Egy gyerek a társas élményt elsőre az édesanyával való együttélés által éli meg, majd a szülők és a nagyszülők, gondozók közelsége, figyelme, gondoskodása elégíti ki ezeket a vágyait. A barátság első kezdetleges formája kisgyermekkorban jelenik meg, és az évek múlásával folyamatos változásokon megy át.
Kezdetben a közös játék teszi élvezetessé az együttléteket, majd ezeket váltják fel fokozatosan a minőségi beszélgetések, a „petyka”, ahogy egyes kutatók nevezik. Ezek a kapcsolatok viszont meglehetősen instabilak. Óvodáskorban különösen, pillanatok alatt változhat, hogy ki kinek a barátja, kivel játszik együtt és kit közösít ki. Elég egy nem tetsző játék, hozzáállás, vagy csupán az irányítási vágy, és felborul az egyensúly.
A mai napi tevékenységünket egy meseolvasással kezdtük: A farkas és a róka a lakodalomban. A mese keretein belül megismerkedhettünk a farkas és a róka barátságával. A felolvasás végén gyerekekkel megbeszéltük, hogy milyen volt a farkas illetve a róka, jó barátok voltak e ők? Milyenek kell legyegyenek a jó barátoknak? Hogyan válasszunk barátot magunknak. A beszélgetést egy kézműves foglalkozással zártuk, ahol mindenki kapott egy ember alakot ábrázoló bábut, amit tetszése szerint díszíthetet. Az elkészült bábukat összekapcsoltuk és kaptunk belőle egy barátságfűzért, ami a mi csoportunk tagjait ábrázolja. A hosszú fűzért látva a gyerekek azt a következtetést vonták le, hogy milyen jó, hogy ilyen sokan vagyunk és mind barátok.
Társas kapcsolatok ápolása
A társas kapcsolatok ápolásának bevezetése volt, hogy beszéltünk november 21-én a HELLO DAY-ről.
Mi is a különbség amikor más-más népek találkoznak és köszöntik egymást, hiszen már ekkor kapcsolatba kerülnek egymással.
A magyar társadalomra jellemző, hogy még ha viszonozzuk is a köszönést, haladunk tovább. Ezt játszották el a tanulók, többféleképpen modellezve a találkozást, baráttal, ismerőssel, idegennel.
Az óra következő részében a társas kapcsolatokat jellemeztük, és a mindenki által ismert telefonfüggőségre jellemző szituációs játékokat mutattak be. Mennyire rossz, és káros a kapcsolatra, amikor a másik fél fel sem néz és a telefonját nyomkodja. Vagy amikor a konfliktust, nem agresszíven reagáljuk le, hanem megbeszéljük a problémát.
A harmadik alkalommal pedig egyik diákunk felvetette, hogy szervezzenek közös mozi látogatást, amire a többiek különböző módokon kellet reagáljanak. Sajnos nagyobb mértékben elutasítóak voltak.
Megbeszéltük az óra végén, hogy az ilyen viselkedéssel a barátunk egy idő után beleun, és egyedül maradunk.
A nap mottója felkerült a falra, és remélem valóban úgy fejeztük be, hogy ez a megosztott boldogság így nagyobb volt, hogy együtt voltunk és együtt nevettünk.
Foglalkozásunkat a Barátság-láng kapcsolatteremtő játékkal indítottam. A játék során a lángocska csoportunk minden kis tagjához eljutott. A gyerekek figyeltek egymásra, figyeltek arra, hogy senki ne maradjon ki az ajándékozásból . A játék után Lukács Elvira Barátság meséjéből megismertük Ropogtató , a kismókus történetét. Megtudtuk , hogyan voltak segítségére barátai, amikor bajba jutott. Ezt követően a gyermekek saját gondolataikat fogalmazták meg a barátokkal, a családdal , a családtagok fontosságával kapcsolatban. A beszélgetés után véletlenszerű páralakítással az ” Add a kezed ” páros játék következett: tudatos jelenléttel figyeltünk egymásra. Megfigyeltük egymás tekintetét, arcvonásait, kezének jellemzőit. A „tartalak téged” játék alkalmával megtapasztalhatták a támogató biztonság érzését , melyet a család, a barátok is jelentenek az életünk során. Színeztünk és barátság láncot varázsoltunk. Beszélgettünk arról is, hogy sajnos vannak olyan gyerekek és felnőttek, akik nem biztos ,hogy együtt lehetnek a családjukkal, barátaikkal. Azzal ,hogy gondolunk rájuk és barátság lapokat készítünk nekik, boldogabbá tehetjük napjaikat. 💜
Zárásként pedig barátság sütit készítettünk, melybe a hozzávalókon kívül belemorzsoltuk a szeretetünket is.❤️🥰 A délelőtt során többször meghallgattuk a hónap dalát , Bagdi Bella: Ha Boldog vagy, mutasd meg mindenkinek…🩵🩷🩵🩷
Fábiánsebestyéni Arany János Óvoda, Közművelődési Intézmény és Könyvtár
Azt szeretem benned-játék, pozitív gondolatok a társnak
Közös mozgásos játék
mese- Süni irigy lesz- beszélgetés a meséről.
Színező, baráti kapcsolatok megbeszélése-zene hallgatás
Barátság lánc készítés.
Születésnap ünneplés
Közös tevékenység az udvaron.
Furtai ÁMK Bakonszegi Zöldliget Óvoda
A kiscsoportos gyerekek ügyesen, lelkesen és aktívan vettek részt ennek a témának a feldolgozásában, így tartalmasan tudtam megvalósítani. Nagyon szeretik egymást, jó közösséggé kovácsolódtunk. Szeptember óta sokat fejlődtek és változtak. Sokat segítenek a boldogságóra adta plusz játéklehetőségek, mesék, közösségépítés, társas kapcsolatok ápolása terén is.
A napközis gyerekekkel ebben a hónapban pontosan 192db virágocskát készítettünk el azzal a felirattal, hogy ‘Jobb veled a világ!’. Minden gyermek kapott egy virágot a nyakába, és vittek haza is a családnak. A virágokat az iskolában meglepetésként osztottuk szét az igazgatóbácsinak, tanító néniknek és bácsiknak, az iskolában dolgozóknak, valamint a diákoknak egyaránt. Akivel a nap folyamán találkoztunk, mindenkinek adtunk virágot a kezébe, hogy tudja, igenis jobb vele a világ!
Egy másik foglalkozás keretein belül mindenki elkészítette saját maga papírfiguráját, amit egy közös nagy szivecskére ragasztottunk fel, így is mutatva, hogy egy csapat vagyunk és összetartozunk. Megbeszéltük milyen fontosak vagyunk egymásnak, kire miért van szükségünk az iskolában és otthon is. Valamint azt is elmondtuk, hogy hogyan tudunk jót tenni ezeknek az embereknek, hogyan tudunk nekik segíteni. Véleményem szerint ez volt az egyik kedvenc foglalkozásuk a gyerekeknek, mert minden nap láthatják saját magukat egy csoport részeként, amiben jó lenni.
A munkafüzetekbe mindenki lerajzolhatta saját magát és a legjobb barátját, elmondták és ábrázolták azt is, mi az, ami összeköti őket, ami közös bennük, vagy amit nagyon szeretnek együtt csinálni.
A hálapillangónkat sem hagytuk ki, vele úgy játszottunk most, hogy mindenki elmondhatta, kire miért van szüksége és kinek hogyan tud segíteni, hogyan tudja a másiknak megköszönni mindazt, amit érte tesz.
A ‘Jobb veled a világ’ című dal pedig már a csoportunk ‘boldogsághimnusza’ lett.
Szegedi Vörösmarty Általános Iskola
A társas kapcsolatok ápolása. Ősz kincsei.
Az ősz talán a legszebb évszak, ezért elsétáltunk a Ligetbe, ahol megcsodáltuk a természetet, a gyönyörű őszi faleveleket. Sok csodálatos élménnyel gazdagodtunk, hisz az ősz kincseit kerestük. Ezeket az élményeket átélve minden érzékszervünkre szükségünk volt. Faleveleket gyűjtöttünk, csendben lopakodva madárhangokat hallgattunk, végig húztuk a kezünket egy fa kérgén, gyönyörködtünk az ősz színeiben, hallgattuk a talpunk alatt az avar hangját. Közben alkalmazkodtunk, segítettük egymásnak és kipróbáltuk, hogy milyen érzés átölelni egy fát. Miután elmondtam, hogy a fa energiája jótékonyan hat ránk, erővel és pozitív energiával tölt fel mindenkit, a barátok együtt is kipróbálták, hogy tényleg különleges, és megnyugtató érzés átölelni egy fát.
Visszaérve a tanterembe meghallgattuk Aranyosi Ervin: Ölelj át egy fát! című versét.
Az empátia is fontos ahhoz, hogy jól működjenek a társas kapcsolataink. Az osztályba jár egy kis „HŐS” aki a cukorbetegséget nagyon ügyesen, kitartással, felelősséggel viseli. Megkértem meséljen a többieknek mi az, amit nehezen él meg a mindennapokban. Sok mindent megtudhattak tőle az osztálytársai, így jobban átérzik egy-egy szituációban mi okoz neki nagy próbatételt. November 14-én a Diabétesz világnapján történt mindez, szerettem volna, ha a többiek megismerik a nehézségeit, ő maga pedig élvezte, hogy középpontba, fókuszba került ezen a napon.
Beszélgettünk a barátságról, hogy a barátok nem csak akkor tartanak össze, ha mindenki vidám, és minden rendben van. hanem a nehéz pillanatokban is támaszt, segítséget nyújtanak egymásnak. Szituációk megbeszélése vezette rá a gyerekeket arra, hogy a megértés együttműködés, türelem, segítőkészség és odafigyelés nélkül nem működik hosszú távon a barátság.
Ezután barátságfüzért készítettünk, majd meghallgattuk Bagdi Bella: Ha boldog vagy mutasd meg mindenkinek című dalát, amely örömteli, vidám perceket szerzett mindenki számára.
Elkészítettük a barátságfűzért, amit szívesen színeztek ki a gyerekek és mindegyik egy egyéniség lett. Ők szeretetláncnak hívják. Közben megbeszéltük, hogy mi köt össze bennünket. (pl. az, hogy gyerekek vagyunk; a Tulipán csoportba járunk; szeretünk oviba járni és játszani; iskolába készülünk…)
A színezés és nyírás közben a beszélgetés témája volt, hogy honnan tudod, hogy a társad szeret téged, és hogyan tudod kifejezni mások felé a kedvességedet, szeretetedet?
– együtt játszunk
– megöleljük egymást
– rá mosolygok
– rajzolok neki
– bocsánatot kérek
– segítek a legóját újra építeni
– megpuszilom
– virágot adok neki
– megköszönöm, ha kapok valamit
Ezen a napon új kisfiú érkezett csoportunkba, egyelőre még az anyukájával. Szeretettel fogadtuk – szerencsére a csoportunk gyermekei nagyon nyitottak és barátkozó kedvűek. Bence visszahúzódó, de szereti és igényli az ölelést. Az egyik kislány pártfogásába vette őt és beszélgetni kezdtek. Az új gyermek rajzolt a csoportunknak egy képet, amit feltettünk a faliújságunkra.
A kisfiú azt mondta az anyukájának hazafelé menet, hogy: „Anya! Én szeretek ebbe az oviba járni.” Nem is kell ennél több!
Pénteken,2024.11.22-én az osztályfőnöki óra keretén belül a köszönés alapszabályairól beszéltünk az V.B osztályban.
Először megbeszéltük a köszönések illemszabályait,majd kis csoportokban olyan feladatot kaptak a gyerekek, hogy különböző üdvözlési formákat mutassanak be.
László Boglárka