Relaxáció. Közös éneklés” Ha boldog vagy mutasd meg mindenkinek” mozgással kisért ének.
Kisbarátom, hogy vagy játék.
Barátságlánc készítése.
Kézlenyomat a legjobb barátommal.
Társas kapcsolatok ápolása
A 2024/2025-ös tanév során a boldogságórák keretében kiemelt figyelmet fordítottunk a társas kapcsolatok ápolására, különösen a 8. osztályos tanulók körében. Az év elején tapasztalt gyakoribb konfliktusok és feszültségek indokolttá tette, hogy mélyebben foglalkozunk a kapcsolati készségek fejlesztésével, empátiával és pozitív kommunikációval. Mindez a továbbtanulás szempontjából kulcsfontosságú, hiszen a diákok hamarosan új közösségek, ismeretlen iskolai környezetek várják, ahol a jó társas kapcsolatok alapvetőek lesznek.
Az év során érdekes csapatépítő feladatokat végeztünk, melynek célja az együttműködés, egymás megismerése és elfogadása volt. A diákok anonim kérdőíveket töltöttek ki, melyekben őszintén megfogalmazták, hogy milyen viselkedések zavarják őket másoktól, milyen pozitív visszajelzések esnek jól. Ezeket közösen dolgoztuk fel, ezzel is növeljük a kölcsönös megértést.
Rendszeresen alkalmaztunk osztályismereti játékokat, amelyek elősegítették az elfogadást és a közösségépítést. A tanulók különösen az interaktív játékokat kedvelték, aktívan részt vettek benne és közvetlen élményeken keresztül tanulhattak egymásról.
Az év zárásaként egy különleges esemény keretében kívánságlámpásokat engedtünk fel. Minden tanuló megfogalmazhatta saját kívánságát, reményeit a jövőre nézve, majd az eseményt közös énekléssel zártuk. Ez a meghitt, szimbolikus valóban felemelő élmény volt az egész osztály számára, erősítve az összetartozás érzését és pozitív emléket hagyva a tanév végén.
A boldogságóra harmadik témaköreként a TÁRSAS KAPCSOLATOK ÁPOLÁSÁRÓL beszélgettünk. A csoportban több barát is van. Szociometriai felmérés már alátámasztotta, hogy senki nincs periférián, de jó volt látni, hogy ez a valóságban is így van, és a gyermekek megerősítik mindezt. Mivel a gyerekek nagyon szeretnek színezni, ezért több lehetőséget is felkínáltam számukra. Az óra további része az alkotásé és az elmélyült zenehallgatásé volt.
Cél: A társas támogatás, együttműködés értékeinek tudatosítása
Tevékenységek:
• Jégtörő: „Négy ember, egy ceruza” – egy egyszerű rajzot négyen együtt rajzolnak egy ceruzával.
• Csapathelyzet elemzés: Rövid történetek (pl. vitás helyzetek), amelyeket meg kell oldani csapatként, majd közösen kiértékelni.
• Saját szerep a csoportban: Ki hogyan működik csapatban? Készítenek egy „csapatstílus profilt” (pl. szervező, békítő, ötletadó stb.).
• Zárás: Képzeletbeli expedíció – ki mit vinne magával, és mit adna a csapatnak?
Kérdések:
• Hogyan viselkedsz, ha valaki hibázik a csapatban?
• Mitől lesz jó egy csapat?
Reflexió: Milyen volt együtt dolgozni, és mit tanultál magadról közben?
,, A hagyományt nem ápolni kell, hisz nem beteg. Nem őrizni kell, mert nem rab. Hagyományaink csak akkor maradhatnak meg, ha megéljük őket!” (Sebő Ferenc)
Tollat fosztottunk a nagyszüleinkkel…
Meséltünk, kóstoltunk palóc kukorica görhét, muzsikáltunk, énekeltünk.💗
Nagykárolyi 1-es számú napköziotthon
A novemberi hónap témája a Társas kapcsolatok ápolása, ezért a Bogyó és Babóca csoportba járó nagycsoportos óvodások barátság karkötőt készítettek egymásnak, hogy ha már iskolások is lesznek és az élet úgy hozza, hogy nem fognak egy osztályba kerülni, akkor is legyen egy emlék, melyről társaik jutnak eszükbe.
Zárásként meghallgattuk Bagdi Bella „Ha boldog vagyok …” című dalát.
A korosztályban a családi kapcsolatokról a baráti kapcsolatokra helyeződik a fókusz. Mindkét témát feldolgoztuk a gyerekekkel, a barátságot a könyvben ajánlott mesén keresztül. A családi kapcsolatokat pedig családi címerpajzs szimbolikus készítése nyomán. Végül barátságfüzért készítettünk, melyben gyakran a családtagok is helyet kaptak.
A törekvéseik empatikus érvényesítésének tanulása volt a célja a boldogságóra feladatának, amely során két tanulónak közösen kellett fognia egy filctollat, és előre megadott témát lerajzolni úgy, hogy közben nem beszélnek egymással. A tanulók párosításánál különböző szakmacsoportos tanulók dolgoztak együtt. A feladat megoldása során a tanulók hajlandóak voltak együttműködni, elmondásuk szerint érdekes, jó élményt jelentett számukra.
A társas kapcsolatok havában a téma feldolgozását a “Jobb Veled a Világ” című dallal kezdtük Bagdi Bella előadásában, majd megbeszéltük, hogy mit jelentenek életünkben a társas kapcsolatok.
Ezután kivetítettem a 24 erősséget összefoglaló táblázatot a gyakorlatokhoz, a gyerekek egy páros játékban mutatták meg, hogy mennyire ismerik egymást.
Megnéztük a One Human Family, Food for All című animációs kisfilmet, majd elemeztük, hogy mi a probléma a történetben, hogyan oldották meg a konfliktust a szereplők. A történet üzenete, hogy miért fontos egy családnak, csoportnak, csapatnak, hogy együtt oldják meg a nehéz helyzeteket. Ezután a barátságról beszélgettünk, és otthoni feladatként kapták a gyerekek, hogy számítógépen szófelhőt készítsenek a barátságról.
Boldogságóránkat bizalomjátékkal, majd egy jó hangulatú közös dallal zártuk.