjék, és a közös tevékenységek során fejlesszék is ezeket az erősségeiket. Végezetül álljon itt az osztály közös verse:
Csodajó csapatunk
1. Egy szuper csapathoz tartozni oly pazar.
Minden napunkon legyen önfeledt kacaj!
Kedves és őszinte legyen minden tagja!
Őszinteség a jó barátság alapja.
2. Könnyen megy a munka, ha jó a kis csapat.
A csapatnak van szíve, és ez hatalmas.
Vannak itt barátok, kik nagyon kedvesek,
Egy jó csapat mindig segítőkész legyen!
3. Az osztályunkban mindenki szíve arany.
Szeretjük a történelmet mindannyian.
Összeköt bennünket kis városunk, Kaba,
Akik barátok, mindig összetartanak.
4. Mindig együtt dolgozunk, becsületesen,
A csapat akkor jó, ha jó együtt lenned.
Nagyon jó játszani a barátaimmal,
Sokféle ember egy közös akarattal.
5. Összeköt bennünket sok közös történet,
Fontos, hogy megértés, összefogás legyen.
A jó barátok feldobják a kedvedet.
A mi osztályunk tele van szeretettel.
Papp Judit
Lejátszottam a témához kapcsolódó dalt. A gyerekek újból kérték. Majd a jól ismert relaxációs játékokat játszottuk. Elmondtam a témához felkínált mesét. Irányított kérdésekkel dolgoztuk fel a témát. A tevékenység zárásaként lerajzolták a barátjukat.
Lejátszottam a témához kapcsolódó dalt. A gyerekek újból kérték. Majd a jól ismert relaxációs játékokat játszottuk. Elmondtam a témához felkínált mesét. Irányított kérdésekkel dolgoztuk fel a témát. A tevékenység zárásaként lerajzolták a barátjukat.
A mai foglalkozásunk örömére ki is sütött a nap. Ezért Napimádás relaxációs gyakorlattal kezdtünk. Megbeszéltük miért boldogabb az, akinek vannak barátai, kinek mit jelent a barátság? Kicsit meditáltunk, majd meghallgattuk a hónap dalát. Végezetül: A kör közepén feladatsort töltötték ki a gyermekek, a körbe való nevek írásával.
„Azt szeretem benned, hogy… ”
A foglalkozás legfőbb célja önmagunk és társaink jobb
megismerése, az összetartozás érzésének erősítése és annak megtapasztalása, hogy nem
vagyunk egyedül. Fontos, hogy megtudjuk, ki mitől, mikor érzi leginkább a szeretetet: elismerő szavak, dicséret, a másik jó tulajdonságaira való rámutatás által.
A téma felvezetése gyűjtőmunkával kezdődött, együtt összegyűjtöttük milyen közösségeket ismernek a gyerekek.
A feldolgozás közben előkerültek az alábbi fogalmak témakörök is: elmagányosodás, barátság, depresszió, társas lény fogalma, ki segít a bajban?
A gyerekek a foglalkozás további részében a Mennyire ismeritek egymást? feladatlap alapján ismerkedtek egymással.
Meglepetés volt nekik, hogy mennyi minden új dolgot tudtak meg egymásról.
Mi egy igazi barát tulajdonsága? A gyerekek kis kézfejekre írták rá a pozitív belső tulajdonságokat.
Gabriella Mónika Kőszeginé Szűcs
Társas kapcsolatok ápolása, nemcsak emberek, hanem állatok szemszögéből is.
Állatmesék: szereplői emberi tulajdonságokkal felruházott állatok. Cselekedeteik, mindig tanulsággal szolgálnak.
Az óra elején játszottunk egy úgy nevezett Bizalomkör című játékot. A gyerekek nagy kört alakítottak. Tulajdonságokat, kifejezéseket mondtam. Aki magára ismert, aki úgy gondolta rá jellemző dolgot mondtam, az előre lépett. Az önbizalom hiányos tanulók maradtam az egyre szűkülő körön kívül. Ezután mindenki rajzolt, színezett egy „önarcképet” és a képek segítségével alkottak egy kört. Közben folyamatosan Bagdi Bella dalait hallgattuk, énekeltük. Elhelyezték a saját képeiket egymást mellett, ki kinek a barátja, ki kire számíthat. Belső körbe rakták, akit jobban kell óvni, védeni, vigyázni rá.