
Társas kapcsolatok ápolása


Szigetszentmiklósi Csicsergő Óvoda
Mindig is nagyon fontos volt számunkra, hogy a csoporton belül, a gyerekek és szülők között egyaránt jó kapcsolat alakuljon ki a nálunk töltött évek alatt. Ennek elősegítésére egyre több közös programot szervezünk, melyek gazdagítják a közösségi élményt, elmélyítik a társas kapcsolatokat. November hónapunkat is egy igazán jó Márton-napi lámpás felvonulással és piknikkel kezdtük, melyre a nagyszülők is örömmel eljöttek. A Kincsesládánkból elővarázsolt ,,Barátság-fonal” segítségével hálót szőttünk, megbeszéltük, miért és hogyan kell vigyázni kapcsolatainkra. A gyerekek nagyon okosan és gyakran meghatóan beszélgettek a témáról. Inspirálta őket minden olyan motivációs eszköz, játék, melyet párosával, vagy csapatban lehetett használni. Úgy gondoljuk a gyerekeknek sikerült átadni a témával kapcsolatos tudnivalókat és továbbra is kiemelt szempont lesz a közösség erősítése.

Táncsis Mihály Gimnázium és Alapfokú Művészeti Iskola Kanizsai Dorottya Általános Iskolája
A siklósi Kanizsai Dorottya Általános Iskola harmadikosaihoz ma „vendég” érkezett. Géza más, mint a többiek. Nincs mobilja, viszont van 11 testvére, nem jár divatos ruhákban, de vannak lovaik, teheneik, malacaik. Nincs szép autójuk, ő gyalogol a buszmegállóig, majd busszal jön iskolába. Ezért a társai csúfolják. Minden gonosz kifejezés felírásakor gyűrünk egyet „Gézán”. Végül már tovább nem gyűrhetjük, egy papírcsomó lett belőle. Nem nézhettük mindezt tétlenül. Ki kell békítenünk, meg kell vígasztalnunk a barátunkat. Minden kedves szóra simíthatunk egyet a rajzon, Géza képzeletbeli lelkén. Sok kedves szó után még mindig szakadt és gyűrött a papír. Ma megtanultuk, mennyire vigyáznunk kell a társas kapcsolatainkban elhangzó szavakkal. Mert meggondolatlanul kimondott szavainkért bocsánatot kérhetünk, de a nyoma mindig megmarad.

Csoportommal a társas kapcsolatok, azon belül a barátság témáját dolgoztuk fel csoportfoglalkozás keretében.
A kollégiumban kiemelt szerep jut a társaknak, barátoknak, hiszen ez a „második otthonuk”. A tanulók a közös beszélgetést követően megírták egymásnak szóló, személyes barátság-üzeneteiket, melyeket a bátrabbak felolvastak, a kevésbé bátrak átadták egymásnak 🙂


Nyíregyházi SZC Teleki Blanka Szakgimnáziuma, Szakközépiskolája és Kollégiuma
A csoport minden tanulója megnevezte azt a két társát, akiket legközelebb érez magához. Fonallal jelképeztük ezeket a kapcsolatokat. A képen látható, hogy van, akit sokan szeretnek, kedvelnek 🙂 Az illető nagyon meghatódott, erre nem számított.

Az emberi kapcsolatok ápolása-„Vigyázzunk egymásra!”
Plakát készítése a Geleji Tündérkert Óvodában.

Az órán beszélgettünk a társas kapcsolatokról. Utána elkészítettük a feladatot. Mindenki nagyon lelkesen készítette a rajzokat. Amikből össze állítottuk a plakátot.


Bihardioszegi Altalanos Iskola
November honapban tobbszor talalkoztunk es a fo temank a társas kapcsolatok volt.
Temak amiket atbeszeltunk az alkalmakon:
*fokozza a boldogságérzetünket a társas kapcsolatok ápolása
*a társas kapcsolatok és a megküzdés
*Tarsas kapcsolatok mese : Hetedhet orszagon tul
*Te milyen barat / baratno vagy? – teszt kitoltese
*Nevjegykartya keszitese
*Arrol is beszeltunk , hogy a boldog emberek egyik ismérve, hogy sok energiát fordítanak a kapcsolataik ápolására. Minél boldogabb valaki, annál nagyobb baráti kört valószínűsíthetünk körülötte, és ez fordítva is igaz: ezek a kapcsolatok egyre növelik boldogságszintjét.
*a barátság volt az egyik fo temank es a kovetkezokrol beszelgettunk a tanulokkal:
-a barátság összetett, támogató emberi viszony.
-tartalma és meghatározása koronként és kultúránként eltérő, valamint az alanyok társadalmi helyzete és személyiségjegyei is befolyásolják.
-a barátság egyéni vonatkozásban lelki, vagyis érzelmi, anyagi és kognitív erőforrás.
-a barátság az egyik emberi kapcsolat, mely emberek között alakul ki több örömteli találkozás, beszélgetés által. Jellemzi a kölcsönös elfogadás, rokonszenv, szeretet(valamilyen szinten), bizalom, szövetség, együtt érző képesség, nyitottság, törődés.
Majd azt a feladatot kaptak a tanulok, hogy mindenki rajzolja le a legjobb baratjat , baratait.
*majd megbeszéltuk a csoportban, hogy milyen emberi kapcsolatok teszik teljessé egy felnőtt ember életét (például szülők,rokonok, saját család, férj/feleség, gyerekek,barátok, munkatársak, ismerősök, sporttársak, hobbicsoport tagjai… stb.)
* ezutan a gyerekek ezeket a kapcsolatokat rajzzal ugy mutattak be , hogy a kapcsolat fontosságát, bensőségességét a középen lévő „főszereplőhöz” való távolsággal jeleztek.
A feladat neve amit elvegeztunk: Vigyázzunk egymásra!
Készített a csoportom egy plakátot „Vigyázzunk egymásra!” címmel, mely
az emberi kapcsolatok ápolására hívja fel a figyelmet!
Szabo Aliz Pszichologus .2018. November