
Társas kapcsolatok ápolása


Kölcsey Ferenc Főgimnázium ,29-es számú Napközi Otthonos Tagóvoda
A megküzdési stratégiák téma feldolgozását több alkalommal valósítottuk meg. Elsőként az Aranykulcs című mesét hallgathatták meg a gyerekek. A mese kapcsán arról beszélgettünk, hogy kinek milyen nehéz feladatban volt már része, és mindenki elmondhatta a három kívánságát is.
Egy másik alkalommal a Hajótörés játékot játszottuk el, melyet követően megbeszéltük, hogy ki hogyan érezte magát a játék közben, milyen félelmeik voltak, milyen nehézségekkel kellett megküzdeniük, azért, hogy a hajón maradhassanak. Megtapasztalhatták, hogy ha segítik egymást, akkor könnyebben leküzdetik az akadályokat. A cápatámadás elől való sikeres megmenekülés után jól jött egy kis lazítás Bagdi Bella Ellazulni jó című dalára.
Ugyancsak e téma kapcsán a gyerekek lerajzolták, hogy ki az, aki segít ha rossz kedvük van.
Varga Domokos Ámk Damjanich utcai óvoda
Foglalkozásunkon meghallgattuk Bagdi Bella „Ha boldog vagy mutasd meg mindenkinek” című dalát és játékos mozdulatokkal kísértük. Beszélgettünk a barátságról: ki kivel szeret játszani, ki mellé szeret ülni, kivel szeret sétálni? stb.. Elkészítettük a barátság karkötőket (lányok) vagy kitűzőket (fiúk). Mindenki kapott, örültek neki, és boldogan vitték haza.
Úri Szent Imre Általános Iskola és AMI
A Társas kapcsolatok témánkat egy közös sugdosós játékkal kezdtük, majd keresztrejtvényt oldottunk meg, melynek megfejtése a szeretlek szó lett. Beszélgettünk róla, ki kinek szokta ezt a szót mondani, miért, mikor. Ezután csoportmunkában gondolattérkép formájában szedtük össze, milyen is egy jó barát. Megbeszéltük, hogy van a család, akik a legközelebb állnak hozzánk, vannak a barátok, osztálytársak, végül az ismerősök. Ezeket a szavakat írták be aztán koncentrikus körökbe, és egészítették ki azokat családtagjaik, barátaik, ismerőseik nevével. Egyfajta szociometriának is hasznos volt ez a feladat.
Tápi József Attila Általános Iskola
Minden állathoz illesztettünk egy rá jellemző tulajdonságot.
Meglepődtek, hogy szinte ugyanazt találták, s mennyire igaz az állatra és az embere is.
Szekszárdi SzC Esterházy Miklós Szakképző Iskolája és Kollégiuma
Az osztály tanulói olyan diákokból tevődik össze, akik már betöltötték a 16. életévüket, de még nem szerezték meg a 8. osztályos kompetenciájukat. Nagy a lemorzsolódással veszélyeztetett tanulók száma.
A Boldogság órák motiváltabbá teszik a tanulókat, az órák segítik a közösség építését is
Szikszai György Református Óvoda és Általános Iskola Örömsziget Óvodája
A második foglalkozás alkalmával a csoporthoz tartozást igyekeztünk elmélyíteni, a társas kapcsolatok erősítésén keresztül. Szeretnénk, ha elfogadnák egymást, szeretettel és segítségnyújtási szándékkal fordulnának egymás felé. Ki szeretnénk alakítani, hogy odafigyeljenek egymásra, tartsák tiszteletben egymás érzéseit, és érezzék, hogy szükségük van egymásra ahhoz, hogy boldogok legyenek.
A foglalkozást a mozgásalapú relaxációval a Napimádással kezdtük. Ezt követően jelükkel ellátott szeretetszíveket ajándékoztak egymásnak. Boldog Dóra mesehallgatásra hangoló mondókáját követően elmesélte a kicsiknek a A répa mesét. A történet segítségével beszélgetést kezdeményeztünk arról mennyivel könnyebb, és eredményesebb egy tevékenység, ha egy közösség összefogásával készül. Megbeszéltük azt is, hogy melyik gyerek kivel szeret játszani, és miért. Majd párokat alkotva néhányszor eljátszottuk a Húzz, húzz engemet dalos játékot, amit az Add tovább az ölelést! játékkal folytatunk. Szívet melengető érzés volt látni, ahogy odabújtak egymáshoz a kis csöppségek és megszeretgették egymást.
A foglalkozás végén meghallgattuk és utánzó mozgásokkal kísértük Bagdi Bella: Ha boldog vagy mutasd meg mindenkinek dalát. A dalt a gyerekek kérésére többször is meghallgattuk, miközben a barátok tenyérnyomatos szívecskéket készíthettek, amit a folyosó díszítésére használtunk fel.