Ebben a hónapban az óra társaink jó tulajdonságait hátukra ragasztott post-it cetlire írtuk. Miután kitaláltuk, melyik cédula kire jellemző, vidáman vitték haza. Így fotózni is lefelejtettem, de a kacagást játék közben jó volt hallani. 🙂

Szentendrei Barcsay Jenő Általános Iskola
Ebben a hónapban az óra társaink jó tulajdonságait hátukra ragasztott post-it cetlire írtuk. Miután kitaláltuk, melyik cédula kire jellemző, vidáman vitték haza. Így fotózni is lefelejtettem, de a kacagást játék közben jó volt hallani. 🙂
Szentendrei Barcsay Jenő Általános Iskola
A társas kapcsolataink tablójával díszítettük az őszi faliújságot is, de játszottunk melegzuhanyt is, és barátság-hőmérőt is vezettünk.
Vitéz János Katolikus Nyelvoktató Német Nemzetiségi Általános Iskola
Társas Kapcsolatok – Előítéletek
Az, hogy lelkileg rendben legyünk, egyensúlyba, harmóniába kerüljünk önmagunkkal, legalább olyan fontos, minthogy rendezett legyen körülöttünk környezetünk. A boldogságórák ebben igyekeznek segítséget nyújtani a gyermekeknek. A közösségépítő, olykor önismereti játékok többek között ezt a célt is szolgálják. A novemberi hónap témája a társas kapcsolatok erősítése. Úgy hiszem, ehhez szorosan kapcsolódik a lelki méregtelenítés fogalma, hiszen az ember társas lény, folyamatos interakciókba kerül másokkal, számos pozitív és sajnos olykor negatív élmény is éri ezzel kapcsolatban. Így jutottam el az előítéletek témájának boncolgatásához, ezt igyekeztem feldolgozni a 7.b osztályos diákokkal.
Az óra elejét egy bevezető feladattal kezdtük. Párokba rendeződtünk és jó alaposan meg kellett figyelni társunkat. Mit visel, hogy viseli az adott ruhadarabot, milyen a frizurája. Ezután a pár egyik tagjának, majd a másiknak is meg kellett változtatnia magán valami apróságot, társának pedig ki kellett találnia, hogy mi volt az. A gyermekeket lekötötte a feladat, nagy kacajokat lehetett hallani menet közben. Voltak, akiknek az egyszerűnek tűnő játék, bizony nagy fejtörést okozott. Itt fontosnak érzem megemlíteni, hogy a diákok még az óra eleji köszönés után választhattak maguknak egy kukoricaszemet, gesztenyét, vagy barackmagot, melyet egészen az óra végéig a kezükben kellett tartaniuk, ezzel együtt kellett írniuk, játszaniuk. (Csak az óra végén derült ki, hogy miért is volt szükség rá.) A bemelegítő feladat után egyből belevágtunk az óra fő témájába, játékába. A diákok meghallgattak egy rövid történetet öt szereplőről, majd ezeket a szereplőket egyénileg rangsorolni kellett szimpátia alapján. Ötös számot kapott a legpozitívabb, míg egyes számot a legnegatívabb szereplő. Ezt követően csoportokba osztottam a gyermekeket és a feladat ugyanez volt, azonban itt közös nevezőre kellett jutni csoportonként. Komoly érveléseket lehetett hallani, erőteljes érzelmeket váltott ki néhányukból a feladat. Miután nagy nehezen sikerült közös nevezőre jutnia a csapattagoknak, mind a három csoport felolvasta rangsorát, nem is kell mondanom, hogy mindegyik csoportnál más megoldás született. Talán a legnehezebb feladat következett. Mind a 17 gyermeknek nagyjából egyhangúan közös megoldásra kellett jutnia és egy osztály rangsort kellett létrehozniuk. Vitáztak, a „bátrabbak”, védték pozitívnak hitt szereplőiket, vagy éppen a hátsó helyekre akarták küldeni a negatívakat. Meggyőzés ide, vagy oda, megszületett a döntés. Ezután újraolvastam a szöveget, azonban kiegészítettem a történetet új, igen fontos információkkal. Fordult a kocka. A gyermekek arcán meglepettség látszott, értetlenkedés. Hirtelen a pozitívnak hitt szereplő negatívvá vált, és fordítva. Komoly beszélgetés követte a játékot, melyben mindenki aktívan részt vett. A diákok könnyen rájöttek, hogy a játék vázát az előítéletek témája adta meg. Megosztották egymással tapasztalataikat, szinte mindenki volt már áldozat, és ítélkező egyaránt. Maguk mondták ki, hogy ítéleteket hozni egymás felett szörnyű dolog. Szinte egy közös hanggá forrt össze az osztály. Öröm volt hallgatni őket. Tudtuk volna még folytatni az eszmecserét, azonban a kicsengetés közeledte miatt eljött az óra lezárása. Megkértem a hetedikeseket, hogy nézzenek a kezükben tartott termésre. Sokaknak már fel sem tűnt hogy ott van, úgy megszokták. Elmondtam nekik, hogy ez az előítéleteiket szimbolizálja. Sokszor már észre sem vesszük és ítéleteket mondunk jogtalanul mások felett. Arra kértem őket, hogy váljanak meg szimbolikusan a kezükben tartott dologtól és az ítélkezéstől egyaránt. Volt, aki nagy levegő kifújással a kukába dobta, volt, aki az ablakon hajította ki a termést, de olyan is akadt, aki a tolltartójába helyezte figyelmeztetés gyanánt. Ezzel a mozdulattal próbáltuk méregteleníteni magunkat előítéleteinktől, negatív gondolatainktól.
Sokszor kellene ezt újra és újra tudatosítanunk magunkban, hiszen sajnos az ember újra és újra bele tud futni a már elkövetett hibájába, azonban bízom benne, hogy gondolatébresztőnek jól funkcionált a játék, maga az óra.
A „társas kapcsolatok” hónapban nagy gondot fordítottunk az osztályban levő csoportdinamikára, a pozitiv kapcsolatok elmélyítésére, a negativ kötődések javitására. Rengeteget beszélgettünk, meséltünk, véleményeket alkottunk, ötleteltünk. Bevontunk drámapedagógust is a munkánkba. Közös cél a segítő, építő kapcsolatok kialakitása, mélyítése volt. Úgy érzem, minden alkalom előrébb vitte a 3 éve tartó folyamatot.
Jármi-Papos-Őr Általános Iskola Őri Bibó István Tagintézménye
Osztályfőnöki órán foglalkoztunk a novemberi témával, a társas kapcsolatok ápolásával.
Először beszélgettünk az elméleti háttérről: miért fontosak a társas kapcsolatok az életünkben, kikkel és milyen kapcsolataink vannak (szülők, nagyszülők, testvérek, rokonok, barátok), milyen pozitív hatásai vannak ránk nézve ezeknek a társas kapcsolatoknak, mit tehetünk mi magunk ezekért a kapcsolatokért.
Ráhangolásképpen meghallgattuk Bagdy Bella: Jobb veled a világ című dalát is.
Majd felolvastam nekik a felső tagozatos kézikönyv 107.oldalán található „Görög mese a barátságról” című történetet, megbeszéltük a tanulságokat is.
Aztán közösen kiválasztottuk a feladatok közül a plakátkészítést.
Megbeszéltük, mit fogunk a „Vigyázzunk egymásra!” című plakátra rajzolni, majd együttes erővel, lelkesen, vidáman, közben beszélgetve elkészítettük, majd kiraktuk az osztálytermünkbe.
Csömöri Mátyás Király Általános Iskola
November 22-én a tantestület 15 tagja megtekintette a boldogságóránkat.
A társas kapcsolatok rendszere, tulajdonságok melyek a kapcsolataink elmélyítését segítik és ránk gyakorolt hatásait dolgoztuk fel. Az órának nagy sikere volt, tetszett a kollégáknak és mi is nagyon jól éreztük magunkat.
Nőtincsi Vár-Lak Óvoda és Bölcsőde
A gyerekek izgatottan várták a boldogságóránkat, mondván, hogy mindig izgalmas dolgok történnek benne. Relaxációs gyakorlattal kezdtük Bagdi Emőkétől.
Ezeket a gyakorlatokat a gyerekek nagyon szeretik. Majd meghallgattuk Bagdi Bellától a Világomban minden rendben van c. számot, amit a 2. meghallgatás után mozgással kísértünk. Annyira élvezték a gyerekek, hogy videó is készült róla. Elbáboztam a süni irigy lesz c. mesét. Megbeszéltük, hogy milyen fontos, hogy vagyunk egymásnak. Úgy tűnt a gyerekeken, hogy ezt megértették, mert nagyon jó ötleteik voltak a társas kapcsolatok ápolására. Kört alkotva add tovább c. játékot játszottunk. Pl. add tovább a melletted ülőnek az ölelést. Meglepően tapasztalták, hogy egy ölelés mennyire jólesik. Lehetett látni rajtuk, hogy boldogok voltak tőle.
Majd pókhálószövésbe kezdtünk. Ez a játék a kedvencükké vált. Akinek a fonalat gurították egy jó tulajdonságot kellett mondania a másikról. Az asztalnál emberkés barátságláncot készítettünk, ami felkerült a tablóra majd a boldogságfalra. Számomra különlegesség ebben a boldogságórában az volt, – mindezeken kívül, – hogy aznap volt egy vendégünk a csoportban. Soha nem látott még boldogságórát.
Megható volt, hogy megköszönte, hogy mekkora nagy élménnyel gazdagodott és ezt nagyon köszöni nekünk és a gyerekeknek.
Táncsis Mihály Gimnázium és Alapfokú Művészeti Iskola Kanizsai Dorottya Általános Iskolája
Összegyűltek a könyvek, elkészültek a könyvjelzők is a siklósi Kanizsai Dorottya Általános Iskolában. Hamarosan indul a szállítmány Pécsre.
Ajka Városi Óvoda, Szivárvány Óvoda
A mi csoportunkban is alakultak ki szoros, igazi barátságok. Érdekes volt egy-egy játéknál megtapasztalni, hogy kinek mennyi barátja van és persze azt is, hogy viszont barátnak tekinti e minden gyermek a másikat. A munkafüzetből másolt feladatoknál megbeszéltük, hogy nem mindig barát az, akivel jót játszunk. Sok társa, játszópajtása lehet egy-egy gyermeknek, de igaz barátja kevés van még a felnőtteknek is. Ez a barátság karkötő készítésénél is meglátszott, volt aki egész héten le sem vette a karjáról, nagy kincsnek tartotta, hiszen a barátjától kapta. Volt olyan páros , aki a nap folyamán összeveszett, és az egyik szerint szétszakadt magától a karkötő, és megsemmisült (amit a szemetesben találtam meg később) Nagyon élvezték a bábozást, maguk is életre keltették a süni, a maci, és nyuszi bábokat. Örültem, amikor az egyik kisfiú azt mondta, hogy ő hálás szívvel gondol mindig a barátjára, ha jót játszanak, és otthon is vágyik rá, hogy együtt lehessenek. Remélem még nagyon sok jó és igaz barátra lelnek nemcsak az oviban, hanem az egész életük során.