
Társas kapcsolatok ápolása


Egri Szalaparti EGYMI és Kollégium
Egri Szalaparti EGYMI és Kollégium
Középsúlyos Értelmi Fogyatékos Tanulók Általános Iskolája
Készségfejlesztő Iskola vegyes csoportja
Társas kapcsolatok-Foglalkozások tartalma
A hónap témáját-társas kapcsolatainkat-több órán, több csoporttal dolgoztuk fel.
Didaktikai egységek:
I.Bevezetés, ráhangolódás
1. – Bizalomjáték-aki felé megyek, felveszi az ütemet és velem sétál, de senki senkihez nem ér
– Térkitöltő bizalomjáték többszöri ismétléssel-a bekapcsolódás késleltetve, Bagdi Bella-hónap
zenéjével. Nevelési cél: Mindenkire egyformán szükség van a jó hangulathoz! Csapatban lehet
igazi jókedvet csinálni az együtt töltött időben.
– Más cipőjébe bújva-játék
II. Társas kapcsolataink
2. Kapcsolatok megjelenítése a mesék által:
– Brémai muzsikusok -interaktív mesejátékkal. A történet szereplőinek azonos szomorú sorsát, az
egymásra-találás körülményeit és a közös összefogást emeltük ki ami a hónaptémához vezetett
bennünket. Mese tanúsága: barátság azonos sors miatt, egymásra találás, tettek egymásért
– Varga Katalin:Kesztyű lakói– drámajáték. Fejlesztési területek: utánzás képessége-tér irányérzék
fejlesztése – figyelmi koncentráció. Nevelési cél: A történet-játék során a tanulók kis helyen kell,
hogy barátsággal megférjenek – csoport összetartás, kapcsolati háló erősítése. Indirekt
pedagógiai eszközökkel a problémás kapcsolatú tanulók közelítése a játék során.
– Barátságról animációs kisfilm: A kisvakond és a barátság- közvetlen felidézés mozaik módszerrel.
Fogalmak:-barátság fogalma, – kapcsolatok fogalma – kapcsolati érzelmek, érzések – közeli-távoli
kapcsolatok. Viselkedésterápia:fogalom tanulása megjelenítéssel. Barátság, baráti kapcsolat
értelmezése.
3. A kapcsolatok megjelenítése rajzos feladatokkal:
– Családfa – ábrázolás-családi, baráti kötelékek megjelenítése, kapcsolati háló felismerése,
megjelenítése-önismereti képesség fejlesztése
– Baráti-körök
– Tevékenységek választása kártyák közül: melyeket nem egyedül csinálod; melyik közösségben
érzed jól magad: családi, baráti, osztály
– Jó okom van rá…tabló – Két ok ami miatt szükségem van a barátokra…
– A kör közepén – a kapcsolatok közelsége életünkben-képek: orvos, barát, tanár, buszsofőr,
szomszéd…- plakát készítése
Célok:kapcsolati háló felismerése, megjelenítése-önismereti képesség fejlesztése
4. Kapcsolatok ápolása: Látogatóban a legkisebb iskolás csoportnál-közös óra
III. Órák lezárása
Óra végi meditáció. Cél:Együttműködési készség fejlesztése, akusztikus-vizuális differenciálás, mozgás-ritmus fejlesztése differenciálással, Megismételt gyakorlatsor belső nyugalom elérése. \\\”Nyisd ki a szemed, hozd magaddal a jó érzéseket, hozz egy mosolyt, ha jólesik, sóhajts egy mélyet. Egészségedre!\\\”
MIT és HOGYAN:
Az én gyermekeimnek minden tanulási utat apró lépésekre kell bontani így jutnak el a megértéshez. A cselekvéssel, manipulációval, zenével, támogatott tanulás az élményhez, az élmény pedig a bevéséshez és a könnyebb felidézéshez, alkalmazáshoz segíti őket. A társas kapcsolatok ápolásának témáját is sok oldalról közelítettük meg.
Figyelmüket arra irányítottam, hogy társas kapcsolataikért ők a felelősek.
A jó kapcsolatok nem magától értetődőek és a problémák is megoldhatóak közös akarattal, kedvességgel. A szociális tanulásban rejlő lehetőségek kihasználása az órákon új tapasztalatokhoz vezette a tanulókat.
Többféle kapcsolatrendszer működését körbejárjuk, a barátság és a családi kapcsolatok számukra a legfontosabbak. A közvetlen környezetükben a felnőttekkel is fontos a kapcsolattartás és annak minősége. Mindenképpen annak tudatosítása volt a célom, hogy a társas kapcsolatok folyamatos törődéssel tarthatók fenn, a mindennapjainkban pedig fontos, hogy a kapcsolatban jól érezzék magukat. A törődés, a kapcsolatokban mások megértését, segítését is jelenti.
Fontosnak találtam, hogy megértsék kivel milyen bizalmas, mennyire közeli kapcsolatba kerülhetnek.. Példaként említettük kik azok, akik a kezüket fogják, akik eljönnek meglátogatni ha betegek, akik hangjára reggel ébrednek a kollégiumban, akiktől tanulnak…
A hónap-téma végére megint csak azt tudom mondani, hogy az érzelmi kötelékek erősödtek. A pozitív pszichológia teszi ezt velünk, hogy mélyebben érzünk és gondolkodunk?!
Hevesi Sándor Általános Iskola
A társas kapcsolatok fontosságáról és ápolásáról beszélgettünk. A gyerekek nagyon motiváltak voltak. Érzik a fontosságát a társas kapcsolatoknak.
Gennaro Verolino Általános Iskola, Készségfejlesztő Speciális Szakiskola és Kollégium
Autista, nem és alig beszélő tanulókkal készítettük el közösen a feltöltött plakátot. A kép elkészítése előtti foglalkozáson olyan szociális fejlesztő gyakorlatokat végeztünk, ahol egymással interakcióba kellett lépni, illetve egymást felismerni. A tanulók főként a festés részt kedvelték, többen kértek még további lapokat, hogy folytathassák a munkát.
SZÉKÁCS JÓZSEF EVANGÉLIKUS ÓVODA,ÁLTALÁNOS ISKOLA ÉS GIMNÁZIUM
Mindig kiderül,hogy együtt, és egymásért az igazi!!
Egri Szalaparti EGYMI és Kollégium
Egri Szalaparti EGYMI és Kollégium
Középsúlyos Értelmi Fogyatékos Tanulók Általános Iskolája 5. osztály
Sziklaforrás csoport
A feladathoz nem sok instrukciót kaptak a tanulóim, körülbelül a versenyfeladatnál leírtakat. Ami meglepetést okozott számomra, hogy azt hittem majd a csoport közös kapcsolataiból találnak példákat. Ezzel szemben a rajzok többségét úgy képzelték el, hogy az óvó, védő szerep az övék. A saját irányító szerepükkel oldották meg a gondoskodást. A felelősségvállalás másokért – ez persze konkrétan nem így hangzott tőlük, de amit a rajzokról mondtak ezt jelent. Ezek szerint indirekt módon ismét megtanultak valamit, amit én szerettem volna megtanítani:” társas kapcsolataikban megjelent az én felelőssége”.
Rajzok tartalma a gyerekek szavaival:
1. Vigyázok a kistestvéremre míg anya dolgozik. Én fogom megmondani, hogy mit nem szabad.
Azért hagyta anya velem, mert tudok rá vigyázni.
2. Kutyasétáltatás közben vigyázok a többiekre, mert én értek a kutyákhoz.
3. Mi mindent együtt csinálunk, barátok vagyunk – vigyázunk egymásra
4. Apa vigyáz az egész családra, de apára én vigyázok!