1. A hónap dala
2.. Értékes emberek
3. Szoborpark
4. Fotóalbum elkészítése
5. Beszámoló, lezárás
Társas kapcsolatok ápolása
Ez a hónap barátságokról, a társas kapcsolatok ápolásáról, az egymásra figyelésről , a szeretetről szólt. A gyermekek szívesen beszéltek arról, hogy ki a legjobb barátjuk és miért, kik a társaik, hogy érzik magukat a csoportban, a családban?
Naponta eljátszottuk a „Kis barátom, hogy vagy” játékot, úgy hogy a kérdező gyermek felállt a szeretetkörből, odament a legjobb barátjához, kezet fogott és a következőket mondta: Szervusz kis barátom, hogy vagy? A felelő válaszolt: Köszönöm jól, mert….. Itt olyan indokok születtek mert te vagy a legjobb barátom, mert öribarim vagy, mert ebben a csoportba járhatok, vagy mert egész nap velem játszódtál stb.
A ” Tavaszi ébresztő” mese után, szintén megbeszéltük milyen jó ha az embernek vannak barátai. A „Csika, csika, csika, lú” mondókára, a gyermekek párosával szembe állva egymással, finoman megcsiklandozták egymást, így is érzékeltetve ha egy hangya végigszalad rajtuk.
A mese után elkészítettünk csoportunk barátságláncát és boldogan táncoltunk a „Ha boldog vagy mutasd meg mindenkinek” című énekre.
A gyerekek igyekeztek úgy alakítani a meseszövést, hogy kiderüljön: senkinek nem jó egyedül, a közösen átélt öröm többet ad.
Papi Kölcsei Ferenc Általános iskola Aranyosapáti tagiskolája
Novemberi hónap témája: A társas kapcsolatok ápolása„A boldog emberek egyik ismérve, hogy sok energiát fordítanak a kapcsolataik ápolására. Minél boldogabb valaki, annál nagyobb baráti vagy ismeretségi kört valószínűsíthetünk körülötte, és ez fordítva is igaz: ezek a kapcsolatok egyre növelik boldogságszintjét.”
Az osztály számára mesemondással telt a november, mert ebben a hónapban van a mesemondó verseny. Így egyértelmű volt a meseírás.
Szandaszőlősi Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
A gyerekek fotórajzokat készítettek a családról, a tágabb családról, az osztályról, a barátokról, az ismerősökről, és ezt helyeztük el egy kinyithatós fotóalbumba.
A mai napon a Meixner Ildikó EGYMI FNO Intézményegységében értelmileg sérült fiatalokkal tartottam meg a boldogságórát. Téma: „A társas kapcsolatok”. Számukra talán a legfontosabb az emberi kapcsolat, az egymáshoz tartozás és legfőképpen a szeretet érzése. Az értelmileg sérült gyerekek, fiatalok azok, akik minden nap, minden pillanatában keresik és igénylik a szeretetet!
Találkozáskor egymás köszöntésére ismét kiválszthatták a többféle köszöntési mód közül azt, amelyik a hangulatukhoz akkor a legközelebb állt: kézfogás, pacsi, ölelés stb.
Ezt követően leültünk a szőnyegre és Bagdy Emőke relaxációs gyakorlataival hangolódtunk egymásra: kitártuk a szívünket, lelkünket, az egész világot, azonosultunk a napraforgóval és kitisztítottuk a tüdőnket is. Meghallgattuk Bagdi Bella Szép nap c. dalát, melyet gesztusjelekkel kísértünk. Ezt a dalt a tanulók mindegyike nagyon szereti.
Ezután beszélgettünk a társas kapcsolatokról, főképp a barátságról: mennyire fontos, hogy legyenek barátok, akik szeretik, segítik egymást, akikkel jókat nevethetünk, akik figyelnek ránk és minden helyzetben mellettünk állnak. A beszélgetés végén minden tanuló kapott tőlem egy általam font barátságkarkötőt. Ennek a kis gesztusnak nagyon örültek. 🙂
Ezt követően az összetartozás fontosságát fejeztük ki az egymásba kulcsoló kezekkel, abban a szellemben, amit Albert Camus is írt: „… egymásba simuló kezek tartják össze az Eget s a Világot”. Ez az érzés mindenkit boldogsággal töltött el.
Az óra következő részében közösen táncoltunk Bagdi Bella „Ma rám talál a boldogság” című dalára, ami kellőképpen fel is dobta a hangulatunkat. 🙂
Utolsó feladatként fehér lapon az előre megrajzolt barátság jelet színezték ki a tanulók. Mindenki maga választhatott, milyen színnel szeretne dolgozni. A kész képekre aztán 1-1 fotót ragasztottak arról a társukról, aki szintén a boldogságóra résztvevője.
Zárásként a tervemmel ellentétben – közkívánatra 🙂 – ismét a Szép nap című számot hallgattuk meg gesztussal kísérve.
A mai boldogságóra igazán boldogra sikeredett, mindenki nagyon jól érezte magát! 🙂
Szabóné Kész Edina
Gyógypedagógus
A jól megszokott óraindító relaxáció után a hónap dalát hallgattuk meg, majd a témához kapcsolódóan arról beszélgettünk, hogy milyen baráti kapcsolatok vannak az osztályban. Elkészítette mindenki saját magát papírból és ezekkel szemléltettük a baráti viszonyokat. A másik hangsúlyos kapcsolatrendszer a család, a legtöbb szeretetet közvetítő közeg. Beszélgettünk ki milyen családban él, kit szeret a „legjobban” és miért? Családfa ábrát készítettünk, családi képeket nézegettünk. Hangsúlyoztuk, hogy ápolhatjuk kapcsolatainkat, problémáinkat, konfliktusainkat hogyan oldhatjuk meg.
Beszámoló
Boldogságóra: 3. Társas kapcsolatok ápolása
Az óra időpontja: 2019. november 20.
Résztvevők: 2. osztály
Fejlesztendő kompetenciák :
• beszédkészség, beszédbátorság fejlesztése
• önismereti gyakorlatok
• megfelelő nyelvhasználat fejlesztése
• alkalmazkodás, egymásra figyelés.
• esztétikai és érzelmi kompetencia fejlesztése
Mozgás alapú relaxációval kezdődött a foglalkozás. A téma bevezető beszélgetése nagyon motiválóan hatott a tanulókra, hiszen a „Mi alapján választasz barátot?” szempontjait próbáltuk közösen összegyűjteni. A hónap dalát meghallgattuk többször is, s mozgással is kísértük. A feladatok elvégzése előtt A róka és a farkas című mesét olvastam fel, amit meg is beszéltünk. Próbáltuk a szereplők jellemét a társas kapcsolatok témához kapcsolni, hiszen a mese nem kimondottan a barátságról szól. A téma feldolgozásához három feladatot választottam:1. Az igaz barátság (halmazok), 2. Amilyen a mosdó, olyan a törölköző (saját eset leírása), 3. A kör közepén. A közös munka rajzokból készült „Album” a társas kapcsolatok ábrázolása gyermek szemmel. A meditációt követően gondolatokat fogalmaztunk meg „ Miért érdemes ápolni a baráti kapcsolatokat?”
Hatékonynak éreztem az órát.
Szakosné Biczó Marianna (tanítónő, Pókaszepetki Festetics Kristóf Általános Iskola)
Szandaszőlősi Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
Társas kapcsolatok, fotóalbum 1. c