x
Társas kapcsolatok ápolása

Hám János Római Katolikus Teológiai Líceum
Társas kapcsolatok ápolása
„Barát az, akire figyelsz, mert fontos számodra a sorsa.
És figyel rád, mert fontos számára a te sorsod.
Barát az, aki megért – s akit mélységesen megértesz.
Nem tudtok egymásnak hazudni. Túl közel van.
Mintha magaddal beszélnél.”
(Müller Péter)
Számomra a tanulóim közötti barátságok kialakulása, ápolása igen fontos szerepet kap a mindennapi tevékenység során.. A barátság rengeteg olyan dologra tanítja meg a gyermeket, amire később szüksége lesz az életben, például javítja az együttműködési és tárgyalási készségét, ráébreszti miért fontos a dolgokat igazságosan megosztani, megmutatja neki, mit jelent az empátia és az együttérzés. A barátságok kialakulását, megerősödését támogatja a közös feladatok végzése a tevékenységekben, közös programokban való részvétel.
Az órát A róka és a farkas a lakodalomban című mese feldolgozásával kezdtük. Tanulóim nagyon jól meglátták, hogy mennyire ostobán viselkedtek az állatok, s ez nem az igaz barátságot mutatta be. Megbeszéltük, hogyan is kell a barátainkkal viselkednünk, mitől hívunk valakit barátnak, s azt hogy mindenkinek szüksége van barátokra. A tanulókkal az igaz barátságról is beszélgettünk. Mindenki bemutatta szóban a legjobb barátját. Elmondták, hogy miért is lettek igaz barátok, majd a feladatlapon lévő körökbe berajzolták, hogy mi jellemző rájuk, barátjukra, s milyen közös dolgok tartják össze a kapcsolatukat. Tanulóim megfogalmazták, hogy a barátok elmondhatják egymásnak apró titkaikat, türelmesen meghallgatják egymást, megbízhatnak egymásban. Barát az, akivel jókat lehet focizni, aki megvédi, ha valaki bántani akarja, nem hagyják cserben egymást, segítenek a bajban, örülnek egymás sikereinek, és együtt szomorkodnak a másikkal, ha bánat éri. Óra végén plakátot készítettünk.
Urban Klára tanítónő

Dombóvári József Attila Általános Iskola
A gyerekek többféle bizalomfejlesztő játékot játszanak. Lényegük, hogy a játék alanyai behunyt szemmel, vakon alávetik magukat társaik akaratának, így testi épségük megóvása is kizárólag a többiek felelősségtudatán múlik. Ezért a játék során mindig „vak” társunk biztonsága legyen az elsődleges, figyeljünk egymásra! A játékok után beszélgetünk arról, hogy ki mit érzett játék közben.
LIFTEZÉS
Idő: 5 perc Eszköz: – Létszám: 8-10 fő
Egy csoporttársunk lefekszik a földre kinyújtott testtel, hanyatt, karjai a combja mellett, szeme becsukva. Valaki a fejéhez áll, a többiek kétoldalt a vállától a lábfejéig. Leguggolnak, majd egyszerre felemelik, olyan magasra, amennyire csak tudják. Vezényszóra leeresztik, középen hintáztathatják is egy kicsit. A liftező utána számoljon be az érzéseiről!
LEVITÁCIÓ
Idő: 5 perc Eszköz: –
Létszám: 1 levitáló + 2 emelő + szemlélődők
Ketten megtartjuk becsukott szemű társunkat a lábánál fogva. (Pl. Egy-egy lábát összekulcsolt kezünkbe helyezi.) A célunk, hogy azt az érzést keltsük benne, hogy folyamatosan emelkedik. Folyamatosan közvetítsük, hogy jelenleg milyen magasságban jár! Miután ily módon előkészítettük a terepet, a delikvenst lerakjuk a földre, neki azonban azt mondjuk, hogy felraktuk egy asztalra/székre, és arra kérjük, ugorjon le úgy, hogy mi közben vigyázunk rá (pl. fogjuk a karját). Elég muris mozgásokra képesek ilyenkor az emberek…
DÜLÖNGÉLŐS BIZALOMJÁTÉKOK
Idő: 5-10 perc Eszköz: – Létszám: 3 ill. 2 fő csoportonként
a. Hárman játsszák. Ketten, egymás felé fordulva, támaszban állva várják a csukott szemmel feléjük dőlő társukat. A két „fogó” egymás között „adogatja” a harmadikat. A játék a háromfős csoporton belüli cserével folytatódik.
b. Páronként játsszuk. A pár egyik tagja kezeit oldalsó középtartásban tartva áll, csukott szemmel. Társa mögötte áll, támaszban. Jelzésre (pl. a társ megérinti a vállát) hanyatt dől, merev testtel. Társa a hóna alatt alkarjával felfogva elkapja, s visszaállítja függőleges helyzetbe. Az előzőnél is nagyobb fegyelmet, bizalmat kívánó feladat. Páron belüli szerepcserével folytatjuk.
HARANGJÁTÉK
Idő: 5-10 perc Eszköz: – Létszám: 15-20 fő
Szorosan záró kört alkotunk. A kör közepére beáll valaki, akinek bekötjük a szemét, majd megkérjük, dőljön el valamilyen irányba. Biztosítsuk róla, hogy bármerre dől, megtartjuk. Miután eldőlt, akik eddig tartották, tovább passzolják a mellettük állónak, és így halad egészen körbe. A végén kérdezzük meg, milyen érzés volt középen lenni, és mikor érezte leginkább biztonságban magát. (Akkor érzi nagyobb biztonságban magát, ha minél nagyobb felülettel támasztják meg.)
Sajóvámosi Arany János Általános Iskola
Elektronikus óravázlat elérhető az alábbi linken:
Társas kapcsolatok ápolása
Egy játékkal vezettük be, tollpihével megkellett simítani a számára kedves társát. Majd legközelebb már el is kellett mondani társának mit szeret benne, miért szereti.
Egy barátságlánc plakátot is készítettünk mindenki kiszínezte magát – egy kivágott emberformát. Mikor mindenki kész volt kezükbe fogva leültek egy más mellé körbe – aki mellé szerettek volna, és egyesével felragasztottuk az emberkéket.
Mutasd meg csinálsz a barátoddal! játék, én adtam az instrukciót pl. szomorú a barátod, szülinapja van, nem tudja levetni a cipőjét, leejtette a kanalát, boldog… stb. Elején nehezen értették meg a feladatot, de a végére már élvezték, beindult a fantáziájuk.
Mese megbeszélése, ami egy irigy süniről szól, aki rájön ha így folytatja nem lesz senki, aki vele játszana. Elméletben nagyon tudták mi a helyes és helytelen, gyakorlatban még meg-meg kellett említeni a süni történetét.
Pókháló készítés fonal gombolyagból – ez nem igazán sikerült, nehéz volt a kivárás, elengedték a fonalat.
A végén gumi szalagot húztam ki 2 sor szék támlái közé össze-vissza, amin átlépkedtek, alatta átkúsztak. Aranyosak voltak, annyira figyeltek a kisebbekre, segítettek nekik. Tudom a lényege mind kettőnek más, de az egymásra figyelés itt is megmutatkozott.
Csemete liget Napközi otthonos Óvoda
Nagyon jól közelítették meg a gyerekekkel ezt a témakort is. Elkészítettük a barátság pókhálót, amiben nagy élvezettel vettek részt a gyerekek. A tavaszi ébresztő című mesét többször is el kellett mesélni a csoport számára, annyira tetszett nekik. Nagy izgalommal Bàboztunk és barátság karkötőt is készítettünk, amit haza vihettek a gyerekek.
Egyik játékunk a hónapban: mosoly-mondókánk elmondása után minden gyermek megajándékozta egy társát a mosolyszívvel; egy ölelés, egy simogatás, egy kézfogás, vagy egy puszi kíséretében.