• A figyelem felkeltése:
Csoportköszönéssel indítottuk a foglalkozást: Jobb kezünket egymásra rakjuk, majd a “jóóóóó” jelszóra elkezdjük egyszerre emelni, a végén szétnyitjuk, közben azt kiáltjuk “Együtt lenni jó!”
• A téma feldolgozása:
Drámajáték: Mozogjunk együtt!
Az együttműködés fejlesztésére választott játékban a gyerekek párokat alkottak, megfogva egymás kezét és különböző utasításokat hajtottak végre, anélkül, hogy elengedték volna a kezüket. Pl. Sétáljatok! Guggoljatok le! Álljatok fel! Üljetek le! stb. A játék további nehezített változatai voltak, hogy négyen, hatan, nyolcan, végül a teljes csoport együtt kellett végrehajtsa az utasításokat. A játék végén megbeszéltük, hogy: Milyen volt együtt mozogni a társakkal? Miért? Néhány példa a gyerekek válaszaiból: “Jó volt együtt mozogni a barátaimmal. Jó volt, mert egyszerre tudtunk mindent csinálni. Ez jó játék volt, mert csapatban játszottunk. Kicsit nehéz volt, mert kellett vigyázzak a pajtásaimra.”
Alkotás: Barátságfűzér – kartonból előre kivágott gyerekalakokat szineztek ki a gyerekek, nemüknek megfelelően, saját magukra szabva (haj-, szem-, ruházat színe azonos volt a sajátjukkal). A kiszínezett gyermekalakokat mindenki elnevezte magáról. Ezután összefűztük a kiszínezett gyermekalakokat, körüljártuk, megfigyeltük és elneveztük őket a csoportunk neve után “Gólyahír” csoportnak. Ezután megbeszéltük, hogy milyen így együtt látni kéz a kézben a sok színes gyereket. Mi köt össze téged a pajtásaiddal? A gyerekek nagyon szépen megfogalmazták az összetartozás fontosságát: “Egy nagy csapat lettünk így együtt. Jó, mert a barátaimmal vagyok. Szeretek a pajtásaimmal lenni.” stb.
• A tevékenység lezárása: Énekhallgatás+ tánc
A tevékenység végén meghallgattuk Bagdi Bella: Ha boldog vagy című dalát, amelyre a gyerekek felszabadult, önfeledt hangulatban táncoltak.
Társas kapcsolatok ápolása
Nagyon szeretjük a Bagdi Bella „Ha boldog vagy..” című dalt. Ha meghallgatjuk, mindig jó kedvre derül a csoport. A dal meghallgatása után egy kedves gondolatot mondtak a gyerekek a mellettük álló gyerekről: „Zente mindig mosolyog rám.” „Azért szeretek vele játszani, mert mindig megnevettet.” „Azért a barátom Máté, mert szeretek kocsizni vele.” „Ákos jó fej.”
Ezt követően együtt mozogtunk és elhangzott: Mire jó a sál? „Együtt vagyunk, nem zárul ki senkit a csapatból”.
A Társas kapcsolatok ápolása nagyon fontos egy csoport életében.
„Ha boldog vagy…” dalt meghallgatva máris ráhangolódtunk a tevékenységre. Örömmel mondták el személyes élményeiket, örömteli pillanatokat elevenítettek fel.
„Milán segített megtalálni az alvókámat.”
„Amikor itt felejtettem az uzsonnámat, Zselyke lehozta nekem és én megköszöntem.”
„Ő a legjobb barátom, otthon is meghívtam a házamba játszani.”
A beszélgetés után kiszínezték a barátságfűzérhez a saját egyéni sorozatukat. Egy kisfiú felkiáltott „CSAPAAAAAAT”
– Érzelmi ráhangolás: Drámajáték: Készítsünk együtt barátságlevest! Mit tegyünk vele? Tegyünk bele vizet, kolbászt, krumplit, sót, répát, káposztát stb. Kavarjunk bele kedvességet, jókedvet, szeretetet, barátságot, segítséget, jóságot!
– Ajándékozzuk meg egymást mosollyal, öleléssel!
– Mondókázás párban: Húzz, húzz, engement!, Én is pisze…
– Ráhangolódás a mesére: Mesemécses, meseszőnyeg, mondóka: Mese, mese, meseerdő
– Népmese : A kolbász, a béka és az egér
– Feddback: Ki lennél a mesében? Miért szeretnél béka lenni? Szeretem a békát., Én kolbász lennék, mert finom levest főz.
– Audíció: Akinek a szeme kék, takarója a nagy ég
Tapasztalatok: színes ötletbörze a barátságlevesnél (szívet, játékokat: autót, alvókát, alvást), érdeklődéssel követik a mesét, nehézséget okoz kiscsoportban az indoklás (pl. Szeretem az egeret.) -mi már tudjuk, hogy valami „közös” tulajdonság alapján azonosulnak a meseszereplőkkel.
1. Érzelmi ráhangolás: Drámajátékok: Mosolydobás, szívrajzolás, baráti kézszorítás
2. Drámajáték: Ragacs (tánc a szőnyegen zenére, ha megáll a zene, összeragadnak bizonyos testrészek -párban-: vállak, orr, kisujj stb.)
3. Mozgásos játék: Milyenek vagyunk? Nézz, a tükörbe! (fizikai tulajdonságok: kék szem, barna haj stb.) – Feláll, akinek a szeme kék!, Forog, akinek hosszú haja van!, Tapsol, akinek szőke a haja!, Leguggol, aki fiú! stb.
4. Ének: Ha jó a kedved, üsd a tenyered!
5. Folytasd a mondatot! Barátom a szemem, mert látok vele. Barátom a fülem, mert hallok vele. Barátom a szívem, mert szeretek vele. Barátom vagy, mert jó veled!
6. Drámajáték: Adok neked egy szívet, mert a barátom vagy!
7. Énekes játék: Szervusz, kedves barátom, gyere vélem táncba!
Tapasztalatok: kiscsoportban a kapcsolatoknál többnyire egy külső tulajdonság vagy a hasonló érdeklődés dominál, a felnőtt segítségét kérik gyakran a kapcsolatok alakulásánál; kedvenc játékká vált a Ragacs drámajáték, zsebtükör segítségével fedeztük fel a testrészeket.
„Társas kapcsolatok”
A foglalkozást a „Totyog a liba” mozgással kezdtük.
Nagy lepedőt kifeszítettünk és „Fusson középre, aki……'”,nagyon élvezték a gyerekek.
Bagdi Bella „Ha boldog vagy mutasd meg mindenkinek ” dalára táncoltunk a gyerekekkel.
A gyerekek egymás mögé sorakoztak és „Add előre” játékkal folytattuk a foglalkozást.
A kicsi kígyó tekeredett a pályán, vigyázva,hogy a „kígyó”elszakadna.
Elérkeztünk mese országba, ahol Móricz Zsigmond Iciri piciri mesét elmondtuk,nagy élménnyel fejeztük be a foglalkozást.
„A megosztott öröm dupla öröm, a megosztott bánat félbánat.” (svéd közmondás)
Ezen a napon kora reggel építést kezdeményeztünk a gyerekekkel, amely során nagyon szép építmények létesültek és közben kialakult a gyerekek között egy magas színvonalú együttműködés is. Az egymásra való odafigyelés és egymás ötleteinek elfogadása tette még látványosabbá a társas kapcsolatok pozitív alakulását, amint a mellékelt képeken látható is. A foglalkozást a „Ha jó a kedved” című dallal folytattuk, majd átbeszéltük, hogy mitől lehetünk jókedvűek és mi ad örömöt mindennapjainkban. Természetesen az első válaszok között volt a közös játék és sportolás, a barátokkal való együttlét. Mindenki elmondhatta, hogy ki a barátja és miért őt tartja a legjobb barátjának. Ezekben a beszélgetésekben kiderült kinek milyen pozitív tulajdonságai vannak. Ezután meghallgatták Bezzeg Andrea barátságról szóló meséjét, a kerekerdő… című mesére hívó mondóka ismételgetését követően. A mese után kisebb bábjátékos szituációkkal játszhatták el a gyerekek saját barátságuk élményeit, illetve szituációs játékban jelenítettük meg, hogyan tudjuk egymást felvidítani. Végül mindenki lerajzolta legjobb barátját, és a foglalkozás zárásaként közösen eljátszottuk a kácsa-kácsa özvegy kácsa című párválasztós dalosjátékunkat.
A társas kapcsolatok téma megbeszélését egy gyakorlati foglalkozásra terveztem, mivel a tanulók számára szemléletes, könnyen megfoghatóvá válik a fogalom. A foglalkozáson főzési gyakorlat volt a feladat a tankonyhában. A főzési gyakorlatot mindig nagyon szeretik a gyerekek. A feladat ismertetése és a tevékenységek kiosztása után tanári irányítással és felügyelettel, hozzá láttak az étel elkészítéséhez. A foglalkozáson nagyon figyeltek egymásra a feladatok végzése közben. A munkát mindenki képességeinek megfelelően kapta és végezte el. Egymást segítették, közösen is összedolgoztak. Munka közben Bagdi Bella: „Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek” című dalát hallgattuk. A dal jókedvre hangolta a gyermekeket a munkavégzés során. A jókedv által oldottabb volt a hangulat, megnyíltak, könnyebben beszélgettek egymással. A tanórán munka közben is felhívtam a figyelmüket és megerősítettem többször a közösség, az egymásra figyelés fontosságát. Ők is megérezték és nagyon koncentráltak a feladatok pontos végrehajtására, mert tudták, hogy ettől függ a cél elérése. Már nagyon várták az étel elkészülését. A tálalás és az étkezés során is előzékenyek, türelmesek volta egymással szemben. Az óra végén a mosogatásban és a takarításban is szívesen kivették a részüket. Megbeszéltük az óra befejezésében, hogy egymás segítése által az összedolgozás által milyen finom ételt készítettünk. Nagyon jó hangulatban, élményekben gazdagon telt az óra.
A novemberi hónap telis-tele volt kapcsolati tartalmakat erősítő momentumokkal. Szent Márton példája és egy helyi népszokás, a Márton napi búcsú felelevenítése osztályközösségünk erősítését szolgálták. Közösen díszítettük fel krizantémcsokrok több tucatjával a Búcsúfát és rendeztünk süteményezéssel és tánccal egybekötött búcsút, ahogy régen a dédszüleink tették. A boldogságórán megalkotott „KözösségÉPÍTŐkockák”-ra az első osztály első napján elkészített fotókat ragasztottuk fel. Az építőelemekre felkerültek mindazok a tartalmak, amelyek a társas kapcsolatok ápolását segítik. A hónap dala a barkácsolás és az építkezés közben többször is elhangzott. A kockákon lévő fotók egymásmellé helyezése a közösségünkben működő baráti kapcsolatokat juttatja kifejezésre. Az elkészített építmények a gyermeki fantázia határtalan sokszínűségét mutatják.(Makovecz Imre építész, ha élne, megirigyelné ezeket az alkotásokat;) Az építőelemekkel a hideg téli napokon is tudunk majd játszani az osztályterem melegében. A köszönés világnapján egy rózsaszín Pandamaci várt minket az iskola bejáratánál, akit boldogan üdvözöltünk valamennyien. Még az iskola csengője is köszönésről szóló dallamokat közvetített felénk ezen a napon. Halihó! Közösen közösséget építünk!
November-Társas kapcsolatok 2.c
A boldogságunk jelentős része azon múlik, hogy milyen emberek vesznek körül minket és hogyan ápoljuk ezeket a kapcsolatokat. Az emberek társas lények, így a jó minőségű, támogató kapcsolatok meghatározóak a lelki jóllétünk szempontjából. A pozitív társas kapcsolatok nemcsak érzelmi támogatást nyújtanak, hanem olyan közösségi hálót is biztosítanak, amely segítségünkre lehet a nehéz időszakokban. Amikor valaki meghallgat, megérti vagy tanácsot ad, az erősíti az önbizalmunkat és segít abban, hogy jobban érezzük magunkat a bőrünkben. Ezekről beszélgettünk bevezetésképpen a gyerekekkel amellett, hogy hogyan érdemes kapcsolatainkat fejleszteni. Miért fontos a türelem, a tisztelet. Megfogalmazták, hogy ezek nélkül nehéz valódi közelséget teremteni másokkal. Elolvastam nekik A kismadár és a szürke ló c. mesét, aminek a középpontjában egy kis, félénk madár és egy nagy, magányos ló áll. A ló mindig egyedül van, és a többi állat fél közeledni hozzá, mert olyan nagy és szigorúnak tűnik. A kismadár azonban észre veszi, hogy a ló valóban nagyon kedves, és lassan kezdődő barátságuk révén mindketten boldogabbak lesznek. A kismadár bátorságot talál a ló támogatásában, míg a ló megtapasztalja, milyen csodás dolog, ha van egy jó barát az életében. A mese bemutatta a gyerekek számára az elfogadást, a bátorságot, a kezdeményezést, törődést.