Beszélgettünk a családról, barátokról, osztály és edző – társakról, végül rajzos fotóalbumot készítettünk.
Társas kapcsolatok ápolása
November, A Kapcsolatok hónapja
A kapcsolatok, a barátok hónapja ez, ami kicsit könnyebb az óvodás korosztály számára, hiszen ez az alapja a jó óvodás együttlétnek. A relaxáció most zenére történt, ami tulajdonképpen bevezette őket a témába. A zene Hahó együttes Barátság című dala. A mese Egy barátság története, mely mackó Lackóról, és Mézlopó Ferkóról szól. A történet több barátságot is felölel, melyben a barátok segítik egymást, és nem haragszanak egymásra, megbocsájtanak. A mese elhangzása után beszélgettünk arról, hogy barátság kik, és milyen körülmények között jöhet létre. Elég könnyen kiderítettük, hogy a szülők is, felnőttek is, pedagógusok is lehetnek a gyerekek legjobb barátja. Bagdi Bella Tükördala, és a Jobb veled a világ szinte minden nap elhangzik, nagyon szeretik a gyerekek. Olyan játékot játszottunk, amit Gőbel Orsolya könyvéből szedtem, vagyis, hogy a gyerekeknek, miután „ragasztót” kaptak a kezükbe, különböző testrészeiknél össze kellett tapadni a társukkal, és így kellett helyet változtatniuk. A térdüknél, homlokuknál, mellkasuknál, talpuknál, csípőjüknél. Utána megbeszéltük, hogyan érezték magukat a feladatban. Milyen színű volt a ragasztójuk, és mi volt a legnehezebb feladat. A feladatlap színezője jól összefoglalta a barátság lényegét, és mivel mindet fontosnak találtuk, mindet kiszíneztük. Szerdán bábelőadást nézhettek meg a gyerekek, az Aranyszóló Pintyőkét, ahol pont arról hallhattak mesét, hogy csak a mások segítsége, jóindulata által lehet nyerni, illetve sikerülhet küldetésünk. A legjobb az volt, hogy ezt el is mondták. A szerdai nap szomorú is volt számunkra, mert el kellett búcsúztatnunk egy kedves csoporttársunkat, másik óvodába ment. Így a jó barátság negatív oldalát is megtapasztalták, vagyis milyen nehéz elveszíteni valaki barátságát. Egy kis Tulipán babát kapott ajándékba, hogy ne felejtsen el minket, és jöjjön el hozzánk vendégségbe máskor is. A búcsúzáson közös játékokat játszottunk, párválasztóst, ahol persze, hogy mindenki a barátját választotta (Kacsa-liba. Ajtó-ablak nyitva áll…). Hajtogattunk szívecskét, amit oda lehetett adni valakinek, és barátság karkötőt is készítettünk, de ezt a picik nem akarták másnak adni, megtartották maguknak. A Barátság körhöz szinte mindenki színezett babát, ezt az öltözőben raktuk ki, mert ezt a szülők is láthatják. A szülők felé a feladat az volt, hogy mindenki hozza el otthonról a kedvenc meséjét szóban, vagy nyomtatott könyv formájában, amiről anya, vagy apa mesél otthon. A feladat népszerű volt, így minden nap volt mese a gyerekek részéről, vagy úgy, hogy a könyvéből meséltünk, vagy belelapoztunk. Sajnos derült ki konkrétan olyan is, hogy nem mesélnek mindenkinek vagy ritkán, vagy egyáltalán nem.
A jövő héten kirakjuk a lépcsőre a jelzést, hogy a kapcsolatokról beszéltünk, és mindenki vihet is haza egy ilyen emblémát, csak ki kell színezze magának. Erre már nem volt idő a héten.
A nagy tanulsága a hétnek az volt, hogy a gyerekek a barátságot az óvodára redukálták le, ezt nekem kellett rávezetéssel kibővíteni, és hogy a gyerekek egy része nem tud megnevezni barátot, vagy olyat nevez meg, aki éppen a közelében ül. (Ezt sajnos tudtuk, de most valahogy ebben a tanévben 6-7 kisgyerekről van szó, ami sok egy csoportban.) Ja, és hogy mi, pedagógusok is a gyerekek barátai vagyunk!!
Ebben a hónapban sokat beszélgettünk a gyerekekkel a társas kapcsolatokról, a barátságról. Megfogalmaztuk, milyen egy jó barát, miben tud segíteni nekünk, hogyan teheti szebbé az életünket. A gyerekek lerajzolták a legjobb barátjukat és barátság nyakláncot készítettünk egymásnak.
Stevan Sremac Á.I. Emlékiskola
Naftalin, a magányos törpe meséjéhez kétféle folytatást is írtak a tanulók.
Táncsis Mihály Gimnázium és Alapfokú Művészeti Iskola Kanizsai Dorottya Általános Iskolája
A társas kapcsolatok témakörében a harmadikosokkal a családról beszélgettünk. Arról, hogy az anyai szeretet végtelen, és a családod az, akikre bármikor számíthatsz, bármi történik is veled. Közben elkészült különleges fotóalbumunk is.
Barátságötös: A tanulók megfogalmazták az öt számukra legfontosabb dolgot, amitől egy barátság jól működhet és gondolataikat a körberajzolt kezükre írták.
A társas kapcsolatok
A foglalkozás elején megbeszéltük, hogy mennyire fontosak a kapcsolatok az életünkben. A gyerekek kiszínezték a munkafüzet 15. oldalán található feladatot. Kártyáztunk, majd az óra végén meghallgattuk a hónap dalát.
Ezen az órán csoportban dolgoztak a gyerekek, attól függően, hogy melyik társas kapcsolatot szeretnék megörökíteni. Ezen kívül az egyik csoport elkészítette a barátság ötöst és a fontos embereket. Majd mindegyik csoport beszámolt arról, hogy mit ábrázoltak és miért volt ez számukra meghatározó. Majd mindenki magfogalmazott egy pozitív gondolatot a csoportjukról, illetve a közösen végzett munkájukról. Munka közben, lazításképpen, pedig nagyon élvezték a hónap dalát.
A novemberi Boldogságórák témája a Társas kapcsolatok ápolása. Egy közös, kötetlen beszélgetés során kiveséztük a szó jelentését, a beleillő csoportokat, melyek a család, barátok, osztálytársak és elemeztük azt is, hogy a testi-lelki egészségünk szempontjából mennyire fontos egy szeretetteljes, kölcsönös tiszteleten és megbecsülésen alapuló kapcsolat. A gyerekek feladata az volt, hogy egy kapcsolatukat rajzos formájában elkészítsék egy Polaroid-keretbe és címet adjanak neki. Sokan egy-egy családtagjukkal történő közös tevékenységet, esetleg egy hamarosan megvalósuló projektet rajzoltak le, míg voltak olyanok is, akik számára egy baráttal, osztálytárssal való játék ért aranyat. ♥
Szentendrei Barcsay Jenő Általános Iskola
Eddig még kifejezetten Márton-napot nem tartottunk. Idén délelőtt és délután is libákkal kapcsolatosan telt a napunk. Megbeszéltük a történetét, libát készítettünk, délután pedig süteményt sütöttünk és közösségépítő teadélután rendeztünk. Az Iskolába csalogató rendezvényre „Nagy Negyedikesként” készítettük a díszeket a „Nagy Óvodásoknak”.