Együtt lenni jó! Az öröm teljesebb, a bánat könnyebb…
Társas kapcsolatok ápolása
A társas kapcsolatok témakörben a csoport a lehetséges feladatok közül a meseírást választotta. Két foglalkozás alatt született meg a munka, melynek elkészítésében minden tanulónk örömmel vett részt. A mesét az iskolánk boldogság falán is elhelyeztük, hogy mindenki elolvashassa.
Derecskei Bocskai István Általános Iskola és AMI II. Rákóczi Ferenc Tagiskolája
Ebben a hónapban a társas kapcsolatok ápolásával foglalkoztunk.Sokat beszélgettünk a családról,barátok szerepéről az életünkben.
Az óra elejét relaxációs gyakorlattal kezdtük,kicsit megmozgattuk magunkat a az „Égig érő fa vagyok,megnövök,mint a nagyok” c.játékkal. Ezután mindenkinek egy hozzá közel álló személyre kellett gondolni és egy pár mondatot mondani róla,a többieknek pedig ki kellett találni kiről lehet szó.Majd elénekeltük a hónap dalát,amit már nagyon jól ismernek a gyerekek és szívesen éneklik.
Milyen egy jó barát?-erre a kérdésemre a gyerekek sok értékes gondolatot fogalmaztak meg.Ehhez kapcsolódóan felolvastam nekik A róka és a farkas a lakodalomban c. mesét és megbeszéltük,hogy mitől lehet jó egy barátság és kik nem igazi barátok.
Ezt követően elkészítettünk egy hatalmas fotóalbumoldalt,amelyek különféle kapcsolatokat örökítettek meg.A gyerekek nagy örömmel készítették a rajzokat és boldogan meséltek a családjukról,barátaikról.Nagyon jól éreztük magunkat ezen a délutánon.
Az órát a Jobb veled a világ című dallal indítottuk. Néhány idézetet kaptak a gyerekek, amelyeket egymással párban megbeszéltek, majd a Görög mese a barátságról című történetet hallgatták meg.Közösen megbeszéltük a történet tanulságait. Megkértem a tanulókat, hogy fogalmazzák meg a szerintük öt legfontosabb dolgot, ami a jó baráti kapcsolathoz kell. Egy kéz rajzába írták be az általuk fontosnak tartott tényezőket.
Ezek után bizalomkört játszottunk.
Óra végén megbeszéltük ki milyen tanulságokkal lett gazdagabb. Zenés órazárással ért véget a foglalkozás.
Élő szobrok! A sort közös
bővítése különböző testrészek felajánlásával.
LKTJ fajátékok segítségével közösségépítés és a társas kapcsolatok erősítése( Térmalom, Körmalom, Memória, Hajó)
A novemberi hónap választható feladatai közül a csoport a mese írást választotta. Két foglalkozás alatt született meg a mű, melynek elkészítésében mindenki örömmel vett részt. A mesét az iskolai boldogság falunkra is kiraktuk, hogy bárki elolvashassa.
A téma bevezetéséhez meghallgattuk Bagdy Bella: Jobb veled a világ című dalát. Megbeszéltük milyen fontosak a társas kapcsolatok az egészségünk és a lelki jóllétünk szempontjából. Minél boldogabb az ember, annál valószínűbb, hogy elégedett a családi életével és a társas tevékenységeivel, érzelmi és valódi segítséget kap a barátaitól. Szókratész idézetének „Mindenki hallja, hogy mit mondasz, a barátok meghallják azt, amit mondasz, de az igazi barát figyel arra is, amit nem mondasz ki.”, elemzésével megerősítettük az eddig elhangzottakat. Társas kapcsolataink jelentősen meghatározzák, hogy mennyire vagyunk boldogok és elégedettek.
Ezek a kapcsolatok nagyon sokfélék lehetnek. Ebből készítettünk ízelítőt fényképalbumunk segítségével. Megörökítettük, milyen a kapcsolatunk a családdal, anyával, apával, a tesóval, a barátainkkal.
November 4-én ellátogattak hozzánk a Hollandiában élő barátaink. Ők egy református gyülekezet tagjai, és már többször találkoztunk velük. Most egy kellemes kreatív délelőttöt töltöttünk el az egymás társaságában. Nagy Zsuzsa mandalafestő művésznő irányításával két falvédőt készítettünk. Tenyérlenyomatokkal öltöztettünk fel 1-1 életfát. Az egyiket elvitték a vendégek, a másik a folyosó falát díszíti, és ha ránézünk mindig melegség tölti el a szívünket, mert ezáltal felidézhetjük a szeretetteljes együttlét örömét.
„A magány az soha nem pozitív. A magány azt jelenti, hogy egyedül vagyok minden gondommal, bajommal, nincs társam, nincs egy megértő szív, akihez forduljak, nincs a közelben egy együtt érző lélek.”
Társas kapcsolatok ápolása
A mai világban az egyik legfontosabb teendő a társas kapcsolatok kiépítése és megtartása. A gyerekek egyre jobban elszigeteltek, sokszor álomvilágban élnek a telefonjaikkal. A csevegő oldalakon beszélgetnek „újmagyarul”, teljesen személytelenül. Sokszor olyanok is értesülnek az érzéseikről, akik nem is ismerik őket, ezért nem is értik meg őket. Törekedni kell arra, hogy olyan emberekkel legyenek kapcsolatban a közösségi oldalakon, akik egyébként is sokat jelentenek számukra, és ne hagyjuk, hogy a felületes online csevegés vegye át az értelmes beszélgetések helyét a való életben. társas kapcsolatok ápolásával, szerintem minden órán találkoznak. Barátságról, a felszínes érzelmekről sokat beszélgetünk. Erről szól a szociometriai mérés, amit minden évben megcsinálunk. Innen is látom, hogyan alakulnak a baráti viszonyok és ki kerül ki a perifériára. Kértem, hogy írják le, hol látják a helyüket az osztályban. Volt egy-két meglepő válasz, kiderült olyan tanulóról, akiről azt hittem a társaság ereje, mozgatója, valójában nagyon magányos.
A társas kapcsolatok létrehozása, ápolása mindennapi feladat, mivel:
Mindenkinek szüksége van arra, hogy szeressen és szeressék.
Szükségünk van másokra, és másoknak is szükségük van ránk.
Ennek az órának a keretében több feladatot is csináltunk. Az egyik az volt, hogy egy lakatlan szigetre kivel vagy mivel mennél el egy hónapra. Három választási lehetőség volt: ember, háziállat, mobiltelefon. Azért ilyen esetekben derül ki, hogy igazán társas lények vagyunk, mivel csak páran választották a mobilt.
A másik feladat volt, hogy egyik gyereknek bekötöttük a szemét és így látatlanba válasszon ki egy osztálytársát, utána levettük a kötést és el kellett mondania, hogy lehetne-e a barátja: igen vagy nem, ezt meg kellet indokolni.
A magányos törpe
„Naftalin, a törpe ma is magányosan sétálta körbe birtokát, hiszen valamiért egy ideje senki feléje sem nézett.” Üres és színtelen volt a világa.
Miért is van egyedül? Miért mogorva? Pedig régen látogatta családja, voltak barátai, a nagy birtoka állandóan vidámsággal, nevetéssel volt tele. Mi történt? Talán senki nem tudja a választ, az biztos, hogy mindenkit elmart maga mellől. Falat épített maga köré, nem jár hozzásenki.
Egyszer, amikor sétált mogorván a nagy birtokán, egy labda repült be az udvarába, a mérges Naftalin láb elé. Már pont arra készült, hogy tönkreteszi a játékot, amikor sírásra lett figyelmes. Egy kicsi törpfiú állt megszeppenve a kapuja előtt és potyogtak a könnyei. Remegve nézett az öreg törpére, mivel hallotta Naftalin mogorvaságát.
-Ühüm, ühüm- csak ennyit tudott kinyögni Picur, a törpfiú.
-Mi van, nem tudsz beszélni? A labdádat most kilyukasztom és a fejedre húzom, mivel megzavartad magányomat! – zsémbeskedett Naftalin.
-Kérlek, ne! Add vissza, nincs más játékom, ha elveszed édesapám egyetlen ajándéka is elveszik.- könyörgött a kis törpe.
-Vegyen másikat! –
– Nem tud másikat venni, mivel élelemre kell a pénz. – mondta Picur.
Lassan a kis törpe kibújik a bokor mögül és szembekerül a méregzsákkal. Mikor Naftalin meglátta, meghökkent, mivel nagyon emlékeztette a sajátfiára, akivel már nagyon régóta nem találkozott.
-Hogy hívnak- kérdezte megenyhülve.
Pi-pi-picurnak- dadogta félelmében. A mogorva belenézett a fényes könnyes szemekbe, eszébe jutott milyen egyedül is van és hogy hiányzik neki a családja.
–Visszaadom, ha bejössz és velem is játszol. – Picur minden bátorságát összeszedte és belépett a nagy udvarra, ahol már hosszú ideje csend volt. Nagyon félt, először félénken dobálta a labdát, később belemelegedtek a játékba, hangos kacagással lett tele a csupasz udvar.
-Holnap is, gyere el!- utasította Naftalin. A kicsi törpfiú minden nap eljött, majd hozta a barátait és szüleit is. Kiderült, hogy az édesapja, Naftalin rég nem látott fia.
Naftalin élete megváltozott, vidámsággal, kacagással lett tele a háza.
-Nem is tudom, hogy élhettem ilyen színtelen világban? – kérdezte magától.
– Milyen jó, hogy megoszthatom az örömömet és a bánatomat másokkal is. – mondta a családjának.
Derecskei Bocskai István Általános Iskola és AMI
A csodálatos Kerekerdő lakói, az optimista mesében megismert szereplők segítettek nekünk eligazodni a társas kapcsolatokban. Az Ölelésnap című mesén keresztül megértettük, hogy milyen jó érzés, ha szeretnek minket, milyen melegséggel tölti el szívünket, ha törődnek velünk, hogy nehézségek idején kitartani és segíteni az az igazi erőfeszítés. Bölcs Manóanyó megtanította, hogy a szeretet oltalmaz a félelemtől, és hogy a barátság olyan szent kapocs, ami oltalmaz a magánytól, mert mindig van kihez fordulni baj esetén.
Kihangosítottuk a szereplők gondolatát, húztunk a Pozitív gyerek vagyok kártyákból és meséltünk olyan történeteket egymásnak, ami velünk megtörtént, amikor mi is a kártyán szereplőt éreztük, gondoltuk. Elmentünk közösen a Tulajdonságboltba, ahol akciót hirdettek a jó barátra jellemző tulajdonságokból, így gyorsan mindet megvettük. Ezeknek a tulajdonságoknak a segítségével ÖTSOROST készítettünk a barátról. Elhatároztuk, hogy a mese mintájára mi is tartunk minden héten egy ölelésnapot, hiszen az ölelés a legszebb és legcsendesebb módja annak, hogy kifejezzük azt, hogy szükségünk van egymásra.