A boldogságóra a társas kapcsolatok ápolásáról szólt. A gyerekek nagy örömmel nevezték meg a barátaikat, és figurákon ábrázolták őket. Aztán az osztály tanulói mindenkiről mondtak néhány jó tulajdonságot. Ezek után megalkottuk a mindenki a barátom képet az összekapcsolódó figurák felragasztásával, mely közben énekeltük a „Ha boldog vagy mutasd meg mindenkinek” című dalt. Nagyon jó hangulatban telt az óra.
Társas kapcsolatok ápolása
Tartalmas hónapon vagyunk túl. Rengeteget beszélgettünk erről a témáról. Talán ez keltette fel legjobban az érdeklődésüket az eddigi témák közül.
Elkészítettük a gyerekekkel a társas kapcsolatok plakátot,ahol szívecskékbe beleírhatták a számukra kedves személyek,osztálytársak neveit.
Ez a fejezet igy az ünnepek előtt nagyon pozitív hatással volt a csoportra. Mivel rávilágított a társas kapcsolatok fontosságára és sikeresen megértettük a család és barátok jelenlétének a fontosságát amiből következik, hogy ha olyan emberekkel vagyunk körülvéve akik fontosak számunkra akkor boldogok vagyunk. Megbeszéltük milyen fontossak számunkra a családtagok, barátok és hogyan is tudjuk ápolni a kapcsolatainkat valamint, hogy mennyire szükségünk van egymásra. Ezt követően barátságláncot készítettünk ahol megállapítottuk, hogy a mi csoportunk egy igazi kis család ahol mindenki szeret mindenkit.
Rózsahegyi Kálmán Általános Iskola és Kollégium
Mese a magányos törpéről
Naftalin, a törpe ma is magányosan sétálta körbe birtokát, hiszen valamiért egy ideje senki feléje sem nézett. Nincsenek barátai, és a Törpfaluban élő törpék is messze- messze elkerülik, nem is kar vele senki szóba állni. De ez ám nem véletlenül alakult így, hiszen Naftalinnak rengeteg rossz tulajdonsága van. Óriási birtokán temérdek zöldség és gyümölcs terem, a környéken neki van a leges-legszebb kertje, de olyan fukar ez a Naftalin, hogy soha egy falubelinek nem adott még egy szem krumplit sem. Mikor a kis törpegyerekek is arra jártak, ácsingózva nézték a gyönyörű, hatalmas piros almákat a fán. Hiába szerettek volna belőle kapni, mindig mérgesen elzavarta őket. Előfordult olyan is, hogy romlott paradicsomokkal megdobálva kergette el őket. Naftalin világ életében gonosz, barátságtalan és szívtelen volt mindenkivel. A terméseket is inkább hagyta megromlani, csak ne kelljen adni belőle senkinek.
Így hát magányosan élt, napjai azzal teltek, hogy korán reggel rendezgette, ápolgatta birtokát, majd egész nap csak feküdt és könyveket olvasott. Hamarosan Karácsony közeledett, Naftalin már szinte az egész könyvgyűjteményét elolvasta. Volt azonban egy könyve, amit éveken keresztül félrerakosgatott. A könyv a barátságról, szeretetről, önzetlenségről és mások megsegítéséről szólt. De mivel már nem maradt más olvasnivalója, így rászánta magát, hogy rettentő magányában és unalmában ezt is elolvassa. Egy éjszaka alatt végzett is a könyvvel, mert végül annyira tetszett neki. Másnap ki sem ment a kertjébe, egész nap csak gondolkodott. Ez a könyv segített neki rájönni arra, hogy ő miért ennyire magányos, miért nem szereti senki. Tudta, mindezen neki kell változtatnia és saját kezűleg meghívókat készített. Felkerekedett hát és elindult Törpfaluba, ahol talán már körülbelül négy emberöltő óta nem járt. Minden egyes törplakba becsengetett és személyesen, egy kedves mosollyal az arcán átadta a meghívókat, amelyek egy nagy karácsonyi bulira szóltak. Eltervezte ugyanis, hogy az egész törpközösséget meghívja a saját házába, ahol majd vendégül lát mindenkit. Ő állja majd az ételt, az italt, sőt még a karácsonyfája alatt mindenkit ajándékkal is vár. A falubeliek csak ámultak és bámultak, hogy ugyan mi történhetett ezzel az öreg, morcos, mogorva törpével, de ennek ellenére szívesen fogadták a meghívást.
A hétvégi összejövetelig volt még három nap. Ez alatt a mi magányos törpénk a saját terményeiből mennyei finomságokat készített, sőt személyre szóló ajándékokat csomagolt minden egyes falubelinek. Eljött hát a nagy esemény napja, minden egyes törpe megjelent.
A csendes és magányos birtokot, nagy gyerektörpe zsivaj, muzsikaszó és jókedv töltötte be. Az egyik szomszédban élő törpének volt bátorsága megkérdezni Naftalintól, hogy mi történt vele, hogy hirtelen ilyen nagyon megváltozott, hogy senki rá sem ismer.
Naftalin felmutatott egy könyvet és így szólt: – Ez a „varázskönyv” változtatta meg az életem! Megtanultam, hogyan kell tisztelni, elfogadni és szeretni törpetársaimat.
Azóta a nagybirtok tele van élettel. A falubeliek segítenek Naftalinnak gondozni a birtokát, ezért ő termésekkel hálálja meg nekik a segítséget. Ha a többi törpe dolgozni megy, ő addig vigyáz a törpgyerkőcökre. Eljár Törpfalu minden egyes rendezvényére, amikor végigsétál az utcán, kedves mosollyal köszönti az épp arra járókat és mindenkihez van egy kedves szava. A karácsonyi bulit minden évben ő rendezi meg és az ajándékokról sem feledkezik meg soha.
Ha Naftalin még mindig egy mogorva, fukar és barátságtalan törpe maradt volna, talán az én mesém még eddig se tartott volna.
Novemberben a téma feldolgozását a következő feladatok/játékok segítették:
ölelőperc-adott időre ki hány ölelést gyűjt,
Újraolvasó: mesehallgatás (A róka és a farkas a lakodalomban), Kutya-macska barátság: beszélgetés
Kiről van szó?- ki kellett találni, kire gondol,
beszélgetések: A kapcsolatok boldogsága: milyen a jó barát, milyen fontos kapcsolatok vannak az életünkben, miért fontosak a társkapcsolatok….,
rajzkészítés: aki nekem sokat jelent, a legfontosabb
ábrakészítés, kitöltés, beszélgetés: Az igaz barátság
Szoborpark: játék párokban (haragban vagyunk, szeretet, összetartozunk, kibékülünk…)
A hónap dalának megtanulása
Meditáció gyakorlása
Az elsősök rajzos -éneklős perceit felvettem, és a tanító nénijüknek továbbítottam. Nagyon sok szülőtől kaptam örömteli visszajelzést, egyrészt, hogy „beleshettek” az órára, másrészt arról, hogy otthon a gyermekük milyen örömmel mesél az óra élményeiről.
Papi Kölcsey Ferenc Általános Iskola Aranyosapáti Tagiskolája
A társas kapcsolatok közül a barátságot emeltük ki, hiszen osztályom tanulói hetedikesek, s számukra a barátság ebben az életkorban nagyon meghatározó. A serdülőkor velejárója, hogy a barátság számukra az egyik legfontosabb emberi kapcsolat. Óránk Mottójául Ingmar Bergman gondolatait választottuk: ” A barátság az égvilágon semmit nem követel, kivéve egyvalamit: őszinteséget. Csak ezt az egyet, de ez nem kevés.” A téma alapos megbeszélése után elkészítettük „barátságötösünket”, melybe hasonló gondolatok kerültek. A legtöbb tanuló számára az őszinteség, a megértés és a tisztelet a legfontosabbak egy barátságban. Ezt követi az összetartás és a bizalom. Sokan írták a szeretet szót is, valamint a megbecsülést.Nem elhanyagolható a törődés, a megbocsátás, és a hűség sem. Összességében nagyon tartalmas órát sikerült megvalósítani.
Papi Kölcsey Ferenc Általános Iskola Aranyosapáti Tagiskolája
A társas kapcsolatok közül a barátságot emeltük ki, hiszen osztályom tanulói hetedikesek, s számukra a barátság ebben az életkorban nagyon meghatározó. A serdülőkor velejárója, hogy a barátság számukra az egyik legfontosabb emberi kapcsolat. Óránk Mottójául Ingmar Bergman gondolatait választottuk: ” A barátság az égvilágon semmit nem követel, kivéve egyvalamit: őszinteséget. Csak ezt az egyet, de ez nem kevés.” A téma alapos megbeszélése után elkészítettük „barátságötösünket”, melybe hasonló gondolatok kerültek. A legtöbb tanuló számára az őszinteség, a megértés és a tisztelet a legfontosabbak egy barátságban. Ezt követi az összetartás és a bizalom. Sokan írták a szeretet szót is, valamint a megbecsülést.Nem elhanyagolható a törődés, a megbocsátás, és a hűség sem. Összességében nagyon tartalmas órát sikerült megvalósítani.