
Társas kapcsolatok ápolása


A szoborpark játék megkezdése előtt röviden beszélgettünk a társas kapcsolatok fontosságáról, illetve a bizalomról, kapcsolódásról, barátságokról, azok esetleges hiányáról.
A gyerekek párokban kezdtek el dolgozni, 2-2 fogalmat húztak, majd négyesével folytatták a játékot, itt is 2-2 fogalmat kaptak. A kihúzandó szavak a munkafüzet alapján készültek, melyet kiegészítettem még pár lehetőséggel, hogy elegendő feladata legyen minden csoportnak. A játékkal szemléltettünk néhány, a barátsághoz, társas kapcsolatokhoz köthető fogalmat.
Zárásként megnéztünk egy rövid videót a segítésről, kapcsolódásról és osztályöleléssel fejeztük be az órát. https://www.youtube.com/watch?v=MvHRYcEVNbk
NYMZSÁI Kertvárosi Tagintézénye
A Társas kapcsolatok ápolása témában több plakátot is készítettek a gyerekek. A társas kapcsolat szerepe : a sportban, a családban, a barátokkal, a szabadidős tevékenységekben.Képeket gyűjtöttek a témával kapcsolatban és ezeket rendezték el a plakátokon. Minden csoport elmondta milyen fontosak a társak az életükben. Vendégségben voltunk a Manóknál / párhuzamos évfolyam osztálya/ , ahol közös alkotások születtek és együtt elénekeltük a hónap dalát.
A téma címe: Fontos emberek
Óravázlat – Boldogságóra (30/9, Társas kapcsolatok 3/3.)
A boldogsagora.hu-ra feltöltendő, választható feladat a csoportok közötti versenyhez.
Csoport: 9 alsó tagozatos tanuló, 1. (per 2.), 2., 3, és 4. osztályfokon – ebből 8 tanulásban akadályozott, 1 értelmileg akadályozott. A tanulásban akadályozottak közül ketten autisták.
Feladat: Készítsenek a gyerekek rövid videót egy diák napjáról, melyben háromféle társas kapcsolat jelenik meg!
Cél: a) minél jobban megismertetni a boldogság fogalmát a tanulók értelmi szintjéhez képest; b) és tudatosítani ebben a jó minőségű társas kapcsolatok szerepét.
Fejlesztési terület: a szubjektív benső örömérzet proszociális megteremtése, növelése, fenntartása.
Módszer: frontális irányítású kooperatív tevékenység.
Eszközök: mobiltelefon, számítógép, tévé.
Helyszín és időtartam: tanulószoba, 45 perc, továbbá egy későbbi alkalommal egy kiegészítő óra a kész videó megtekintéséhez, megbeszéléséhez.
1. (5 perc) Mozgásos relaxáció: Jacobson-féle gyakorlat. A magastartásba emelt kezeinket felemeljük, majd párhuzamosan leejtjük. Ezután páráhuzamosan, körívesen visszalendítjük a magasba. Úgy végezzük, hogy a karok szinte önmaguktól lendüljenek föl-le. A mondóka hozzá: „Repül a karom, ha akarom, ha nem akarom.” 20 ismétlés megszakítás nélkül.
2. (5 perc) Tanári narráció (ismétlés): Beszéltünk már arról, hogy mi az a társas kapcsolat. Ki emlékszik rá? Mindenféle családi, munkahelyi és iskolai emberi kapcsolat társas kapcsolat. Az ember társas lény. Nem tud más emberek nélkül élni, létezni. Tegye fel a kezét, aki boldognak érezné magát, ha senkivel sem találkozhatna, beszélgethetne? Természetesen az embereknek időnként gondjaik is vannak egymással, de mivel társas lény az ember, akkor boldog, ha jók a társas kapcsolatai. Vannak emberek, akik fontosabbak számunkra, mint a többiek. Róluk lesz ma szó: ők a mi fontos embereink.
3. (5 perc) Tanuló kiválasztása, feladat ismertetése: Előnyben részesítjük azt, aki nem szerepelt a korábbi kisfilmekben. Meg kell tudakolni, hogy van-e kedve ahhoz, hogy videón felvegyük és bemutassuk három különböző, számára fontos személlyel történő rendszerinti találkozását. Megbeszéljük, hogy a tanuló számára kik az elérhető fontos emberek. Azt is megbeszéljük, hogy aki nincs jelen, azt felhívjuk, azaz egy vele folytatott képzelt telefonbeszélgetést veszünk fel.
4. (25 perc) Felvételek: Folyamatosan egyeztetve, egymás után felvesszük a jeleneteket.
5. (5 perc) Meditáció (TK 94. o.): Hunyd le a szemed, kövesd a légzésed ritmusát, és hagyd, hogy figyelmed megérkezzen a belső világodba.” Majd: „Nem jó magányosnak lenni, / kell jó barátot szerezni, / közösségben, barátságban / benn vagyunk a boldogságban.” Most nyissátok ki a szemeteket, és hozzátok magatokkal a jó érzéseket.
Hajdúböszörmény Debreceni Egyetem Gyakorló Óvodája
A körtés gyerekekkel beszélgetőkör formájában -élményeik, véleményeik megosztásával- hangolódtunk rá az Én és a barátaim… témakörre. Ezután a \”barátválasztó\” drámajátékkal folytattuk a téma elmélyítését. A játék során inkább több baráti kör spontán szerveződése mutatkozott meg és kevesebb volt a páros választások száma. Majd megkértem a barátokat, hogy végezzenek olyan tevékenységeket a csoportszobában, amit mostanában a legjobban szeretnek együtt végezni, játszani. Végül aki akarta, az lerajzolhatta a barátait és saját magát. Jó hangulatú délutánt töltöttünk el együtt, miközben fontos élményeket, gondolatokat fogalmaztunk meg és éltünk át közösen és természetesen nagyon jót játszottunk. Köszönjük Boldogságóra!