November hónapban a társas kapcsolatok ápolásáról szólt. Sokat beszélgettünk ezzel kapcsolatban, mivel az ember társas lény, megfelelő fejlődése érdekében szüksége van a közösségre, szociális kapcsolatokra, egymás tiszteletére. Ezt próbáltam tudatosítani a gyermekekben. Nap , mint nap szívesen énekelték Ha boldog vagy című dalt. Témával kapcsloatos játéktevékenységeket játszottunk Kis barátom hogy vagy?. Megismerték a Tavaszi ébresztő című mesét, ami nagyon tetszett nekik. Közösen színeztünk, szituációs játékokat játszottunk. Barátságkarkötőt készítettünk, amit oda adhattak egymásnak. Nagy jó hangulatban teltek el ezek a foglalkozások.
Társas kapcsolatok ápolása
A hónap témája a társas kapcsolatok ápolása volt. Sokat beszélgettünk a barátságról, boldogságról, szeretetről. Elmeséltem nekik a Süni irigy lesz című történetet. Beszélgettünk a szereplőkről, azok viselkedéséről. Később az önként vállalkozó gyerekek segítségével el is báboztuk. Ezt követően eljátszottuk a „Kis barátom, hogy vagy”? játékot, amit kiscsoportban sokat játszottunk, és nagyon szerették. A barátságlánc elkészítéséhez 10 cm-rs papír emberfigurákat vágtunk ki, amit a gyerekek kiszíneztek, majd felragasztottuk egy kartonra. Ismét elővettük Szomorú Szilárdot és Boldog Blankát. Beszélgettünk, majd különböző szituációs feladatokat oldottunk meg a témához kapcsolódóan. Végül a szőnyegen közösen építettünk fakockából. Ebbe a tevékenységbe minden gyermek bekapcsolódott.
Egri Szalaparti EGYMI és Kollégium
Egri Szalaparti EGYMI és Kollégium
Enyhe értelmi fogyatékos tanulók általános iskolája
Tisztaforrás csoport
A Boldogságóra Erősség Program ajánlott havi témája 2.:
Csapatmunka
A kis csoport a havi ajánlott témák közül az Erősségprogramhoz csatlakozott. Nagyon tetszett nekik az Erősségmondóka, ezt mint a csapatkiáltást úgy használták, egymás biztatására:
„Csapatom fontosabb,
Mint saját dicsőségem,
Mert a csapatmunka
az én erősségem.”
A hangos csatakiáltás mintha elnyomta volna a bizonytalanságot, kételkedést, egymáson átgázolást. A játékok is a társas kapcsolatokat, a csoportmunkát erősítették.
A széktámogató játék helyett, kitaláltuk a Bot-támaszt. Itt is csak egymásra támaszkodva, egymásra figyelve sikerülhetett a folyamatos játék. A botot elengedve, már a mellette lévő társára kellett figyelni, mikor engedi el. A folyamatos játék, a csapatmunka csak összehangoltan valósulhatott meg. https://www.youtube.com/shorts/8jwuslvhLYs
A témát agy beszélgetéssel indítottuk a barátségról és hogy nekünk ki a barátunk és miért. Hogy tudjuk kifejezni, hogy szeretjük a társunkat? Milyenek is a barátok? -Segítik egymást, nem bántják egymást stb. jöttek a válaszaik. A puha fészek relaxációban elképzeltük magunkat a védő melegben, majd a kiválasztott embersablonnal a barátság körben öleléssel kiválasztottuk a legkedvesebb barátainkat és közösen kiszíneztük magunkat, hogy elkészítsük a láncunkat. Az elkészült emberalakok, a barátok egymás mellett fűzérbe, láncba kerültek a falra. Nagyon jó délelött volt!
A novemberi játékok során a gyerekek jól érezták magukat, nagyon jó volt hogy a meg kellett nyilvánuljanak, elmondják gondolataikat, érzelmeiket ami nem is volt olyan könnyű.
Boldogságóra foglalkozásunkat „Fújj, fújj” relaxációs gyakorlattal kezdtük, hiszen az ablakon kitekintve is azt láttuk, hogy fújja a szél a fákat az óvoda előtt.
Majd a társas kapcsolatos hónap dalát hallgattuk meg (Bagdi Bella: Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek), majd elénekeltük, s a barátok megfogták egymás kezét és így alkottunk egy kört.
Ezután kis emberfigurákat színeztek ki olyanra, amilyennek saját magukat látják, jelüket a figura hasába rajzolva, s olyan sorrendben körbe felragasztottuk egy nagy kartonra, ahogy megfogták egymás kezét. Így elkészült a BARÁTSÁGLÁNCUNK.
Ekkor az egyik kislány (CS.K., aki a mesemondó versenyen 1. helyezést ért el a Visszajött a répa című mesével) azt fogalmazta meg, hogy az ő meséje is a barátságról szólt. Így újra elmeséltük, és megbeszéltük, hogy a kis állatoknak milyen érzés lehetett, mikor egymásnak vittek ennivalót, hogy ne éhezzenek.
A kis állatok répát vittek a barátaiknak, mi pedig karkötőket készítettünk, s barátságuk jeléül egymás csuklójára kötötték. Megfogalmazták miért fontosak a barátok, hogy együtt tudnak játszani, nevetni, örülni, segítenek egymásnak.
Majd Boldogságvárunk 3. lépcsőfokára felragasztottuk a barátság jelét, s közben újra meghallgattuk, énekeltük a hónap dalát.
A szülőket is bevontuk a témába, családfájukat többen is elkészítették.
Az órát a hónap dalával kezdtük, amit nagyon élveztek a gyerekek. (Több reggel is kérték, hogy ezzel induljon a nap.) Elmeséltem Márton történetét a koldussal, ki is raktuk a képsorozatot. Választottunk egy Püspököt, aki az nap a Marci volt. Hangsúlyoztuk, hogy milyen jó ember volt, segített egy idegen emberen. Majd eljátszottuk, hogy hogyan bújt el a ludak között.
Egész hónapban figyeltük, hogy ki mennyire figyel a másikra, segít a társának, és jutalmaztuk kitűzővel. Közösen válogattunk képeket a kutyaterápiás óráról, közben beszélgettünk arról, hogy milyen érzés, ha velünk van Borcsa. Miért szeretjük és várjuk, hogy jön hozzánk, mit kapunk és adunk egymásnak.
Majd megleptük a gondozónéninket születésnapján, hogy érezze mennyire fontos, hogy ő van velünk, hogy visszaadjuk a figyelmességét, törődését a nagy napján. Körbe táncoltuk és felköszöntöttük őt.
Hónapunk kiemelt képe: Iskolai rendezvényünkön, a Ki mit tud!-on olyan műsort állítottunk össze, amiben meg akartuk jeleníteni és mutatni a család és az iskola közötti bensőséges, jó kapcsolatot. Csodálatos szülői, testvéri, gyermeki, kollegiális közösség van körülöttünk, ettől érezzük magunkat nagyon jól, tudunk eredményesen működni.
A hónap mottója: „Egy ölelés ideális ajándék. Mindenkire illik a mérete, és senki sem ellenzi, ha továbbadják.”
A kapcsolatok létesítése, megtartása- ápolása nagyon aktuális téma minden időben. Örömmel kezdtünk neki a havi témának.
Beszélgetéssel kezdtük a foglalkozás indítását:
– Mennyi barátod van?
– Mennyi ismerősöd van?
– Kikkel töltesz több időt személyesen?
– Hogyan tartod meg a barátaidat? Hogyan az ismerőseidet?
– Kikből szeretnél többet?
Nagyon őszinte beszélgetés során abban közösen megegyeztek a gyerekek, hogy a sok ismerős száma az „menő”, a barátokra viszont jobban kellene figyelni és vigyázni. A bajban, a problémás helyzetekben néha magukra maradnak a fiatalok. Ekkor derül ki, hogy igazán kire számíthatnak. A továbblépésben, a megoldások keresésében sokkal több időre van szükség, ha nincs kivel megbeszélniük az adódó örömöket vagy gondokat.
KAPCSOLÓDÁS
A program javasolt játékai közül a telefonok használatát beszéltük meg. 4 csoportba osztva meg lehetett beszélni a telefonok szerepét a kapcsolódásokban.
A vélemények meghallgatása során nagyon apró részleteket is figyelembe vettek a képeken. Nagyszerű válaszokat adtak azokra a szituációkra, melyekben a telefont tartó gyermek melletti szereplők gondolhattak vagy érezhettek. Megfogalmazták, hogy segíti vagy nem a telefon a csoport egységét. Pillanatnyi örömöt, esetleg mást is jelenthet a fotó elkészülését követő esemény. Sőt, javaslatuk is volt, mivel lehetne minden szereplő számára örömteli és jó hangulatú az együtt töltött idő.
ÉRZÉS KIFEJEZŐ JÁTÉK
Csak 3-4 tanulót szólítottam –mert az őszinteség nem minden csoport tolerálja jól -, akikre nagyon figyeltek, de fenn kellett tartani a többiek általi kommentelés elhagyását. Arra is jutott idő, hogy pár szóvak kifejtse a diák, miért azt a választ adta a mondat elejére.
HELLÓ-NAP
Játékosan fejeztük be az órát: páralakítás után üdvözlési formákat kellett bemutatni. Ezek életszerűek voltak, hiszen napi szinten használják vagy látják másoktól. Említettek még néhány más köszöntést is (sapka levétele, meghajlás ).
Ez az egyik kedvenc témaköröm. Ebben a hónapban még több közösségi játékot, kézműveskedést tervezek.
Nagyon tetszett a gyerekeknek a barátságfüzér, amiből mi ablakdekorációt készítettünk. Ezután következett a „barátsál”. Mindenki mondhatott a másikról valami kedveset és szépet. Ezt a hónapban több alkalommal is, a nap zárásaként, a délutáni foglalkozásokon eljátszottuk. És a legkedvesebb kézműves feladatunk a 2d utcájának az elkészítése volt. A tanulók a Barátság utcában laknak, ABC sorrend szerint kapott mindenki egy házszámot és az álomházát kellett elkészítenie és kivágnia. Megnéztük a páros és páratlan oldalt és azt is, hogy ki kinek a szomszédja lett! 🙂 A gyerekek nagyon élvezték ezt a feladatot is!
És a legjobb dolog volt, hogy DÖK programként sulidiszkót szerveztek a diákok, így a jó szórakozás mellett az osztály még jobban összekovácsolódott és még új barátságok is születtek a táncos rendezvény alatt.
Sajnos betegség miatt minimális létszámmal voltunk a héten. Ettől függetlenül megtartottam a Társas kapcsolatokra épülô tevékenységemet. Egy kicsit mozogtunk majd relaxáltunk, a mesét feldolgoztuk és a végén barátságlufit festettünk. Előtte mindenki elmondta miért szép a mai napja. Kezdetleges volt a feladat, közepső csoport lévén, de megugrották.