Téma: Építő és konstrukciós játékok
Téma feldolgozása: Szabadon választott tevékenység közben baráti kapcsolatok elmélyítése, tolerancia és egymás megerősítése. A játék során alakult szerepek személyiség formáló hatásának elősegítése.

Bucsa Község Napközi Otthonos Óvoda
Téma: Építő és konstrukciós játékok
Téma feldolgozása: Szabadon választott tevékenység közben baráti kapcsolatok elmélyítése, tolerancia és egymás megerősítése. A játék során alakult szerepek személyiség formáló hatásának elősegítése.
A tanulók a feltett kérdésekre válaszolva bemutatkoztak társaiknak, majd egymásról kellett nekik elmondaniuk, hogy mit tudtak meg a válaszokból a kevésbé ismert társukról. Nagyon kellett figyelniük, hogy fel tudják idézni a 9 kédésre adott választ. Végül egyéniséget adtak egy mézeskalács figurának. Mindezt egy teadélután keretén belül.
Orosháza Városi Önkormányzat Napköziotthonos Óvodája Móricz Zsigmond u. Telephely
Novemberi témánk a társas kapcsolatok ápolása volt. A barátság fogalma közel áll a gyerekekhez. Nagy volt az egyetértés azzal kapcsolatban, hogy milyen jó, ha az embernek van barátja. A miért kérdésre is megvolt a válasz. Egy jó barát segít, meghallgat, szeret, játszik velem, örül, vagy együtt szomorkodik, ha bánat ér bennünket. Mindennapjainkat átszövi a barátság,könnyebbé, szebbé teszi a napjainkat. A hónap feladataként a rajzot választottuk. Talán így volt a legegyszerűbb azt kifejezni, hogy kinek mi jut eszébe arról, hogy vigyázzunk egymásra.
Reggelente fölvettük a barátság karkötőket, amelyek színe megmutatta, ki kinek a barátja. Megbeszéltük, hogy miért jó, ha van barátunk: van kivel játszani, beszélgetni, megvigasztal, megvéd, de főleg sosem vagyunk egyedül! Ragasztottunk barátságkört, és barátságvirágokat, a színük egyezett a karkötők színével, a barátságháló kiderítette, hogy mindenkinek van barátja a csoportban.
Jászszentlászlói Szent László Általános Iskola
A társas kapcsolatokról beszélgettünk az aktuális problémák kapcsán. A gyerekek megfogalmazták gondolataikat, melyeket rajzon és rövid mondatokban jelenítettek meg, amelyből színes plakát készült.
Nagykárolyi 1-es számú napköziotthon
ANEKDOTA
„Szüreti koccintás”
Az őszi szünetben, a családommal együtt elutaztunk a nagyiékhoz.
– De jó, hogy nálunk vakációztok! – nevetett nagypapi hangosan. – Így legalább ti is részt tudtok venni az idei szüreti mulatságon!
Nagyiéknak, a Kosárhegyen volt egy szőlőskertjük, ahová nagypapi még ifjú korában saját kezével épített egy szőlőházat. Imádtunk itt játszani az öcsémmel. Amíg a felnőttek puttonyba szüretelték a szőlőt, addig mi az öcsémmel fogócskáztunk a szőlőtőkék között. Sőt, még a sötét pincébe is leosontunk egyedül, amikor anyuék nem láttak.
– Gyerekek, gyertek enni! Az asztál már meg van terítve! – kiáltott édesanyám.
A hagyományos szüreti ennivaló nem volt más, mint a jó kis padlizsánkrémes kenyér sonkával, paradicsommal és paprikával. Desszertre nagyi, a kedvenc süteményemet készítette el, ami a diós beigli. A világon senki sem tud olyan finomat sütni, mint az én drága nagyikám! Itókának, mi persze meleg teát kaptunk.
– Gyertek, kóstoljátok meg a borok királynőjét! – csendült fel nagypapi hangja, aki a pincéből egy teli kancsó muskotály borral jött föl. Minden felnőtt borospoharába öntött egy keveset.
Furcsa módon, eleinte csak nézegették, lötyögtették és megillatozták a talpaspohárban lévő bort, majd:
– Egészségetekre! – hangzott egyszerre, majd pár pillanattal később egy nagy csörrenésre lettünk figyelmesek.
– Jaj, eltörött édesapa borospohara! – kiáltottam fel.
– Sebaj, fiam! – mondta nagypapi. – Ez a Jóistené, aki ilyen szép terméssel áldott meg minket idén is!
Szerencsére, nem történt nagy baj. Édesapa keze sértetlenül megúszta a pohártörést. Amíg nagyi és édesanya összeszedték a törött üvegdarabokat, addig nagypapi öntött édesapának egy újabb pohár bort.
Készítette: Bogyó és Babóca nagycsoportosai – Nagykároly
Biharkeresztesi Szivárvány Óvoda és Bölcsőde Bojti Tagóvoda
A novemberi témánk a Társas kapcsolatok ápolása volt. Ez a fogalom könnyen megfogható és megfogalmazható volt a gyerekek számára, hiszen mindennapjaikat is átszövi a barátság.
Bevezetésként a “Kis barátom hogy vagy?” kérdéssel igyekeztünk ráhangolódni a további beszélgetésekre, melynek során igyekeztünk megtudni gyermekeinktől, hogy mit jelent számukra a barátság.
Ezt követően előadtuk Ferenczei Éva: Süni irigy lesz című bábjátékát, melyet most is nagyon élveztek gyerekeink. A mese után beszélgettünk a mese szereplőiről, azok tulajdonságairól, s a mese tanulságát is megfogalmaztuk.
A továbbiakban elkészítettük csoportunk „Barátságláncát”, rajzoltunk és színeztünk.
A zárókörben pókhálót készítettünk fonal segítségével, kifejezvén összetartozásunkat.
Vigyázzunk egymásra plakátunkra a következő rajzok kerültek: Ha valakit bántanak védjük meg, hìvjunk segítséget, vigyázzunk a kisebbekre, idősekre, segítsünk a rászorulókon, fogyatékkal élőkön és figyeljünk oda egymásra.
Gyermeklánc Óvoda és Bölcsőde, Család- és Gyermekjóléti Központ
1. Relaxáció: ¨Körbe-körbe, karikába¨
2. Bevezetés: ¨Kis barátom, hogy vagy?˝
3. Barátságlánc készítése
4. Mese: Süni irigy lesz (bábjáték)
5. Beszélgetés a szereplők viselkedéséről
6. Építsünk együtt! (baráti csoportok közös építése legóból, építőkockákból)
7. Mindenkinek van barátja. Barátságháló szövése. (pókháló szövés)
8. Barátság karkötő készítése
9. Lezárás. Ki, hogyan érezte magát a foglalkozáson? Mi tetszett neki a legjobban? Barátság jelének kiszínezése.