Délegyházi Hunyadi János Általános Iskola

Pestszentlőrinci Kerekerdő Óvoda Zöldike tagóvoda
– Beszélgetés: „Kik a barátaim? Mit szeretek velük játszani? Mit jelent a bartáság? Ki a barátunk?”
– „Fordulj kis szék?” játék. Kezdés: a gyerekek körben ülnek, egy kisgyerek a körön kívül háttal ül egy széken.
Menete: – Fordulj kis szék!
– Nem fordulok!
– Meddig?
– Keddig.
– Mit kérsz?
– Ölelést, puszit, kézfogást, simogatást, pacsit…stb (bármit választhat a széken ülő kisgyerek)
– Hányat,
– Hármat (1-10-ig mond egy számot)
– Kitől?
– Katitól (válszt egy kisgyereket)
Helyet cserélnek.
– „Add tovább” játék. Menete: körben ülünk, valaki elindít például egy simogatást (lehet: mosoly, ölelés, puszi…stb), tovább adjuk, amíg körbe ér. Új kisgyereket választunk.
– Párválsztó dalosjátéknál megfigyeljük, hogy melyik kisgyerek kit választ.
– „Töröm, töröm…” mondóka: megfigyeljük, hogy a végén kinek adják a gyerekek a „kalácsot”.
– Barátságvirág elkészítése: a virág szirmai az összetartozó barátok jelét tartalmazzák, középen az adott kisgyerek jele található.
– Bartáságkartkötő készítése
A foglalkozást közös énekléssel kezdtük /Ha boldog vagy mutasd meg mindenkinek/., majd meghallgatták az irigy süni történetét. A bábozás után megbeszéltük a szereplők viselkedését.
Napokig készültek a barátság karkötők. Jó érzés volt látni, hogy minden gyerek és felnőtt kapott a végén valakitől egy-egy karkötőt.
Az állatkert építése egyébként is kedvenc elfoglaltságuk. Nagyon szeretnek állatkertben kirándulni, legutóbb az Állatok Világnapján voltunk. Azóta rendszeresen épülnek a kertek.Közben beszélgettünk arról, hogy az állatok hogyan tudnak békében egymás mellett élni.
A gyerekek társas kapcsolatai döntő hatással vannak személyiségük fejlődésére. A Pedagógiai Programunk alapján november és május hónapokban a postás játékkal szociometriai vizsgálatot végzünk a gyerekeknél és a mérést követően elemezzük a közösségben elfoglalt helyüket. Az adatok feldolgozása után segítjük a peremhelyzeten lévő gyerekek kapcsolatainak fejlődését, önbizalmuk erősödését, önkifejezési vágyuk segítését és a meglévő baráti kapcsolatok erősítését, új kapcsolatok kialakítását. Egyetértünk abban, hogy az egymás közötti kapcsolatok ápolása boldogságfokozó stratégia, mert a közösségi érzés ápolása, baráti kapcsolatok erősítése fontos a boldog gyerekek, emberek számára és ezt kiemelt feladatunknak tekintjük. Az óvodai közösségfejlesztés fontos feladatának tekintjük egymás szeretetére, elfogadására, segítésére nevelést. A gyermekeknél személyes példával, tevékenységekkel segítjük elő.
Elvégzett tevékenységek:
1. Relaxációs gyakorlatok: Arcizomlazítás játékosan, Az én hangom…..
2. Bábelőadás: Süni irigy lesz…..
3. Szituációs játékok a barátság, szeretet és az irigység témákban
4. Vuk csoport Boldogságvárának elkészítése
5. Zenére: Ha boldog vagy mutasd meg mindenkinek tánc, párválasztós játék
6. Barátságlánc készítése rajzolás, manuális tevékenység
Tündérkert Keleti Óvoda Ligeti Tagintézménye
Tündérkert Keleti Óvoda Ligeti Tagintézmény
Nyíregyháza, Liszt F. u. 32-34.
BOLDOGSÁGÓRA PROGRAM – DECEMBERI BESZÁMOLÓ
TÁRSAS KAPCSOLATOK ÁPOLÁSA
Tevékenység célja: A barátság, a társak fontosságának érzékeltetése 3-7 éves életkori szinten
Tevékenység feladata: Agyerekek szociális képességeinek, együttműködésének fejlesztése, annak elősegítése, hogy minél jobban megismerjék egymást, elfogadják a másságokat, szívesen játszanak, dolgozzanak együtt és tanuljanak egymástól.
Tevékenység módszerei: beszélgetés, magyarázat, ellenőrzés, értékelés
Tevékenység eszközei: Bábok: süni, nyuszi, maci; színes ceruzák, mesemécses, fénymásolat-mf:17.old-ról, ágak, préselt levelek, hungarocell tábla, ragasztó, olló, fonal.
Bevezetés: Kapcsolatalakító játék: séta csípőre tett kézzel a nagyszőnyegen.Páros játékok: Ádámnak volt két fia 2x… Húzz, húzz engemet 2x…
-„Akivel „találkozol” mosolyogj rá és érintsétek össze a jobb könyökötöket. „
– „Akire utoljára mosolyogtál, az lesz a párod.”A játékokkal közösségépítő-erősítő hatást érhetek el.
Témafeldolgozás:
Bagdi Bella: Világomban minden rendben van c. dal cd-ről -páros oldalkarlendítéssel, tapssal (2x saját,2x a szemben lévő társ tenyerébe) kísért éneklése.
Kerekerdő kalandra hív téged..-mesemécsessel jelzem: mesét mondunk ill. bábozunk, a mesehívó mondókát már egyre többen tudják.„Most üljetek le törökülésbe, egy meglepetés mesét bábozunk nektek.”
Süni irigy lesz c. mese bábjátékának bemutatása.
Beszélgetés a meséről.A beszélgetésből kiderül érzik-e miért volt furcsa süni viselkedése, ki volt a pozitív szereplő-miért; miért jó a mese vége.
Őszi erdő, benne maci, nyuszi és süni élőhelyei – terepasztal kialakítása, építése.
Az építés során az együttműködés, szociális-személyes kompetenciák gyakorlását várom.Barátság virág készítése (mf:17.o.)Elmondom a feladatot. A virágok, mint közösségi hálóként is felfogható.Mindenkinek van barátja- játékkal ( könyv 95.o.)
Egymás megerősítése, önbizalom fejlesztés, csoportkohézió erősítése volt a célom, mely folyamatos történésként lesz jelen a csoport életében. Feltételezem, hogy a reális önismeretük is fejlődésnek indul, csökken a gyerekek szorongása és a napi konfliktushelyzet. Úgy látom, a gyerekek szívesen vesznek részt a foglalkozásokon, természetes igény a társak felé fordulás.