A téma címe: Fontos emberek
Óravázlat – Boldogságóra (30/9, Társas kapcsolatok 3/3.)
A boldogsagora.hu-ra feltöltendő, választható feladat a csoportok közötti versenyhez.
Csoport: 9 alsó tagozatos tanuló, 1. (per 2.), 2., 3, és 4. osztályfokon – ebből 8 tanulásban akadályozott, 1 értelmileg akadályozott. A tanulásban akadályozottak közül ketten autisták.
Feladat: Készítsenek a gyerekek rövid videót egy diák napjáról, melyben háromféle társas kapcsolat jelenik meg!
Cél: a) minél jobban megismertetni a boldogság fogalmát a tanulók értelmi szintjéhez képest; b) és tudatosítani ebben a jó minőségű társas kapcsolatok szerepét.
Fejlesztési terület: a szubjektív benső örömérzet proszociális megteremtése, növelése, fenntartása.
Módszer: frontális irányítású kooperatív tevékenység.
Eszközök: mobiltelefon, számítógép, tévé.
Helyszín és időtartam: tanulószoba, 45 perc, továbbá egy későbbi alkalommal egy kiegészítő óra a kész videó megtekintéséhez, megbeszéléséhez.
1. (5 perc) Mozgásos relaxáció: Jacobson-féle gyakorlat. A magastartásba emelt kezeinket felemeljük, majd párhuzamosan leejtjük. Ezután páráhuzamosan, körívesen visszalendítjük a magasba. Úgy végezzük, hogy a karok szinte önmaguktól lendüljenek föl-le. A mondóka hozzá: „Repül a karom, ha akarom, ha nem akarom.” 20 ismétlés megszakítás nélkül.
2. (5 perc) Tanári narráció (ismétlés): Beszéltünk már arról, hogy mi az a társas kapcsolat. Ki emlékszik rá? Mindenféle családi, munkahelyi és iskolai emberi kapcsolat társas kapcsolat. Az ember társas lény. Nem tud más emberek nélkül élni, létezni. Tegye fel a kezét, aki boldognak érezné magát, ha senkivel sem találkozhatna, beszélgethetne? Természetesen az embereknek időnként gondjaik is vannak egymással, de mivel társas lény az ember, akkor boldog, ha jók a társas kapcsolatai. Vannak emberek, akik fontosabbak számunkra, mint a többiek. Róluk lesz ma szó: ők a mi fontos embereink.
3. (5 perc) Tanuló kiválasztása, feladat ismertetése: Előnyben részesítjük azt, aki nem szerepelt a korábbi kisfilmekben. Meg kell tudakolni, hogy van-e kedve ahhoz, hogy videón felvegyük és bemutassuk három különböző, számára fontos személlyel történő rendszerinti találkozását. Megbeszéljük, hogy a tanuló számára kik az elérhető fontos emberek. Azt is megbeszéljük, hogy aki nincs jelen, azt felhívjuk, azaz egy vele folytatott képzelt telefonbeszélgetést veszünk fel.
4. (25 perc) Felvételek: Folyamatosan egyeztetve, egymás után felvesszük a jeleneteket.
5. (5 perc) Meditáció (TK 94. o.): Hunyd le a szemed, kövesd a légzésed ritmusát, és hagyd, hogy figyelmed megérkezzen a belső világodba.” Majd: „Nem jó magányosnak lenni, / kell jó barátot szerezni, / közösségben, barátságban / benn vagyunk a boldogságban.” Most nyissátok ki a szemeteket, és hozzátok magatokkal a jó érzéseket.
Társas kapcsolatok ápolása

Hajdúböszörmény Debreceni Egyetem Gyakorló Óvodája
A körtés gyerekekkel beszélgetőkör formájában -élményeik, véleményeik megosztásával- hangolódtunk rá az Én és a barátaim… témakörre. Ezután a \”barátválasztó\” drámajátékkal folytattuk a téma elmélyítését. A játék során inkább több baráti kör spontán szerveződése mutatkozott meg és kevesebb volt a páros választások száma. Majd megkértem a barátokat, hogy végezzenek olyan tevékenységeket a csoportszobában, amit mostanában a legjobban szeretnek együtt végezni, játszani. Végül aki akarta, az lerajzolhatta a barátait és saját magát. Jó hangulatú délutánt töltöttünk el együtt, miközben fontos élményeket, gondolatokat fogalmaztunk meg és éltünk át közösen és természetesen nagyon jót játszottunk. Köszönjük Boldogságóra!

Ebben a hónapban a barátság témájával foglalkoztunk. A csoport tanulói 12-13 évesek, így a barátok fontos szerepet töltenek be az életükben. Megbeszéltük az igaz barátok tulajdonágait. Készítettünk barátságláncot és verset is tanultunk a barátságról: „ A barátságot mondhatjuk egy kertnek, melybe sok-sok kis magot elültethetsz. Kedvesség és nevetés a locsolás, s a szeretet lesz a kinyíló virág.”
Rendesné Vezér Andrea
osztályfőnök
A mai napon igazán a mosolyra, vidámságra és egymás iránti figyelmességre törekedtünk. Közösen építettünk, és kíváncsian vártuk, hogy ki fog hozzánk csatlakozni. Beszélgettünk arról, hogy többen sokra többre mehetünk, egymás segítségére lehetünk, mint egyedül. Ez meglátszott a puzzle kép kirakásán is! Eljátszottam Szomorú Szilárd és Boldog Blanka egy kitalált történetét, amelyben a gyermekek interaktív módon segítettek a „probléma” megoldásában. Zárásként együtt mozogtunk a zenére, énekeltünk, és igazán jó lett a kedvünk. Jó volt látni a gyermekek örömét, mindenki jól érezte magát, amit el is mondtak. Végül elkészítettük a „barátságláncunka”, ahol a gyermekek elmondták ki kinek a barátja, és kivel szeret a legszívesebben játszani.
Encsi Csoda- Vár Óvoda és Bölcsőde
Többször is meghallgattuk a hónap zenéjét, ami tetszett a gyermekeknek,majd a baráti kapcsolatokról beszélgetés után kiszínezték \”magukat\” . A kész munkákat közös beillesztés után felragasztottuk.Az óvodások esetében a barátság még főleg az együtt játszást és a játékok megosztását jelenti.
Ebben a hónapban iskolánk 9.-10. osztályos tanulóival dolgoztuk fel a társas kapcsolatok ápolása témát. Bagdy Emőke relaxációs gyakorlatai közül választottam ráhangolódásnak, majd elmeséltem a gyerekeknek A róka és a farkas a lakodalomban című mesét, megbeszéltük a mondanivalóját. Az óvodások munkafüzetéből nyomtattam ki nekik színezőt a jó barátokról, amit színeztek, közben hallgattuk Bagdy Bella Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek című dalát. Az óra második részében beszélgettünk róla, hogy kinek ki a barátja és miért (nagyjából egymást választották az osztályból), aztán egy-egy barátságkarkötőt fűzött gyöngyből mindegyikőjük, amit aztán rákötöttünk a barátok kezére. Az óra tanulsága az volt, hogy nekik az osztályban jó együtt lenni!
Kecskeméti Belvárosi ZrínyiIlona Általános Iskola VárosföldiÁltalános Iskolája
Milyen a jó barát? Mindig mellettem áll és segít nekem! Jóban és rosszban is velem van. Egy jó barát többet ér az aranynál!
Vele könnyebb megbirkózni az élet nehézségeivel. Megoszthatom vele a gondjaimat,de a sikereimet is, hiszen együtt tudunk örülni! A jó barát őszinte tanácsot ad, nem ámít, mindenben számíthatok rá.
A barátságra vigyázni kell! A barátságot ápolni kell! Ismerősöket könnyű találni, de igazi barátra találni nehezebb! Ha megtaláltuk, vigyázzunk rá!
Szajoli Kölcsey Ferenc Általános Iskola
Boldog közösséget csak pozitív emberekből lehet létrehozni. A november havi téma ehhez segít.
Eszterlánc északi Óvoda Homokvár tagintézmény
A barátságlánc elkészítését nagy izgalommal kezdték el a gyerekek. Motiváltak voltak, hogy elkészíthetik önmagukat olyannak, amilyennek látják és felismerhetőek is legyenek, bárki számára. Fontos volt nekik egymás mellé kerülni a láncba.